tarot ZYX 3 axis gyro

Discussie in 'Electronica' gestart door Djontje, 15 aug 2013.

  1. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Djontje

    Een belangrijke tip:
    RTFM: oftwel Read The ......... Manual.
    Als je niet weet wat je doet of er niet uitkomt lijkt het mij handig om een ander er naar te laten kijken.
    Bruteforce heeft mij uitleg gegeven toen ik de zyx-s op mijn trex 700 gasser had gezet en dan is het kinderlijk eenvoudig. Je moet alleen goed uit elkaar houden dat de channel aanduiding op de zyx en op de ontvanger twee verschillende dingen zijn en dat staat ook duidelijk in de manual met een tekening.
    Via de computer is alles te controleren en het moet dan al goed werken. Anders niet gaan proberen op het veld want dat gaat niet goed komen!
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Duidelijk tekeningetje Rob!:D
     
  3. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Jaja, na jaren oefenen lukt het wel, gisteren tekening gemaakt van mijn buurvrouw, leek wel godzilla:D:D:D:D
     
  4. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ha ha lijkt toch verdacht veel op de tekening uit mijn link Rob :)


    :offtopic:

    Kan je die godzilla eens linken :)

    Dontje was het al gelukt ?
     
  5. Djontje

    Djontje Guest

    Sorry dat ik nu pas reageer maar mijn vorige pc is gecrasht(moederbord kapot).

    Ik heb ondertussen veel gesukkelt om die zyx in orde te krijgen.

    Kheb ondertussen via jullie links en foto's de kabeltjes juist kunnen installeren in de zyx en in de ontvanger.
    Ik heb de zyx ingestelt via de manual van de zyx, er waren 2 menu's die ik moest overlopen.
    Dus ik heb dat gedaan maar nu wil mijn motor niet draaien?
    Moet mijn regelaar ook opnieuw afstelt zijn?
    Ik had eerst geprobeerd om de zyx af te regelen via de laptop maar ik kreeg hem niet gelinkt aan de pc.
    Khad nogthans eerst mijn zender aangelegt dan de heli dan de usb stick in de pc er begon dan een rood ledje te branden, en dan de usb verbinden met de zyx.
    Eenmaal dat gedaan was begon er bij da rood ledje een blauw ledje te pinken (verbinding aan het maken).
    Dan kwam er op mijn scherm dat ik geen verbinding kan maken.
    daarom heb ik alles manueel moeten doen.
    Weet iemand hoe je de zyx aan de pc kan linken om hem zo af te stellen want kdenk toch dat ga beter zijn via dat programma (gemakkelijker).
    Als ik nog iets onderneem laat ik het zeker weten.
     
  6. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    @Djontje,

    Altijd vervelend een kapot moederbord.:(

    De ZYX doet helemaal niets met de Throttle.
    Je moet de regelaar dus gewoon volgens het boekje van de regelaar instellen.

    Met de verbinding maken met de PC heb ik ook even geworsteld.
    Mijn volgorde van het verbinden van de PC met de ZYX is als volgt.
    - Ik steek de dongle in de PC.
    - Ik start de FBL-software op.
    - Daarna zet ik de heli aan.
    - Ik steek het kabeltje van de dongle in de ZYX-controller.
    - Dan druk ik in de FBL-software op "Connect".
    - Zodra de verbinding goed is worden de drie balletjes groen.

    Let wel op dat je in de FBL-software de juiste COM-poort kiest!!!
    Je kan in het apparaatbeheer van de PC zien welke COM-poort er is toegewezen aan de USB-dongle, deze poort moet je ook in de software instellen.
    Ik neem trouwens wel aan dat je de ZYXUSB-driver al hebt geinstalleerd, anders moet je dat eerst nog doen.

    Succes verder en we horen het wel of het is gelukt of niet, en wat er dan nog niet lukt.

    M.Vr.Gr. Eric.
     
  7. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    En zoals electric ook al zei.

    in principe maakt het geen fluit uit wanneer je de dongle in de PC steekt, als de goede driver is geinstalleerd en de juiste COM poort is gekozen kan je op elk willekeurig moment verbinden via connect.

    Het instellen altijd op de PC doen en instellen als soft 3D (dus niet beginner kiezen), daarna setup uitvoeren in het programma en van de advanced instellingen gewoon afblijven;)

    instellen met sticks is te doen maar heel omslachtig en je hebt niet een goed overzicht plus je komt niet bij alle instellingen.

    Als je de unit aansluit gaat hij eerst initialiseren en daarna brand er of een rood lampje of een blauw lampje (rate of HH mode)

    Voor wat betreft de throttle, zorg dat in je ontvanger alle draden goed zijn aangesloten met plus op plus en min op min, en dat je motor goed is aangesloten. (altijd ff je bladen eraf halen !!!!). zelf stel ik hem altijd in zonder motordraden verbonden.

    In het programma kan je nl. ook zien of je EPA goed staan en of de richtingen van je sticks juist is (niet te verwarren met reversen van servos), zorg ook dat je geen PC of TC hebt ingesteld(dus gewoon 0-100 rechte lijn) en alle trims voorlopig op 0 staan.

    good luck,
    Dave
     
  8. Djontje

    Djontje Guest

    Goeienavond.

    Kheb het gevonden wat er was met mijn throttle ik moest hem reversen (kheb da dus gedaan in mijn zender).
    Kheb de zyx handmatig moeten afstellen kheb de handleiding van het internet gehaald, na lang proberen is het gelukt behalve mijn staart,ik denk dat ik de zyx gyro moet reversen maar weet niet hoe.
    Ik denk niet dat dat in de handleiding staat er staat alleen hoe je de staart moet reversen maar niet de gyro.
    Voor alle duidelijkheid als ik mijn rudder stick beweeg reageert de zyx perfect.
    Maar wanneer ik de heli ophef en naar links of rechts draai ,draait de staartservo gewoon mee langs de kant dat ik hem beweeg.
    Normaal moet hij in de tegenovergestelde kant draaien.
    Hoe kan ik dat oplossen ?

    Dat was eerste probleempje.

    Nu ,mijn swashplate doet alles goed kheb daar voorlopig geen problemen mee.
    Mijn tweede probleemke is,vanaf dat ik gas geef en begin op toeren te komen draait mijn staart rap weg naar de rechterkant? (mss komt het door mijn eerste probleem).
     
  9. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik weet wel zeker dat je probleem met de staart veroorzaakt wordt door je eerste probleem.
    Zoals altijd veroorzaakt één probleem meestal een ander probleem.
    Een stap terug doen dus en zorgen dat probleem-1 weg is, dan verder met probleem-2(als die er nog is).
    De ZYX(gyro) reversen doe je een tabblad later, in tab GyroDir.
    Hoe heb je de ZYX gemonteerd? Op pagina-3 van de handleiding kun je drie keuzes maken.
    Let Op: De afbeeldingen van de eerste twee directions zijn van bovenaf gezien.
    Of de ZYX als deze op zijn kop gemonteerd zit ook nog goed werkt daar twijfel ik over.
    Gaat het Pyro-Optimalisation wel goed?

    Ik ben nu op mijn werk dus kan niet in de FBL-software kijken hoe ik het heb staan.
    Kijk eens naar de reeks filmpjes op joutube: HK-450GT Flybarless Conversion.(tip van chow)
    Ikzelf heb er veel aan dit filmpje gehad: 08Vkbco6b8A[/media] Flybarless Conversion - pt 4 - Radio and Software Setup - YouTube.
    Vanaf 21.30min gaat het over de setup van de staart.

    Ook in dit topic staat veel info(tip van daviddutch): Tarot ZYX, ZYX-S & CopterX 3X-1000 Advanced Tuning and Troubleshooting Guide - HeliFreak

    Gr. Eric.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  10. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    @ Electric volgens mij heeft hij hem zonder het programma afgesteld, (op zich vind ik dat erg knap, maar je hebt niet echt controle en denk dat je snel dingen vergeet en niet overal bij kan komen qua instellingen)

    Want als je de tabbladen 1 voor 1 doorloopt kom je hem vanzelf tegen (tabblad GYRO DIRECTION) dat je de gyro kan reversen ook voor de ail/ele, tevens zonder programma kan je de instellingen van je zender limits niet aanpassen (geloof 2de tabblad monitor richting en de 0-100 instellingen van al je kanalen incl. gain)

    Dus @Djontje heb je alles via programma gedaan of met sticks?
     
  11. Electric

    Electric

    Lid geworden:
    20 okt 2009
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Amsterdam
    Er is voor de ZYX ook een field-programmer, de ZYX04.
    Volgens mij zijn hier ook alle settings mee in te stellen, net zoals met de PC.

    Ik heb deze ook maar heb hem nog niet gebruikt. Heb hem gekocht om op het veld makkelijk aanpassingen te kunnen doen.
    Ik weet echter niet of de settings die met de field-programmer zijn aangepast later door de software ook daadwerkelijk opgehaald worden, zodat ik deze settings op de PC op kan slaan. Dit moet ik nog checken.

    @Djontje,
    Ik raad je sterk aan om te zorgen dat je de ZYX aan de PC gekoppeld krijgt, en dan met de software de instellingen te doen.
    Zonder PC is het zeer onoverzichtelijk, zeker als het de eerste keer is.
    Volg dan gewoon de tabbladen stap voor stap, als je alle stappen goed hebt kunnen doorlopen heb je een goede basis-setup.
    Lukt een stap niet direct ga dan niet verder maar vertel hier wat er niet goed gaat en wij denken met je mee.
     
  12. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    ja de box heeft alle instellingen, en kan de instellingen opslaan, de pc leest zowieso de instellingen uit de gyro dus das geen probleem.

    voordeel van de box, ingebouwde servo tester om te kijken wat voor servos je hebt en lipo checker, evt mee te nemen naar het veld , nadeel vind ik de prijs van ongeveer 25Euro tov de 5euro voor de Dongle.

    Kan je beter de BT dongle nemen en de android app, kan je hem ook op het veld programmeren en telefoon heb je meestal toch bij je:D
     
  13. f.romeijn@solcon.nl

    f.romeijn@solcon.nl

    Lid geworden:
    15 dec 2010
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Ridderkerk, NL
    Gooi die field-programmer weg en gebruik de BlueTooth dongle. Werkt fantastisch en kost bijna niets. Het feit dat je nu op het veld probleemloos je FBL heli kunt afstellen maakt dit apparaatje onbetaalbaar. Ik heb'm sinds kort en ben daar erg enthousiast over.
    Ik heb de heli eerst zoveel mogelijk afgesteld met het PC-programma en op het veld gebruik ik voor de fijnafstelling de dongle.
     
  14. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Hoi djontje,

    Als het programmeren niet lukt zoals het hoort dan moet je niet willen optoeren. Als je al 10 maal een zyx s had geprogrammeerd en het ding door en door kent is het een ander verhaal.
    Via de pc is het ZEER overzichtelijk na te lopen en ga je de zyx ook een beetje begrijpen. Ben bang als je het op deze manier probeert, je gaat crashen of erger.....

    Ik snap je enthousiasme maar probeer het te installeren met iemand die je kan helpen. Het wegdraaien van de tail is daar een voorbeeld van. Als je de tail van je af duwt moet de slider naar je toekomen en vice versa.
    Kantel je de heli snel naar voren dan moet de swashplate even kort tegengesteld corrigeren en daarna gaat ie "levelen". Via het zyx programma op de pc heb je ook een test functie. Ook kun je de heli om zijn as heen draaien, pirouette. Je kan dan testen of de swashplate goed reageert. Bij het aanzetten van de geprogrammeerde zyx s MOETEN de tailbladen even heen en weer gaan om te initialiseren. Als het kouder wordt dan 5 graden kan ie af en toe wat raar reageren.
    Nogmaals, zou het zonder dat programma niet zo snel aan durven.

    Gr. Rob
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2013
  15. lochter

    lochter

    Lid geworden:
    17 feb 2014
    Berichten:
    9
    Locatie:
    waalre
    hoi mensen heb een vraag over de zyx s flybarless al mijn funties werken goede kant op heb 3 jaar ervaring met flybar maar nu heb het probleem met de flybarless dat als ik op stijg de stick naar voren wil duwen de heli naar links voor beweegt snap het probleem niet echt terwijl swashplate wel gewoon goeie kant op aat naar voor dus kan iemand mij helpen alvast bedankt
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @lochter:
    Graag je vraag in 1 topic stellen. je hebt nu al een reatie in het andere topic, graag daar bij blijven..

    Anders raakt alles verspreid, en wordt het erg onduidelijk.
     
  17. PeterVD

    PeterVD

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Herzele
    Ik weet niet hoe het met een futaba ontvanger zit, maar moet normaal hetzelfde zijn als Spektrum wat kanalen betreft, voor spectrum vond ik dit
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina