Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aad, ik gebruik Castrol RS 2-stroke, en mijn ervaringen met deze olie zijn 100% positief (plm 100 uur in Zenoah, 45 uur in de .50 benzine heli, en nu ongeveer 10 uur in een kleine 2-takt en nog eens 10 uur in de .52 viertakt).
    Olie is tamelijk goedkoop, als je het via deze site per 10 liter bestelt: http://www.oliewereld.nl/motorolie-motor/castrol-2-takt/castrol-power-rs-2-takt (wees niet bang dat je met heel veel olie blijft zitten, iedereen wil tegen die prijs wel een flessie van je overnemen: van de 10 flessen die ik vorig voorjaar besteld heb, heb ik er nu nog twee over.... :D)

    Ik zelf zie niks in het extra smeren van dat drijfstanglager: de hoeveelheid olie in het blok ligt vast in de constructie (de vorm van het carter en de locatie van de ontluchtingsnippel) en je moet dat zien als een overstromende emmer: De olie lekt langs de zuigerveer, en vult de "vrije ruimte" in het carter op. Natuurlijk zit dat carter niet vol met olie, de rondgaande drijfstang spettert de olie in het rond, en zodra er "teveel" olie in het carter zit, bereikt dat de ontluchtingsnippel en word het naar buiten geblazen.
    De hoeveelheid olie die er uit die nippel komt, zegt niet heel veel over hoeveel olie er in het carter aanwezig is.
    Die hoeveelheid is overigens puur afhankelijk van hoeveel er langs de veer lekt, NIET van hoeveel er in de brandstof zit (ik smeer supervet, maar naar schatting bereikt slechts 10 a 15% van de toegevoerde olie daadwerkelijk het carter, maar ik heb sterk het gevoel dat als ik het oliepercentage in de brandstof halveer, de hoeveelheid olie richting de drijfstang in ml per minuut, gelijk blijft)

    Ergo: smeer je bij stilstand wat extra olie het carter in, dan zal dat er in de eerste minuut na starten gelijk weer uitgegooid worden. En daarna krijgt je drijfstang weer precies dezelfde hoeveelheid olie als anders.
    Een extra nippel, als je die niet afdopt tijdens het vliegen, zal er toe leiden dat de olie daár naar buiten gaat, en niet meer de nokkenas bereikt. Dus dat zou ik al helemaal niet doen.

    ALS je al wat wilt doen, vergroot dan het veerslot met 0,1 mm, dan komt er meer olie richting het carter. Dat levert niet méér olie in het carter op, maar wel een iets vlottere verversing. Maar ik kan me voorstellen dat dat een erg drastische stap is voor een nagelnieuwe motor.

    Gewoon wat vetter smeren dan die 1:20, en dan moet het goed zijn..

    Wat wel belangrijk is (in mijn optiek) is dat je vóór de eerste start het achterdeksel opent, en de hele motor rijkelijk smeert, want doe je dat niet, dan loopt de drijfstang de eerste minuut met maar heel weinig olie (het duurt even voor het carter "vol" is).

    Inlopen, Geloof dat Saito zegt dat je het toerental heel gematigd moet houden.
    Zelf heb ik nu 3 motoren gewoon stationair laten pruttelen (plm 10 uur lang) met héél zo nu en dan een schot vol gas, en dat ging gewoon goed.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen is dit het nieuwe kantoortje voor die ASP 91 van een paar posts terug.

    IMG_2983.JPG

    Ik verwacht minimaal evenveel trekkracht als gewicht, eigenlijk méér, dus het zou een redelijke funkist moeten worden....

    Moet nog de laatste loodjes aan de inbouw van de apparatuur doen, en morgen even bij een "Taranis-kenner" langs, want ik snap nog maar weinig van die zender....
    Heb al wel alle functies in kunnen stellen, maar begrijp nog niet goed hoe ik bijvoorbeeld de telemetrie op het hoofdscherm krijg....
     
    MicropropSport en blaauwen vinden dit leuk.
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Is dit van VQ models de Spacewalker? Ik heb hem ook.... folie vind ik niet zo bijzonder. En van de Taranis.... daar ga je van houden ik gebruik hem al 4 jaar, super ding blijft mij verbazen.

    grt Aad
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2017
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... VQ spacewalker. En inderdaad, de folie is ronduit kut. Maar ach, voor die prijs mag je niet klagen, en het ding schijnt prima te vliegen.

    Die Taranis, ik weet het niet.... voorlopig begrijp ik werkelijk geen jota van dat ding, al is het me wel gelukt de rolroeren op twee servo's te krijgen, een schakelaar voor de ontsteking toe te wijzen en een opgaande delay op het gas te zetten.
    Maar of ik dat op de juiste manier gedaan heb? Geen idee.

    Ik kan zien dat de telemetrie werkt, maar ik kan nergens vinden hoe ik die waardes op het beginscherm krijg, en ik kan ook nergens iets vinden over bijvoorbeeld het instellen van alarmwaardes....

    Maar ik hoor inderdaad niks anders dan laaiend enthousiaste verhalen.
    Tot nog toe kan ik alleen maar zeggen dat de sticks goed aanvoelen, verder niet.
     
  5. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Nog even off topic. Wat betreft dieTaranis, je moet even op gang komen met het apparaat. Is mij gelukt uitsluitend met YouTube filmpjes met name die van Scott Page. Er is heel veel over te vinden. Nu weer terug naar de vettigheid.

    Groet, Aad
     
  6. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Dubbel gepost
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2017
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... om eerlijk te zijn staat mijn hoofd momenteel ook niet echt naar studeren op OpenTX University of zoeken op youtube....

    Maar inderdaad, terug naar de vettigheid, want ik denk dat die Taranis in elk geval al wel goed genoeg ingesteld is om deze kist te vliegen.

    Vanmiddag alvast even proefgedraaid met de ASP voorop de bok.... Ik wéét dat de motor t.o.v. gloeiplug en methanol redelijk wat vermogen kwijt is, maar toch.... de manier waarop het ding op het gas reageert (beetje rochelend en blaffend, beetje alsof je een stoot gas geeft met een Harley) geeft op zijn minst qua geluid de illusie van "een beest van een motor" :D

    Ik denk dat dit gewoon een heel leuke motor/vliegtuigcombinatie gaat worden... Bidden voor een beetje knap weer Zaterdag...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Is het veld/pad niet erg drassig?
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu mischien wel... Afgelopen Zaterdag viel het nog reuze mee.
    Balen alleen dat het bushokje weg is....
     
  10. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Ja erg balen, de gemeente gunt ons blijkbaar niets.
     
  11. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Mooi toestel trouwens die spacewalker!!
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je... maar het is maar een ARF-je hoor.... De fun zit hem in de aandrijving....
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het ziet er goed uit Bert! VQ, zou goed moeten vliegen en of!
    Folie... heeft dat pvc folie dan ook maar 'iets' te vrezen van motorolie?
    Meeste nog van UV-licht... offehhh... blaartrekkende methanol-mayonaise...

    Moin... Ik had er alleen wat grotere deftige ballonwieltjes onder gezet... wordt het wat leutiger/koddiger van... meer ook niet eigenlijk.

    Frisse bries buiten... toch maar niet vliegen. Straatje nog maar eens schoon geveegd... en een kop warme chocola achterover geslagen. Maar eens iets verzinnen voor vanmiddag. Tum, tum, tum...
     
    bobt vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen idee of de folie van benzine te vrezen heeft, maar de rode verf die er op zit, lost bijvoorbeeld onmiddellijk op van contactlijm...
    Gelukkig komt er alleen maar olie uit die motor, verder niet.

    Het is stervenskoud, en vanmiddag even achter huis proefgedraaid, wees uit dat mijn vingertoppen zelfs als ik ze angstvallig uit de propwash hou, binnen 5 minuten niet alleen alle gevoeligheid verliezen, maar gewoon ronduit pijn gaan doen (erfenisje van halfbevroren vingers "vroegâh, toen ik nog stoer in de winter ging motorrijden").

    Dus die maiden zal vermoedelijk wel even uitgesteld moeten worden....

    De oliesporen achter de motor zijn nog zwart, het inlopen is dus nog niet geheel afgerond. Maar het loopt al absoluut netjes...

     
    ik ben een vliegtuig.nl vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Verf? Welnee... drukinkt! De folies worden bijkans gezeefdrukt. Fraaie patronen zelfs in offset.

    Van het filmpje wordt ik erg vrolijk! Mooi man!
    Gr Bas
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat het ook is, verf of inkt, het zit er niet erg stevig op...

    Da's mooi.... moet zeggen dat ik er zelf ook wel erg content mee ben....

    Balen dat het morgen weer zo koud gaat zijn....
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mij te koud om te vliegen....

    Maar een testrun achter huis met de neus verticaal en vol gas leverde op dat de trekkracht nét een haartje meer is dan het gewicht, dus met de vertical performance zal het wel ongeveer snor zitten schat ik zo....

    EDIT:
    Na een stief half uurtje hoofdzakelijk stationair en half gas draaien, lukt het me niet om de druppeltjes olie die er her en der op de kist zitten, zichtbaar op de foto te krijgen, zo weinig is het...

    Ik begin er zin in te krijgen....
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2017
  18. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb vandaag die rare folie eraf gehaald van de VQ spacewalker. Geen woord te veel in een woord rotfolie. Ik ga hem nu bekleden met een normalere folie. Het hout is ook niet bijzonder, erg ongelijk veel donkere plekken.

    @ Brutus, hoeveel toeren draai je nou eigenlijk met die omgekatte ASP 91 en welke prop gebruik je?

    Groet Aad dB
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
    bobt vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er zit een APC 14 x 6 op, en daarmee heb ik piekwaardes gezien van rond de 9200~9300, maar dan heb je het over het "zweven" van het toerental met de naald "gepeaked".
    Volgens Pé Reivers Propcalc is dat ongeveer 1,1 a 1,2 pk, en dat ligt redelijk spot-on op 80% van het opgegeven vermogen van 1,5 pk op Methanol.
    Ik denk dat, met de naald een haartje rijk vanwege het oplopen van het toerental in de lucht, tussen de 8600 en 9000 op de grond een realistische waarde is, waarmee het vermogen nét rond de 1 pk ligt, en de statische trekkracht nét zo rond het vliegklaar gewicht zit.

    Die folie is inderdaad eerder een soort van zelfklevende plastic zoals je vroeger in keukenkastjes op de planken deed... Waardeloos spul, maar alléé, het zit er "redelijk" op.
    Mischien ga ik hem ook wel eens opnieuw bekleden, maar voorlopig nog niet.

    Heb jij al gevlogen met die Spacewalker? Had gehoopt vandaag te kunnen maidenen, maar het waaide vandaag harder als gisteren en gisteren was het me al te koud....
     
  20. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb met die spacewalker nog niet gevlogen. Ik heb geprobeerd de rimpels eruit te krijgen. Dat eindigde in een fiasco. Daarom mijn actie van alles eraf.
     

Deel Deze Pagina