teflon inliner buis?4.76mm-8mm

Discussie in 'Speedboten' gestart door Ard Muijlwijk, 8 apr 2018.

  1. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    gisteravond nog eens wezen testen,boot vaart nu wel mooi in planee,geen duiken meer.Alleen stond strut iets teveel naar boven wat resulteerde in meer wrijving tussen flexas en messing pijp.

    Inmiddels is de strut opnieuw afgesteld en de plastic pijp eraf gehaald wat tussen de boot en strud zat,ik heb nu beter zicht op de flexas as en messing pijp om af te stellen.

    Gisteren toch nog moeten zwemmen om de boot van een zandbankje af te halen,was best fris.

    De boot is nog steeds heel,alleen was de hond iets te enthousiast en heeft de steun van de boot gemodificeerd,is ook al weer gefikst met een plaat eronder.
     
  2. Ben44

    Ben44

    Lid geworden:
    27 jul 2010
    Berichten:
    663
    Locatie:
    Water
    Even op Google zoeken naar "wet-well rc boat"
    Heb je instelmogelijkheden zat
    Gr
     
  3. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Wacht effe.wat bedoel jij met wrijving tussen flexas en messing buis?
    Ik neem aan dat je er wel een teflonbuis in hebt .toch? Grt Tom.met de teflon erin wordt alles beter dan zonder teflon
     
  4. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Jawel er zit een teflon pijp in,dit was in een vroeger stadium met een kleine boot met een messing pijp waarin een s bocht zat,inmiddels wat wijzer,er zat toen wel een behoorlijk scherpe s bocht in,zou ik nu niet meer doen,maar die werd bloedheet.
     
  5. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Bedankt voor de tip,dat ga ik zeker gebruiken met de nieuwe opbouw van de tt.
     
  6. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Gisterenavond nog even wezen proefvaren,werd uiteindelijk zwemmen,crocs zitten in de bagger van het kanaal,accu lading was net te weinig om aan de kant te komen.

    Na nog wat aanpassingen de strut loopt de boot vlak,geen duiken meer,als de nieuwe struthouder binnen is zal het afstellen makkelijker gaan,de as zal dan ook goed moeten passen zonder speling,gelijk komt er dan een flexas uit 1 deel in.

    Laatste 2 keren varen was de accu erg snel leeg,oplader maar eens op automatisch zetten,kijken of dat scheelt.

    Om een en ander aan te passen is de spiegelplaat eraf gehaald,roersteun word een stukje ingekort om het sturen nog te verbeteren,is nog niet optimaal.

    En de boot is nog steeds heel,gelukkig.
     
  7. tom1972

    tom1972

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    1.097
    Locatie:
    overijssel
    Aha..snap het teflonverhaal.
    Goed dat je het nu hebt.
    Grt Tom
     
  8. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    vanavond was het goed weer,redelijk rustig,boot meegepakt en wezen proefvaren,na wat proefrondjes met de 4 s accu het gas erop gegooid,gaat als de brandweer,door de ingekorte roerhouder moest ik even kijken hoe de bocht het best is te nemen,dat bleek uiteindelijk het best te gaan met het gas er gedeeltelijk op,gaf ik te veel gas dan gaat de boot raar stuiteren,en daar komt het rompontwerp niet goed uit de verf,en is ook gelijk de beperking om scherpe bochten te maken,kan wel,maar daar kwam ik achter gelukkig dicht bij de kant,de boot sloeg niet om,maar maakte wel een rare zwieper.

    De boot heeft geen duik neigingen meer,morgen de strut nog een klein beetje omhoog zetten.

    Toen de wind meer ging liggen ging het iets beter,aan het eind van de sessie stonden de turnfins helemaal omhoog,dat gaf het beste stuur resultaat,rechtuit gaat de boot als een raket over het water,ik had vandaag op 6 s willen varen,alleen had ik de stekker verkeerd gesoldeerd,vanavond correct gesoldeerd,zodat ik morgen eens kan kijken hoe dat gaat.Temperaturen bleven goed onder controle,en ik heb wat rondjes gevaren,door de soldeer fout had ik 16000 mah op 3 s,ik dacht dat de accu,s nooit leeg gingen,ik ben wel 1,5 uur aan het varen geweest,op en neer,heen en weer vol gas,met wat afremmen in de bochten,wat een lol,de boot is nog steeds heel,aangezien het toch wel wat winderig weer was heeft de boot zich goed gehouden,enkel is het afsluitrubber van de roerstang niet helemaal water dicht,wat resulteerde in water in de binnen romp,morgen met volle accu,s nog maar eens proberen.
     
