Terugroepactie Spektrum AR 6250 ontvangers

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mede Spektrum gebruikers,

Sinds gisteren ben ik helaas weer een kist armer door een crash:
Ik hoorde motor uitschakelen hoewel ik zo'n 75% gas open had op zender, kist dook recht naar beneden van behoorlijke hoogte. Ik hoopte op herstel van ontvangst, ik denk dat het een seconde of 5 duurde voordat ie beneden was, maar niks, helemaal niks helaas.
Had met deze combinatie (ontvanger/kist/zender) zo'n 30 vluchten zonder problemen gemaakt. Met deze LiPo schat ik zo'n 6 vluchten, LiPo presteerde prima, was na crash nog 89% vol, geen problemen met cellen of groot spanningsverlies onder belasting.

Ik baalde natuurlijk goed en ben eens op zoek gegaan of er meer mensen dat probleem hebben, of ik bijvoorbeeld bepaalde dingen zelf kan controleren. Ik heb heel wat gevonden, het lijkt een specifiek AR6250 ontvanger probleem te zijn en zal het hier even verzamelen.

Nieuwsbericht van Spektrum:
Bericht op Spektrum website, klik hier, of lees quote hieronder.
AR6250 DSM2 6-Channel Carbon Fuse Rx Bulletins

Attention Spektrum AR6250 Owners

Horizon has received reports of customers losing RF link when using AR6250’s within certain environments. After close monitoring and testing, Horizon has detected isolated issues with AR6250’s used in carbon fiber applications or in products containing highly reflective material. In these applications, Horizon has found that RF link issues may result in loss of communications.

Horizon has performed an analysis of the AR6250 receiver and is in process of testing a newly designed receiver.

All consumers who have AR6250’s are strongly encouraged to discontinue use and return these receivers to Horizon for a free upgrade, which should be available in August.

Please click here to initiate the service request and fill out the on-line form.

You may also initiate a service request by e-mailing the Horizon Product Support team. Please put “AR6250 Recall” in the subject line and include your shipping address and daytime phone number. Click here to e-mail your request to Horizon Product Support.

If you have any questions or would like to initiate a service request via telephone, please call our Product Support group at 1-877-504-0233.

For US and Canadian consumers, Horizon will pay for all ground shipping charges to and from our US service center. Customers outside the US and Canada should contact their retailer or local Spektrum distributor. Within Europe, please follow these links to our service centers in England or Germany. Australian consumers can follow this link.

We apologize for this inconvenience. Horizon disclaims all liability and warranties for any consumer failing to act upon this service advisory.
Topic op Modelbouwforum
Topic van Edwin Koolen in HLG/DLG, klik hier

Topics op RCGroups met veel info
Eerste topic wat inmiddels gesloten is, klik hier
Nieuw topic, op moment van posten van dit draadje actief, klik hier

AR6255

Spektrum geeft nu ook de AR6255, hierboven beschreven problemen zou deze ontvanger niet kennen. Sommige bronnen vertellen dat dit de opvolger van de 6250 is, hoewel ik nergens kan vinden dat de 6250 niet meer verkrijgbaar is. Er zijn gebruikers die hun 6250 opgestuurd hebben een een 6255 teruggekregen hebben. Meer info over de AR 6255, klik hier.

Spektrum AR 6250 AR6250

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Rob,

Bij ons in de club zijn er zo'n 2 maanden geleden ook 2 uitgevallen binnen 1 week (die van Maurice en mij).
Gelukkig heeft ons dit geen kist gekost. :mad:

Bij ons stopte de ontvanger van de ene op de andere vlucht bij het aansluiten van de accu.
Er kwam geen link meer tot stand ook niet na herhaaldelijk binden.

Wij hebben ze teruggestuurd en gevraagd om deze uit te wisselen voor een AR6200.
Bij onze club is sindsdien de AR6250 compleet gebanned en zijn onnodige crashes voorkomen. ;)

Grtz,
Emile :cool:

Zijn alle problemen dan ook met kisten met een carbon romp gebeurd of ook met andere modellen met gfk of hout romp?

Bedankt voor je reactie Emile. Mooi dat het bij jullie niet tijdens vlucht gebeurde. Ik heb mijn ontvanger later overigens weer aan de praat gekregen, zonder opnieuw te binden, zat nog tijd te denken of het spanningsdip geweest zou kunnen zijn, maar dan had ie 'm na paar tellen weer op moeten pikken lijkt me... :rolleyes: Ga maar eens inventariseren waar ik ze in heb zitten, denk dat ik er 5 ofzo heb, ook maar opsturen. Standaard vervangt Spektrum ze inmiddels voor 6255 blijkbaar.
Inmiddels is cloon van Hobbycity ook binnen, die ook maar eens gaan proberen (in schuim vleugeltje ofzo).

