Top Flite P-47D Thunderbolt

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 11 apr 2013.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja op zich wel, maar heb ze alweer wat langer en toen niet gezien (niet meteen geprobeerd) en wel de asjes losgehaald enzo.. en de retracts zijn ook al eens omgeruild voorbij de gebruikelijke periode, vandaar.
     
  2. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Mooi werk! En mooie motorkap.
    Jij hebt alle houtjes gemerkt zie ik, dat scheelt een hoop tijd aan zoekwerk ;)
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankje! Ja precies, kostte een avondje of twee om alles uit te puzzelen en te merken, maar zo weet je vooraf of alles compleet is, heb je de bouwplannen al aardig bestudeerd en pak je voor de rest van de bouw makkelijk het juiste onderdeel. Ik hen de onderdelen ook in doosjes gescheiden voor staart, romp en vleugel, kleindelen en beplanking. Ik kwam wel een keer tegen dat je wat moest aftekenen voordat je het onderdeel uitdrukte, halverwege de bouwhandleiding, haha.. enfin heb ik ook eenvoudig op kunnen lossen want ik bewaar al het restmateriaal apart :).

    Vandaag weer e.e.a. gelijmd, nog een paar delen indekken en dan door naar het samenvoegen van de vleugelhelften!
     
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Even een korte update: helaas is het project weer stil komen te liggen. Mijn werk vraagt extra tijd en ik ben met wat extra projectjes bezig gerelateerd aan mijn werk. Dit zal nog wel even zo blijven, dus het wordt meer en meer echt een meerjarenplan. Helaas.. maar hij gaat ooit vliegen en ik hoop toch binnenkort weer af en toe wat te kunnen doen, dus vergeten ben ik de Jug niet :).
     
  5. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Dat is het grote nadeel van werk. Het is best leuk enzo, maar er gaat zo vreselijk veel vrije tijd in zitten. Succes met je werkproject en we zien de updates hier wel weer.
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Precies Emanuel, dat is het. Maar we zijn er weer! :)

    Even resumerend, toen ik de vleugelhelften af had zag ik nog twee probleempjes: de vleugels leken een heel klein beetje gedraaid, waardoor ze minder washout hadden dan de bedoeling was, en de retracts stonden niet helemaal gelijk, de tweede zat net wat dieper en strakker in de vleugel dan de eerste.

    Om met het goede nieuws te beginnen, toen ik de vleugels omdraaide zodat ze elkaar met de tips raakten, bleek dat de washout identiek was in beide vleugelhelften! Je kunt zien dat ze perfect gelijk zijn:

    [​IMG]

    Als ik de vleugel vlak op tafel leg, zweven de buitenste building tabs nog steeds zo'n 0,5 mm boven tafel, maar de beide vleugelhelften wijken daarin niet van elkaar af, dus het lijkt me niet dat dat de vliegeigenschappen nadelig beïnvloedt. Hopelijk kan ik de exact juiste washout nog in de vleugel krijgen als ik de beplanking erop lijm, door ze dan opnieuw vlak op tafel te spannen, maar voor nu ben ik in ieder geval tevreden.

    Een klein testje met de vleugeldelen in de juiste hoek / V-stelling aan elkaar geklemd ziet er ook goed uit, past allemaal prima:

    [​IMG]

    Voor de pootjes moest ik één van de retract mounts aanpassen, nu zitten ze allebei goed:

    [​IMG]

    En een close up van de bevestiging van de retracts. Ze liggen wat dieper in de ribben dan de tekening aangeeft, maar de passing is zo goed dat de structuur hierdoor niet minder stevig is geworden:

    [​IMG]

    Tijd om de vleugeldelen aan elkaar te lijmen! Best een spannend klusje vind ik. En het kostte me aardig wat tijd om alles goed passend te krijgen, maar daarna was het lijmen een fluitje van een cent: :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Op het punt gekomen dat ik de retracts moet bevestigen. Bij de retracts zelf zitten 3mm boutjes. Aangezien ik het geen prettig idee vind houtschroeven te gebruiken, dat is niet echt duurzaam, denk ik aan het plaatsen van inslagmoertjes... de achterzijde wordt na het indekken namelijk onbereikbaar.

