Trainer DIY

Discussie in 'Beginners' gestart door Alexandre.evrard, 21 nov 2015.

  1. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Hallo, Ik ben een leerling van het 6e jaar IW en ik heb besloten om als eindwerk een modelbouwvliegtuig te ontwerpen. Ik heb al enkele berekeningen gedaan en mijn vleugel is eindelijk klaar(op de fotos nog niet). Nu ben ik bezig met de Stabilo. ik heb berekend hoe groot deze moet zijn en ben een oplossing gekomen van (13 cm op 57cm) dit is de totale oppervlakte. Na deze ga ik beginnen met het kielvlak. Zijn er mensen die mij tips kunnen geven of "dingen" die ik kan berekenen en in mijn eindwerk zetten? Ik heb gekozen om een vliegtuig te ontwerpen die een spanwijdte heeft van 1.6m als vleugelprofiel heb ik N22 gekozen en met een koorde van 23cm.
    Graag hoor ik zo snel mogelijk van jullie
    mvg
    Alexandre
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Andre,
    Ik weet niet hoe je het stabilo oppervlak hebt berekend maar er is een mooie formule voor.
    Het stabilo zorgt voor stabiliteit om de langs-as en de grootte is afhankelijk van het vleugel oppervlak, vleugel koorde en de afstand van vleugel tot stabilo.
    Voor de waarden moeten de aerodynamisch belangrijke versie worden gebruikt.
    Voor de koorde is het de gemiddelde aerodynamisch koorde, die is voor een rechte vleugel dus niet taps, gelijk aan de gemeten koorde. Bij een tapse vleugel is dit (iets meer) dan de gemiddelde geometrische koorde.
    De luchtkrachten die veranderen met de aanstroming zijn van belang voor stabiliteit. Deze krachten grijpen aan op 1/4 van de koorde, gemeten van de voorlijst (aanvalsboord in B). Je moet dus voor de onderstaande berekening del afstand van dit kwart koorde punt nemen van stabilo en vleugel.
    Voor een voldoende stabiliteit moet de waarde van het zogenaamde stabilo volume (oppervlak maar lengte) gedeeld door het vleugel volume (oppervlak maal koorde) tussen de 0.36 en 0.55 liggen.
    Voor een trainer zit je liefst tussen de 0.45 en 0.55.

    Stabilo-opp x Staart lengte
    Vleugel oppervlak x Koorde = 0.36 - 0.55

    Rick
     
  3. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Dankjewel voor je bericht Rick. Ik heb dit inderdaad met dezelfde formule berekent ik heb een coefficient van 0,6 gekozen. hopelijk heeft dit niet zo een enorme invloed?
    Mvg
    Alexandre
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Geen probleem, er zijn meerdere goed vliegende modellen zoals sommige F5B modellen met 0.75 of het extreemste dat ik ken de Skywalker FPV met 0.84.

    Rick
     
  5. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Oke super. Ik zit met nog wat problemen... Hoe weet ik welke propellor ik moet gebruiken? Zijn hier ook berekeningen voor?
    Mvg
     
  6. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.679
    Locatie:
    Voorburg
    Hallo Alexandre, ik hoop dat je niet te teleurgesteld bent over de matige response tot nu toe, maar:
    het is handig als je ook je woonplaats vermelt want in jouw geval denk ik dat een op een hulp heel veel kan helpen. verder is je leeftijd ook handig omdat dan ingeschat kan worden hoeveel ervaring je op dit gebied hebt.
    Niet alle Hollanders (ook ik niet) weten wat IW is.
    Verder: het is in ieder geval mij volkomen onduidelijk wat voor een vliegtuig je aan het maken bent.
    Wellicht voor jouw vanzelfsprekend, maar wij weten het gewoon niet.
    Wat en hoe heb je bijvoorbeeld berekend, waar baseer je je constructie op (voorbeelden wellicht?)
    Radio bestuurd of niet? een zwever, al of niet met hulpmotor, of een motorvliegtuig: een schetsje zou helpen voor een eerste indruk.
    Hoever ben je met je gedachten over eventuele uitrusting zoals (indien radio bestuurd) servo's, accu etc, motorisatie?
    De bouwfases die je toont lijken best geslaagd, maar wat moet ik denken van een indekking van een vleugel (lijkt het, ik weet het niet) van 5mm balsa bij een vleugeltje van 1.60?
    Het lijkt er op dat je je, maar ik kan me vergissen, volop in dit project gestort hebt waardoor eventuele zinvolle opmerkingen die vooraf gedaan hadden kunnen worden nu te laat komen en als afbrekende kritiek gelezen kunnen worden.
    En aan het leveren van afbrekende kritiek heb ik geen enkele behoefte omdat ik je initiatief wel van harte toejuich.:thumbsup:
    Maar geef eerst meer informatie!
     
  7. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Juist dit was ik vergeten.
    Ik ben een 18jarige student uit Leuven die Industriële Wetenschappen volgt. Als eindwerk heb ik besloten om een modelbouwvliegtuig te maken. Ik ben niet zomaar begonnen maar heb wel degelijk eerst geredeneert en berekeningen uitgevoerd. Ik basseer mij eigenlijk op een oud vliegtuig dat ik hier heb liggen dit is een Westerly III. Dit is een gemotoriseerd project. Ik ben begonnen met een vleugelprofiel te kiezen ik heb hier gewoon gekeken naar een goede Cl en lage Cd. Ik heb hier de liftkracht mee berekent (veronderstel dat project 1,5kg weegt). Dit profiel (N22) is een perfect profiel voor mijn wensen(een trainer). Ik heb mijn schetsen getekend in 3D op een ingenieursprogramma op de computer (zie pdf). Nu heb ik mijn stabilo en kielvlak berekent met formule. Ik heb hier ook nog een splinternieuwe OS engine 52 FS (4takt).
    Nu zou ik graag willen weten hoe ik kan bepalen welke propellor ik moet gebruiken en hoe ik dit kan berekenen. Ik ben van plan om met mijn motor enkele proeven mee te doen zodat ik de trekkracht kan bepalen en dergelijk. De vleugelprofielen zijn gemaakt van 3 mm (koorde van 23cm)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 23 nov 2015
  8. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Indien er nog vragen zijn stel ze maar gerust hoor :)
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    De OS FS52 4takt is geschikt voor een aantal propellers. De range loopt van een 10x10 prop tot een 12x6 of een 13x5 propeller. Welke prop je kiest hangt van het model af en wat je er mee wilt.
    Met een kleine prop met een grote spoed, de 10x10 prop, kan je een hoge snelheid behalen. De trekkracht zal echter gering zijn, vooral bij lage voorwaartse snelheid van het model.
    Een grote prop met een kleine spoed, de 12x6 prop of als je hem kunt kopen een 13x5 prop, zal veel trekkracht opleveren maar je kan er geen hoge snelheid mee bereiken.
    Je wilt een trainer bouwen daarbij is snelheid niet echt een belangrijk punt zijn. Flinke trekkracht om snel te kunnen accelereren bij de start is veel belangrijker. Daarom zal een 11x7 of een 12x6 prop waarschijnlijk het meest geschrikt zijn.
    Start en land je op een beton of asfaltbaan dan zal de 11x7 prop waarschijnlijk prima voldoen. Start en land je op een grasveld dan zal de 12x6 waarschijnlijk beter voldoen. Welke prop voor jouw de beste keuze is zal je alleen met proefvliegen kunnen bepalen.
     
  10. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Oké bedankt! Dus als ik het goed begrijp zijn hier geen formules voor en kan men dit niet echt bepalen zonder te testen?
    Bedankt voor uw antwoord!
    Mvg
     
  11. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.968
    Locatie:
    Rosmalen
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Daar moet je denk ik nog even naar kijken. Een trainer van 160cm weegt zeker meer dan dat. Een Kyosho Calmato (zo'n beetje de standaard als het om trainers in dit formaat gaat) weegt vliegklaar ongeveer 2600 gram en dat is zeker niet zwaar.
    Zie http://www.kyosho.com/eng/products/rc/detail.html?product_id=109000

    [​IMG]
     
  13. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
  14. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Maakt dit dan zoveel uit voor de berekeningen? Ik bedoel heeft dit invloed op mijn verdere constructies?
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nou ja, jij schrijft dat je berekeningen hebt gedaan (maar ik weet niet hoe of wat je precies hebt berekend) met een gewicht van 1,5kg als uitgangspunt. Je berekeningen zullen er dan denk ik toch anders uit gaan zien als het model 2,6kg weegt. Dat zal voor je verslag in ieder geval uitmaken :)
    En ja, voor de constructie maakt het ook nogal wat uit. Al heb ik het idee dat jouw constructie wel sterk genoeg is, afgaande op de plaatjes.
     
  16. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Ooow zal dit wel aanpassen als ik het totale gewicht heb dan als mijn ontwerp klaar is :) hopelijk is het een goed gebouwd en stevig ontwerp want het is de eerste keer dat ik aan modelbouw doe.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Zoek even op bouwdraadjes, en dan met name op trainer, of op de Fourstar.
    de fourstar is een bomproof ontwerp, en al vele en vele jaren in gebruik.

    heb er zelf ook eentje.. vliegt geweldig.
    ding is 1,50 m, dus redelijk te vergelijken met jouw toestel.
    maar, het ding weegt wel 2,4 kilo. dat is met een os 46 (een tweetakt) op de neus, 2 servo's in de vleugel (en de rest van de besturing natuurlijk)

    Voor ideeen over hoe een toestel gebouwd wordt, verschillende technieken, zoek even op google naar "outerzone"
    kom je op een site waar vele tekeningen van vliegtuigen te downloaden zijn.
    ook trainers etc. en kun je ook de bouwtechnieken nakijken.


    Qua contructie van de vleugel zit je wel goed.
    indekking moet je zelf bepalen. gewoon bespannen is hier ook in orde gok ik.
    dus zonder balsa over de hele vleugel. zie ook constructie fourstar.

    Romp zou ik wel wat gaten in maken.
    en waar wil je hem van gaan maken?
    je gaat nl ontzettend snel veel te zwaar.. zeker in de staart...
    trainer is vaak van dun vliegtuigtriplex, met op strategische plekken gaten, om het gewicht in toom te houden.
    en je zwaartepunt moet goed liggen.. liefst zonder lood.
    en 1 gram in de staart teveel, is 3 tot 5 gram op de neus om dit recht te trekken..
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    o ja, met ecalc kun je een electro setup narekenen.

    dus kiezen voor de prop optie, dan kun je een setup invoeren.
    regelaar, motor, accu, vliegtuiggewicht etc etc.

    bij brandstof niet gewoon nodig. maar soms is het wel even makkelijk om even te kijken wat de prop waar je op de brandstofmotor mee wil vliegen, ongeveer zal doen.
    Dus pak je een electro motor en accu combinatie (even puzzelen) die ongeveer dezelfde toerentallen geeft als je brandstof motor.
     
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Bij brandstofmotoren wil het wel eens helpen de aanbevelingen in de handleiding te volgen :)

    OS vermeld een prima range aan bruikbare propellors, en zoals Ernst al aangaf gebruik je voor een trainer bij voorkeur de props met een iets grotere diameter en wat lagere spoed.
     
  20. Alexandre.evrard

    Alexandre.evrard

    Lid geworden:
    21 nov 2015
    Berichten:
    37
    Locatie:
    België
    Dankuwel voor de reactie! Ik ben van plan de romp te maken van balshout behalve de "kooi" ( waar electronica componenten zitten en tank en dergelijk) die zal van triplex zijn. Gaten zullen waarschijnlijk aanwezig zijn :)
     

Deel Deze Pagina