  9. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Vandaag geprobeerd op 6 s te varen,alleen zijn de 2 3 s accu,s aan het eind van hun latijn zo lijkt het,ook zou het zomaar kunnen dat de acculader,s ook niet voldoende presteren,net de accu,s opgeladen en de eindstand is voor beide 11.29 volt,lijkt mij niet genoeg,de 4 s accu hetzelfde verhaal zo leeg,dit is dan een accu van 1 maand oud,morgen nog opladen.

    Wel vreemd dat ik gisteren heel lang op diezelfde accu,s heb gevaren volgas,enigste wat ik vandaag anders heb gedaan is de dogdrive een tikkie omhoog heb gezet,misschien dat dit ook nog invloed heeft gehad op het snel leeg varen.

    Het beste ging het op de 4 s accu,ook al was het vandaag van korte duur.

    Ook zijn er wat problemen met de zender ontvanger,regelmatig stilvallen,gas los en dan gaat het weer even goed,ik geef geleidelijk gas,gebeurd dichtbij en ik schat zo,n 75 meter bij mij vandaan.

    Ik heb nog een andere stickzender 2.4,die ik dan maar eens zal proberen,kijken of het probleem dan verdwijnt.

    Morgen de dogdrive maar weer terug zetten naar het punt van gisteren.
     
  10. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Inmiddels is de zender getest,en daar zit ook het probleem,ver weg of dicht bij maakt niets uit constand aan uit effect.

    Met de stickzender geen probleem zelfde afstanden,werkt vlekkeloos,deze ga ik dan maar proberen,gelijk ook de 20 kg servo erin.

    Termometer binnen dus vandaag de temp meten.
     
  11. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Net terug van het varen,zender gaf een kleine verbetering,daar komt een andere voor.De Servo reageerde sneller.Accu,s waren beter opgeladen en ik heb weer lekker lang kunnen doorvaren.
    Temperaturen zijn na afloop esc 33 gr motor 34 gr en de accu,s 40 gr,lijken mij prima waarden,volgas bijna onafgebroken.

    Nieuwe onderdelen bestellen afwachten tot alles binnen is,intussen de romp klaarmaken.


    Accu,s gaan in storage,kan ik op het gemak de TT op gaan bouwen,gaat wel even duren,maar als het zover is zal ik daarover berichten.
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Hoe lang is je vaartijd, "volgas bijna onafgebroken", als ik vragen mag?

    De temperaturen die je noemt horen bij een set-up die bij benadering niet volledig belast word; in de wedstrijdvaarderij worden de lipo's vóórverwarmd tot 40°C zodat ze maximaal belast kunnen worden gedurende de vaartijd van 6 minuten overwegend vol gas.
    Aan het eind van een heat komen ze rond de 55-60°C weer uit de boot en zijn ze voor 70-80% leeggevaren.
    Motor en regelaar zijn meestal 'lekker warm' maar niet overdreven (40-50°C).

    Groeten, Jan.
     
  13. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Hallo Jan,de tijd dat ik gevaren is is 45 minuten,de lipo,s zijn 2 3 s 8000 mah accu,s gekoppeld goed voor 18000 mah.

    Deze 2 accu,s als 1 accu geeft 6s,maar door de kwaliteit van de accu,s was mijn helaas 4 s 6000 mah(die is 3 keer onbedoeld gaan zwemmen)overleden lipo veel sneller.

    De accu,s zijn niet in geweldige staat,maar deze had ik nog liggen en voldoen prima voor het doel wat ik voor ogen heb.

    Nadeel van deze accu,s is dat deze mega zwaar zijn en in deze boot naast elkaar moeten om de balans te houden.

    Hetzelfde geld voor de 4 s lipo(600 gram),daar moest ik ook tegengewicht inleggen,dus zit je alleen aan accu,s op 1,2 kilo,de boot weegt zonder accu,s 3,4 kilo.

    Graag wil ik lang kunnen varen op 1 zware lipo of anders 2 lichtere kleine lipo,s met hetzelfde aantal mah(8000 of 10.000)als 1 zware lipo,daarom hoeft voor mij de snelheid niet heel hoog te liggen,vaartijd vind ik belangrijker.

