Torpedo's

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 21 okt 2005.

  1. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Nu mijn U177 langzamerhand af begint te geraken wil ik hier graag werkende torpedo's in maken. Ik heb inmiddels tekeningen gemaakt van de G7e torpedo (schaal 1:45).

    Daarnaast heb ik geexperimenteerd met een het smalste motortje van Graupner in een dunwandige messing buis. probleem hierbij is dat de motor+messing buis meer weegt dan het verplaatste water volume. Volgens Archimedes zinkt de torpedo dan, en ......... Archimedes heeft gelijk gekregen. Het prototype zonk namelijk al zonder de accu/knoopcel.

    Heeft er iemand ervaring met elektrisch aangedreven torpedo's op schaal 1:45? wat voor motoren/accu's zijn er beschikbaar?

    Ik hwb iniddels ook informatie ontvangen over perslucht aangedreven torpedo's. Probleem voor mij is echter dat ik mechanisch minder sterk ben aangelegd. Met name het vervaardigen van een afvuurmechnisme van een perslucht aangedreven torpedo's vereist nogal wat fijnmechanische kenis, gereedschap en ervaring. Terwijl ik perfect is staat ben om b.v. met smd componenten een leuke torpedo afvuur en aansturing te realiseren.



    Groetjes:

    Mathijs de Jong
     
    mave77 vindt dit leuk.
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.618
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Mathijs,

    Ik heb zelf geen werkende torpedo's maar misschien moet je eens contact opnemen met Joop.O.H. hier op het forum. Die heeft een XXI met werkende torpedo's, ik meen schaal 1:40, met kleine motortjes en een tijdschakeling.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2011
  3. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Hey,

    Ik ben nu niet de man die in onderwaterwereldje leeft, maar de topic altijd met intresse gevolgd heb.

    Ik zojuist nog eens naar een foto gaan kijken van een werkende torpedo
    die op eerste zicht ook elektrisch aangedreven is. Das nu een jaar geleden dat zij bij ons op bezoek waren voor de duikbotendag op Hengelhoef. Persoonlijk heb ik dat spijtig genoeg niet kunnen zien wegens geboorte van de kleine.

    Ge kunt het meschien ook eens aan Raf vragen als hij nog weet wie dat was.

    Groetjes.
     
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Het enigste wat ik mijn kan herinneren; was als die torpedo.s van sigaren kokertjes gemaakt waren,
    Daar lig me tenminste nog iets van bij: maar ja aan deze informatie heb je natuurlijk niet veel maar toch misschien interesant he :) :idea:
     
  5. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    dit is een linkje voor inspiratie, helaas 1:20

    http://www.pt-boat.com/torpedo/torpedo.html

    en het betere hogeschoolwerk (kijk ook eens wat die gasten nog meer
    hebben gebouwd)
    [/url]http://www.micmo.de/ ik meen me ook een URL te herin...d. ik zoek verder. groeten, Ronald
     
  6. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Hier wordt schaal 1 : 45 gebouwd daar passen geen sigaren in.
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat was een uiteenzetting.
    Ik moest het wel: van de plaatjes hebben ,want kan geen woord [ENGELS] maar goed interesant was het dan wel.
    En Jan: er zijn verschillende diktes sigaren hoor. :roll:
    Net als mensen he Jan grote en kleine :D
     
  8. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Mathijs,

    Als je de laatste foto's van mijn site bekijkt kun je zien hoe ik de torpedo's gemaakt heb en er staat ook nog een filmpje van de proefvaart bij.Heb je nog vragen na het bekijken van de torpedo's op mijn site schroom dan niet om mij vragen te stellen.

    Mijn site is;http://home.planet.nl/~oldeh030/

    Gr Joop
     
  9. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Raalst,

    Tsjonge die lui van www.micmo.de kunnen er wat van. De andere site van de PT boats had ik ook al gevonden.

    Groetjes:

    Mathijs
     
  10. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Joop,

    Dat ziet er schitterend uit zeg!!! Mag ik je vragen wat voor motortjes en accutjes jij gebruikt en waar je deze kan kopen?

