Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Wat ik al aangaf in een eerdere opmerking. ;)
     
    Slippery Sam vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... en wat ik bij eerdere pogingen niet kon bevestigen....

    Maar het LIJKT er op, dat het toch in die richting ligt...

    Maar het is nog best wel lastig om een fatsoenlijk functionerend choke-klepje te fabrieken....
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Valt wel mee . Een ring maken die om de carburateur mond past .in de ring een gaatje maken voor m2 draad. Een plaatje maken gelijk aan de ring . In het center een 1,5 mm gaat je boren. Op de plek van het m2 draadgaatje ook een 2mm gat in het plaatje .
    nu nog een trekstangetje welke aan het plaatje kan en via zijkant romp bediend kan worden .
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een losse opmerking die mij zo te binnen schiet: Toen ik aan het viertaktproject begon, zat ik te dubben tussen de .30 en de .52, en het is de .52 geworden....

    Achteraf, denk ik dat de .30 met 100% zekerheid deze kist ook gevlogen had, en hoogstwaarschijnlijk niet eens "continue vol gas"... (ik pruttel rond met een 11 x 6 op ongeveer 5000 toeren, wat ongeveer gelijkwaardig is aan een 10 x 6 op 6000 toeren. Dat moet die .30 op zijn sloffen kunnen doen).

    Waarschijnlijk zou een grondstart marginaal zijn geweest, en het is altijd maar afwachten hoe zo'n kleine motor zich onder de hitte houdt, maar het zou absoluut hebben gevlogen en de kist zou 250 gram lichter zijn geweest.... (200 gram van de motor, en 50 gram balansgewicht).

    De mogelijkheid bestaat, dat ik dat in de toekomst ook nog ga proberen....
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2016
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag toch nog even snel een rondje gevlogen want het was nagenoeg windstil.... Vermoedelijk het laatste rondje dit jaar...

    ruim 30 minuten airtime met (voor zover ik het kon meten door de boel weer te vullen met een injectiespuit en de ml te tellen) vrijwel exact 90 ml benzine....
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Sow? Da's niet slecht! 30 minuutjes??? :worship:
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... ruim zelfs....

    De laatste keer dat de kop er af geweest is, heb ik hem niet schoongemaakt, alleen gefotografeerd en zo weer teruggezet.

    Nu zitten er sinds die keer iets van 90 of 100 minuten vliegtijd op (niet exact bijgehouden), en dus nog maar even gekeken:

    IMG_2875.JPG
    Beetje kool op de uitlaatklep, dikke laag heldere olie op de inlaatklep, en (niet goed te zien op de foto) nagenoeg brandschone bougie-electrodes.

    IMG_2876.JPG
    Dikke buts olie in de cylinder, brandschone zuiger, blinkende voering.

    Alles zo weer terug gezet, en volgend jaar verder testen....
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat ziet er gezond uit hoor! :)
    Bij de weg... probeer je deze week wat op te sturen.
    Gr Bas
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hou het nog maar even in archief, Bas! Ben als alles gaat zoals ik verwacht, overmorgen weer weg, en dan heb je goed kans dat het spul een tijd lang in een koude brievenbus ligt (buitenshuise bus...)
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prima, als je weer terug bent, krijg je de spulletjes dan wel van mij.
    Koude brievenbussen... laten we dat maar niet doen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je! Kromme ribben of verweekt balsa.... zonde!
     
    MicropropSport en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmiddag tussen alle drukte door nog even heel vlug 2 x tien minuten met de Charter gevlogen. Zal ergens tussen de 4 en de 6 graden zijn geweest, en jezus, wat was dat koud.... (verwarmde zendertent niet mee...). Dus ik hield het vlot voor gezien.

    Viel me op, dat de motor op zich precies zo makkelijk startte als voorheen (absoluut niet met de hand, absoluut vlot met de electrische vinger), maar dat hij duidelijk de eerste koude minuut eigenlijk zonder choke niet goed stationair wilde blijven lopen.
    Met verhoogd stationair wel, en dan kon je hem gewoon op temperatuur horen komen (steeds mooier en hoger in toeren).
    Eenmaal warm, niks meer aan de hand.