    Nu is de vraag: ik heb er van G-Force (http://www.acntrading.nl/G-Force-RC-Inslagmoer,-M3,-Gegalvaniseerd-staal-(5st)), maar die hebben een buitendiameter van 12,5 mm. Stevig, maar wellicht te groot voor deze retract rails? Ik vraag me af of dat de structuur niet teveel verzwakt..

    Je hebt echter ook 3 mm inslagmoeren met een buitendiameter van slechts 8 mm: http://www.microschroeven.nl/index....n-per-10-stuks&action=article&aid=166&lang=nl. Als die stevig genoeg zijn lijkt me dat beter.

    Ter referentie, de 'grote' 3 mm inslagmoer op de retract rails:

    [​IMG]

    Hoe zouden jullie de retracts bevestigen? Mijn gevoel zegt kleine 3 mm inslagmoer, maar iedere suggestie is welkom! :)
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Ik zet en lijm de inslagmoeren vaak vast aan een los rest stukje triplex (inslagmoerhoogte dik ca. 5mm) welke ik daarna rondom afzaag.
    (eerst gat erin boren van diameter kraag, daarna inslagmoer erin)
    als je de (3mm) gaatjes in de retract rails boort en er een bout door duwt kun je de losse plaatjes met inslagmoer aan de onderzijde aantrekken.
    Wat houtlijm ertussen en klaar ben je. Op deze manier verzwak je je bearers ook nauwelijks door een groter gat.

    Hier een voorbeeld bij mijn motorbevestiging

    [​IMG]

    De witte propjes zijn stukjes triplex met daarin een inslagmoer

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 18 mei 2015
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat is een topidee Ralf, thanks! Als ik de twee inslagmoeren in 1 stukje triplex doe (die op 1 rails zitten), borg ik gelijk dat ze niet mee kunnen draaien. Zal qua gewicht ook niet uitmaken :).

    Welke zou je dan nemen, 8 of 12,5 mm buitendiameter?
     
  10. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Als je de 12,5mm qua breedte kwijt kan zou ik die nemen, betere spreiding van de kracht lijkt me.
    Gaat nu toch niet ten koste van je bearers.
    desnoods kun je het overstekende stukje wegvijlen
    Oh ja, je lijmt de plaatjes vast dus draaien doen ze niet meer

    Groeten, Ralf
     
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Goed punt, dank voor het meedenken!
     
  12. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Daar ben ik weer, het blijft een langlopend bouwproject, maar stilvallen zal het niet! :)

    Bij dezen de voortgang over de afgelopen twee maanden, beetje bij beetje. Het landingsgestel uitlijnen en goedkrijgen gaf wat hoofdbrekers en ben ook weer afgeleid door andere zaken...

    Om te beginnen de landingspoten tijdelijk in de vleugel bevestigd en voor het eerst de stand van poten en wielen getest:

    [​IMG]

    En een close-up van het landingsgestel, niet heel erg schaal zoals gezegd, maar ziet er in ieder geval veel beter uit dan verenstaal en voor mijn semi-scale Jug zijn ze perfect! Ik ben er blij mee:

    [​IMG]

    En een kijkje door de ribben vanaf boven. Eindelijk past alles in de vleugel, maar nèt, maar het past:

    [​IMG]

    Gebruik makende van de inslagmoeren zoals hierboven getoond de retracts bevestigd:

    [​IMG]

    Helaas had de vleugel nog een kleine verrassing voor me in petto.. klaarblijkelijk lag één van de ply rails niet helemaal in de juiste hoek, waardoor bij het vastschroeven van de retracts de vleugel 'kromtrok'. De retracts trokken die ply rails als het ware terug recht, waardoor de vleugeltip aan één zijde opgetild werd en de volledige tipverdraaiing uit de vleugel verdween. Niet goed! Daarom nogmaals de bevestigingspunten voor de retracts aangepast, net zolang totdat ik ze kon bevestigen zonder vleugelverdraaiing. Vervolgens heb ik de vleugel bijna letterlijk aan de bouwtafel gelijmd. Althans, eerst met de building tabs aan de bijgeleverde houten steuntjes en die vervolgens vastgeprikt op de tafel:

    [​IMG]

    Nu weet ik zeker dat tijdens het beplanken van de vleugel, alles mooi in positie blijft. Geen onbedoelde verdraaiing meer! En na het beplanken zal de vleugel zeker netjes in positie blijven staan. Omdat de retracts nu ook geen verdraaiing meer introduceren, ben ik er zeker van dat ik het nu goed onder controle heb en het resultaat perfect zal zijn.

    Vervolgens met wat restanten balsa de ruimte rondom de retracts opgevuld, zodat de beplanking daarop kan rusten:

    [​IMG]

    En zo ziet het eindresultaat er dan uit. De retracts monteren is nu een kwestie van erin leggen en vastschroeven!

    [​IMG]

    Op naar de beplanking. We starten uiteraard met de onderzijde. Elke vleugelhelft is gemaakt van vier stroken balsa, die per twee vooraf aan elkaar gelijmd zijn, zodat de enige naad op de vleugel precies over de hoofdligger valt. En omdat de kromming in de beplanking gering was, heb ik geen contactlijm gebruikt, maar gewoon mijn favoriete aliphatic met blauwe pinnetjes en wat tape:

    [​IMG]

    Alweer halverwege:

    [​IMG]

    En na het herhalen van deze procedure voor achterzijde is de vleugel nu volledig beplankt!

    [​IMG]

    Ben heel tevreden met het resultaat, dit is zelfs nog zonder plamuur! Uiteindelijk, met de vleugeltips eraan, komt de spanwijdte op zo'n 160 cm, en dat is met deze koorde een behoorlijke oppervlakte. Dit is zonder twijfel de grootste en meest complexe vleugel die ik ooit gebouwd heb, maar Top Flite maakt het proces bijzonder eenvoudig. Naast de V-stelling en de rond taps toe lopende vleugel, de ingebouwde tipverdraaiing en het verlopend vleugelprofiel, heeft de vleugel ook nog een tweede ligger richting de tips en het verloop in dikte is ook niet gering. Daar was ik als scratch build niet uitgekomen denk ik :)... fijn om dit zo een keer te doen en lekker wat ervaring mee te pikken.

    Volgende stap is het voorbereiden van de vleugel om de bovenzijde te beplanken. Dat wil zeggen de servoluikjes maken (aangepast door mij t.o.v. tekening) en de uitsnedes voor de poten en wielen. Als de bovenzijde dan beplankt is kunnen we de ailerons en flaps werkend gaan maken!
     
  13. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Geweldig die vorderingen!
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik doe nogal eens een methanol naar electro conversie en het plaatsen van inslagmoeren in een bestaand motorschot is dikwijls een hele klus. Tot ik Ralf zijn tip zag. Weer iets bijgeleerd! Thanks Ralf!
     
  15. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Abbo!
    Mijn (Ex-Femmo) kit is ook onder constructie! ;)
     
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dank je Femmo!

    Oh leuk, hoe ver is ie en heb je een foto of draadje bongose? Ennuh, ex-Femmo? Of wist ik dat al, ben ik even kwijt...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Ondertussen al zeker een jaar geleden de kit van Femmo overgenomen maar recent pas aan gestart. Als ik iets zie wat ik anders doe dan deel ik wel eens een fotootje maar tot nu toe doe jij dat wel prima. Dat accu luikje ga ik alvast overnemen!
     
