Taranis X9E met kraftwerk-zone stuurmodule

Discussie in 'Model truckers' gestart door scania topline torpedo, 10 aug 2017.

  1. scania topline torpedo

    scania topline torpedo

    Lid geworden:
    31 aug 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    Beste,

    Ik heb een taranis X9E zender waar ik een bepaalde stuurmodule van kraftwerk-zone wil op verbinden.
    Ik heb de zender nog maar onlangs in ha,den gekregen en ben nog niet zo op de hoogte van de zender.
    de module heeft vroeger altijd op een futaba FC zender gestaan en steeds goed gewerkt.
    Wel heb ik een aansluitschema van de stuerpad module maar weet niet welke kabels op de positie van de zender dient aangesloten te worden.
    http://kraftwerk-zone.com/media/pdf/Schnellstartanleitung-Steuerpad-Grundfunktionen.pdf

    Kan iemand mij hierbij helpen?

    Er wordt door de leverancier gesproken om bepaalde pinnen uit te meten maar ik kom andere waarden uit dan de vooropgegeven waarden.
    hierdoor durf ik het nog niet aan te sluiten

    Met vriendelijke groeten,
     
  2. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo "?"

    Ik ben niet bekend met Krafwerk, maar wel met deze (ideale) Taranis zender.
    Na mijn weten is de voeding van een analoge aansluiting 3.3V en geen 5V !
    Als het goed is, zal dat geen probleem moeten zijn.
    Hier een afbeelding met de aansluitingen die je intern kunt gebruiken:
    X9E_Connecties.jpg
    De zender heeft standaard nog twee analoge inputs vrij, namelijk F3 en F4 (in sommige zenders heet F3 ook weleens F5 !)
    Let wel, dit zijn geen standaard servo stekker verbindingen !
    Verder dien je deze inputs nog aan te zetten in je zender via de Radio Settings (Menu langer ingedrukt houden):
    Bij F3 en/of F4 zie je in het selectievakje "None" staan en deze dien je op "Pot without detent" te zetten.
    Het kan zijn, dat je alle analoge inputs opnieuw moet kalibreren!
    OpenTX_Companion_RadioSettings.jpeg
    Hierna maak je een Mix naar het gewenste Kanaal met als input die F3 of F4.
    Het kan zijn, dat je de die max/min uitgang moet verlagen tussen 70% & 80% !
    Daar deze zender standaard een grotere uitslag maakt, dan bijvoorbeeld een FC-16.

    Nadat je alles in de zender hebt voldaan, kun je die eenmalige Kraftwerk leer actie uitvoeren zoals in de handleiding staat vermeld.
    Succes...
     
  3. scania topline torpedo

    scania topline torpedo

    Lid geworden:
    31 aug 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    Bedankt voor de uitleg om de module te kunnen aansluiten op de zender.
    Ik heb een mix geprogrammeerd op kanaal 8 die de F3 gebruikt.( dien ik deze ook te programmeren bij mijn inputs?)

    Ik heb ook reeds zitten proberen met die waarden van 70 en 80% maar de module reageert nog niet zoals het moet.
    Ik zie als ik de module aansluit via usb op mijn pc hoeveel de uitslag is als ik op mijn zender sticks beweeg maar bij dat kanaal dien ik echt in de parameters van de switch de aanpassingen te doen naar 13 en dan springt hij van een volledige positieve uitslag en als ik hem op 12 zet springt hij naar een volledige negatieve uitslag.
    Zal nog wat in de parameters moeten spelen om de juiste instellingen te bekomen.

    Alvast bedankt en ik hou U op de hoogte.
    mvg
    Jurgen
     
  4. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Jurgen,

    Die F3 is niet noodzakelijk, om hem ook bij je inputs te programmeren.
    Dit doe je meestal alleen in uitzonderlijke gevallen, daar alle inputs ook direct in de Mix te benaderen zijn.

    Heb je nadat je F3 aan hebt gezet, ook opnieuw een kalibratie "Calibration" uitgevoerd ?
    Om F3 te testen:
    Je zou op kanaal 8 een servo kunnen aansluiten en zien of dat deze reageert.
    Desnoods sluit je even een potmeter aan (die normaal op F1 zit aangesloten), om te zien of dat de servo mooi meeloopt.
     
  5. scania topline torpedo

    scania topline torpedo

    Lid geworden:
    31 aug 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    Hoe kan ik juist die calibratie doen op de zender van dat kanaal? Ik zag dat je een screenshot doorgestuurd had vanop de pc software?
    Ik zal zeker eens een potentiële draaiknop aansluiten op kanaal 8 om te zien of de service werkt maar de module die ik aansluit gaat een volledige verlichting Smiske aansturen ( standlicht, rijlicht, grootlicht, punker links en rechts, waarschuwingsborden Ochten, mistlampen, en zoveel meer.
    Ik heb nu de module in mijn truck geprogrammeerd dat ik ze met de 2 sticks kan aansturen ipv de extra pad-module die hiervoor eigenlijk dient. Ik weet sowieso dat de zender die module in de truck kan aansturen.( Ik heb die gewoon moeten opnieuw Calibreren in mijn software en de sticks moeten inleven in de software van Kraftwerk. Maar zou uiteindelijk toch met die module moeten kunnen werken. Nu is zender aan het opladen, ...
    Zal voor deze avond worden.
     
  6. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Via "Radio Settings" (Menu knop langer indrukken), vind je op de laatste "Page" die Calibration.
    Let wel, je dient dan wel alle knuppels en andere analoge inputs te kalibreren!

    De software die ik gebruik, heet OpenTX Companion.
    Hier vind je er meer info over:
    http://www.modelbouwforum.nl/thread...opic-over-de-frsky-taranis-x9e-zender.251807/

    Edit:
    Het voordeel van deze zender is o.a. dat je tijdens het laden, de zender aan kunt zetten :koud:
     
  7. scania topline torpedo

    scania topline torpedo

    Lid geworden:
    31 aug 2014
    Berichten:
    6
    Locatie:
    België
    De open TX software had ik reeds staan om de update te doen van mijn zender en de ontvangers.
    Zal er deze avond ( allee, binnen een uur of 18) eens naar zien
    Alvast bedankt.
     
  8. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Gaat vast goed komen.

    Mocht je het sneller willen testen, zonder veel poespas...
    Dan zou je die module van Krafwerk ook op je F1 of F2 input kunnen aansluiten!
    Deze zijn als het goed wel al gekalibreerd.

    Succes alvast en we zien de resultaten wel verschijnen.
     
  9. Hijne

    Hijne

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Assendelft
    Hallo Marten, ik zal me even voorstellen mijn naam is marcel hijne nieuw lid hier, maar ik volg dit forum al jaren . sinds kort ben ook ik in bezit van de x9e zender en daar heb ik een vraagje over. in 1 van mijn trucks maak ik gebruik van de pistenking kingbus besturing deze zou ik ook graag op mijn zender willlen aansluiten, maar mijn vraag is eigenlijkdeze wat is de kleurcode van de stekkers die ingeplugd zitten van bv de schakelaars. is het zo dat rood de + is zwart de - en geel de puls ? sorry als het misschien een domme vraag is maar soms doen ze in china nog wel eens van kleur wisselen zal ik maar zeggen. alvast bedankt mvg M Hijne
     
  10. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Marcel,

    Op de schakelaar inputs zit geen voeding !
    [​IMG]

    Voor je Kraftwerk module dien je een analoge input te gebruiken.
    Zoals je op bovenstaande afbeelding ziet, is de bovenste pin de GND, de middelste is het Signaal en de onderste pin is de Plus. (ik dacht 3.3V, heb het nog niet gemeten)
    Mocht er toch 5V nodig zijn, dan kan dat nog wel elders vandaan gehaald worden.
    Bijvoorbeeld vanaf de externe Zender module.
     
  11. Hijne

    Hijne

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Assendelft
    Dankjewel voor je snelle antwoord Marten dan nog even een vraagje is de kraftwerk module dezelfde als de pistenking module ? Mvg Marcel
     
  12. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Marcel,

    Ik neem aan dat je deze dan in je zender wilt aansluiten: http://www.pistenking.com/shop/images/PDF/Anleitung_Kingpad.pdf
    Deze kun je in dit geval direct op een proportionele ingang aansluiten F3 of F4 (niet parallel aansluiten op je stuurknuppel potmeter!)
    Zo kun je ook rijdend je verlichting bedienen.
    Ik zie dat het werkt met 3.3V en op 5V, dus dat komt wel goed.
    Het belangrijkste is dat de rode draad van hun module in het midden word aangesloten, die andere twee maken niks uit :thumbsup:
    Daar je module in je truck(s) de waardes opslaat tijdens het in-leren en daardoor weet het systeem voldoende.

    Ik weet niet in hoeverre ze verschillend van elkaar zijn, daar ik beide nog niet heb gezien of heb vergeleken :rolleyes:
     
  13. Hijne

    Hijne

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Assendelft
    Hoi Marten Top dankjewel Ik ga het proberen als ik er niet uitkom meld ik me eigen wel weer:) en ik blijf je belevenissen met de taranis zender met aandacht volgen .
    MVG Marcel
     
  14. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Marcel,

    Het gaat je vast en zeker lukken :thumbsup:
    Lees ook vooral even de tweede post van dit topic door, om je F3 en/of je F4 inputs te activeren in je zender.
    Deze staan standaard uit !

    Succes :)
     
  15. Hijne

    Hijne

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Assendelft
    dag Marten,
    ik heb je adviezen opgevolgd en de zender en de pistenking module hebben elkaar gevonden. Nu is echter het volgende probleem ontstaan dat bij het inlezen van de functies van het stuurpad de de knopjes niet met het juiste licht functie corresponderen .bv alarmlichten is nu alleen linker knipperlicht. is er bv een optie om de module weer orginele fabrieks configuratie terug te brengen ? of heb ik iets anders over het hoofd gezien ? ik heb al een aantal keren met het inlezen een andere volgorde toe te passen maar dat heeft tot nu toe nog geen goed resultaat opgeleverd.
    mvg marcel
     
  16. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Marcel,

    Je moet eenmalig alle knoppen langs en ik meen van boven-links naar boven-rechts en daarna verder met onder-links naar onder-rechts.
    Heb je dit ook gedaan?

    Hieronder de vertaling van Duits naar Nederlands:
    Om de Kingpad in te leren, ga je als volgt te werk:
     Zorg dat er een verbinding is tussen de zender en de ontvanger.
     Verbind het stuurkanaal met de ingang "Steering IN" op de Kingbus Central module!
     Druk op de witte Prog-knop van de KBZM, gedurende meer dan 2 seconden, totdat de gele LED om de seconde knippert.
     Druk op de knop linksboven. "Als bevestiging van het indrukken van een knop, de Prog-LED op de KBZM gaat uit en blijft uit zolang erop wordt gedrukt!"
     Laat de knop los en de Prog-LED knippert opnieuw en de volgende knop kan worden ingedrukt.
     Ga zo verder met de rest van de knoppen; beginnend vanaf de linkerbovenhoek naar rechts bovenaan en dan linksonder naar rechtsonder!
     Na de twaalfde knop wordt de Kingbus Central-module programmering automatisch beëindigd en keert de module terug naar de normale modus.
     De Kingpad is nu geprogrammeerd en kan worden gebruikt.


    Mocht je na het inleren nog steeds hetzelfde probleem hebben...
    Zet dan in de "Mix" van deze functie de mix-waarde op 80% of misschien zelfs nog lager.
    Daar standaard de Taranis een groter servo bereik uitstuurt !
    998ms tot 2012ms, i.p.v. 1100ms tot 1900ms.
    Elke keer nadat je dit in de mix lager hebt gezet, dien je weer opnieuw het inleer proces uit te voeren.
     
  17. Hijne

    Hijne

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Assendelft
    hoi Marten ,
    Ik heb je instructies allemaal opgevolgd maar tot nu toe nog geen resultaat gehad. Ik ben begonnen met de mixwaarde van 85 daarna steeds 1 punt gezakt tot een mix waarde van 72 .
    ik heb ook nog even contact gehad met pistenking zelf omdat ze verschillende stuurpads hebben voor verschillende zenders ( ik gebruik de pad voor de f 14 zender en daarmee werkt hij overigens prima) maar volgens pistenking zou dat geen probleem moeten zijn. ook heb ik nog gevraagd of de module zelf via een andere manier bv de gimbals werkend is te krijgen maar helaas is dat niet het geval . al met al toch wel erg jammer of doe ik iets hopeloos verkeerd ?
    mvg Marcel
     
  18. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Hoi Marcel,

    Hoe heb je die analoge ingang voor je stuurpad gekalibreerd?
    Ook kun je eens proberen, om bij de instellingen in de zender voor "Pot with Detent" te kiezen.
    (Zie mijn tweede post in dit topic, waar je dit kunt vinden)

    Ook ben ik benieuwd welke waardes je ziet, nadat je alles hebt gekalibreerd.

    Betreft de F-14 stuurpad, daar zal na alle waarschijnlijkheid een extra weerstand in serie zitten.
    Of dat dit negatieve invloed met deze zender geeft, geen idee.
     
  19. Hijne

    Hijne

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Assendelft
    hoi marten ik heb hem op de pot f1 gebruikt omdat ik zeker wist dat deze juist gekalibreerd is
     
  20. marten77

    marten77

    Lid geworden:
    22 jul 2007
    Berichten:
    2.325
    Locatie:
    Gouda
    Welke waardes zie je in je Servo Monitor scherm ?
    Kan zijn dat calibratie toch noodzakelijk, is met de stuurpad zelf!
     

Deel Deze Pagina