Tips met betrekking tot keuze draaibank

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door wiggie, 28 aug 2006.

  1. Heren draaiers

    Weet een van jullie misschien of er voor oudere jongeren,
    zoals ik, een curses bestaat,waar ik kan leren draaien.
    Heb dit altijd al gewild,maar is er nooit van gekomen.

    Gr Gerard.
     
  2. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Gerard, ik heb ook pas enkele jaren een draaibank, en had het op school niet geleerd. Met oefening, voorzichtigheid en gezond verstand kom je een heel eind.
     
  3. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    @Gerard,
    Op het www is tegenwoordig zoveel te vinden. Als je maar weet waar naar je moet zoeken, dat dan weer wel. Ben zelf ook een beginneling maar met kleine "proefwerkjes" en veel leeswerk kun je een heel eind komen. Hier nog wat nuttige links waar ik zelf ook eea van heb kunnen leren:
    http://www.homestead.com/tool20895/jose7x10taig.html
    http://www.mini-lathe.com/
    http://www.cartertools.com/
    Voor de rest is het vooral dingen echt doen. Als je voorzichtig te werk gaat, kan er eigenlijk weinig fout gaan. Let wel op het aspect veiligheid.....
    Succes
    Marc
     
  4. juan30

    juan30 Guest

    Wat dacht je van www.metaallokaal.nl

    Zelf krijg ik deze week van mijn Opa een proxxon PD230/E met de freeskolom erbij. :lol: Zelf zou ik een andere gekozen hebben maar hier ben ik ook blij mee. :p
     
  5. babske

    babske Guest

    Hallo
    Een Celtic is ook een zeer goeie draaibank die tegen een stootje kan.
    Kijk eens op Kapaza en 2dehands.nl of .be.
    Mondial is ook zeer goed.
    Groetjes
     
  6. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Ik heb een hobbymat gehad, maar was hier niet direct gelukkig mee. Ik zou deze ook nooit meer terugkopen.

    Nu even geen plek voor een draaibank, maar waarschijnlijk staat er over een jaar een HBM machine in de schuur...
     
  7. Laurent

    Laurent

    Lid geworden:
    17 nov 2003
    Berichten:
    730
    Locatie:
    Luik , Belgie
    dag bende ,

    ik heb sedert een week of twee een "chinese" draaibank , merk onbekend , type B20B-L

    zo een dus :
    [​IMG]
    [​IMG]

    dat kost ongeveer een 750 € , het werd door mijn vader gekocht twee jaar geleden ...

    ziet er "kloek" uit , zelfs als ik tot nu toe niet echt mee gewerkt heb ...

    voordeel is dat de snelheid door een "versnellingsbak" kan veranderd worden , niet meer nodig om te "mosjen" met de riemen ...

    de groetjes ,

    Laurent
     
  8. babske

    babske Guest

    Draaibankjes.
    Ga eens kijken op de site van - www.rc-machines.com.
    Daar staan mooie machines op en de prijs is ook goed.
    Doei
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. BAS13

    BAS13 Guest

  11. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Wat ik mis is de langs voeding dit is wel lekker als het er op zit.
    Ik mis dit ook op mijn bankje.
     
  12. BigBoat

    BigBoat Guest

    Er zit wel degelijk langsvoeding op deze draaibank, maar......geen van deze machines is van HBM, het zijn chinese machines met een stickertje van HBM.
    Het verschil tussen al deze machines is de afstand tussen de centers en het motorvermogen.
    Afwerking is bij alle deze goedkope machines belabberd, je zal zelf het een en ander moeten *bijwerken/afstellen*.
    Heb gister een draaibankje gekocht, metalworker 300, en het verschil is enorm qua prijs.
    HBM http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=868 498 euro.
    Hobbymarkt.de https://ssl.kundenserver.de/s860822...e=0010_Drehmaschine+EDM+300+DS+=2830200013=29 498 euro excl verzendkosten vanuit Duitsland.
    C&R-engeneering http://www.cenr-engineering.nl/cr2103.htm 425 euro.
    Het verdient dus aanbeveling om verder te kijken dan je neus lang is, kan echt zo'n 100 euro schelen zoals je boven ziet !!
     
