The Black Pearl - ZHL versie 1:65

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Drububu, 22 jun 2013.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    dat is echt wel strak hans 8) erg mooi man
     
  2. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    hoi Hans, leuk dat je weer lekker bezig bent. Handig dat het allemaal op maat is. Zie ook dat je het dek om en om hebt gelegd, heb je expres geen 3 of 4 verbanden gedaan?
     
  3. Drububu

    Drububu Guest

    Bedankt voor de complimenten.

    @Rob: Ik volg het bouwplan van ZHL. En daarin wordt een 2-verband gebruikt. Voor wat betreft de bouw van de Pearl volg ik exact het bouwplan van de fabrikant. De Pearl is een fantasieschip dus het heeft niet zoveel nut om Witsen of andere theorien daar op los te laten. En eigenlijk wil ik dit project gaan gebruiken om ervaring op te gaan doen in het zelf maken van de beelden. Dat wordt voor mij de uitdaging in dit project. De rest, gewoon recht toe recht aan. In opmaat naar het scratchen van de Eenhoorn... als ik de Pearl af heb.
    En inderdaad scheelt het wel wat werk als je alle stroken niet zelf op maat hoeft te maken.
     
  4. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er inderdaad goed uit Hans, de kleur van de dekplankjes is mooi geworden.
    Jouw manier van bouwen door enerzijds een fabrikant te volgen en zijdelings nieuwe ervaringen op te doen is erg herkenbaar :D. Ook mijn huidige bouw is een opstapje naar een volledige scratchbouw.
     
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.129
    Locatie:
    Roosendaal
    Dat is weer eens wat anders Hans, bouwen geheel volgens de BB en niet zoals bij je Friesland.
     
  6. Drububu

    Drububu Guest

    Ja... Is eigenlijk ook niet mijn 'ding'. Maar ik had deze nog liggen terwijl ik eigenlijk de Eenhoorn wilde gaan scratchen. Toch bijna €300 voor deze betaald en da's toch zonde. Dus toch maar maken. Ik heb me in elk geval voorgenomen om de beelden te gaan (proberen te) scratchen. Zit er toch nog iets van eigen bouw bij :D
     
  7. Germt

    Germt Guest

    Goed bezig hoor Hans:cool:
     
  8. Drububu

    Drububu Guest

    Op dit moment is het nu vooral meters maken. Ik heb ervoor gekozen om nu al de spant-punten weg te halen zodat ik het dek helemaal kan beplanken. Normaal gesproken, als je de verschansing met losse latjes in elkaar zet dan heb je de spantpunten hard nodig om de benodigde stabiliteit te krijgen in de verschansing. De fabrikant lost het echter anders op. De verschansing is al helemaal in de vorm uitgezaagd zoals die moet worden. Deze is vast te zetten tegen het hekbord en de voorste spantdelen. De spantpunt heb je hier niet echt voor nodig. Dus... maar meteen weghalen dus...

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Rob2

    Rob2

    Lid geworden:
    23 okt 2012
    Berichten:
    1.198
    praktische oplossing van de fabrikant, ben benieuwd
     
  10. Drububu

    Drububu Guest

    Verdek is volgeplankt. Het afwerken en verweren volgt later.

    [​IMG]
     
  11. Drububu

    Drububu Guest

    De dekbeplanking zit er nu vrijwel geheel op. De laatste planken op het bakdek worden gelegd als de spanttopjes verwijderd zijn. Maar dat kan pas als de rompbeplanking bij de boeg is aangebracht anders raak je daar de stevigheid kwijt.

    [​IMG]

    Vervolgens dient de valse verschansing aangebracht te worden. In plaats van losse plankjes kiest de fabrikant voor een verschansing uit 1 geheel. Deze is net zo dik als de plankjes van de eerste huidgangenlaag waardoor de plankjes en de valse verschansing straks naadloos aansluiten.

    [​IMG]

    Hierboven zie je hoe ZHL dat bedacht heeft.

    Echter is de valse verschansing net 2 mm te kort want het rechtse stuk moet uitkomen op een spant en komt er net voor uit. Ik heb dus 2 lijsten aangebracht op het hakkebord om daar de valse verschansing tegenaan te laten komen in plaats dat de verschansing op de rand van het hakkebord valt. Dan past het precies allemaal.

    [​IMG]
     
  12. Germt

    Germt Guest

    Netjes opgelost Hans met die lat op het hakkebord.
    Ik moet de eerste kit nog tegenkomen waar alles precies zou kloppen, maar dat maakt het wel weer leuk natuurlijk;)
     
  13. Spijkertje

    Spijkertje

    Lid geworden:
    9 jul 2013
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Eindhoven
    De Eenhoorn (hachette) heeft precies dezelfde bouwwijze, ik had zo m'n bedenkingen en moest ook hier en daar de boel passend maken, maar het werkt prima.
    Ziet er trouwens goed uit. Je kunt je zo al goed de romp voorstellen.
     
  14. Drububu

    Drububu Guest

    Het luizenplechtje is inmiddels ook beplankt... Daarmee is het beplanken van de dekken nu tot een (voorlopige) afronding gekomen en ga ik me nu concentreren op het schrapen van de dekken en de zaken die op de schotten moeten komen (deuren ed) voordat ik de valse verschansing aan ga brengen. Nu kan ik nog overal goed bij.

    [​IMG]
     
  15. Drububu

    Drububu Guest

    Aan het schot onder het kampanje dek worden deuren gemonteerd om toegang te geven aan de kapiteinshut. Omdat deze 'deuren' (zo mag je dat plankje eigenlijk niet noemen) die de fabrikant levert zo krom als een hoepel zijn ben ik ze zelf maar aan het maken. Het hout dat ik gebruikt heb zijn reststukjes lindehout en notenhout. Van de kleur zie je straks niks meer als het geheel geschilderd en verweerd is.

    [​IMG]
     
  16. Drububu

    Drububu Guest

    Na het schrapen van de dekken eerst de dekken maar eens een zwarte 'wash' gegeven. Immers het betreft hier de Black Pearl en niet de Brown Pearl.

    Eerst hoe het was

    [​IMG]

    En nu na het aanbrengen van zwarte acrylverf die ik flink verdund heb met water. Het eindresultaat op de foto is nog nat dus het eindresultaat zal nog wat lichter zijn als het opgedroogd is.

    [​IMG]

    Het kleuren van het bakdek en het luizenplechtje gebeurt pas nadat alle planken aangebracht zijn om zoveel mogelijk kleurverschil te voorkomen.
     
  17. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    je doed het schip alle eer aan hans .

    een beetje een raar zicht die zwarte dekken maar versta het zeker wel.
    ziet er dan ook erg mooi uit
     
  18. Drububu

    Drububu Guest

    Bedankt Dirk. Als je het totaal straks ziet, in combinatie met de donkere verschansing ed, dan wordt het pas 1 geheel.
     
  19. Drububu

    Drububu Guest

    Het eindresultaat van de verweerde dekken (na opdrogen)

    [​IMG]
     
  20. Drububu

    Drububu Guest

    Het eindresultaat van de eigen gemaakt deuren tegen het schot van het kampanje dek. Ik ben zelf wel tevreden over het verweerde uiterlijk:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina