Tips voor beginnende rc-piloot

beste

Ik ben sinds kort nieuw op het forum.
Mijn interesse in al wat met rc te maken heeft ontstond reeds vroeger,
maar wil mij nu momenteel verdiepen in de vliegwereld.
Ik heb tot nu toe geen materiaal, kan iemand mij enkele tips geven bij het kopen van kwalitatief beginnersmateriaal?
Ik ben er mij reeds van bewust hoe hoger de vleugels zich bevinden, hoe makkelijker de besturing is.
Na enig zoekwerk botste ik op volgend toestel: SKYARTEC Cessna 182
Iemand ervaringen mee? Zou dit bijvoorbeeld een beginnerstoestel voor mij kunnen worden? Verder zag ik volgende zender staan die ik qua prijs nog redelijk te doen vond, mits hij toch 6 kanalen heeft: modelcraft 6-kanaals afstandsbediening. Zou dit ook wat voor mij kunnen worden?
Ik heb inderdaad wel beginnersmateriaal nodig, maar wil toch wel een iet of wat degelijk spul, dat ik later op meerdere toestellen kan gebruiken.
Aangezien ik een absolute leek ben hoop ik van jullie hier heel wat op te steken. Stel, mocht ik beslissen toch dit toestel en zender te kopen, kan ik dan met die specifieke zender dit toestel sturen?
Zit er al een zender in het pakket van het toestel zelf?
Misschien ineens wat veel vragen voor mee te beginnen, maar wil zeker zijn dat ik goed zit, ik betrouw dus op jullie keuze!
Wachtend op jullie antwoord zoek ik nog wat verder.
Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg Jonathan

Welkom op het forum,

Ga op zoek naar een Easystar, AXN cloudsfly (www.hobbyking.com) of een hoogdekker.

Een graupner Electro kadett, is ook geschikt mits begeleiding van een club.

Als zender kun je kiezen uit een spektrum Dx6I of een Futaba 6Ex, allebij topzenders.

Een goede lader die je kan gebruiken is de Turnigy Accucel 6. Enkel nog een voeding nodig.

Het vliegtuig dat jij aanheeft is niet echt geschikt om mee te beginnen...

Lees hier nog een beetje rond. En als je je woonplaats aangeeft kunnen we weten of je je bij een modelluchtvaartclub bevind. Hier kan je dan lessen volgen en raad vragen.

Gezellig nog een vliegert:D

Voor een beginners vliegtuig, zoals als gezegt is zou ik kijken naar easystar, AXN cloudsfly, hawk sky en Parkfun fusion.
Het komt allemaal ongeveer op hetzelfde neer alleen zal je merken dat er wel redelijke prijsverschillen zijn.

Voor de zender.
Ik ben begonnen met een spektrum dx5.
Een wereldzender voor de beginner als je het mij vraagt, maar
ik denk dat je al gauw wil uitbreiden.
Als je na een tijd snellere vliegtuigen wil is het meestal handig als je bijvoorbeeld expo hebt.(komt bij de beginners vliegtuigen niet aanbod(If I'm wrong, please correct me)) en deze functie zit niet op een spektrum dx5.
Dus als je kan kiezen zou ik voor de Dx6i gaan waar je tog wel een tij mee vooruit kan.

Verder kijk naar een club, niet verplicht natuurlijk ik heb het zelf ook niet gedaan omdat ik andere mensen tegen kwam die in mijn buurt vliegen, maar een club is volgens mij wel heel gezellig.
Of zoek ervaren mensen op in je buurt die je kunnen helpen.

verder ook een sim aanschaffen natuurlijk om te wennen aan de zender en hoe je moet sturen enz.

Daniël

Laatst bewerkt:
Jonathan,

welkom in de vliegwereld.
Voordat je ook maar iets gaat kopen, orienteer je goed.
Ga naar een club, vraag daar waar ze mee vliegen, misschien is er iets gebruikt te koop.
Koop niet bij een internetwinkel, je krijgt dan totaal geen hulp.
En bedenk, hout is makkelijker te repareren dan piepschuim.
Kijk ook naar de toekomst, vaak is goedkoop duurkoop.
Koop een zender waar je later ook wat aan hebt, van een bekend merk.
Futaba, Graupner, Multiplex, Spektrum, dat is allemaal ok en er zit een goede servicedienst achter.

Dan nog over advies op het forum.
Je weet nooit wie er achter een antwoord zit, je kan de grootste onzin op dit forum schrijven, dus kijk uit met de adviezen die je krijgt.
Daarom, ga naar een club, ook al zou je daar niet gaan vliegen, ze zullen je wel een eerlijk advies geven.
En schijf in je profiel even in welke regio je woont, dat is makkelijker als mensen je willen helpen.

