Tips gevraagd voor motorisering Graupner Paul Denker

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Indoorvlieger, 20 jul 2011.

  1. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Staat zelfs bij het Kruitvat op de website KKS-Assortiment3 ergens onder aan de pagina ... moeten ze dus zo in hun kassa-computer kunnen opzoeken ....
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    @Roel, uierzalf is géén gele Vaseline ... de originele Vaseline is een aardolie product, de "gele" is minder zuiver dan de witte, Uierzalf is (oorspronkerlijk) van plantaardige (of dierlijke afkomst, zit in de urine van de meeste zoogdieren) ...
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ok, dus toch die uierzalf. Ik dacht, aangezien je normaal gesproken erg precies met uitdrukkingen bent, dat het spul ook "gele vaseline" zou heten, maar dat is dus net even wat anders. Die uierzalf heb ik wel zien staan, dus dat gaat lukken om te bemachtigen.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.640
    Locatie:
    Betuwe
    Tja... 't werd mij tot twee keer toe verkocht als "gele vaseline"...
    Stond zelfs op de bon, dus wie ben ik om daar tegenin te gaan?
    In ieder geval: weer iemand geholpen.
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Die is goed
    Roel gaat om uierzalf en laat hem tweemaal Vaseline verkopen
    Ik had jou hoger geschat hoor Roel
     
  6. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Hey

    Ik gebruik dit spul, heet wel echt vaseline:
    [​IMG]

    Groeten
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.640
    Locatie:
    Betuwe
    Ach, zolang het goed bevalt en doet wat 't moet doen...:D
     
  8. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Dat is uiteindelijk wat telt natuurlijk. Morgen maar even een potje halen.

    De schroefas (toch maar standaard Graupner gekozen ivm monteren van de vertragingsunit) en de vertragingskast zelf, zijn inmiddels binnen. Ik moest alleen eerst nog op zoek naar een plaatje hout waar de vertragingskast op vast kan worden geschroefd, want die had ik destijds er ook uitgesloopt. Uiteindelijk een heel mooi roerhoutje (van Histor, en net even wat beter hout dan de standaard "dikke lucifers" die je bij de Gamma etc krijgt) gevonden, en dat staat nu te drogen van het eerste laagje blanke lak, om het een beetje waterbestendig te maken. Morgen hopelijk het 2e laagje erop, en dan vastlijmen in de romp, samen met de schroefas. De maiden voor de herstelde "Denker" komt steeds dichterbij. :D

    Ik had trouwens gelezen dat Stabilit Express niet echt tegen water kan. Betekent dit dat ik voor de eerste vaart eerst de lijm van een laagje verf moet voorzien of maakt een paar keer varen zonder eerst aan de buitenkant bij de schroefas over de daar zichtbare lijm een likje verf te doen, niet echt uit?
     
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo IV,

    Waar hebje dat gelezen dan?
    Pattex Powerkleber Stabilit Express - Pattex Produktsortiment - Pattex
    Stabilit Express is een tweecomponenten acrylaatlijm, als die eenmaal uitgehard is kan het tegen een heleboel vloeistoffen (zie de eigenschappen in de link).

    Groeten, Jan.
     
  10. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hallo Plompebled. Ik las dat onder andere in dit topic: waterdicht

    Zie de postings van raf en Adam.


    De motorsteun is nu muurvast gelijmd met SE, en de schroefaskoker zit er nu ook in, na hem waar hij door de romp gaat, even opgeschuurd te hebben. De lijm is nu aan het drogen. SE is wel erg snel, was ik een beetje vergeten na er meer dan 20 jaar niet meer mee te hebben gewerkt. Gelukkig zat de as op de ideale plek voordat het spul taai werd. Ik had nog wel het laatste restje aan de binnenkant rond de askoker willen gieten, onder het motto "baat het niet, dan schaadt het niet" maar dat was al te taai geworden. Op zich zit de lijm er nu zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant mooi rond gevloeid, dus het zit wel goed.

    De vertragingskast komt niet direct op de motorsteun, maar met een dun laagje schuimstrip eronder, voor een beetje demping. Ik heb de as vastgelijmd met dit er al onder, en de as draait nog steeds heel licht in de koker, wat erop duidt dat de koker niet onder spanning staat, en lichtjes krom wordt getrokken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.238
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Heb je nog wat plaatjes ter illustratie?
    Ben benieuwd welk reductiekastje je hebt gekozen.
    Pers ook niet te veel vet in de as... vaseline/vet kan behoorlijk warm worden.
    Succes met de inbouw!

    Mooi slepertje RAF!
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland

    Ik heb het standaard 2:5 op 1 kastje van Graupner gekozen, er zitten tegenwoordig iets andere tandwielen bij, die een betere indruk maken dan de grijze die ik er destijds in had. En anders moet ik op zoek naar of betere tandwielen, of een riem.

    Ik ga als smeermiddel die uierzalf van Kruidvat gebruiken, dat is geen pure vaseline, en mogelijk daardoor iets dunner. Althans dat hoop ik. In ieder geval zit de motor nu vast (leuk klusje om nog schroefgaatjes in de motorsteun te boren als die al in de boot zit...) en de as draait nog steeds soepel in de koker. As ook een stukje ingekort, er zat een extra dunner stukje aan de motorzijde zodat je eventueel een 3.2 mm koppeling er direct op kon zetten als je direct drive zou gaan, en dat stukje zat in de weg als ik de accu wilde plaatsen of uitnemen. Tip, koop geen eigen merk ijzerzaagje van de Praxis als je een metalen as wil inkorten. Ik kreeg er niet meer dan krasjes in. Een ouder ijzerzaagje, aan het ontwerp te zien nog goedkoper dan die van de Praxis, werkte een stuk beter. Braampjes na het zagen weggevijld, en ook weer opgelost, accu kan er nu makkelijk in en uit.

    Alles nu lekker laten uitharden, en nog even wachten op antwoord op mijn vraag over of het wel of niet handig is om ongehandelde Stabilit Express zo aan water bloot te stellen, en een stekkertje zien te vinden om de ontvanger accu aan te kunnen sluiten (die kabel bleek ook uit de Denker verdwenen) en ik kan het water op.
     
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Nieuwe ontvanger accu (toch maar besloten om een gepuntlast pakket te nemen) was deze week binnen gekomen, en nu voorzien van BEC stekker. Die moest dan ook aan de ontvangerzijde komen, daar zat vroeger een oude Robbe stekker. Ook een stekkertje aan de ontvangerdraad gemaakt, zodat deze op de buitenantenne, die wordt gevormd door een deel van de reling, kon worden aangesloten. Toen alles aangesloten en getest. Eerst totaal geen reactie, ook niet na een paar keer de stekkers in en uit de ontvanger. Daarna soms even wel, dan weer niet. Conclusie, connectors in de ontvanger mogelijk niet helemaal ok, ontvanger was ook een 2e handsje, dus maar mijn eigen ontvanger gepakt, en ander kristal erin, en het werkte!

    Wel bij de eerste reikwijdtetest wat stotteren op de servo, maar dat kwam doordat de metalen stuurstang nog niet aan het roer zat, en tegen de buitenkant van de motor schuurde, en dat geeft storing. Na het verleggen van de stang alles stabiel. Ontvanger met klitteband vastgezet en daarna het roer gemonteerd, na invetten van de roerpen met het middeltje dat Roel had aangeraden, de uierzalf van Kruidvat. Blijkt trouwens dat daar ook een deel lanoline in zit, dus het zal redelijk in de buurt komen van het mengsel wat raf bij de apotheek haalt, en wat iets minder stug is dan pure vaseline.

    Nu nog de schroefas ervan voorzien, in het water bepalen waar de ontvangeraccu het beste kan komen voor de beste balans en dan kan ik als het goed is weer varen met de Denker.
     
  14. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Vandaag de schroefas ingevet met de uierzalf, en de ontvanger-accu vastgezet. En dan 's avonds het water op. Lag prima op de waterlijn, dus ik hoefde niet te schuiven met de ontvanger-accu. De vertraging is goed hoorbaar, geen idee of hij luider is dan vroeger, maar het is nog te verdragen, en hij werd na een paar minuten wat stiller, zo leek het. De snelheid is niet overdreven hoog, maar hij is wel vlot weg en trekt een leuke hekgolf. De snelheid ligt wel hoger dan vroeger, wat ik gezien de hogere spanning (7.2V ipv 6V) en de lagere overbrengingsverhouding (2.5:1 ipv 3:1) wel had verwacht. Water achter de steven was vrij rustig, dus blijkbaar is de "no-name" messing schroef die er nu onder zit zo slecht nog niet. Maar misschien ga ik nog experimenteren met andere schroeven. De boot was na afloop perfect droog van binnen.

    Alleen ga ik eerst op zoek naar een andere regelaar. De motor wordt wat warm, maar de regelaar werd echt heet na 20 minuten varen, waarvan een deel volgas. Zo warm, dat dit waarschijnlijk de reden is dat de neutraalstand van de regelaar tegen het einde van het varen wat was verschoven, en de motor bleef lopen met de stick neutraal. Kan ook de 2e hands zender zijn, maar ik verdenk toch als eerste de antieke regelaar (Quartronic met blauw alu behuizing, misschien kennen sommigen van jullie die nog wel). Met een modernere regelaar zal de motor wellicht ook wat koeler blijven, vanwege de hogere frequentie. Het ontbreken van een relais voor achteruit varen zal ook een pluspunt zijn, denk ik...
     
    Laatst bewerkt: 3 sep 2011
  15. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    hallo vlieger,

    Dat de motor wat warm wordt en je regelaar ook zou kunnen liggen aan je vertraging. Als de snaar wat strak staat is het verbruik een stuk hoger. Het kan zijn dat de snaar wat soepeler wordt na een 3x varen. Mocht je de snaar nu soepeler willen maken dan moet je de snaar een nachtje in de wd40 laten staan. Bij het modelautoracen wordt dat gedaan om snaren direct soepel te krijgen als die te stug zijn. Ik weet echter niet of de snaar van jou vertraging daar ook tegen kan.

    Neem je "Paul Denker" morgen ook mee ?

    grtn,

    Frans
     
  16. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Hallo Frans

    Het is een tandwiel vertraging, dus hooguit dat de tanden wat op elkaar inslijten, maar soepeler zullen ze niet worden. In de oude situatie zal er een stukje minder stroom hebben gelopen, en doordat de accu's vroeger minder capaciteit hadden, vaarde ik meestal niet meer dan een half uur op een accu, waarvan niet veel volgas.

    Ik zit wel nog steeds te denken aan een tandriem oplossing. Als ik de hart-hart afstand weet tussen motoras en schroefas, is het dan eenvoudig daar een tandriem versie van mijn huidige vertraging bij te zoeken?

    Als ik morgen kom, blijft de "Denker" wel thuis. Er ligt een laag stof op, dat wil je niet weten. Bovendien wil ik eerst nog een paar proefvaarten maken om te kijken hoe het stroomverbruik ligt, en of de regelaar dan nog steeds zo warm wordt, en mogelijk toch beter vervangen kan worden.

    Ik zal wel kijken of ik de volgende keer een stukje kan filmen, dan krijg je wel een indruk hoe dit vaart. De romp gaat echt lekker door zijn eigen hekgolf, en draaien is bijna binnen een scheepslengte, de roeruitslag is dus prima.
     
  17. Frans Heinsbroek

    Frans Heinsbroek

    Lid geworden:
    12 jan 2005
    Berichten:
    1.133
    Locatie:
    Schiedam
    Dan had ik het verkeerd begrepen.... Lopen de tandwielen netjes in elkaar met overal een klein beetje speling ? Of loopt het op 1 punt zwaar of bijna vast ? Wat zowieso wil helpen is (teflon)vet op de tandwielen smeren. Scheelt in het geluid. Als het plastic van de tandwielen maar wel tegen (teflon)vet kan ! Sommige vetten tasten het plastic aan wat daardoor scheurt/splijt etc.
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Er is voldoende speling, geen zwaar lopen op 1 bepaald punt. Ik denk dat het vooral de grove vertanding is. Of de tandwielen tegen teflon vet kunnen weet ik niet. De vorige, grijs van kleur, konden dat niet, die zijn inderdaad gespleten. De nieuwe zijn melkachtig wit, dus mogelijk van een ander materiaal. Ik heb op mijn werk zogenaamd "plastislip grease" wat speciaal voor kunststof tandwielen is, en mogelijk op teflon basis. Ik kan daar nog mee experimenteren, maar ik denk dat de grove, rechte vertanding de grootste reden is voor het geluid.
     
  19. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Hoi indoorvlieger, je zit/zat te denken aan een tandriem. Ik kan je mijn (beperkte) ervaring daarover vertellen.

    Ik had nog een borstelloze motor die ik wilde gebruiken en heb toen bij conrad een tandriempje besteld van 6 mm breed en 160 mm omtrek. Dit is de kortste die conrad heeft. Ook heb ik bij conrad twee tandriemwieltjes besteld; 1 voor op de motor 12 tanden 3,2 mm as en 1 voor op de schroefas 25 tanden 4 mm as.

    Veel keuze aan tandriemwieltjes heb je niet, aangezien de grotere wieltjes ook een groter asgat hebben. Het wieltje voor op de motor heeft geen vastzet imbusje, die heb ik vast gelijmd.

    Om langzamer te kunnen varen had er bij mij wel een groter wieltje op de schroefas gekund, Als ik dat alsnog wil dan zal ik waarschijnlijk een bestaand wieltje aan moeten passen.

    Het tandriempje van conrad heb ik vervangen door één van optibelt. 4x zo duur 10x zo goed, die van conrad is stug en rekt veel. Ook is hun kleinste maat 145 mm. Dat kwam mij ook beter uit.

    Alles werkt goed nu alleen wil ik nog wat proberen met andere overbrengings verhoudingen,

    Frank.

    [​IMG]
     
  20. frank3

    frank3

    Lid geworden:
    3 aug 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Nieuwehorne
    Laatst bewerkt: 4 sep 2011

Deel Deze Pagina