Omdat ik een Losi LST roller te koop had staan, kreeg ik opeens allemaal vragen over de ombouw van deze auto. Daarom maak ik dit topic aan, voor iedereen die een echte 1/8 electro monstertruck wil ;-)
De LST is een uitermate geschikte auto om om te bouwen naar brushless. De aandrijflijn is al jaren lang erg sterk. Wat ik zelf erg fijn vind aan de auto is het gemak waarmee er onderhoud gepleegd kan worden. Zo kun je erg makkelijk bij de diffs komen om deze te onderhouden. Daarnaast geven die grote schokbrekers de auto een unieke uitstraling & wegligging.
De verschillende modellen
Er zijn verschillende versies in omloop (geweest). Deze zijn grofweg als volgt in te delen:
- LST / Aftershock / Mega Baja / Raminator;
- LST2;
- XXL.
In het kort de belangrijkste verschillen:
De LST2 en XXL hebben sterkere draagarmen en cvd's dan de overige modellen. Ook hebben ze standaard alu diff behuizingen. Daarnaast heeft de XXL een langere wielbasis en ook nog HD diff cups. Dat wil niet zeggen dat je met een ouder model niets meer kunt. Alle upgrades die de LST2 en XXL hebben gekregen passen ook op de overige modellen.
De verschillen staan hier vrij goed uitgelegd.
De conversie naar elektro
Wat heb je nodig:
- motor mount;
- single speed hub (met brushless is twee versnellingen overbodig);
- als je wilt remmen en achteruit rijden op de motor: een forward only versnellingsbak;
- een accubak;
- en uiteraard motor&lipo®elaar.
Voor de motor mount & single speed hub kun je terecht bij:
- TD-Racing Product Line
- LOSI conversie set & Single Speed Hub
- Of je maakt zelf iets moois
De LOSI conversie kit is goedkoop en compleet, maar doordat de accu's achterop liggen, wordt de auto daar erg zwaar en zul je moeite hebben de voorwielen op de grond te houden. Voordeel van de LOSI kit is, dat je ruimte houdt voor een remservo (&achteruit servo) als je mechanisch wilt remmen.
Als je wilt remmen en achteruitrijden op de motor heb je een forward only bak nodig. De bak van de Aftershock is standaard al forward only. De bakken van de LST/LST2/XXL hebben een achteruit (de LST heeft ook nog een hi/lo). In die bakken kun je een forward only conversion installeren of de bak vervangen met een bak van de aftershock.
Electronica
Een zware auto als de LST rijd je bij voorkeur op 6s met een 1600-1800kv motor. Bij lagere voltages gaan de amperepieken snel omhoog met het risico op een regelaar die in vlammen opgaat.
Voorbeelden:
- Motoren: CC-NEU 1520 & 1717 of een gelijkwaardige NEU, Lehner, Leopard...
- Regelaars: Mamba Monster of gelijkwaardig (Tekin RX8, EZRUN150a, XERUN150a, MGM)
- Lipo: 6s5000mah40c.
Je kunt makkelijk vrij veel gewicht besparen door de monstertruck wielen te vervangen door1/8 truggy wielen. Dan kun je ook met een kleinere motor als bijvoorbeeld een cc-neu 1518 wegkomen en misschien zelfs met een cc-neu 1515.
Nuttige upgrades
- HD diff cups (standaard op de XXL)
- Alu diff cases (standaard op de LST2 en XXL)
- Swaybar kit voor een betere handling
- BAC steering link voor meer stuuruitslag
- RPM draagarmen voor de hardcore bashers
- Als je een LST/ Aftershock hebt kun je het beste upgraden naar 17mm of 20mm hex maat.
Mods
- Voor minder vertraging in de versnellingsbak en dus een hogere topsnelheid (1): Gear swap mod
- Voor minder vertraging in de versnellingsbak en dus een hogere topsnelheid (2): LST XXL output gear set (standaard op de XXL)
- Voor de hoogste topsnelheid combineer je 1&2.
- Om de auto wat lager te zetten kun je de standaard shocktowers & shocks vervangen met die van een LOSI Muggy. Omdat deze niet meer gemaakt wordt, is het echter steeds moeilijker om deze onderdelen te vinden.
Links
- LST Forums
- LOSI forum
- Topspeed estimator (inclusief Losi LST vertanding)
AUB DIT TOPIC ZUIVER HOUDEN! Zo heb ik laatst geprobeerd het Slash 4x4 topic door te nemen. Na 25 pagina's ben ik gestopt met lezen en ik had nog niet niets nuttigs opgestoken....