    Ben nog steeds heel blij met deze ombouw....
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ben je al toe aan een nieuw project?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De variaties raken wat op.....
    Heli: check. (dus ook Chinese HobbyKing motor: check)
    Vliegtuig 2-takt: check (dus ook 2e hands ombouw: check, "dure merkmotor" ombouw: Check)
    Vliegtuig 4 takt: check (dus ook Nagelnieuw ombouw: check, Goedkope low budget viertakt: Check

    Zou nog kunnen kijken hoe klein dat wil met een viertakt, en er een .30 aan wagen.... Maar eigenlijk is dat gewoon een herhaling van zetten....

    Wat ik nog wel eens zou willen doen, is een 15 cc viertakt voorzien van ontsteking, waterkoeling, carteromloopsmering en een héééél groot vliegwiel, en op 300 toeren o.i.d. in een sleepbootje zetten.
    En dan wel het hele verhaal: koeling met temp regeling, gesloten circulatie en warmtewisselaar, keerkoppeling, etc etc,
    De pest is: die rotterige boot-rompen zijn zo duur..... Voor het geld waar ik die complete Charter vliegklaar voor heb staan, heb ik met wat mazzel net een kale polyester romp met as en schroef....
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Jaren geleden ben ik ook al eens bezig geweest om 10cc methanol motor, met een bougie ipv een gloeiplug, op heel lage toeren te laten draaien. Het grote probleem wat ik tegen kwam was dat je dan een echt heel groot vliegwiel nodig hebt. Zo groot dat hij niet meer in de boot past. Ik kwam aan een diameter van minstens 20cm! Ik had de motor ooit draaiend op minimaal 500 toeren met het vliegwiel van een Mobilette.

    upload_2016-12-18_10-9-26.png

    Een kleinere diameter zou theoretisch kunnen maar dan moet het vliegwiel weer erg zwaar worden. Helaas een vliegwiel van lood maken is niet haalbaar en een "hol" stalen vliegwiel waar je lood ingiet is een heleboel werk en gerommel. Maar zelfs dan kom je nog snel aan zo'n 15cm diameter dus echt veel winst heb je dan nog niet. Daarnaast is de lagering van de krukas niet echt gemaakt voor een dergelijk zwaar vliegwiel. Dat experiment is dan ook op niets uitgelopen. :(
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh.... daar heb ik niet zo'n hard hoofd in hoor.... Het zal ongetwijfeld een zwaar vliegwiel worden, maar toch echt slechts rond de 10 cm diameter.

    Kijk maar....

     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.980
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maar voor alle duidelijkheid: ik verwacht niet dat dit project van de grond gaat komen, bij gebrek aan een geschikte romp om het ding in te zetten.... En gewoon een motortje op de werkbank langzaam laten draaien, daar zie ik niet zo veel in....
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hee... Mobylette... Met rolaandrijving?
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Nee een iets jongere met een slipkoppeling, een V-snaar en een ketting. Ongeveer zoals op de foto, er waren nog meer uitvoeringen maar de motor was vrijwel allemaal hetzelfde.
    In de grote V-snaar poelie zat een mechaniekje waarmee je het kettingtandwiel kon loskoppelen zodat je ook "gewoon" kon fietsen zonder dat die poelie en de slipkoppeling mee gaan draaien. Ik heb een paar van die bromfietsen gehad en ging er wel eens mee naar Utrecht, naar school. Een keer panne gehad en ruim 10km moeten fietsen. Eenmaal thuis was ik compleet afgepeigerd want ook al draait er verder vrijwel niets mee, het trapt vreselijk zwaar zo'n "fiets". :D
    De versie met een rolaandrijving heeft m'n broer gehad maar die hebben we nooit lopend gekregen, er bleek een scheurtje in de cilinder te zitten. Meer dan een enkel plofje of kuchje hebben we er niet uit gekregen.
     

Deel Deze Pagina