    M.v.g. Mathijs
     
  11. Carlo aka Rambo

    Carlo aka Rambo

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Belgie (Midden Limburg)
    Zoals ik de site bekijken die raalst en nog niet gelezen merk ik een paar dingen op, op de foto's.

    Gewicht zit er voldoende in met de motor en batterijen die ze erin stoppen. Het vooral om de speed (toerental van de schroef) die goed moet zitten. Er moet voldoende waterverplaatsing zijn.
    In de eerste reeks van de foto's merk ik dat ze twee schroeven achter elkaar gebruiken en ook 2 motor's. Zoals ik merk zullen de twee schroeven ook draairichting ten opzichte van elkaar draaien, meer stuwkracht kreƫren denk ik.

    Op een andere reeks ziet ge dat ze een diferentieeloverbrenging gebruiken. Dit heeft het volgende als doel. 2 props in verschillende
    draairichting te laten draaien op 1 motor.

    Maar natuurlijk, hoe kleiner hoe fijner de mechaniek zal moeten worden.
    Maar de voldaanheid bij het werken :wink:

    Hopelijk begrijp ge iets meer wat er op de foto's staat.

    Greetings.
     
  12. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    contraroterende props dienen om het draaimoment van de motor(en) op te heffen; anders gaat de torpedo zelf om z'n as tollen en dan heb je weinig voortstuwing meer....
     
  13. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hallo Mathijs

    Die torpedo's maken ging niet over een nacht ijs.

    De eerste proef modellen hadden te weinig inhoud,dus geen voldoende drijfvermogen voor de apperatuur die er in moest,die bleven als een paling over de bodem varen met het probleem dat ik ze niet weer op kon vissen.Na diverse soorten sigarenkokers uitgeprobeerd te hebben kwam ik uiteindelijk op de CORONA-SUPERIOR uit met afm.van 210x21mm dat is ong. een schaal 1:25 en hier heb ik mijn buizen ook op aangepast en dat is pvc mantel buis van 25mm. waar die kokers(torpedo's) precies in pasten,totaal zes stuks die ik met paren naar buiten schiet d.m.v. drijfgas en magneet ventielen.

    De looptijd van die topedo's kan ik instellen met stappen van 5 sec. tot oneindig,meestal stel ze in op 60 sec. en de totale vaar tijd op de accu's is ongeveer 5 min. dus kan ik ze 5 keer afschieten voor dat ik ze weer op moet laden.

    Omdat ik ze met een enkele schroef heb gemaakt krijg je te doen met het WIELEFFECT waar door ze gaan tollen (met dubbele schroef heb je daar geen last van )dat gaat dan ten koste van de snelheid wat Roel ook al aanhaalde,ik heb als oplossing wat lood voor onder in de koker gelijmd zodat hij niet gaat draaien tijdens het varen en heb de vinnen zo gebogen dat hij alleen met een grote boog vaart anders gaan ze er vandoor en is het moeilijk ze weer op te vissen.

    De meeste apparatuur heb ik bij Conrad besteld en zijn o.a.;
    motor igarashi no 244406-81
    accu's 2x PIIAAHI no 255092-44
    schroef is ROBBE 20mmx2mm
    schuinekegel achteraan de torpedo is van nieuwe kurk gemaakt,is licht en waterproof.
    schroefaskoker is 3mm buis met daarin de schroefas van 2mm,deze ingesmeert met vasseline,dat is behoorlijk stijf vet wat de as goed waterdicht houd.

    De elektronica heeft mijn buurman verzogd(hij is radarontwikkelaar bij THALES,het vroegere SIGNAAL) en heeft ook de printplaten hiervoor laten maken.

    Als je er belang bij hebt wil je er wel een opsturen om hem te inspecteren,laat mij via een mailtje even weten wat het adres dan is.

    Gr Joop
     
  14. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Via een tip van een forum bezoeker (bedankt Ron Keller) ben ik uitgekomen bij http://www.mikroantriebe.de/. Ongelovelijk wat die allemaal hebben op het gebied van micro RC techniek.

