Taranis, signaal valt weg op zeer korte afstand.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door brutus, 17 apr 2018.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    Ik heb met mijn Taranis tot nog toe naar volle tevredenheid gevlogen, maar heel vaak gemerkt dat de telemetrie wegviel als de zender dicht bij het model gehouden werd....

    Nu, in de Big Lift, een setje waar ik al eerder in een ander vliegtuig zonder problemen gewerkt heb, valt soms de volledige besturing weg (fail safe komt in actie) als de zender op ongeveer een halve tot 3kwart meter van de ontvanger gehouden word. Niet in alle posities, maar bijvoorbeeld (en met name) als ik "boven" het model sta (stabilo achter de enkels gehaakt) om de motor te testen.

    Is dit normaal?

    PS: de twee antennes zijn in het model verticaal naar beneden wijzend, maar wel plm 90 graden hoek t.o.v. elkaar opgesteld, zeg maar als de poten van een hoofdletter A.
     
  2. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    Ik vermoed dat het normaal is, krijg ook wel eens de melding "rssi critical" of "telemetry lost" als de zender dicht bij de ontvanger komt, soms lastig bij het afstellen thuis, maar niet onoverkomelijk.
    Zo lang de afstandscheck maar goed verloopt zou ik me er niet te veel zorgen over maken.
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het is een bekend fenomeen bij de Taranis.

    Trouwens je antennes moeten ook nog in lengte richting 90° gedraaid staan tov van elkaar.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    je bedoelt, dat die "plaatjes" ook 90 graden t.o.v. elkaar moeten staan qua vlak?

    Dat wist ik dan weer niet....
    En het treedt op als ik min of meer met de zender in het vlak van de antennes sta....

    Ga ik gelijk wat aan doen....
     
  5. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Zo zeg maar....[​IMG]
     
    morgoth924 vindt dit leuk.
  6. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Meestal heb ik mijn (FrSky)zender ruim een halve meter van de ontvanger tijdens het instellen en vaak gaat dat goed.
    Begint deze te miepen over verloren telemetrie, leg ik de zender weer wat verder en is het "probleem" opgelost.
    Failsave doe ik eigenlijk nooit iets mee :oops:.

    Maar je kunt het fenomeen zien als; het signaal komt, dankzij de korte afstand, zo hard binnen dat het onverstaanbaar is (voor zowel de zender als ontvanger).
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het was meer dat ik bij deze ontvanger de failsafe nog niet ingesteld had (normaal zet ik die minimaal op "gas dicht" en als het even kan op "motor uit(ontsteking)" maar dat had ik hier nog niet gedaan.... Dus het gas liep naar de middenstand, wat bij deze motor best wel veel vermogen is....

    Dat leverde dus een beetje een schrik-effect op. En omdat het vlegtuig 30 cm hoger is als wat ik normaal gewend ben.... :rolleyes:

    Maar ik heb de antennes nu zoals toostbeek aangaf....
     
  8. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    *gaat in z'n kisten kijken hoe ie dat gedaan heeft, want dat wist ie nog niet*

    Ik heb iets gemist in de manuals, bedankt voor deze info!
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ff in de gaten houden..
    jouw antenne zend niet echt op de punt. die zend alleen vanuit de zijkanten.
    zo ontvangt de ontvanger het ook.

    als jouw antennes netjes 90 graden staan, maar wel beiden op hetzelfde punt achter een stuk carbon oid..
    zet je ze nog steeds beiden buiten spel.

    in vliegtuigen meestal niet zo'n punt, signaal gaat wel door hout heen en zo.
    maar als beide antennes aan 1 kant van het toestel uit de romp komen, zit het toestel toch de helft van de tijd tussen de zender en de antennes
    ze moeten gewoon ergens zitten waar het liefst rondom geen electrisch geleidende dingen zitten.
    en anders liefst een tikkie aan de onderkant van het toestel. daar wijs je toch het meeste naar..

    nog een ding, het gaat alleen om het uiteinde..
    je hoeft niet de volledige lengte van de antennes speciaal onder 90 graden te zetten.
     
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    De antenne in mijn zender bevint zich in een horizontale positie en "haaks" op mijn kijkrichting.
    In de modellen probeer ik daar rekening mee te houden.

    Altijd houd ik één antenne horizontaal in de langs-richting van de romp.
    Die is van belang omdat je het meest "min of meer" rondjes om je zelf heen vliegt.

    De andere antenne probeer ik ook horizontaal te monteren, maar dan "haaks" op de lengte van de romp.
    Op die manier zou je bij; het van je af, of naar je toe, een optimaal contact moeten kunnen hebben.

    Een antenne in verticale richting t.o.v. het model heeft niet mijn voorkeur.
    Die geeft enkel een optimale verbinding tijdens een verticale vlucht, wat je meestal niet op een hele grote afstand doet.

    FrsKy maakt wel eens gebruik van PCB-antennes (koperdraadjes op een printplaatje).
    Ik monteer de vlakke zijde van het "plaatje" tegen de romp, een spant of bodemplaat.
    Heb ik de mogelijkheid deze plaatjes ook nog weer 90 gr te draaien, dan doe ik dat.
    Gaat dat niet (simpel); jammer dan.
     
  11. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Hoikes iedereen ik heb het zelfde probleem maar dan tijdens de vlucht dan heb ik het op geringe hoogte max 50 meter soms recht voor mij dan heb ik het in de hoeken van de plein zowel links als rechts ik heb de antennes al op verschillende plaatsen verplaatst maar het blijft hetzelfde help
     
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    @marcivo.

    Geef even aan welk type ontvangers je gebruikt en in wat voor toestel. Dat maakt het voor anderen handiger om jou eventueel wat advies te geven.
     
  13. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Mijn zender is een taranis plus en heeft de protocol al met lbt versie 2.2.0.
    Eeprom 218 op datum van 18.10.2017 ontvangers zijn ook op ge date en zijn
    X8R.het toestel is een Beaver van hangar 9 met een ngh 38 cc benzine motor.
    Grtjs Marc
     
  14. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het klinkt in ieder geval als een mooie combinatie. Loopt mooi he die NHG38. Ik heb die motor ook op mijn SFM SuperCub. En die vlieg ik met een Taranis X9D met twee X8R ontvangers.

    Vreemd dat he zo'n slechte ontvangst hebt. Kan je je rssi waarden misschien eens loggen?
     
  15. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Hoe bedoel je rssi loggen als ik op het schermpje v.d.zender kijk tijdens het alarm is deze ongeveer 45 rssi via de pc kan ik niet en ja de combinatie is goed en de motor verbruikt heel weinig.
     
  16. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Een rssi van 45 is redelijk normaal hoor. Wat nog wel eens wil helpen is het filter activeren op de telemetry waarde voor rssi.

    Hiervoor ga je in het menu naar de pagina voor telemetry. Scroll dan naar beneden naar rssi en druk op enter. Dan opent het scherm met instellingen en activeer dan het filter.
     
  17. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Op het moment dat ik het alarm heb tijdens het vliegen en naar het schermpje kijk is er al een fractie tijd voorbij het zou kunnen dat het ook lager is kijken vliegtuig-schermpje niet simpel ik zal morgen de filter eens activeren ik laat wel weten of het op gelost is alvast bedankt grtjs Marc
     
  18. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Je kan de zender ook alle data laten registreren op de SD kaart. Maar dat moet je wel de zender op de pc aansluiten om deze data uit te lezen.
     
  19. marcivo

    marcivo

    Lid geworden:
    8 aug 2016
    Berichten:
    114
    Locatie:
    Berendrecht
    Ik heb de filter geactiveerd maar dat is bijna faliekant afgelopen op nog geen 150 meter tijdens het starten met de beaver kritiekel signaal en direkt gestopt staart wiel afgebroken!!!!!!
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Na wijziging reikwijdte test gedaan?
     

Deel Deze Pagina