    Op 4 s vond ik het al heel behoorlijk vooruit gaan,op 6 s zal ik meer dan tevreden zijn,maar dat word met de tt,met deze boot zit ik aan de grens heb ik het idee,recht vooruit zal niet zo,n probleem zijn,meer het bochtenwerk waar deze boot flink moeite heeft.

    Balanspunt was bij deze boot 27 cm op 98 cm lengte.
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Zijn dat de Zippy's?
    https://hobbyking.com/nl_nl/zippy-flightmax-8000mah-3s1p-30c-lipo-pack-xt90.html
    Welke motor en prop heb je hierbij gebruikt?
    Even afgezien van je optelfoutje gebruik je in 45 minuten dus iets van 12800mAh (lipo's 80% leeggevaren).
    Als ik dat uitreken, (capaciteit in A x 60) : vaartijd in minuten = (12.8 x 60) : 45 dan kom ik op een gemiddeld stroomverbruik van 17A...
    Geen wonder dat er niks warm word. De snelheid zal ook niet veel hoger dan 35-45 km/h zijn.
    Daar is niks op tegen uiteraard, maar straks met een boot van een meter, is dat slaapverwekkend langzaam.
    Je hebt toevallig geen video van deze set-up?

    Gezien het stroomverbruik en de snelheid snap ik dat wel, maar normaliter moet een raceboot in rust naar links hellen, het koppel van de aandrijving zorgt er voor dat de boot weer rechtop vaart zodra je in plané komt (zie de video van mijn Arowana; in rust loopt daar ook het vloedkanaal nog vol, zodat de boot extra scheef hangt, maar op snelheid vaart 'ie recht).
    Sterker nog; zou je dat niet doen en de boot vaart straks een stuk sneller (80 km/h+) dan zal 'ie naar rechts gaan hellen op snelheid (ook weer door het koppel van de aandrijving), geloof me, dat wil je niet, want de bestuurbaarheid gaat er niet op vooruit, om het eens voorzichtig uit te drukken...

    Ter vergelijking, mijn Arowana van 80cm met polyester romp weegt vaarklaar, met één 4S 6000mAh Lipo, 2600 gram.

    Groeten, Jan.
     
  15. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Ard,

    Deze? https://nl.aliexpress.com/store/pro...Control-Rechargeable/1938067_32594190534.html
    Die wegen alleen slechts 500 gram.
    Geef anders even een link naar de correcte lipo's.
    Of de lipo's zijn op, óf je laderij deugt niet; volgeladen Lipo's zijn 4,2V vers vanaf de lader, je zou dus 12,6V of daaromtrent moeten meten
    11,65V is 3,8V per cel, dat is de storage lading.
    Hopelijk met een andere motor dan de 2000KV, 40.000 toeren onder last is funest voor je strut lagers.

    Groeten, Jan.
     
  17. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Kleine miscalculatie 2x 3s 8000mah wordt nooit 62 18000mah maar blijft 8000mah.
    Je vind snelheid niet belangrijk langere vaartijd wel en dat met een speedboot helaas gaat dat niet samen en zeker niet met het gewicht wat je er bij in stopt.

    Gebruik je wel een BEC accu op 6s icm je 150amp flycolor regelaar?
     
  18. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
     
  19. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    [QUOTE

    Of de lipo's zijn op, óf je laderij deugt niet; volgeladen Lipo's zijn 4,2V vers vanaf de lader, je zou dus 12,6V of daaromtrent moeten meten
    11,65V is 3,8V per cel, dat is de storage lading.

    Vooral de laders hebben letterlijk een tekort koning,laders zijn nieuw,en ik heb daar contact met de verkoper over dit probleem en hoe dit opgelost gaat worden.


    Hopelijk met een andere motor dan de 2000KV, 40.000 toeren onder last is funest voor je strut lagers.

    Jawel dat word een 1600 kv motor met een andere esc,6,35 mm eendelige flexas,en voor de strut zou dan een stinger moeten komen,vandaag zal ik even een soort schets sturen hoe de opzet in de TT moet komen.



    Groeten, Jan.[/QUOTE]
     
  20. Ard Muijlwijk

    Ard Muijlwijk

    Lid geworden:
    25 okt 2015
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Hardinxveld Giessendam
    Wat is een bec accu?
     

Deel Deze Pagina