    Kijk ook maar eens op http://www.mikromodell.de/ waar 's werelds kleinste volledig functionele RC duikboot te vinden is.

    In ieder geval moet er via mikroantrieb een werkende torpedo schall 1:45 te maken zijn. Mijn prototype G7e torpedo 1:45 heeft een waterverplaatsing van ca. 20 ml wat betekend dat ik een opwaardse kracht van ca. 20 gram heb. Een motortje 7x16 mm weegt 2,5 gram en een Lithium Polymer accu 4x25x7 mm, weegt slechts 0.7 g

    Qua gewicht/volume lijkt het dus mogelijk een elektrische torpedo schaal 1:45 te maken.

    Wordt vervolgd,

    Mathijs
     
  15. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Ik ben helemaal niet bekend bij de duikboten maar als de torpedo dan is af geschoten hoe krijg je em dan weer terug of is het een eenmalig schot?

    Groeten Justin
     
  16. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Justin,

    Mijn idee is om de torpedo's maar een beprkte vaartijd mee te geven (30 seconden). De torpedo zal bovendien net moeten blijven drijven zodat hij na het einde van z'n vaartijd kan worden opgevist.

    Natuurlijk zal het wel oppassen geblazen blijven. Vooral in open water.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  17. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi Justin

    Ik gebruik een netje met aan beide kanten een drijver en hang die, na het afschieten van de torpedo's,achter mijn boot en vis zo weer op.
    Ik heb dat verleden jaar in Lelystad ook zo gedaan.

    Gr Joop
     
  18. U-Kater

    U-Kater Guest

    Justin,
    Kijk eens op de onderstaande site;

    http://www.rc-submarines.com/

    Klik op de onderaan staande blauwe duikboot "ahead"
    Klik in het blauwe gedeelte bovenaan de site op de zin "Torpedo's! How about missiles?"

    Daar staat dan een hoofdstuk, in het engels, hoe je torpedo's kunt maken (zowel gas aangedreven als electrisch) Eenvoudige lanceersystemen en links naar fabrikanten.

    Trouwens de gehele site is erg interessant voor duikbootbouwers!!!

    Groetjes,
    U-Kater
     
  19. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Wiljan,

    Bedank voor je tip. Ik had deze site in het verleden al eens gevonden maar was vergeten hem te boekmarken.

    Ik ga proberen een elektrisch aangedreven torpedo te maken, met hetzelfde (machnetische) afvuur mechanischme als dat van Joop O.H. Dat heeft als voordeel dat de torpedo met een eenvoudig stroompje door een spoel kan worden afgevuurd. Hierdoor hoef ik geen servo's en WTC doorvoeren te maken om de afzonderlijke torpedo's af te vuren.

    Probleem zal wel gewicht gaan worden. Ca. 20 gram voor een motor, schroefas, schroef, wat elektronica en behuizing. De elektrisch aangedreven torpedo's op http://www.rc-submarines.com/ zijn groter van schaal en hebben daardoor meer drijfvermogen (dit gaat immers kwadratisch ophoog met de grootte van de torpedo). Echter met de spulletjes van www.mikroantriebe.de hoop ik toch binnen de gewicht grenzen te kunnen blijven.


    Groetjes:

    Mathijs
     
  20. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    Van Joop heb ik een van zijn torpedo's te leen gekregen en ga hier vanavond even mee in het zwembad experimenteren. Eigenlijk hebben Joop zijn torpedo's alles wat ik voor ogen had. Elektrisch aangedreven en een (elektro)magnetisch afvuur mechanisme.

    Ik wil nu zijn ontwerp gaan miniaturiseren en terug brengen tot schaal 1:45. Nu zijn Joop z'n torpedo's onmgeveer nog twee keer zo groot.

    Ik wil een zo natuurgetouw schaalmodel maken van de G7e Torpedo. Zijn er misschien mensen die hier nog een tekening of andere afbeeldingen van hebben?

    De beste tekening die ik zelf heb kunnen vinden is:

    [​IMG]

    Maar misschien dat iemand anders hier nog betere tekeningen of foto's van heeft.



    Groetjes:

    Mathijs
     

Deel Deze Pagina