Tekening naar CAD-tekening

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door mreijm, 16 nov 2002.

  1. mreijm

    mreijm Guest

    Hoi,

    Ik wil eigenlijk graag een modeltekening (die ik op papier heb) 'digitaliseren' zodat ik hem in een cad-pakket kan bijwerken.
    Ergo: je scant de tekening, toont hem op het scherm en "trekt de lijnen over". Daarna wil ik dan de werkelijke maten aan die lijn koppelen.

    Nu beschik ik beroepsmatig wel over een cad pakket wat kan omgaan met een achtergrondplaatje, alleen in het betreffende pakket is het daarna niet mogelijk om de werkelijke maten toe te voegen aan de lijnen.

    Weet iemand een cad pakket waarin je dat wel kunt doen ?

    Mvrgr, Martijn
     
  2. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    AutoCAD 2000?
     
  3. 3d studio max
    solidworks
    pro engineer

    Dit zijn 3d cad programma's (net zoals autocad trouwens), en hebben als voordeel als je bepaalde parameters verandert (zoals lengtes van lijnen), dat gerelateerde lijnen meteen meeveranderen...

    Helaas wel een beetje dure pakketten ivm. licenties ed.
     
  4. schaalfunctie

    Mreijm, ik heb autocad 2002 en daar kan je de schaalfuntie gebruiken, heel makkelijk. Volgens mij bestaat die functie al jaren in autocad, misschien wel vanaf het begin.

    ps: begin NOOIT aan pro engineer, dat programma is volgens mij nooit uit zijn beta fase gekomen!

    mvg,

    Richard
     
  5. Re: schaalfunctie

    :lol: klopt helemaal, dat programma is zo a-windows als de pest.
    Zo is het selecteren van een achterliggend scherm niet voldoende, maar moet je dan in het betreffende scherm eerst nog ff via een menuutje op "window activate" klikken. :evil:

    Solidworks heeft vergelijkbare eigenschappen maar is veel meer gericht op een windows-interface (oa. icoontjes ed.)
     
  6. Re: schaalfunctie

    en daar heb jij weer helemaal gelijk in, sommige dingen werken zo a-logisch dat je er soms helemaal niet uitkomt. Dan krijg je bv alleen een stom biepje te horen en weet je niet wat je verkeerd doet. :evil: :evil: :evil:
     

Deel Deze Pagina