  13. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Er zit wel een langs voeding op maar de aanzet snelheid is niet geschikt om te draaien tenminste dat staat er niet bij. Bij de duurdere machines staat het expliciet vermeld. Ik heb ook langs voeding maar alleen voor schroefdraad. Misschien dat je er wat extra tandwielen tussen kunt rommelen om de aanzet snelheid naar beneden te krijgen.

    Ik heb op internet een verhaaltje gelezen van iemand met een mini lathe. Hij heeft het bed gepolijst. Hiermee was de nauwkeurigheid met sprongen verbeterd.

    Groet Robert-Jan
     
  14. BAS13

    BAS13 Guest

    is de metal worker een goeie machine? is het vergelijkbaar met bijv emco of helemaal de andere kant op?
     
  15. BigBoat

    BigBoat Guest

    Voor de hobbyist zijn beide machines even goed of even slecht qua gebruik.....je moet ermee kunnen omgaan.
    De metalworker is minder afgewerkt, maar daarom betaal je ook beduidend minder.
    Waarschijnlijk kan je over 50 jaar nog steeds onderdelen kopen voor een EMCO, de metalworker zal dan niet meer bestaan.
    De vraag die je je moet stellen is: wil ik 50 jaar met die zelfde machine werken of dan iets moderners ?
    En, wil ik 2x of meer betalen voor een machine die het zelfde kan ?
    Als *professionele* draaier zou ik altijd voor de EMCO kiezen.
     
  16. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Als er langsvoeding op zit is hij ook te gebruiken.
    De voeding om draad te snijden is heel wat anders,en dat heeft bijna niemand nodig.

    Het bed polijsten kan geen verbetering in de nauwkeurigheit geven.
    Dat is technisch niet mogelijk.
    Speling kun je daar niet mee reduseren
    De slee zo misschien wat beter glijden maar dat doet een spuitje olie ook.

    Iemand die het draaien wil oefenen en leren kan rustig met zo een beginnen.

    Mvg Johan
     
  17. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Tuning/tuning.htm
    Hier staat hoe je minder speling moet krijgen.


    Ik heb op mijn draaibank een langs voeding die voor draadsnijden is. De kleinste snelheid is te groot om te draaien.
    Ik gebruik de draaibank regelmatig om draad te snijden ik zou deze optie zeker niet willen missen

    Zoals ik al zei bij de goed kopere staat niet expliciet vermeld dat hij een kleine aanzet heeft bij de duurdere wel.


    de goedkope:
    Draadsnijden: Metric: Van 0,4 tot 2,0 ( 10 stuks )
    Imperial: Van 12 tot 52 TPI ( 8 soorten )

    de duurdere:
    Snelheden langsvoeding: 0.1 - 0.2 mm/rev ( 0.0039 - 0.1 )
    Maximale beiteldiameter: 14 x 14 mm.
    Draadsnijmogelijkheden:
    Metries: 0.4 - 3 mm. ( 12 soorten )
    Imperial: 10 - 44 / 25.4 mm. ( 8 soorten )
     
  18. BigBoat

    BigBoat Guest

    Het minder speling krijgen wordt op de site van mini-lathe opgelost door er een kluit vet tussen te smeren.......en dat moet nu juist niet.
    Een support (en bed) behoort alleen geolied te worden, op de draadspindels mag gerust wat vet zitten.
    De aandrukstrippen zijn inderdaad wat van lage kwaliteit, vervangen voor geharde strippen (spieenstaal) zou beter zijn.
     
  19. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    http://www.mini-lathe.com/Lapping/mt_lap.htm

    Hier staat hoe iemand de speling er uit geslepen/gepolijst heeft.
    Het is even werk maar iedereen kan het.
    En als ik het verhaal moet geloven wordt de machine er veel beter van.

    Over the past week or so, I've been lapping the various ways on my 7x10 to increase the contact area and minimize play. This has improved the lathe tremendously. For example, before this modification, the compound had significant slop unless I kept the gib screws so tight that it was hard to move. Now, it slides easier than before, but it has zero slop both side-to-side and up-and-down, as measured on a test indicator. The process is tedious, but not hard. Here's how I did it:

    Vroeger was dit een vak door de uurlonen en nieuwe fabrikage technieken wordt dit niet meer gedaan.
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik heb een paar jaar geleden een EMCO compact 10 voor een antrekkelijke prijs op de kop kunnen tikken, super machine. :D
    zo af en toe kom je ze wel gebruikt tegen, oa bij Herman Buitelaar.
     

Deel Deze Pagina