De LST is een uitermate geschikte auto om om te bouwen naar brushless. De aandrijflijn is al jaren lang erg sterk. Wat ik zelf erg fijn vind aan de auto is het gemak waarmee er onderhoud gepleegd kan worden. Zo kun je erg makkelijk bij de diffs komen om deze te onderhouden. Daarnaast geven die grote schokbrekers de auto een unieke uitstraling & wegligging.
De verschillende modellen
Er zijn verschillende versies in omloop (geweest). Deze zijn grofweg als volgt in te delen:
- LST / Aftershock / Mega Baja / Raminator;
- LST2;
- XXL.


In het kort de belangrijkste verschillen:
De LST2 en XXL hebben sterkere draagarmen en cvd's dan de overige modellen. Ook hebben ze standaard alu diff behuizingen. Daarnaast heeft de XXL een langere wielbasis en ook nog HD diff cups. Dat wil niet zeggen dat je met een ouder model niets meer kunt. Alle upgrades die de LST2 en XXL hebben gekregen passen ook op de overige modellen.
De verschillen staan hier vrij goed uitgelegd.
De conversie naar elektro
Wat heb je nodig:
- motor mount;
- single speed hub (met brushless is twee versnellingen overbodig);
- als je wilt remmen en achteruit rijden op de motor: een forward only versnellingsbak;
- een accubak;
- en uiteraard motor&lipo®elaar.
Voor de motor mount & single speed hub kun je terecht bij:
- TD-Racing Product Line
- LOSI conversie set & Single Speed Hub
- Of je maakt zelf iets moois
De LOSI conversie kit is goedkoop en compleet, maar doordat de accu's achterop liggen, wordt de auto daar erg zwaar en zul je moeite hebben de voorwielen op de grond te houden. Voordeel van de LOSI kit is, dat je ruimte houdt voor een remservo (&achteruit servo) als je mechanisch wilt remmen.
Als je wilt remmen en achteruitrijden op de motor heb je een forward only bak nodig. De bak van de Aftershock is standaard al forward only. De bakken van de LST/LST2/XXL hebben een achteruit (de LST heeft ook nog een hi/lo). In die bakken kun je een forward only conversion installeren of de bak vervangen met een bak van de aftershock.
Electronica
Een zware auto als de LST rijd je bij voorkeur op 6s met een 1600-1800kv motor. Bij lagere voltages gaan de amperepieken snel omhoog met het risico op een regelaar die in vlammen opgaat.
Voorbeelden:
- Motoren: CC-NEU 1520 & 1717 of een gelijkwaardige NEU, Lehner, Leopard...
- Regelaars: Mamba Monster of gelijkwaardig (Tekin RX8, EZRUN150a, XERUN150a, MGM)
- Lipo: 6s5000mah40c.
Je kunt makkelijk vrij veel gewicht besparen door de monstertruck wielen te vervangen door1/8 truggy wielen. Dan kun je ook met een kleinere motor als bijvoorbeeld een cc-neu 1518 wegkomen en misschien zelfs met een cc-neu 1515.
Nuttige upgrades
- HD diff cups (standaard op de XXL)
- Alu diff cases (standaard op de LST2 en XXL)
- Swaybar kit voor een betere handling
- BAC steering link voor meer stuuruitslag
- RPM draagarmen voor de hardcore bashers
- Als je een LST/ Aftershock hebt kun je het beste upgraden naar 17mm of 20mm hex maat.
Mods
- Voor minder vertraging in de versnellingsbak en dus een hogere topsnelheid (1): Gear swap mod
- Voor minder vertraging in de versnellingsbak en dus een hogere topsnelheid (2): LST XXL output gear set (standaard op de XXL)
- Voor de hoogste topsnelheid combineer je 1&2.
- Om de auto wat lager te zetten kun je de standaard shocktowers & shocks vervangen met die van een LOSI Muggy. Omdat deze niet meer gemaakt wordt, is het echter steeds moeilijker om deze onderdelen te vinden.
Links
- LST Forums
- LOSI forum
- Topspeed estimator (inclusief Losi LST vertanding)
AUB DIT TOPIC ZUIVER HOUDEN! Zo heb ik laatst geprobeerd het Slash 4x4 topic door te nemen. Na 25 pagina's ben ik gestopt met lezen en ik had nog niet niets nuttigs opgestoken....
Laatst bewerkt door een moderator: