Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Omdat ik juist GEEN constante brandstofdruk wil hebben, maar een druk die op en af gaat met het toerental....
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Klopt helemaal, alleen was het bij mij net andersom.
    Ik heb ooit een CAP 230 lookalike gemaakt als F2B wedstrijdmodel waar -logischerwijs- zo'n beetje alles was aangepast... behalve juist het profiel. Dat was het echte CAP VF-16 (ijshoorntjes) profiel. Dikke, bolle voorlijst, maximale profieldikte ver naar voren en daarna eindigend in een soort driehoek.
    [​IMG]
    En dat heeft een ontzettend goed constante snelheidsgedrag (bij F2B vlieg je alles in een heel klein stukje luchtruim).
    Alleen gaat het wel ten koste van het draagvermogen.
    Je model moet dus relatief licht zijn. De Franse bedenker van dit F2B concept had mij nog gewaarschuwd: "Jamais plus de 1500 grammes".
    Met 1650 gram was na een paar hoeken de snelheid er toch wel uit en begon het ding vervaarlijk te schudden. Vierkante achten en zandlopers waren dan ook soms een drama met dit model.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op het EK 2005: Naast mij, in het gras, de Franse bedenker van dit concept, Gilbert Beringer, naast hem zijn zoon Remi, de wereldkampioen van 2006....
    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vanmorgen kwam tot mijn verrassing de nieuwe ontsteking binnen, en dat betekent dat JustEngines niet gewacht heeft tot de andere geretourneerd was. TOP!
    Wat nog veel méér top was: ik was vergeten een opto-kill switch mee te bestellen (domweg vergeten) en geheel uit eigen beweging heeft Andrew dat blijkbaar gezien en er gratis eentje bijgevoegd. Of het was gewoon toeval, maar in elk geval, ik ben HEEL happy.... Als ik een hondje was zou ik kwispelen....

    Hoe dan ook, ik heb natuurlijk mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen, en heb de ontsteking met een elastiekje op de romp gebonden, de timing goed gezet, de naalden op gevoel "ongeveer goed" gezet en de jerrycan met benzine rechtsstreeks op de carb aangesloten, en proberen maar....

    Nou ja... oordeel zelf:


    De eerste start (voor de video aan) had ik de electrische vinger nodig. Maar daarna... in tegenstelling tot the eencylinders (die ik om voor mij onbekende redenen nog steeds niet met de hand aankrijg), start dit machientje als het spreekwoordelijke zonnetje....

    Uiteraard heeft hij eerst gewoon 1 a 2 minuten warmgedraaid voor ik de camera startte en aan het gas ging melken.... Al was het maar om mezelf niet voor paal te zetten met een motor die beroerd zou blijken te lopen.... :D

    Oh... wat klinkt dat ding mooi....
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Geweldig ! ding loopt nog langzamer dan je pokkeboot !
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Is dat mooi of is dat mooi....!
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het scheelt inderdaad niet veel nee... stationair rond de 1500 toeren gemeten. Wil wel langzamer, maar dan blijft ie niet "oneindig" doorlopen.

    Da's niet mooi... da's prachtig :D sorry, kon het niet laten, maar ja, ik ben er HEEL erg happy mee....
    Zit nog genoeg werk aan uiteraard, de kleppensmering moet er nog op en zo, en het hele vliegtuig moet nog weer her-opgebouwd worden.
    Maar het ziet er veelbelovend uit: met lege ontstekingsaccu, en nog véél te rijk staande hoofdnaald heb ik toch al 6200 toeren gezien (APC 18 x 6 W) en ik denk dat er nog minimaal 500, zo niet 800 toeren meer in moeten zitten.
    Ik denk alleen dat de vliegsnelheid met deze prop wel te laag blijft....

    Eerst maar eens fatsoenlijk alle spullen inbouwen in die kist....
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En na de ontekingsaccu geladen te hebben en nog een klein half uurtje rustig pruttelen en zo nu en dan wat gas geven, begint de boel wat los te komen, en kreeg ik een stationair toerental van onder de 1000 toeren. Stabiel genoeg in elk geval, om het huis in te lopen en de camera te pakken....



