Terugblik 2017 RC Vliegen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door thedaveexperience, 20 dec 2017.

  1. thedaveexperience

    thedaveexperience

    Lid geworden:
    17 jul 2011
    Berichten:
    131
    Locatie:
    amsterdam
    Hallo,

    Eind dec vorig jaar mijn eerste vliegtuig gekocht, na een jaar helicopter te hebben gevlogen. Daar waar het 12 maanden kostte om mijn heli om te draaien, lukte dat met het vliegtuig al de eerste keer. Het was ontspannen vliegen....heel wat anders als helicopter vliegen....
    Een vliegtuig kun je ook makkelijk zelf maken...heel anders als een heli. En het is echt fun om vliegtuigjes te maken. Begon met wat shockflyers. Depron modelletjes van causemann...je moet lekker veel zelf doen. Bij eerste aankoop kocht ik er ook een Antonov An2 bij...maar die zag er te ingewikkeld uit, en heeft 12 maanden in de doos gelegen. Maar ik ben eindelijk aan model begonnen en er mee bezig. Wacht op servo's...
    Was een tijd in de ban van flying wings, dat is erg leuk vliegen en leuk en makkelijk om zelf te maken. Mbv de CG calculator op internet, kun je 'elk' model maken. Het één doet het goed, het andere niet....maar altijd fun.
    Op gegeven ogenblijk probeerde ik een eigen B2 te maken....en deed er m'n best op. Voor het eerst Oracover en strijkbout gebruikt....mooi spul en depron model wordt lekker stevig. Helaas vloog het voor geen enkele meter...
    Maar idee met 4 servo's in vleugel gebruikt voor eigen gemaakte top vliegende vleugel...de kwintwing. Dit ding vliegt erg leuk...heeft wat snelheid, een lekker geluid en is erg beweeglijk als je wilt, maar ook lekker rustig. Daarna wat meer straaljager modellen gemaakt (met pushprop) en laatste tijd weer 2 modellen van causemann gekocht, de Saab Gripen en de ME163 en die zijn mooi geworden. En nu dus eindelijk met de Antonov bezig. De vleugels moeten profiel krijgen, en dat moet je zelf maken....misschien ben ik er nu aan toe...
    Al met al...echt een leuke bezigheid die rc vliegtuigen.
    Ik kijk vaak wat mensen maken aan vliegtuigen, en ik denk dat er echt veel kunstenaars en geduldige mensen wonen in Nederland. Die houten kisten....wat een werk...En dan heb je nog mensen die beginnen met verzamelen gegevens en uittekenen van model en het daarna realiseren....Dat is voor mij een verre toekomst....misschien niet haalbaar. Maar met het depron kun je eenvoudig knoeien, en vergt niet zoveel gereedschap en kennis en werk....
    Heb de modelletjes eens achter elkaar gezet van de productie van afgelopen jaar, en dit is het resultaat:



    gr
    dave
     
    easy vindt dit leuk.
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    bouwtechnieken is het leukste om doorheen te spitten... kijken wat je ligt, of juist niet..

    Je gaat er ook vanzelf wel een keer achter komen dat hout helemaal zo erg niet is.
    wel handig om eerst even met een kit te beginnen, daarna kun je van scratch. maar wel met een goede tekening..
    en weer daarna kun je zelf gaan spelen, maar dat is inderdaad heel wat uitzoekwerk

    grappige is wel, dat ik op die manier ook de sterkte en stijfheid van een toestel in de peiling ben gaan houden.
    bouwen met alleen schuim geeft toch vaak veel speling, is ook niet altijd zo stijf als moet.
    heb al heel wat rottig vlieggedrag opgelost met een welgeplaatst stuk tape of een stukkie carbon buis
    Bij hout zie je die speling weer wat minder, en het blijft ook langer spelingvrij..
    gewoon een keer proberen, vooral oppassen met de eerste keer landen :D

    Ik ben zelf bij depron geland op een combinatie van depron, carbon draad en glasvezel. De scharnieren gewoon met een aangeplakt stuk hout, en echte scharnieren.
    die toestellen zijn erg stijf, en blijven zo.. kan ook een stevige tik hebben
    maar er zijn zoveel combinaties van bouwtechnieken mogelijk met depron..
     

Deel Deze Pagina