Grts Gert-Jan

Koop niet bij een internetwinkel, je krijgt dan totaal geen hulp. En bedenk, hout is makkelijker te repareren dan piepschuim.

Ik ben dan misschien ook nog een beginner, maar ik weet niet of hout makkelijker te repareren is dan EPP of iets dergelijks. Als je bijvoorbeeld een Easystar achtig vliegtuig crasht, kan je hem gemakkelijk weer in elkaar lijmen, als de schade niet te groot is. Of je hout nog zo makkelijk in elkaar kan lijmen na een crash, vraag ik mij af. Maar zoals ik al zei, ik ben ook nog beginner en moet nog een hoop leren :p.

En bij een internetwinkel iets kopen is niks mis mee. Heb zelf ook de Dynam EZ Hawk op internet gekocht en heb prima service gehad. Maar dit verschilt waarschijnlijk per webshop.

@ Jonathan: Ik heb de Dynam EZ Hawk gekocht, een kloon van de reeds genoemde Multiplex Easystar, BMI Arrow, AXN CloudsFly, Parkfun Fusion, Dynam Hawk Sky enzovoort. Hier zat alles bij wat nodig was om te beginnen. Lader, LiPo, zender en ontvanger, motor, regelaar en servo's.
Gaat prima, maar na een tijdje begin je toch behoefte te krijgen aan meer functies. Daarvoor heb ik de Spektrum DX6i gekocht. Kan ik voorlopig mee vooruit. En zenders zoals de Futaba 6EX zijn prima.

Groeten Marc

Een simulator is prima om heli te leren vliegen.
Alleen de eerste beginselen zijn handig voor vliegtuigen, beter is gewoon meteen buiten te gaan vliegen.
En.. ga naar een club voordat je dingen verkeerd aanleert.
Afleren is moeilijker dan aanleren.

GJ

Starten en landen is op simulator niet realistisch, veel te makkelijk, gas geven en vliegen. Terwijl starten juist moeilijk is in werkelijkheid.
Leren vliegen live met deskundige hulp, daartussen in oefenen op simulator. Met name het naar je toe vliegen. Achtjes maken.

Hallo Jonathan,

Ik ben sinds kort ook begonnen en heb een spektrum Dx6i zender en BMI Arrow gekocht bij RCKix uit Belgie.
Heel erg rustig en stabiel en de motor zit niet aan de voorkant maar boven op.
Scheelt in het begin misschien wat minder schade. Ik oefen ook met een simulator, Aerofly Pro Deluxe.
Neem je tijd in je keuze en ga eerst eens flink lezen :D
RCgroups en wattflyer ook leuke fora.

Succes!
Lexy

Laatst bewerkt door een moderator:
ben zelf ook maar een beginner. maar misschien wat tips vanaf mijn kant!

wat zou je willen? lekker op een weiland of bij een model club beginnen?

ik heb zelf een kistje gekocht: de hawk sky. dit is een "piepschuim" kistje. vliegt makkelijk, sterk, veel fun, en ook nog leuk uit te breiden! ik heb dit kistje ook op internet bestelt klik. De hawk is te koop als een RTF pakket. dit wilt zeggen: ready to fly. dus alles zit er bij wat je nodig hebt! alle onderdelen simpelweg in elkaar schuiven, lipo opladen en vliegen !
en zo kun je je "starters set" uitbouwen tot beter spul( zender, ontvanger, lipo's, motor, ESC (electronic speed control))!
wil je geen RTF pakket, zoek dan naar ART : almost ready to fly. hier krijg je vaak alleen het vliegtuig. wat je simpelweg in elkaar schuift. vaak zitten hier wel de motor en de ESC al bij! je hoeft alleen je eigen ontvanger er in te stoppen. natuurlijk moet je dan nog wel een ontvanger + zender kopen. een Dx6i is een mooie niet teduren zender! hier kun je nog verschillende vliegtuigen in programmeren.
ook is er natuurlijk een keuzen wil je meteen 4channel of hou je het nog bij 3? (4channel= gas,rudder, rollen, hoogte en 3channel= gas, rudder en hoogte) met een 4 channel kun je veel preciezer vliegen. maar natuurlijk wel weer een dimentie extra! maar door een paar rondjes op een sim te vliegen snap je wat iedere stick doet en moet het in het echt geen probleem zijn! ik gooide dit kistje op met een half uur sim ervaring en kon er al meteen aardig mee overweg! ook kun je met dit kistje een beetje aerobatics doen. loopings, rols, rugvluchten. dit zijn natuurlijk maar mijn eigen ervaring.

ik hoop dat ik je eenbeetje heb kunnen helpen met je keuzes ?!
als je vragen hebt mag je altijd pb sturen !

Back