Te Arm?

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Daffyeend, 29 apr 2009.

  1. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Hallo,

    Vandaag heb ik hem naar mijn zin Perfect af gesteld, alleen stuite ik op het laatste dingetje.

    Als ik bij mij voor 3 x heen en weer rijd volle gas ( Ik trek hem Niet helemaal VOL open ik laat de gas ongeveer bij 90% toeren los. ), dan houd hij de 4e keer even in als het waren, als ik hem dan vol open trek dan houd ie als ie aan het trekken is heel even in en gaat dan weer verder.

    Ik denk dat mijn afstelling dan nog net tikkeltje te arm staat?
    Zou dit dan de Lsn, of de Hsn zijn? want het is nog niet op volle toeren het is denk ik rond de 40% toeren.

    Wel vind ik dat er een mooi rook lijntje uit de auto komt.
    Dus het zit wel in de buurt.

    Ben benieuwt naar jullie meningen :)

    Mvg Daffy
     
  2. Mahoke

    Mahoke Guest

    Hmm, krijgt hij niet teveel benzine dan ? Ik heb dit ook soms, en dan zet ik hem armer en blijkt te werken. Omdat hij volgens mij, door met je gas te spelen maar niet max te gaan teveel nitro in de motor krijgt en waardoor hij nadien eventjes lichtjes gaat 'verzuipen'.

    Dit is mijn ervaring/theorie... Niet volgen dus haha.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Doet mij eerder denken dat die op de LSN te rijk staat en op de HSN te arm.
     
  4. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Zozo, jullie maken het me wel ingewikkeld :p

    Waar moet ik mee beginnen? met de HSN of de LSN iets armer/rijker tezetten?

    Mvg Davy
     
  5. Mahoke

    Mahoke Guest

    Ik pas meestal eerst de HSN aan en fine-tune erna de LSN...

    Maar ben nog maar 2 weken bezig met de hobby, dus volg dit advies op eigen risico. Is maar uit sticky en mini-ervaring :p
     
  6. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Als ik de theorie hier achter volg, en dit filmpje bekijk
    BJFsJAxNoRg[/media] - Nitro RC Tuning 2

    Dan zou ik toch zeggen dat mn LSN toch zeker iets te rijk staat.

    HSN kan ik niet echt zeggen.

    Zal morgen anders is even een filmpje maken als ik er morgen nog niet uit ben :)

    Mvg Daffy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    je laat hem op toeren komen en laat het gas bij een 90% los, klinkt bij mij langzaam optrekkend.

    Maar dan na 3x dit gedaan te hebben geeft die tekenen van te arm op de HSN, klinkt dus als een "vol gelopen" motor (=rijk op de LSN) die pas na 3x op en neer rijden leeg raakt....

    Inderdaad de HSN even een halve slag rijker zetten en de LSN een halve slag armer en dan kijken hoe die reageert. Hiermee zet je hem op de toptoeren rijker en verander je daarmee niets aan het optrekken.

    Armer op de HSN -> sneller optrekken en meer toptoeren
    Armer op de LSN -> sneller optrekken.
    (uiteraard tot een grens)

    Laat je dus niet foppen dat de motor alleen beter gaat lopen door aan de HSN te draaien.
     
  8. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Dat is hele nuttige informatie.

    Wat ik zelf ook merk als ik de auto 10 seconde stationair laat lopen, dat als ik dan gas geef hij half verzopen is, omdat hij dan even alle overige brandstof moet verbanden dat is best nog we een hoop, als dat gebeurt is loopt ie wel redelijk, wel hoor ik een licht viertakt geluid met het optrekken, wat dus inderdaad luid op een rijk LSN, en wat ik dus op da filmpje zag, als hun de hoofd sproeier te arm zetten, dan blijft hij FLINK door janken.. zo erg is het bij mij net niet, die zal ik dus ook wat aan moeten passen!

    Alvast hartstikke bedankt roelof :worship:! dit ga ik morgen meteen uit proberen.