    Inderdaad, het toptoerental had last van die lege accu, want ik bereik nu 7050 toeren, en dat is best goed: Ik zit daarmee al min of meer op het vermogen wat ik hoopte te halen (Methanol ligt ongeveer rond de 2,3 pk, benzine theoretisch dus 1,85 pk, en 7050 toeren met deze prop is volgens Pé Reivers 1,82 pk)
    Dat belooft gewoon goede prestaties, al zal het niet met deze prop zijn, denk ik: de theoretische snelheid is maar ongeveer 65 km/u en dat lijkt mij wat weinig voor dit vliegtuig.

    Maar OCH.... wat klinkt dat gaaf, als het ding naar vol gas buldert! Kippevel!
     
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klinkt serieus... en goed!
    Prachtig!
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Loopt erg mooi. In het begin klinkt het even rottig, dat moet je waarschijnlijk wegknippen voor RCG farizeeërs
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha... die verstaan dat niet.... :D

    Maar die zien dat filmpje voorlopig nog niet want dat draadje heb ik tot nader order gestopt: De forumleiding daar weigert iets aan het verschijnsel te doen, en ik verdom het dat draadje uit het zicht in mijn "blog" (hè, getver...) te plaatsen. Daar heeft ook niemand er wat aan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2019
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat had ik al gezien, helaas kunnen anderen daar niet reageren anders had ik ter verhoging van de feestvreugde ook even welluidend en buuuuitengewoon diplomatiek gereageerd.
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2017
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niets houd je tegen om er zelf wat over te starten... er zijn er meer die dat gedaan hebben.

    Of het helpt is punt twee....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bert! Pas op voor Bruno! :worship:
    Die heeft maar een motto... "als er maar een snaar aan zit" :) :yes:
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Bruno? Doet die ook aan modelvliegen dan? :p :rolleyes: :eek:
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Die doet toch iets met bosmaaiers?
    Bij draadjes die boven kniehoogte over het gras scheren moet je wegblijven.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Je bedoelt cirkelmaaiers toch ?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, ik meende dat ie aan gemotoriseerd kogelslingeren deed....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.235
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tjôhw... ut was zo erg... ze gewoon een waterput hebben gevaren!
    Overtreffende trap van grasmaaien!


    Back on toppic ;)
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2017
  19. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Die speedboot geldt hier niet. ;) Er staat een stoommachine in! :eek: Dit draadje gaat over benzine motoren. :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.981
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Dag twee.... De zuigerveren beginnen al wat te settlen.

    Ik heb de motor nu voor wat langere periodes (1 a 2 minuten achter alkaar) op rond de 4000 toeren gehouden, en al vrij vlot begon de compressie van beide cylinders ongeveer aan elkaar gelijk te worden.
    Tot mijn nogal grote verbazing pakte hij aan het eind van deze sessie al bijna 200 toeren meer, waarmee het totaal op ongeveer 7250 komt, en het vermogen toegenomen is tot bijna 2 pk (1,98 volgens Pé Reivers' propcalc) en een heel behoorlijke 6,6 kilo trekkracht.

    Dat is om heel eerlijk te zijn, behoorlijk meer dan ik überhaupt verwachtte....

    Wel is nu opeens duidelijk te merken dat de carburateur warmte krijgt van het blok, dus dat word de volgende stap: isolatie/hitteschild. Vermoedelijk ga ik hier een sandwich van twee laagjes isolerend materiaal, met daartussen een overmaatse plaat dun Aluminium: de eerste laag isolatie moet dan de warmtegeleiding beperken, de overmaatse plaat dun aluminium moet de warmte, die daar toch doorheen komt afvoeren naar de buitenlucht, zodat de tweede laag isolatie eigenlijk geen warmte meer hoeft tegen te houden. Tenminste, dat is het idee.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2017

Deel Deze Pagina