@ Tadango, geen, zaten bij mij in hout of schuimkisten, geen carbon romp. Deze destijds aangeschaft omdat ze mooi formaat/gewicht hadden en full-range waren. Ging mis met Extra 300 van Parkzone (schuim).

Bij mij zat ie netjes ingebouwd in mijn funjet, bij Maurice zat ie ook in een schuimpie ... weet alleen niet meer welke.

Wij hebben de ontvangers terug gebracht naar de modelbouwzaak waar we ze gekocht hadden, hij heeft ze vervolgens naar Spektrum retour gestuurd, tot dusver 5 stuks geretourneerd.

Mvg,
Emile :cool:

Mijnheer Jeroen heeft ze inmiddels al weer enkele weken geleden terug gebracht naar winkel waar ze vandaan kwamen. Helaas nog geen bericht of ze al verstuurd zijn en/of onderweg terug :bye:

Mijn ontvangers (ik had er 4 in gebruik), zijn rechtstreeks naar Horizon Hobby verstuurd (Duitse HH, Elmburg net boven Hannover). Moet eerlijk bekennen dat ik ze erg lang heb laten liggen, was het even beu, spul na crash in hoek gezet en even niet meer aangekeken :bad-words: :sniper: (modelbouw dipje :hammer:). Inmiddels kist aan het herstellen en ontangers verstuurd dus :thumbsup:

Ben benieuwd hoe lang het gaat duren, zal natuurlijk ook van beschikbaarheid AR6255 afhangen. Een collega vlieger uit Duitsland (clubgenoot van Jeroen) had ze blijkbaar binnen een week na verzenden alweer terug. Vanuit NL zal het allemaal wel wat langer duren verwacht ik... :rolleyes:

Ik heb een paar nieuwe kisten staan, waar ik zodra ik tijd heb aan wil beginnen. Qua timing niet echt super dus. Inmiddels wel een Hobbycity Spektrum compatible ontvangertje binnen, eens kijken of die goed werkt (die komt in vleugeltje, niet zo kritisch dus).

Hier het linkje naar de terugroepactie op de Duitse Horizon Hobby website.

Hieronder kopie van het bericht, mocht de link na verloop van tijd niet meer werken:

Horizon Hobby Duitsland zei:
AR6250 Rückruf

09.06.2010

Wir bitten um Beachtung dieser wichtigen Information

Achtung! An alle Spektrum AR6250 Besitzer
AR6250 Rückruf

Horizon Hobby hat Informationen von Spektrum Anwendern erhalten, wonach in bestimmten Konfigurationen der Link des verwendeten Empfänger AR6250 verloren gehen kann.
Nach intensiven Untersuchungen und Tests hat Horizon Hobby festgestellt, dass unter bestimmten Bedingungen und in wenigen Fällen (speziell bei der Verwendung in Kohlefaser Modellen oder in Modellen mit stark reflektierenden Materialien) es zu einem Linkverlust kommen kann.

Horizon Hobby ist dabei den Empfänger AR6250 zu überarbeiten und ein Nachfolgemodell zu entwickeln.

Alle Verbraucher, die einen Spektrum AR6250 Empfänger besitzen, werden aufgefordert, diesen nicht mehr einzusetzen und ihn an Horizon Hobby zurückzugeben. Sie erhalten kostenlos den neuen und komplett überarbeiteten Empfänger. Dieser wird ab August verfügbar sein.

Für die Rückgabe haben Sie zwei Möglichkeiten:

Sie geben Ihren AR6250 bei Ihrem Fachhändler ab, der diesen dann an uns weiterleitet (bitte Ihre Adresse beilegen)
Sie senden Ihren AR6250 direkt an uns (Horizon Hobby GmbH, Hamburger Straße 10, 25337 Elmshorn)

In jedem Fall erhalten Sie von uns eine Benachrichtigung (per Email oder Post), dass Ihr Empfänger bei uns eingegangen ist und Sie für einen kostenlosen Austausch vorgesehen sind. Der neue Empfänger wird dann, bei Verfügbarkeit, automatisch an Sie versendet.