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Top! Een tip: maak de achterzijde schuin van het luikje, bij twee haakse kanten krijg je hem er moeilijk in en uit, heb ik gemerkt.. Heb het met schuurblokje nog wat aan kunnen passen, maar beter is om het achterste spant van het luikje te kantelen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. bongose

    bongose

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    746
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt voor de tip!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    En weer verder :) !

    Tijd om de beplanking aan de onderzijde te verwijderen op de plaatsen waar de servoluikjes moeten komen:

    [​IMG]

    De luikjes voor de flaps zaten in de bouwdoos, die voor de rolroeren heb ik op dezelfde wijze nagemaakt. Klusje ging vlot en strak, tot de laatste.

    Oeps, foutje! Ik had bij één van de servoluikjes het balsa balkje aan de verkeerde kant van het afgetekende lijntje geplaatst... hoe krijg je dat nu weer gerepareerd terwijl de beplanking al op de vleugel zit? Bleek uiteindelijk simpel, al was het wel een gepriegel. De geplaatste ligger doorgezaagd met een Japanse zaag (heb ik vanwege de gitaarbouw maar blijkt vaak heel goed van pas te komen bij modelbouw, zaagt super op lastige plaatsen en strak langs ander materiaal af), om vervolgens met een mesje hééél voorzichtig nieuwe uitsparingen uit de ribben te snijden, zonder de balsa beplanking te beschadigen. Is gelukt! Hier zie je de nieuwe ligger en de restanten van de originele nog in de ribben:

    [​IMG]

    En alle vier de servoluikjes af!

    [​IMG]

    Die twee buitenste zijn dus niet volgens tekening, ze willen dat je de rolroerservo centraal plaatst en met allerlei heveltjes de roeren aanstuurt, maar zoals eerder gezegd geeft dat teveel speling en is het onnodig ingewikkeld. Ik ga nu gewoon 4x dezelfde techniek gebruiken: rechtstreekse aansturing van servo bevestigd achter een servoluikje.

    Nu de uitsparing voor de poten en wielen. Ik wilde eigenlijk deurtjes, maar besloten eerst volgens de instructies de minimale uitsnede te maken, dat moet sowieso. Eerst de rechthoekige uitsnede voor de montageplaat maken, alleen de poten erop leggen zodat je weet waar ze komen, aftekenen, dat uitsnijden, vervolgens terugleggen maar nu met de as erin. Die as heb ik in de balsa beplanking gedrukt, dat gaatje uitgesneden en vervolgens het wiel met de as door dat gaatje gestoken, kon ik hem mooi aftekenen. Stapje bij beetje gaat dat dus eigenlijk heel makkelijk. En dan krijg je dit:

    [​IMG]

    En na de tweede van een afstandje:

    [​IMG]

    Ik twijfel. Vind dit niet heel mooi en door de grillige vorm niet heel stevig, lijkt me. Wat je overigens niet goed op de foto's kunt zien, alvorens deze uitsnede te maken heb ik volgens de instructies de beplanking aan de binnenzijde verdubbeld met de draad van het balsa dwars op de buitenste beplanking. Dit geeft wel wat meer stevigheid, de randen die nu ontstaan zijn moet ik straks nog wat mooier afwerken en steviger verlijmen.

    Enfin, dit is nu de uitsnede, ik moet hem nog testen maar als het goed is kunnen ze er zo in en uit, misschien nog een klein beetje extra ruimte maken, maar dit is wat Top Flite adviseert:

    [​IMG]

    Tegen het maken van deurtjes zie ik op, vooral bevestiging, draaipunten en sluiting. Nu is het wel een minimale uitsnede en met deuren zou die groter zijn, het is functioneel en eenvoudig, en ingetrokken staat het niet eens heel vervelend in de lucht denk ik, maar... met de poten naar beneden is het zo iel. Zelfs m'n Parkzone Jug heeft deurtjes. Poppenspul, maar wel met een tof aanzicht.

    Iemand tips, advies, ideeën?
     

Deel Deze Pagina