    PS: Hoe klinkt een auto als de LSN te arm staat? meer in details, want dat kon ik in het filmpje niet echt uit halen. ( lang leven mijn goede engels :( )

    Mvg Daffy
     
  9. Mahoke

    Mahoke Guest

    LSN is de moeilijkste naald aan je auto. Deze bepaald niet enorm veel, maar is toch nodig om je motor perfect af te stellen.

    Het aller belangrijkste is dat je de HSN zodanig kunt afstellen dat je mooie witte rook hebt, netjes optrekt maar dat je motor niet blijft schreeuwen op 100%. Als hij echt in toeren blijft jagen 1/8meer nitro via de HSN en op de LSN verder afstellen.

    Voor hetgeen wat ik er van snap, is de LSN de naald die bepaald hoe je motor de lucht & nitro toevoerd. Zoals je zelf ook weet, ontsteking is harder met minder nitro = meer lucht. Dit is dan ook de reden waarom een lege naft tank je auto altijd even een boostje geeft, rijd hij op max van arm snap je :)

    Maar zoals ik altijd zeg, neem mijn mening niet volledig in vertrouwen. Ik probeer mezelf op deze manier te verbeteren zodat echte kenners zoals roelof / banaan etc mij tips geven zonder 10talle nuttelose topics te maken.
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Te arm op de LSN (als ook op de HSN) kan de motor doen stotteren bij het optrekken, staat die net iets over het randje te arm zal er bij het optrekken weinig rook te zien zijn en geeft de motor meer een soort kreunend geluid ipv een wat voller geluid.

    Een goed optrekkende motor zal bij het gas geven een mooi rookpluimje laten zien en dan snel op gang komen.
     
    mugen666 vindt dit leuk.
  11. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Bedankt!

    Dan heb ik mooi wat te doen op Koninginnen dag :)

    Beide Hartstikke bedankt voor jullie informatie :worship:

    Mvg daffy
     
  12. Mahoke

    Mahoke Guest

    Hehe veel succes met het afstellen. Zolang je de temperatuur onder controle houd en als je beseft dat het foutklinkt niet blijft rond rijden kan het niet snel kwaad vermoed ik.

    Zal de belg morgen maar wat gaan werken zeker... Slaapwel en niet te gek morgen kennisen uit het buurland :sleepy:
     
  13. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Kijk eens goed hoe een carb werkt.

    De luchtschuif bepaalt de luchttoevoer over de gehele beweging. De LSN (ook wel mengschroef genoemd) zal bij 50% open al geheel uit de sproeier zijn en heeft dan geen enkel nut meer. Hieraan is te zien dat de LSN alleen op de lage toeren werkt en eigenlijk stel je hem daar alleen maar armer of rijker. De HSN of ook wel main needle (hoofdsproeier) is een algehele kraan die de gehele brandstoftoevoer regelt, als een schema ziet de carb er zo uit:

    [​IMG]

    Een ander stukje uitleg waar ik verders nog niets mee gedaan heb:
    [​IMG]

    Motorkarakteristieken naar afstelling in grafieken uitgelegd

    Groen:
    Dit is de ideale lijn, de motor trekt goed op en haalt op een gegeven moment een mooi constant toerental. Op toeren loopt de motor op een mooi "vol" zoemend geluid

    Rood:
    Te arm op zijn HSN, de motor trekt als een speer weg, zit snel op toeren en zakt weer iets in. Op toeren lijkt de motor "schraal" te klinken. Alleen iets rijker op de HSN zetten doet hem dichter bij de groene lijn trekken.

    Blauw:
    Te rijk op de HSN, gaat gepaard met veel rook en een "4-taktend" geluid. Armer zetten op de HSN zal hem dichter bij de groende lijn zetten.

    Grijs:
    Te arm op zijn LSN. Teminste als die stotterend weg trekt en daarna nog wel op toeren komt. Een rijkere afstelling op de LSN zal de motor beter doen optrekken. Blijft de motor bij vol gas stotteren heeft het ook zin om de HSN ook iets rijker te zetten.

    Oranje:
    Te rijk op de LSN, er is veel rook met het optrekken en de motor komt langzaam op toeren.
     
  14. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Bedankt! dit ziet er allemaal heel logisch uit en is hele nuttige info!

    Nu was ik voor de grap is aant kijken voor over een tijdje als ik mijn drijfstang moet gaan vernieuwen, Met drijfstang bedoelen jullie toch niet het Krukas he?
    Dus echt de Drijfstang waaraan het vliegwiel en waar uit eindelijk de koppeling op zit?

    Mvg Davy

    https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=92604.8 >> dit noemen wij in de racerij een krukas, als dit ongeveer na 10Liter vernieuwt moet worden :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2009
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Nee, de drijfstang is het deel die de zuiger met de krukas verbind:

    [​IMG]

    Afhankelijk van de motor is het raadzaam om die regelmatig te vervangen.
    Onroad wedstrijdmotoren draaien met gemak 40.000+ rpm wat een verschrikkelijke hoge belasting geeft, om de 5 liter verbruik is een verse drijfstang aan te bevelen. Een 500 euro kostende motor wil je niet in de soep laten lopen door te besparen op een 40 euro onderhoud....

    Daartegen met een Force motor die maar een 100 euro kost kan je ook preventief de drijfstang vervangen maar de motor draait beduidend minder toeren die de drijfstang een langere levensduur geeft. En knapt die sta je lachend in de winkel weer een nieuwe motor te kopen.....
     
  16. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Jah ik had gelezen dat het slim was om een nieuwe drijfstang te plaatsen na 10 L maar wat jij op die foto laat zien is een Krukas, met lagers en een piston pen.

    https://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=92604.8 << Dit is dus een Drijfstang? en het Big end verbind het krukas met het deel waaraan het vliegwiel zit..

    Misschien dat ik de termen anders benoem :p maar bij scooters/Motors noemen wij het zo :)

    Of zeg ik het nouw verkeerd?

    Mvg Davy
     
  17. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    oooh w8 nu snap ik het, je bedoelt dat ik de piston pen moet vervangen..?:p

    Of ben ik nou zo dom? :D

    Wat bedoel je daarmee precies?
     
  18. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    De krukas is de dikke as die rond draait en voor een deel naar buiten steekt.

    Een drijfstang is alleen dit:
    [​IMG]
    Met lachend een nieuwe kopen bedoelde ik dat 100 euro voor een nieuwe motor niet de hoogste kosten zijn en de motor bij bv. 15 liter gebruik mogelijk toch wel zijn beste tijd gehad kan hebben.
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2009
  19. Daffyeend

    Daffyeend Guest

    Oftewel die link die daar staat klopt :p Dat is dus een drijfstang :D

    Alweer hartstikke bedankt :) dan weet ik waar ik aan toe ben :D

    jah maar als ik naar 15 liter een nieuw cilindertje erin doe en een nieuw zuigertje :) dan heb ik weer een vers blokje.

    Alleen de lagers zullen dan nog wel een keertje gaan komen? ik denk dat het niet speciale lagers zijn? want ik ken iemand die voor mij alle soorten lagers kan brengen :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 apr 2009
  20. Pinky-II

    Pinky-II

    Lid geworden:
    3 dec 2007
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Apeldoorn
    Als je een nieuwe motor goed voorverwarmt bij het starten in het begin kan je genoeg litertjes plezier hebben van je motor voor puur bashen. 40 Liter is voor een motor best haalbaar zonder iets te vervangen. Wil je top racen is het bij Onroad elke 5 liter de hap vervangen en bij offroad elke 15 liter. De top ligt er dan uit bij de motoren maar voor bashen merk je hier nada van aangezien je niet om tijden rijdt maar om plezier.

    Ik heb hier diverse motoren liggen die al de 50 liter gehaald hebben en nog prima draaien op de bash truggy van mijn zoontje. Kwa wedstrijd motoren (offroad) leven ze bij mij +- 20 liter en dan wordt het of geheel vervangen of deels vervangen (drijfstang/cylinder/zuiger/hoofdlager) het is maar net hoe duur de motor is.

    Veelal bij goedkope motoren heeft het weinig zin om onderdelen te vervangen aangezien een nieuwe motor rond de 90 euri is en kwa onderdelen ben je meestal meer kwijt.
    Laat je dus niet gek maken met elke xx liter de hap vervangen tenzij je voor de top tijden / races gaat.
     

Deel Deze Pagina