Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmm… lastig te zeggen.... Zuiger lijkt niet "aangevreten" zoals je vaak ziet bij detonatie, maar hij ziet er ook weer niet spiegelglad uit.
    Toch lijkt me dit geen echte detonatie toe.
    Is de zuiger schoongemaakt? Reden dat ik dat vraag is vanwege de zwarte aanslag. Mijn zuigers worden wel zwart, maar dat veeg je er met een keukenpapiertje zo af, het bakt niet vast. Geeft een indicatie over hoe heet de zuiger geworden is.

    Alu-folie in de kap lijkt me niet een goed idee: het reflecteert de uitgestraalde warmte terug naar de motor, en afstraling is een groter aandeel in de koeling, dan je zo op het eerste gezicht zou denken.

    Vooralsnog denk ik echt eerder aan een temperatuurprobleem (hetzij verlies van sterkte door temperatuur, hetzijn verlies van smerende werking van de olie).

    Welke olie gebruik je? Vind de boel er vrij droog uitzien, al zegt dat weinig op een foto.
     
  2. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    339
    Locatie:
    Voorburg
    Klots, al jaren ook in de FG36. Had de zuiger inderdaad "schoon" geveegd. Op een max. toerental "bokte" de motor nogal met een 15x8 in de lucht daarom een 16x8 geprobeerd (lager toerental) toen was ik het "bokken" kwijt. Denk dat het net een tikkie teveel was, edoch draai op de Saito's meestal een grote prop en binnen de fabrikant's specifikatie. Gebruik alleen Master Airscrews.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk, dat je met die 15 x 8 om en nabij de 9000 toeren draaide op de grond, en vermoedelijk in de lucht nog wat meer, en dat kon de boel wel eens aardig verzwakt hebben.
    Mijn ervaring tot nog toe zegt dat temperatuur hoofdzakelijk samenhangt met hoge toerentallen, en zwaardere props de temperatuur drukken.
    Ik geloof niet zo in "te zware" props voor benzine, tenminsten niet voor wat betreft het veroorzaken van schade: CDI geeft je nu eenmaal controle over de ontsteking, die je met gloeipluggen niet hebt. Ik heb vorig jaar een 5 cc ASP met ontsteking en benzine uren lang met een 14 x 7 Grijze Graupner prop laten draaien.

    Persoonlijk zou ik zo'n 20 cc niet lichter proppen dan 16 x 8, of 17 x 6, ongeacht wat Saito zegt...

    Ik heb geen ervaring met Klotz olie. Daar kan ik verder weinig van zeggen.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ho ff.. loopt deze motor nou op vonk, en methanol, of loopt hij op benzine?

    Ik heb een saito 125 4takt, 5% nitro, syntheet als olie.. dat ding loopt echt geweldig op een 15x8 graupner..
    Alleen snap ik de opmerking ff niet dat een grote prop de temp drukt..
    Meestal zie je de motor moeilijk doen bij “overproppen”, warm worden bij volgas, of slecht lopen stationair..
    Iig, meestal lost een lichtere prop afstelproblemen op.. als de prop een beetje aan de grove kant is voor de motor
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat geldt voor gloeiplug, om een meervoud van redenen:
    Grotere prop drukt het toerental, DUS de lucht-doorzet in de carb, DUS de brandstof-aanzuig.
    Daardoor krijgt het mengsel de neiging wat te arm te worden, en omdat het gloei-ontsteking is, ontstaat de neiging dat de timing instabiel word (uit zichzelf steeds vroeger word). Een motor loopt namelijk nooit een écht constant toerental, het varieert altijd wat, en DUS varieert het mengsel wat, en DUS het tijdstip van ontbranden.
    De "stabiliteit"zou je dus kunnen zien als hoeveel variatie de motor kan verdragen zonder dat de boel doorschiet richting het ontoelaatbare.
    Combineer dat met dat bij lagere toerentallen te vroege ontsteking vervelender is als bij hogere toerentallen, en je krijgt een motor waarbij het ene klikje te rijk is, en het volgende klikje instabiliteit oplevert.
    Het eventuele heet lopen door overproppen komt niet van de belasting, maar van het te vroege ontsteken.

    Bij Vonkontsteking heb je van die instabiliteit van ontstekingstijdstip geen last meer, en lagere toerentallen is lager vermogen, minder vaak een verbranding, en dus een minder heet lopende motor. Ook al, omdat het rendement toeneemt en er dus relatief gezien van de verbrandingswarmte minder in het metaal terecht komt, en meer bij de prop.
    Je hebt hooguit nog wat last van de neiging tot arm lopen, maar je kunt gerust wat rijker gaan, want dáár heb je met vonkjes dan weer veel minder last van.

    Dit is een 5 cc met 14 x 7....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen kreeg ik van Merlijn, de eigenaar van die mooie klassieke OS FS120 die drie weken geleden op de operatietafel lag, een videootje toegespeeld, wat ik wel op joeptjoep mocht plempen, want hij was zelf bezig met luiers verschonen :D

    Hier draait het machientje in zijn nieuwe kantoortje, een zo te zien mooi schaalmodel van een Fokker F VIIa.



    Ik verwacht dat de inverted montage het klepsmeersysteem overbodig maakt, maar dat weten we nog niet, daarvoor zal hij eerst nog wat meer draaiuren moeten maken.
    Had begrepen dat de kist nog niet klaar is voor de re-maiden, maar ik ben toch wel heel benieuwd, eigenlijk....
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Het to do lijstje is nu de timing weer goed staat en het motortje zo mooi loopt verrassend kort: Dummy stermotor en de aluminium beplating terugplaatsen, accu's laden en dan is ze feitelijk maiden ready!

    Nu nog tijd en een rustige zomeravond...
     
    brutus vindt dit leuk.
  8. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Mooi resultaat...
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  9. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Motor start ook fantastisch. De eerste koude start is nog even voor mij wat aftasten qua choken. Trek tot nu toe ook steeds de tank leeg na het draaien dus dan duurt het choken ook wat langer. Dat eenmaal goed dan start de motor met de startmotor met de eerste seconde, zonder uitzonderingen. En met de hand ook geregeld met de eerste slag.. Wat een genot!
     
    brutus vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er is geen enkele regel in de modelbouw, dat je een motor met de hand MOET kunnen starten :D.

    Is leuk voor je "street-cred", maar meer ook niet.
    Mijn 4 eencylinders vertikken dat categorisch in ieder geval, en ik heb er niet minder plezier om (maar ze starten wel allemaal inderdaad binnen die eerste seconde, dus I'm happy).

    En ik ben blij dat Merlijn het ook is.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  11. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Weet je.. Buiten het feit dat het project met de Fs120 zo goed geslaagd is, denkende aan hoe de motor amper 2 maanden geleden er uit zag zijn die credits natuurlijk geheel voor jou Bert.

    Ook op een ander vlak voor mij een bijzonder projectje geweest waar ik veel plezier uit gehaald heb.

    En weet je.. Ik heb diverse benzine motoren gehad, de meeste 2 takt in de 38-60cc groep en m'n droom Moki 5 cilinder.. Maar ben ongelovelijk gecharmeerd van de ombouw methode van dit formaat motoren. Bied weer een hoop opties daar ik geen methanol meer wil vliegen.

    Kortom... Aanrader!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2018
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohw... wat mooi!!!!
    Maarehhhh... dat beestje is toch een 'Tri'? De twee motoren in de gondels... worden die nu... elektro?
    Dan zou daarmee de kist uiterst up to date vandaag de dag wezen :D

    Zat laatst (gister) weer eens even bij HobbyKing te neuzen. Maar het aandeel ASP is sterk opgedroogd. En er wordt niet aangevuld! Overigens hele assorti van HK droogt op... schrale bende daar. Fut lijkt er er uit te zijn... Ik was op zoek naar een 3,50 euro spinnertje. Dat zelfde staat voor 17,50 euro bij Pichler. (...waarom goedkoop maken als het ook duur kan)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2018
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat was volgens mij een andere fokker....
    De eigenaar zal zijn schaapjes wel op het droge hebben....
    In tien jaar tijd wereldwijd alle modelbouwwinkels flink uitgedund, en nu vlug wegwezen met een grote zak geld.

    Zolang JustEngines ze nog verkoopt, hoor je mij niet klagen, maar hoe lang duurt dat nog?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Yup, andere fokker. De mijne, de F7a is de eenmortorige variant (in het Aviodrome staat de full scale versie).

    Bij dit soort modellen hoort een pruttelende viertakt.


    Met wat geluk is ie deze zomer op de meeting in Odoorn!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Met wat geluk ben ik daar ook, met de big lift.
     
    MicropropSport en Jonkje vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nou... met een beetje geluk moet ik dan ook maar daar zijn

    Type Fokker... ik moet maar weer eens dat boekje open slaan... staat niet meer fris in het geheugen. Ptohwwww...
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou leuk zijn! Ben benieuwd hoever jij bent met je vonkenconversies....
     
  18. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Kleine update van de Fs120 conversie:



    De eerste vlucht volgde een uurtje later, welke gelukkig zeer succesvol verliep. Lekker op 30-40% gas rondtuffen en genieten!

    [​IMG]
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd!

    (en stiekum érg trots.... )
     
    Thedo, Jonkje en verfbrander vinden dit leuk.
  20. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Mag ook best !
     

Deel Deze Pagina