Sollten Sie irgendwelche Fragen haben, rufen Sie uns bitte unter 04121-46 199-66 an, oder senden Sie uns eine Email service@horizonhobby.de

Wir entschuldigen uns für alle Ihnen entstandenen Unannehmlichkeiten.

Laatst bewerkt:
Ik heb enige tijd geleden 2 AR250 ontvangers teruggestuurd. Na enkele weken (ik weet het niet meer precies, week of 3??) kreeg ik 2 nieuwe AR6255 ontvangers thuisgestuurd. Deze voldoen tot nu toe, maar ik heb er nog niet veel mee gevlogen. De range test doen ze goed, maar als je binding verliest kan het soms erg lang (>10 sec) duren voordat de binding hersteld is. Een groot voordeel van de 6255 tov de 6250 is dat ze een programmeerbare fail-safe hebben.

Heb ze inmiddels ook terug Raymond, ging bij mij iets sneller.

22ste zijn de ontvanger op de post gedaan, gezien het toch om een behoorlijk bedrag ging, heb ik ze maar aangetekend verstuurd. 30 september stond de pakketdienst hier aan de deur met een doos uit Duitsland, helaas niemand thuis. Ik heb ze afgelopen dinsdag opgepikt op een GLS-ophaalpunt en nu dus weer in bezit van een mooie serie ontvangers :D

Dus: 8 dagen na verzend waren nieuwe ontvangers bij mij thuis. Nog steeds knudde van verloren kist, maar blij dat Horizon zonder enige discussie vervangen heeft (ontvangers kwamen niet allemaal van dezelfde leverancier en ik had geen bonnen meer).

Ik heb mijn exemplaar zonder aankoopfactuur verzonden en binnen 2 weken het vervangend exemplaar ontvangen. Prima service !

Er wordt wat teruggeroepen heden ten dage zo te zien, ik ga dat ook s proberen als mijne vlieger buiten bereik is.

Ik heb mijn exemplaar zonder aankoopfactuur verzonden en binnen 2 weken het vervangend exemplaar ontvangen. Prima service !
Check, ik ook. Gewoon het standaard formuliertje ingevuld. Extra NAW-papiertje en emailadres bijgevoegd. Twee weken later ook netjes een nieuwe AR6255 in de bus. :thumbsup:

Na ruim maandje en wat GLs (grrr) omzwervingen eindelijk de vervangende ontvanger binnen.

Bij toeval stuitte ik op dit draadje:

Model Flying

Ik vlieg nog op 35 mHz, al 14 jaar met dezelfde zender een Futaba FC16.
Nooit problemen mee gehad tot een forse storing afgelopen weekend, waarbij de kist gelukkig redelijk in mijn richting neerstortte en ik vanzelf weer controle kreeg. Met angstzweet in de bilnaad de kist rustig kunnen landen.
Gelijk hierna ben toch maar eens info over een nieuwe zender gaan zoeken.

Maar daarbij komt ik toch ook redelijk verontrustende verhalen tegen, zoals in het draadje hierboven waar het voornamelijk over Spectrum gaat.

Is het nou opgeblazen paniek of is er echt iets (nog) niet helemaal OK met 2.4?

Patrick Nanninga

De 2,4 GHz techniek heeft zich inmiddels ruimschoots bewezen, maar ook is bewezen dat deze techniek met specifieke eisen komt. De spanningsvoorziening moet goed op orde zijn (ontvangers stoppen of rebooten bij onderspanning ipv dat ze alleen langzamer gaan werken) en de positionering van de antennes vraagt om aandacht. De problemen met de ontvanger van dit draadje schijnen alleen voor te komen bij vol-koolstof rompen, die per definitie een 'ramp' zijn voor ontvangers.

Ik heb ook zo mijn problemen gehad met Spektrum ontvangers, maar deze waren terug te leiden op deze specifieke ontvanger icm koolstof romp of op eigen inbouwfouten. Met Spektrum op zich is helemaal niets mis (net als de meeste andere merken).

[mod]
Peral, wat doet een futaba 2.4 in een spekctrum 2.4 omruil draadje?

On topic blijven aub!!
[/mod]

Het door mij geposte linkje gaat volledig over spectrum apparatuur.
Ik heb het helemaal niet over futaba 2.4!
Ik heb er wel een algemene vraag over 2.4 bij gezet, mag dat niet?

Naar mijn mening is deze paternalistische post volledig onterecht en ik zou het graag gerectificeerd zien!

Mvg
Patrick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back