Traxxas Stampede 4x4 topic!

Discussie in 'Electro offroad' gestart door rubenbosman, 12 dec 2010.

  1. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja en dan opnieuw beginnen met testen of hij niet te warm wordt of je er een juiste pinion op hebt en of je tevreden bent over de prestaties.
    Het komt op mij over alsof je maar een beetje van de hak op de tak springt en geen plan van aanpak hebt.
    Wat voor setup heb je(complete gegevens en berekening).
    Wat wil je bereiken?
    Wat ga je er in zetten(complete gegevens en berekening).
    Vragen zo als zou ik niet te hoog zitten met mijn kv of wat voor pinion moet er op hebben geen zin.
    Voor een antwoord moet je alle gegevens hebben.
    Zo niet dan kunnen alleen zij die dezelfde auto hebben daar soms iets zinnigs over zeggen.
    Alle anderen moeten gegevens sprokkelen uit de posts waar je wat info geplaatst hebt.;)
     
  2. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Volledig met je eens. Reden dat ik zo aan 't klooien ben is dat ik me wat vergist heb in de eisen van deze 4x4 truck.
    Anyway:
    Setup: standard vxl, 54 Spur, 9t of 11t pinion
    Regelaar: 80a hobbywing brushless
    Motor: merkloos 3930kv (onderweg uit GB)
    Doel: off-road bashen

    Ik ben nu aan 't proberen toch ff te rijden met een brushed setup 12t 540 motor met 60a regelaar. Te weinig torque met deze motor. Daarom twijfels over 3930kv motor.
     
  3. stampede_4x4_vxl

    stampede_4x4_vxl

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    46
    Ik heb een hobbywing wp 80A regelaar en een TP 3800kv motor. Het is de Stampede uit het volgende filmpje:

    Ik vind het genoeg power en zeker op 3s zet ik mn zender vaak op 70% of 80% om het een beetje bestuurbaar te houden
     
    Scrap vindt dit leuk.
  4. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Mooi!
    Hoe heb je de hobbywing bevestigd? Heb je de mounts weggeslepen of een plaatje er bovenop bevestigd?
     
  5. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Leuk filmpje btw
     
  6. stampede_4x4_vxl

    stampede_4x4_vxl

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    46
    Ik had hem eerst met tape geplakt, maar toen schootie telkens los. Ik heb gaatjes geboord en met het plaatje aan het chassis geschroefd.
    Was wel passen en meten, want mn motor met bedrading paste er net tussen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Scrap vindt dit leuk.
  7. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Zoiets ben ik ook van plan. Even kijken voor een goed plaatje. Ff knutselen.
     
  8. stampede_4x4_vxl

    stampede_4x4_vxl

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    46
    Bij mijn esc zat dat plaatje erbij volgens mij
     
  9. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Doogje doorzocht. Zat er niet bij helaas
     
  10. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    20160715_204339.jpg 20160715_204231.jpg
    Motor is binnen. Regelaar op een plaatje geplakt. Het plaatje zit met schroeven op de aanwezige gaten en bij de servo.
    Standaard vertanding gebruikt, lijkt goed te gaan (temp).
    Binnenkort even off-road testen.
     
  11. fjskmdl

    fjskmdl

    Lid geworden:
    21 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    belgie
    Ik heb sinds een week een stampede 4x4 vxl (dus brushless)
    Nu is het de laatste dagen rond de 30° buitentemperatuur, en het viel mij op dat de motor enorm heet wordt.
    Ik kan maar een 2tal seconden mijn vinger op de motor houden omdat hij zo warm is. (De esc heb ik nog niet geprobeerd)
    We hebben geen apparatuur om de exacte temperaturen te meten.
    Wat de instellingen betreft van de stampede is alles nog stock.

    Mijn pa heeft gelijktijdig een stampede 4x4 xl5 (550 motor) gekocht, en ook bij hem is de motortemperatuur erg hoog.

    Moet ik mij hierover zorgen maken? we maken beiden gebruik van de bijgeleverde 3300Mah 8.4 NiMH batterij.
    Deze worden geleverd als RTR sets, dus vermoed dat alles ok is?

    Ik wil de motor toch enige tijd kunnen gebruiken, dus als het aangeraden wordt om koeling te voorzien, wat koop ik dan best?

    Ik heb al wat opgezocht, en zag vaak de kingheads motormount terugkeren (aangezien deze in aluminium is zou deze de motor beter koelen).
    Is dit de kostprijs waard (is rond de 40 euro denk ik?), of kan ik gewoon zonder mij zorgen te maken over de motor / esc?
     
  12. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    Zekerheid is mooi. Je kan lagere tanden aan pinion gebruiken. Verder heegt gevoelstemperatuur niks te zeggen, wat 50 graden celcius is al voor het gevoel warm. 2e vraag: waar rijd je?

    Esc is belangrijker om bij te houden dan motor trouwens. Motor heegt heeft wrijving dus hoogstens normaal dattie met dit droge warme weer wat warmer word dan normaal.

    Check het even allemaal goed, vaak is orginele gearing allround en dus overal bruikbaar/veilig ivm met hitte
     
  13. fjskmdl

    fjskmdl

    Lid geworden:
    21 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    belgie
    tot nu toe heb ik in op een stuk landbouwgrond gereden en op een grasveld met heuvels
    Met de gewone xl5 rijden we momenteel gewoon op het gras in de tuin.

