Constructie details...
De heli zit nu geheel in elkaar, nog steeds "los gemonteerd" omdat ik nog op de ontsteking wacht.
En nu.... Tsja, wat zal ik zeggen? De heli heeft een aantal leuke constructie details die ik niet verwacht had.... Niks bijzonders, niks wat je niet ook op andere heli's ziet, maar zaken die ik niet op deze low budget heli verwacht had....
De koppeling is net zoals in de Raptor, aan de bovenkant in het frame, en aan de onderkant op de start-as gelagerd, waarbij de startas boven in het frame lagert en onderin in het start-vrijloop lager. Maar in tegenstelling tot de raptor, is de lagering in het frame verstelbaar, waarmee kleine uitlijnfoutjes weggesteld kunnen worden, en ook de tandflankspeling van de aandrijving ingesteld kan worden.
Helaas heeft men vergeten, de motorpositie ook verstelbaar te maken...
Maar wat dan wel weer een goed punt is, is dat de start-as ter plaatse van het vrijloop lager 2 mm dikker is vergeleken met de Raptor, wat de krachten op de vrijloop-rollen fors verkleint. Dit maakt de koppeling van de Raptor niet 1:1 uitwisselbaar, je hebt dan ook de start-as nodig.
Maar hey, as plus koppeling zijn dan wel weer goedkoper dan alleen een originele (en niet meer verkrijgbare) Raptor-koppeling...
De koefan LIJKT 1:1 uitwisselbaar met die van de Raptor, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. De koelfan heeft 8 schoepen t.o.v. de raptor die er maar 6 heeft. Dat verhoogt de luchtopbrengst behoorlijk.
De hoofdrotor-as is op drie punten gelagerd, twee maal boven de tandwielen, een maal er onder, waarbij het onderste lager enige stelmogelijkheid in hoogte heeft. Wat dan weer nogal onbenullig is, is dat dit soort "aandachtspuntjes" (hoe hoog moet dat lager precies komen?) in de bouwhandleiding helemaal niet benoemd worden.
Heel vreemd (en niet conform de bouwbeschrijving) is de staartboom: die heeft aan de hekrotor kant een voorziening tegen verdraaiing van het hekrotor-huis, maar aan de frame-zijde niet... De tekening zegt van wel, maar het is gewoon een gladde buis zonder nokken of uitsparingen.
Geen probleem, maar wel vreemd....
Er is redelijk kwistig met kogellagers gestrooid: ik ben geen punten tegen gekomen waar plastic of bronzen busjes zitten. ook typische "bezuinigingspuntjes" zoals de hekrotor aanstuur hevel, en de tussenhevel in die aansturing, zijn gewoon kogelgelagerd. Wat dan wel weer jammer is, is dat sommige kogellagers rechtsstreeks in openingen in de frame platen gedrukt zijn (de elevator linkage).
Opvallend is hoe strak (spelingvrij) de hekrotor bladegrips (kunststof, dat dan weer wel

) op de hub zitten. Dat zie ik bij veel heli's slechter.
De kunststof delen lijken van een sterke kwaliteit glasvezelgevuld plastic gemaakt te zijn, wel redelijk hard, dus vermoedelijk breukgevoeliger als andere merken, maar dat moet de praktijk uitwijzen.
De onderdelen uit plaatmateriaal zijn gemaakt van G10, een epoxy/glasvezel materiaal, sterk genoeg, maar zwaarder dan bijvoorbeeld carbon.
Het oogt goedkoop, maar is verder net zo goed, dus daar kan ik goed mee leven. Ik vlieg om te vliegen, en bling bling is aan mij toch niet besteed....
De Canopy, da's een lelijk ding, en ik kan de kunststof niet goed thuisbrengen, maar het lijkt een soort polyethyleen of zo, tamelijk flexibel en zacht, en vermoedelijk niet verlijmbaar. Het voelt wat "vettig" dus maar afwachten of verf er op houdt....
De riem is van rubber, en lijkt iets rek te vertonen, niet heel veel, maar een raptor-riem is "strakker".
Wat me slecht bevalt, is het feit dat om bijvoorbeeld de gasservo uit te bouwen, eerst DRIE andere servo's er uit moeten, omdat iedere servo de toegang tot de schroefjes en moertjes van de er onder liggende servo onmogelijk maakt. Er zitten wel toegangsopeningen voor ieder boutje, maar ik heb om eerlijk te zijn geen pijpsleuteltjes 4,8 mm en 6 mm buitendiameter. Daar heb je dus weinig aan...
Voor de rest zijn er dan wel weer voldoende toegangsopeningen om bijvoorbeeld riemspanning te controleren en voor de meeste andere montage-werkzaamheden.
Al met al lijkt (de praktijk moet nog uitwijzen of het ook echt zo is) dit een heel acceptabele machine, maar de bouwbeschrijving is nogal summier, en voor een beginner zou hulp bij het bouwen toch welkom zijn.
Groet, Bert