Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Als je het niet weet ... power zat en een leuk rookpluimpje na de landing.
    Niks mis mee !!
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben ik nog niet helemaal achter hoe het zit met dat rookpluimpje... Denk dat dat verzamelde olie is in de uitlaat, als hij een tijdje stationair gelopen heeft.
    Stationair rookt hij maar een heel klein beetje, vol gas helemaal niet, maar bij gasgeven, komt er even een flinke pluk uit.
    Die 8,5 cc doet dat veel minder....

    Mischien komt het van de motorkap (dat de uitlaat heter word of zo...)

    Wat wel grappig is: rustig rondvliegend zweeft de motortemperatuur zo rond de 80 graden, in de landingsaanvlucht zakt dat wat (stationair). Zodra hij op de grond staat, begint de motortemperatuur onmiddellijk op te lopen richting de 85~90 graden.

    Heb nog niet gekeken waar de temperatuur ongeveer stabiel word, weet wel, dat met normaal sportief rondrossen (gasgeven wanneer het nodig is, gas terug nemen wanneer het zinnig is) de temperatuur zelden de 95 graden aantikt.
    Heb het gevoel dat de motor nog lang niet "los" is...

    En je moet serieus je best doen om er op een gemiddelde vliegmiddag meer als een euro aan brandstof doorheen te persen...
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    De camera is scherp gesteld op dichtbij. Wanneer het model redelijk dichtbij komt is het beeld wel scherp. Auto focus uit zetten en met de hand scherp stellen. Nadeel is wel dat je dan niet te veel kunt inzoomen.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... deze camera heeft geen instelling voor autofocus of handmatig....

    Ik heb de rest van de filmbestandjes bekeken, en die worden steeds waziger in volgorde van tijd.... heb de indruk dat er ergens condensatie optreed....

    Van mijn andere camera is helaas de geheugenkaart kapot en ik vergeet steeds een nieuwe te kopen....
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En vanmiddag verrukkelijk met de Charter rond getuft, één vluchtje, maar wel 25 minuten.... :D

    Had de bougie wat wijder gezet, wat het loopgedrag een stuk verbeterd heeft, en de uitlaat wat gunstiger gezet, zodat de olie op het toestel geminimaliseerd zou worden....

    Al met al: 25 minuten gevlogen, gemeten brandstofverbruik 80 ml.
    Mezelf geklokt bij het schoonmaken: 2'15"... :D

    IMG_3008.JPG
    Inieminie beetje olie op de rompbodem, mag geen naam hebben...

    IMG_3009.JPG
    Landingsgestel, idem dito

    IMG_3010.JPG
    De rompzijkant blijft nu volledig schoon

    IMG_3011.JPG
    Op het stabilo de olie uit de carterventilatie/klepsmering, ook niet echt veel.

    Al met al, prettig weinig olie, als je bedenkt dat ik 1:5 smeer, vrijwel even vet als gloeiplugbrandstof....

    IMG_3012.JPG
    Ruim meer dan een halve tank over na 25 minuten vliegen.

    IMG_3013.JPG
    Na het legen van de tank in een maatbeker, deze voorzichtig teruggegoten in de voorraadkan...
    Dit zul je met methanol niet zien, maar het gebeurt wel : water uit de verbrandingsgassen condenseert in de tank.
    Water mengt volledig met Methanol, daarom zie je het niet, maar bij de verbranding van Methanol komt nog veel meer water vrij, en iedere keer dat je je model leegtankt, pomp je dus wat water je startkist in....
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor het volgende heb ik echt een tijdje getest, voor ik dit als "oplossing" neer wilde zetten.

    Benzinemotoren hebben normaal gesproken één ding voor op gloeipluggers: de brandstof is érg constant, en de afstelling ook (hoe vaak moet je je brommertje opnieuw afstellen? Nooit....).
    Tegelijk met dat voordeel, komt de stand van de naald ook veel preciezer: een klikje meer of minder is al best veel.

    Aanvankelijk had ik met de .52 en ook de OS 46, het gevoel dat de afstelling niet erg constant was, maar achteraf heeft dat aan de voor deze brandstof ongeschikte O-ring om de sproeiernaald gelegen. Nadat die bij alledrie de motoren vervangen is voor een exemplaar van Viton, is de afstelling gewoon "rete-constant" gebleken. Dus heb ik dat even een tijdje getest (en ik ben daarin zover gegaan expres wat vuil in de carb te introduceren).

    De tip die hier uit volgt, is om de naald te voorzien van een indicatortje. Gewoon een stukje 1,5 mm staaldraad, haaks omgebogen. Veel sproeiernaalden zijn al voorzien voor een mogelijkheid tot verlengen. Als je dit verlengstukje kort houd, en uitlijnt op bijvoorbeeld de vliegrichting bij correct afgestelde sproeier, hoef je nooit naar je afstelling te zoeken.
    Met een vuiltje in de sproeier, gewoon bij (vol gas) lopende motor de naald een halve slag open en weer dicht, en je hebt onmiddellijk weer de correcte afstelling te pakken.
    Je hebt ook onmiddelijk een indicatie dat er iets niet klopt als de motor met deze instelling niet goed loopt, of de indicator "uit lijn moet staan" om hem goed te laten lopen...

    IMG_3016.JPG
    Kipsimpel, maar het werkt perfect!
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rotterige internetverbinding... TRIPLE post... :eek:
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goh, dit vind ik dan toch wel weer grappig....

    Zit wat te surfen en bladeren in motor-documentatie, en kom de manual van de OS GGT10 (benzinemotor met gloeiplugontsteking) tegen...


    Geloof dat ik er dus met die electronische delay op het gas niet zo heel ver naast zat....
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Rotterige internetverbinding... TRIPLE post... :eek:
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    wel een beetje heftig bijzonder dat ze het niet hebben opgelost voor ze de motor introduceerden....
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoe bedoel je? Voor zover ik kan nagaan, KUN je dat helemaal niet oplossen, anders dan met gecompliceerde zaken zoals acceleratiepompen (die altijd een compromis blijven) of CV carburateurs, of dergelijke. Dan zou die motor onredelijk duur worden.
    Is gewoon een eigenschap van "benzine"...
     
    Laatst bewerkt: 28 mrt 2017
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Nou, jij had al vrij vlot het idee voor een printje, wat de aansturing tussen zender en servo wat kon vertragen/aanpassen
    Een printje waarin je zaken zoals optoersnelheid en dergelijke kan regelen, zodat de motor zich niet verslikt.

    Printje hoeft natuurlijk geen fluit te kosten..
    Kleine wijzigingen kun je vrij simpel houden om door te voeren.. knopjes of contactjes.
    desnoods een computer interface

    Nu ben jij natuurlijk een hobbymatig persoon..
    van een bedrijf mag je toch wel iets meer verwachten dan een suffe mededeling "gooi het gas niet te vlot open"
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, zo bedoel je....
    Denk dat dat een kwestie is van de prijs drukken: zo'n printje kost toch weer een paar euro, en het moet nogal universeel zijn.

    Daarnaast, en da's ook wel weer grappig, vind je ook DIT in die beschrijving:


    Dus ze gaan er bij OS blijkbaar vanuit dat de gebruiker het zelf oplost.
    Persoonlijk zou ik, als ik die manual had moeten schrijven, een delay aangeraden.

    Overigens, ik ben verder gegaan en heb de manual van de GGT 10 (gloeiplug) en de GT15 (vonk) naast elkaar gelegd, en daarin viel me op dat een aantal dingen die niet identiek KUNNEN zijn (zoals het gedrag bij arme mengsels en de manier van afstellen) in de manual niet aangepast zijn. Voor mij een reden die manual niet te vertrouwen.
    Ook word er gesproken over de naalden "90 graden verder zetten" terwijl meerdere gebruikers melden dat dat gewoon niet mogelijk is, dan slaat het ding af.

    Al met al, best wel verwarrend, want er staan ook andere zaken in die in elk geval naadloos aansluiten met mijn ervaringen (zoals dat je het stationaire mengsel NIET moet afstellen gebaseerd op de gasrespons, maar puur moet kijken naar een bepaalde mengselsterkte. Ikzelf zet het mengsel stationair zodanig, dat bij armer zetten (lichtjes op de gasschuif duwen) het toerental niet meer oploopt, maar OS gebruikt er een hele ingewikkelde procedure voor waar ik om eerlijk te zijn geen flikker van begrijp.

    Wat me wel duidelijk is, is dat vrijwel iedereen die problemen met de motor ondervind, last heeft van "methanol gewoontes"...
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    als ze een hint geven naar de oplossing, geven ze zelf al aan dat ze dit niet hebben opgelost.
    bij claims etc kunnen ze nu gewoon de schuld bij de gebruiker neerleggen.
    gaat het mis met die motor, ben je blijkbaar niet gevorderd genoeg..

    Nu ben ik zelf momenteel bezig een "echte" benzinemotor aan de praat te krijgen (wat deels al is gelukt), valt me op hoe extreem simpel de algemene afstelrichtlijn daarvoor eigenlijk is..
    - toeren maken
    - lage naald zodanig stellen dat hij geen brandstof opbouwt, en niet afslaat na lang stationair
    - hoofdnaald zodanig dat de motor niet in toeren blijft hangen na tijdje volgas.
    paar keer verhaal doorlopen.. dan moet hij goed zijn..

    wat doen we dan eigenlijk moeilijk met methanol..
    de gewoonte is toch dat je regelmatig aan die naalden draait.. moet ik mezelf tegen gaan houden ;-)
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe kunnen ze dat, ja (de schuld bij de gebruiker neerleggen). Maar die motor heeft nu al geen vlekkeloze reputatie meer, en ik denk dat OS zich eens ernstig moet gaan beraden op een manual wat WEL klopt en WEL duidelijk is.... Anders wordt het nooit wat met dat ding.

    :D en je schrijft dat nu wel zo simpel "lage naald zodanig afstellen dat hij geen brandstof opbouwt en niet afslaat na lang stationair" maar voor heel veel mensen is dat best moeilijk.... want slaat ie nu af omdat ie te arm staat of te rijk? en hoe herken ik dat? (Overigens: het aparte is dat OS hier aangeeft die lage naald NIET bij stationair toerental af te stellen, maar bij verhoogd stationair, ca 3000 toeren. Heel opvallend. Vermoed dat dat te maken heft met de gevoeligheid voor afkoelen van de plug bij werkelijk stationair toerental).

    Hoofdnaald (is er eigenlijk niet met een Walbro, daar is het echt een separaat lagetoeren circuit en hogetoeren circuit) afstellen komt ook nog wel meer bij kijken. Dat ga je waarschijnlijk merken zodra je er mee vliegt.
    Betere benadering is om die hoofdnaald aan de rijke kant te houden, te gaan vliegen, en iedere vlucht een háártje krapper te zetten tot het goed is.

    Al met al, na dat Epistel van OS eens aandachtig doorgelezen te hebben, kan ik alleen maar concluderen, dat mijn Eigen gemodificeerde brommertjes makkelijker af te stellen zijn....
     
  16. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    De laatste keer dat ik mijzelf klokte bij het schoonmaken van een kist, kwam daar uit: 0,0s. Over een heel jaar heb ik het ook geklokt, schoonmaken, ik kom uit op: 0,0s. En ik hoef ook niet bang te zijn dat er water in m'n electronen stop, of uberhaupt electronen terug te pompen :)

    Wél een zeer fraai alternatief voor methanol dit. Wat betreft de snelheid van de gasaansturing, zou dit niet (door OS bv) op te lossen zijn door simpelweg een mechanische vertraging (tandwielen) er op te zetten?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Denk daar maar eens goed over na....:D
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dan zullen jouw kisten best stoffig zijn....

    En electronen terug pompen... tsja... als je je accu's nooit naar storage terug ontlaad omdat het een keer toevallig opeens kutweer word... dat moet je zelf weten he?
     
  19. Banaanhangwagen

    Banaanhangwagen

    Lid geworden:
    8 mrt 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Area51
    Het was een vraag. Als ik het antwoord wist, had ik het niet gevraagd ;)

    Ik heb niet de hele discussie gelezen, geef ik meteen toe. Ik lees alleen over een servo vertragen. Of je nu de servo vetraagt, of een mechanische vertraging op de gashevel aanbrengt, lijkt mij hetzelfde.

    Of zit er software in welke bv. alleen in één richting vertraagt, of onder bepaalde omstandigheden?

    Reden voor deze vraagstelling; ik kan mij best voorstellen dat OS niet bezig is met servovetragingen. Als er dus een mechanische oplossing mogelijk zou zijn, die niet duur is, zou dat voor OS wellicht kunnen werken.


    Voor op mijn kisten staat zo'n ventilator die gewoon altijd werkt. Dus worden ze ook nooit stoffig :)

    Ik heb nog nooit een accu naar storage ontladen. Ik laad ze gewoon niet direct op na een vlucht, maar vóór een vlucht. En ze liggen nooit zo lang dat ze zichzelf volledig kunnen ontladen.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Lijkt me nogal wiedus, he? Een motor met 3000 RPM, vertraagd met 3:1 levert 1000 RPM
    Een servo met een stelbereik van 120 graden, 3:1 "vertraagd" heeft nog maar een stelbereik van 40 graden, maar doet er precies even lang over... Een vertraging op het gashevel, tsja... dan moet opeens het heveltje 270 graden bewegen om de gasklep 90 graden open te doen... Levert weinig op....

    Ik vertraag inderdaad maar een kant uit, maar dat is irrelevant verder. De vertraging "gas open" is nodig, de vertraging "gas dicht" is overbodig, maar kan ook weinig kwaad: de motor heeft sowiso tijd nodig om zijn toerental kwijt te raken...
     

Deel Deze Pagina