    Zorg ik dan best dat ik de temperatuur kan meten van de esc? zit daar geen temperatuur shut off functie op ofzo (idem van de motor zelf)
    De enige manier waarop ik momenteel kan controleren is de gevoelstemperatuur.
     
  14. Scrap

    Scrap

    Lid geworden:
    15 jun 2015
    Berichten:
    237
    Gras? Hoe hoog is dat gras? Hoog gras geeft veel weerstand en motor zal dus warmer worden. Kit als rtr gekocht en standaard vertanding? Zou het niet te warm moeten draaien bij normaal gebruik.

    Zie hier uitleg van PK Racing
    • Als de motor niet erg heet wordt, maar de regelaar wel, dan is het motortoerental te hoog. In dat geval moet je dus een GROTER motortandwiel monteren. Dit dus in tegenstelling van wat je zou verwachten als je een regelaar voor motoren met borstels gewend bent
    • Wordt de motor heet, maar de regelaar niet, dan wordt de motor te zwaar belast, en moet je een kleiner tandwiel monteren.
    • Worden zowel de motor als de regelaar te heet, dan is het hele systeem te zwaar belast, ook dan kun je proberen wat er gebeurt als je een kleiner motortandwiel monteert. Als zowel de motor als de regelaar dan minder warm worden, is het goed.
    • Zowel de motor als de regelaar mogen beslist niet warmer worden dan 100 graden Celsius, maar minder is aan te bevelen.
      80 graden is wel aanvaardbaar.
     
  15. fjskmdl

    fjskmdl

    Lid geworden:
    21 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    belgie
    het is gewoon kort gras.
    Ik denk dat ik uit voorzorg maar een fan op de esc en motor zet...
     
  16. DollarHobby

    DollarHobby

    Lid geworden:
    11 mrt 2016
    Berichten:
    411
    Locatie:
    rijssen
    Dat is waardeloos in zandgrond. De fan zou binnen de kortste keren vastlopen door alle korreltjes zand. Zelf ook gehad. Onroad is dit wel mogelijk.

    Gewoon setup checken. Als een motor/esc 100 graden is, verbrand je je vingers. Dat is dus al niet het geval.

    Verder: test eens uit, je weet niet eens wat voor temp de esc heeft terwijl dat eigenlijk sneller door kan branden. Motor kan veel hebben hoor.

    Maar hierbij sluit ik niet uit dat de motor gewone nette temperatuur is. Ook hier moet wat aan gebeuren. Kijk naar grootte pinion en grootte spur, en je hebt een blijvend goeie setup.
     
  17. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Wat is kort ????

    Bij mij is dat max 3 cm dat is kort. Meer dan 5 cm is te lang.
     
  18. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja ik zou niet te lang doorrijden onder die omstandigheden maar hem soms even rust gunnen.
    Als je de motor nog 2 sec vast kunt houden dan zit je wel tegen de grens aan.
    Kan je hem niet meer vast houden dan dan word het link en kunnen de magneten van de motor het begeven en dan gaat de regelaar ook stuk of in zijn beveiliging.
    Dat twee autos tegelijk heet worden zegt dat beiden nog normaal functioneren onder die omstandigheden maar beiden hebben het moeilijk.;)
     
    Snijkamp vindt dit leuk.
  19. fjskmdl

    fjskmdl

    Lid geworden:
    21 aug 2016
    Berichten:
    19
    Locatie:
    belgie
    gebruiken jullie bepaald product om de onderdelen te reinigen als je deze uit elkaar haalt? En als je deze terug ineen steekt, moet je daarvoor gebruiken? (zodat de onderdelen niet tegen elkaar schuren bedoel ik)
    Zoals je waarschijnlijk kan merken heb ik hier echt geen kennis over, maar ik zou erg graag wat leren sleutelen en experimenteren met het rijgedrag.

    Heeft iemand een idee wat ik zowieso nodig heb voor het onderhoud van producten, en enkele zaken waarmee ik kan experimenteren om het rijgedrag aan te passen. (hiermee liefst dan goedkope zaken en geen upgrades van 60euro ofzo)
    In vele shops zie ik bearing oil (ik weet toch al wat bearings zijn :p ), differential oil (moet je dit enkel gebruiken als je problemen ondervindt?), silicone olie (?), schokbreker olie, ...
     
  20. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Voor het schoonmaken gebruik ik remmenreiniger, Dasty, Siliconenspay van de Action en een compressor.
    De siliconen spray spuit ik op de scharnier punten of delen die bewegen, niet op de lagers!
    Meestal zit er al vet of olie in de lagers, dus lagerolie is niet perse nodig, maar als u de lagers wil schoonmaken is het goed om te hebben.
    Diff olie doe je in het differentieel, door verschillende diktes te gebruiken kun je de actie van het diff regelen/beperken, en het smeert de tandwielen, dus dat is zeker nodig als u de diffs wil herbouwen.
    Al kan wat vet ook, maar dat is minder te regelen.
    In de schokbrekers zit olie, en een zuiger, door dikkere olie te gebruiken gaat de olie lastiger door de zuiger, en is er dus meer dempende actie, daardoor kun je de schokdempers aanpassen aan waar/hoe u rijd.
    Die oliën hebben een siliconen basis, vandaar dat er siliconen olie bij staat.

    Met die oliën is dus vrij goedkoop te spelen, en met stijvere en lossere veren ook.
    Net als met camber en toe.

    Hopelijk kan u er wat mee!
     

Deel Deze Pagina