TFL Zonda 41" Cat (twin)

Discussie in 'Speedboten' gestart door savage .26 picco, 9 jun 2015.

  1. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Na een flink drukke periode met een verhuizing en het hele gedoe daar omheen endelijk weer wat tijd om te hobbyen ! De draad wordt dus weer opgepakt met de Triton , Skater en mn nieuwste aanwinst :D

    Zoals sommige misschien al gelezen hebben in 1 van de andere bouwverslagen op het forum is er hier nog een Cat aan de collectie toegevoegd , deze keer is het een 41 inch TFL Zonda Cat :cool: Een mooi maatje (1,05m) wat het gat vult tussen de Apparition die ik al heb en m'n veel grotere Skater.

    Aangezien er nog het 1 en ander aan hardware in huis was wat niks aan het doen was en er een vracht 5s lipo's in huis is maar besloten een nieuwe boot te bouwen en na wat zoeken en twijfelen tussen een aantal rompen bij Astec in de UK de gewone (niet carbon) versie van de Zonda gevonden en besteld. Verzenden duurde wat langer ivm Hemelsvaart maar met nog geen week was de romp in huis.

    Een simpele bruine doos waar verder niet zo heel veel aan te zien was...
    [​IMG]

    De Zonda netjes verpakt:
    [​IMG]

    Een hele leuke verrassing bij het uitpakken en openen van de deksel , de romp is al gelamineerd met Carbon/Kevlar weefsel :D:D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals te zien op de foto's is het lamineerwerk geen half werk.....
    Het doek loopt van dek links tot dek rechts zodat de naad voor een groot deel afgedekt is , het loopt een behoorlijk eind de punten in en bij de spiegel is er ook het nodige aan doek verwerkt voor een stevige bevestiging van de trims. Een hele leuke meevaller die het nodige werk scheelt.

    De naad van de romp is helaas wel wat grof , maar niks wat niet op te lossen is met een beetje schuurpapier en wat tijd ;)

    [​IMG]

    Even een overizichtje van wat van de spullen die in/aan de boot komen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het scale roertje met "hydraulische" besturing , 2x 108mm power-trimms met hardgesoldeerde 3/16de assen , 2x 3974 2200KV motoren gekoppeld aan V2 180A regelaars voorzien van extra caps , 4x functionele wateruitlaten , propjes in de maten 40 , 42 en 45 met 1.9 Pitch :eek:, een carbon servohouder met ACE DS1015 servo en zwarte silicone slang in de maat 4/7 voor de aanvoer van het nodige aan koelwater.

    Nadat de laatste dingetjes van TFL-hobby.de binnen waren gekomen was het tijd om de boot maar eens richting hobbyhok en z'n nieuwe familie te gaan verplaatsen......

    Let niet op de zooi , het hok is nog niet helemaal klaar qua inrichting :p

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    1 van de eerste dingen die gedaan moest worden was het verstevigen van het kontje waar het roer aan komt te hangen. Aangezien de romp niet heel dik is en de roerbevestiging wel iets is wat nog weleens een tik kan krijgen.

    [​IMG]

    Dit is gedaan met 2 op maat geknipte stukjes carbon/kevlar weefsel die er mooi in pasten.

    [​IMG]

    Eerst een laagje epoxy in de romp , daarna het eerste matje weefsel er netjes in geplakt , weer een laag epoxy , 2de matje en daarna dicht gegoten met het restant 24-uurs epoxy voor een goede stevige basis.

    [​IMG]

    Nadat dat goed uit was gehard was het tijd om de eerste dingen te gaan monteren....
    Roertje netjes uitgemeten , trimms uitgemeten , gaten geboord etc etc .... En dan gaat het ineens een beetje vorm krijgen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het plaatsen van het roer was redelijk rechttoe rechtaan , beetje dubbelzijdig tape op de onderdelen tegen het schuiven en de gaatjes konden geboord worden.

    De trimms waren echter een stukje lastiger :(
    Aangezien je die van binnenuit vastschroeft zie je van buiten niet waar de gaatjes moeten komen...
    Uiteindelijk maar van een stuk ducttape een mal gesneden zodat ik de gaatjes over kon nemen op de boot.
    Na een beetje vijlen en passen zatten de flenzen uit eindelijk op hun plek.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2015
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Tijd om de gaten te boren voor de assen....
    Met behulp van de in de flens aanwezige kunstof ring was dit redelijk gemakkelijk te doen , even voorboren met een boortje 8 wat daar precies in pastte en vervolgens doorboren met een boortje 7 voor de messing buis.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het plaatsen van het roer met behulp van de dubbelzijdige tape werkte zo gemakkelijk dat ik besloot voor mn stempels dezelfde techniek toe te passen. Dus de boel even opgevuld zodat dat het bevestigingsplaatje wat normaal in de boot zit netjes vlak op de boot geplakt kon worden.
    [​IMG]
    Na het plakken en vervolgens loshalen van de trimm zelf bleef het plaatje mooi op z'n plek zitten en deed zodoende dienst als mal voor het boren van de gaten.
    [​IMG]
    Met de Dremel en de haakse kop voorboren :
    [​IMG]
    En vervolgens met een (boormachine)tapje M4 draad in de gaten tappen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ook voor het grote gat voor de stempel is met het plaatje als mal geboord.
    [​IMG]
    En het geheel gemonteerd op de overhang.
    [​IMG]

    Op bovenstaande manier ook de andere kant gedaan uiteraard....
    Met als gevolg dat de achterkant echt ergens op begon te gaan lijken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals te zien op de foto's zit het roer mooi tussen de props , alsof het voor elkaar gemaakt is :D
     
  3. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De volgende stap was het plaatsen van de functionele (water)uitlaatjes...
    Geen "lelijke" ronde uitlaatjes op de zijkant maar een uitlaatje op de plek waar die ook hoort :cool:

    Je ziet hier heel mooi in het midden de doorgang zitten waar het water uitkomt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vervolgens was het tijd voor het maken van de waterpick-ups in de drijvers....
    Ervaring met de Psychocat had geleerd dat buisjes rechtstreeks in de drijvers geboord en gelijmt erg goed werkten , dus waarom niet kopieren naar 1 van z'n grotere broers ;)

    Netjes uitgemeten en met 1 cm uit de kanten dacht ik veilig te zitten....

    [​IMG]

    Dus een eerste gaatje geboord:

    [​IMG]

    OEPS !!!! De spiegel van de drijvers is toch een stukje dikker nog dan verwacht !!
    Het gaatje komt net rechts van het rechtse boutje uit in de hoek uit , niet bruikbaar dus..

    [​IMG]

    Gelukkig maar een klein boortje gebruikt om voor te boren dus repareren is een kwestie van ff dichtsmeren met epoxy en dan gladschuren.

    De gaten nog maar een centimeter naar voren geplaats en dat ging wel goed.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2015
  4. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Mooi bouwverslag,ook leuk die sfeerfotos in het "hobbykok":)
    Hier heb ik ook weer wat aan met mijn genesis.
    Ben nog steeds bezig met lamineren.
    Succes met bouwen.
     
  5. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De oorspronkelijke buisjes waren 5,5mm met een 5mm doorlaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ze bleken echter toch net te kort te zijn waardoor de slang eraf schoot...
    De oplossing is uiteindelijk geworden 7mm buis met een 6,2mm doorlaat.
    De nog wat grotere diameter zal zorgen voor voldoende water om de 2 leidingen die gevoed worden door 1 opname te voorzien van water.

    Toen begon het pas echt spannend te worden........
    Bij de bouw van een boot moet je rekening houden met het C.o.G. o_Oo_O

    Dus na wat meetwerk het uitgangspunt van 30% afgemeten in de boot en zichtbaar gemaakt met een dikke zwarte permanent marker.

    [​IMG]

    Een redelijk simpele manier om het zwaartepunt te checken was met behulp van een op maat gemaakt eetstokje. Deze schuift mooi onder de dekrand en is heel makkelijk uit te mikken op de streep van de marker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Na wat schuiven en doen besloten de 2 180A regelaars rond het zwaartepunt te plaatsen op schroefbevestigingen die eigenlijk bedoeld zijn als moertjes voor de bevestiging van servo's.

    Tijdelijk gefixeerdmet wat secondelijm:

    [​IMG]

    Aan 4 kanten ingeslepen voor een betere hechting van de epoxy:

    [​IMG]

    Voor extra stevigheid besloten om de moertjes niet alleen met epoxy te lijmen maar ze ook nog te voorzien van een stukje carbon/kevlar doek.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met behulp van de 4 "moertjes" kan ik de 2 regelaars rechtstreeks op de boot vastschroeven wat er net ff wat strakker uitziet en lichter is dan een speciale mount.

    [​IMG]

    Na het plaatsen van de regelaars waren natuurlijk de motoren aan de beurt...
    Tijdens het schuiven bleek dat de voorkant van de motormount ongeveer gelijk moest staan met de voorkant van de servosteun , das nog eens lekker makkelijk werken om ze op gelijke hoogte te plaatsen ;)

    [​IMG]

    Na wat buigen van de messingbuizen de smeernippels en motorsteunen hun uiteindelijke plekje gegeven.

    [​IMG]

    En natuurlijk ingegoten met epoxy en een klein matje bij de motorsteun :

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Aan het hobbyhok moet ook nog het nodige gebeuren , dr moeten nog wat bakken aan de muur komen met mn lijm/epoxy , soldeerspullen enzovoorts. Maar een kleine stap daarin is afgelopen weekend ook weer gemaakt met het plaatsen van alvast 2 stellingen. Geeft straks weer wat meer ruimte op het bureau :D

    Met de motoren/motorsteunen op hun plek konden de flexassen ook eindelijk op maat gemaakt gaan worden.
    Na het meten even een stukje tape om de as met een stip waar geslepen moest worden , het tape voorkomt ook gelijk het afwikkelen van je flexas onder het slijpen.

    Gemarkeerd :

    [​IMG]

    En afgeslepen :

    [​IMG]

    Tijd voor een leuk klusje....
    De eindjes even netjes hardsolderen zodat je de flexassen niet kapotdrukt met het aandraaien van de klemkoppelingen.

    [​IMG]

    De "ruwe" assen na het solderen...
    Links heeft op het oog netter gepakt dan rechts :

    [​IMG]

    Maar na wat opschonen zodat ze mooi rond zijn en netjes in de klemkoppelingen passen valt dat heel erg mee :

    [​IMG]

    Met de assen op maat en de motorsteunen verlijmt wordt het tijd om de boot langzaam aan van binnen ook op te bouwen...

    De regelaars op hun plek , slangen aangelegd en door de geleidingen gehaald.

    [​IMG]

    Alle messing nippels zijn voorzien van verende slangenklemmetjes zodat de koelslangen niet los kunnen schieten.

    [​IMG]


    Ben nu bezig met het plaatsen van de nieuwe water pick-ups en de Y sprongen om van 1 pick-up naar 2 slangen te gaan zodat elke motor een eigen aanvoer heeft en elk koelkanaal op de regelaars.
     
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Ja savage het houd niet op met jou :p maar uuh ik zat op je skater met flier esc s en unilog systeem te wachten ?????
    Mooie werkruimte heb je ;)

    Je hebt eerst het 0 punt bepaald zodat je met het gewicht van de regelaars en motoren kon schuiven en kan je het laatste beetje met de lipoos schuiven of niet ?
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2015
  8. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Mooi die powertrims,past dat ook op de genesis?
    Tap je nu gewoon draad in de romp of zit daar nog wat versteviging achter.
     
  9. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Daar gaan we ook weer verder mee ;)
    Het allemaal heeft stilgelegen door het verhuizen en alles daar omheen.

    Maar dat is nu allemaal redelijk op orde dus gaan we weer bouwen :D
    De Skater komt dus eerdaags ook weer aan de beurt ;)
    Het Unilog systeem is al een beetje in gebruik geweest , erg gemakkelijk met de display !!!


    Heb inderdaad eerst het begin punt bepaald in dit geval 30% (CoG voor Cats ligt tussen de 35 en 25%) , en met alles (lipo's , regelaars en motoren) in de boot met de motoren geprobeerd een beetje ruimte te laten om te kunnen schuiven met mn accu's. Het CoG naar voren verplaatsen is nooit zo'n probleem , maar naar achteren is wat lastiger.... Maar met de huidige opstelling moet dat helemaal goed gaan komen.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2015
  10. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nee deze passen niet op de Genesis , de stempel kan je niet kwijt...
    Voor de Genesis zit je vast aan de versie die je alleen aan de spiegel bevestigd.

    Het plaatje wat ik nu gebruikt heb als boormal plaats je binnen in de boot en daar schroef je de boel dan weer mee vast.
    De romp zit dus geklemt tussen stempel en plaatje , voor wat het moet doen is dat meer dan stevig genoeg.
     
  11. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Nog even een vraagje over de trimms,gaan die koud tegen de romp of gebruik je een afdichting middel of zit er een O ring in de flens?
     
  12. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik gebruik als afdichting altijd een stukje plakstrip voor een fietsband :D
    Gewoon zo'n stuk waar je zelf plakkers van kunt knippen , dat snij ik netjes op maat voor de hardware en zit dan tussen hardware en romp als afdichting.

    Op het moment dat je de boutjes van de hardware vast zet wordt het rubber tussen hardware en romp samengeperst en vult zo alle kiertjes op , ook die rond de boutjes. Voordeel hiervan is dat je je hardware eenvoudig weer los kunt halen en vast kunt zetten zonder dat je moet gaan lopen kloten met kit.... En het is ALTIJD dicht , waar je met kit nog weleens problemen kunt krijgen door luchtbellen of het niet (goed) hechten van de kit.
     
  13. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Ja kit is ook niet mijn ding,knoeiboel altijd.
    Wel mooi,aan de ene kant hi tech en aan de andere kant huis/tuin/keuken oplossingen.
    Daar hou ik wel van.
    Tnx.
     
  14. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    De simpelste dingen werken soms het beste :D;)

    Kit hou ik inderdaad ook niet van o.a. vanwege de knoeiboel , maar het is ook maar een 1-malige oplossing terwijl je dat rubber gewoon kunt hergebruiken ;)
     
  15. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Nog even aan het prutsen geweest met de Zonda......

    De romp was wel gelamineerd met carbon/kevlar maar de kap was niet meegenomen , aangezien ik die straks naast het standaard tape ook vast wil kunnen schroeven moest daar dus wat versteviging in aangebracht worden.

    Eerst de luchthapper op het dak even verstevigd met een matje carbon/kevlar en wat knipsels carbon/kevlar voor het opvullen van het gat.

    [​IMG]

    Het gat opgevuld zodat deze wat meer gelijk kwam te liggen met de rest van de kap aan de binnenkant.

    [​IMG]

    Aangezien er in de toekomst misschien nog wel eens een GPS in de boot komt te liggen was een volledige carbon/kevlar mat niet echt een optie omdat dat te vaak problemen geeft met de ontvangst..... De oplossing is niet heel mooi maar vooral functioneel , er komen op de belangrijkste plekken stukken carbon/kevlar die de plekken waar de schroeven komen wat verstevigen.

    [​IMG]

    Hier zijn alleen nog maar de 4 hoeken te zien , maar er zijn zoals op de volgende foto's te zien in totaal 6 stukken gelamineerd zodat ik de kap straks op de hoeken en ook nog in het midden vast kan schroeven.

    [​IMG]

    Uiteraard is er over de stukken carbon/kevlar nog een laag dik glasweefsel gegaan voor wat stevigheid over de gehele kap , tevens heb ik meteen wat drijfvermogen in de kap aangebracht in de nog wat sticky epoxy waardoor je die er alleen nog met grof geweld uit krijgt ;)

    [​IMG]

    Uitgehard en afgewerkt valt het allemaal nog best wel mee.

    [​IMG]

    Nu wordt het tijd voor 1 van de leukste klusjes.....
    Het uitmeten van de schroeven om de kap mee vast te zetten straks.

    [​IMG]
     
  16. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Nooit aan die gps meer gedacht:(
    Heb nu de volledige romp voorzien van Carbon
    Wel bulletproof nu :D
    Gps maar aan de buitenkant dan en waterdicht inpakken
    Ik heb de twee achterste hoeken afgevuld met Epoxy en twee gaatjes geboord voor m4 Rvs verz. Kop.
    Dan kan er nog tape overheen.

    Waar heb jij die assteuntjes met smeernippel vandaan,ben ik nog nergens tegengekomen.
     
  17. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Ik heb er wel rekening mee gehouden gelukkig :D
    M'n Sony actioncam is ook voorzien van GPS en komt er natuurlijk aan de buitenkant op maar voor de echte speedruns is het waarschijnlijk niet handig op die erop te plakken :p

    Ik heb er met wat verknipt glasweesfel 6 "klonten" in geplakt waar de schroeven moeten komen , giet het met de tijd nog een keertje netjes af.

    De smeernippels zijn van Graupner , nummer 2997.6 , .8 , .10 en .12 zou uit mn hoofd.
    Nadeel is alleen wel dat ze schaars zijn na het gedoe rond Graupner's faillesement , zeer waarschijnlijk uit het assortiment gegooid :(
    Je bent dus aangewezen op winkelvoorraad , voor zover die nog te vinden is........
     
  18. Henk swager

    Henk swager

    Lid geworden:
    9 mei 2015
    Berichten:
    141
    Locatie:
    Ursem (Nh)
    Of zelf maken,dat kan ook.
    Maar ik kijk nog wel of ik er nog aan kan komen.
    Moet toch nog meer onderdelen bestellen,gaan hard trouwens HK had nog maar een 3974 liggen en TFL nog een motorsteun,kan in elk geval een kant afmaken.
    Tnxs weer voor de info:)
     
  19. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.470
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Als je zoiets zelf moet gaan maken wordt het al gauw een stuk groter.
    Beetje zoeken in de webshops wil nog weleens wat opleveren ;)

    Zomerseizoen komt eraan he....
    Zeker als het dan een beetje warmer wordt gaat iedereen ineens bouwen/varen :D:p
     
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Bent u niet bang, dat als u de kap vast schroeft u hem niet snel open kan krijgen, mocht er onverhoopt wat mis gaan?
     

Deel Deze Pagina