Traxxas T maxx Ez start probleem

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Gooser, 6 okt 2012.

  1. Gooser

    Gooser

    Lid geworden:
    23 sep 2010
    Berichten:
    23
    Hallo,

    Sinds kort heb ik een probleem met de Ez start van de T maxx. Dit uit zich in het wel rondraaien van de startmotor maar de LED van de Ez start van de gloeiplug brandt niet. De LED van de motor wel.

    De heb ik er al uit gehad en met de gloeikaars gestest deze licht dan gewoon op. De 7,2 volt accu van de Ez start is vol. De gele aardingsdraad zit ook goed voor zover ik kan zien.

    Ik heb voor de zekerheid alvast een nieuw setje draden besteld maar deze heb ik nog niet binnen.

    Nu dacht ik dat het 2 dingen konden zijn: als eerste de Ez starter is stuk, ten tweede, er zit ergens een kortsluiting in de plug van de Ez starter die op de auto zit.

    Hebben jullie een ander idee wat het kan zijn? Ik hoor het graag.

    Gr. Robert.
     
  2. Gooser

    Gooser

    Lid geworden:
    23 sep 2010
    Berichten:
    23
    Niemand??
     
  3. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Denk dat er weinigen met zo een systeem rijden.

    Als de gloeiplug brandt en de motor draait, dan moet je het in de gloeiplug zoeken (mss toch niet helemaal goed) of in de brandstoftoevoer...
     
  4. Gooser

    Gooser

    Lid geworden:
    23 sep 2010
    Berichten:
    23
    Thanx voor de reactie. Ik bedoelde de startmotor die draait rond. De motor zelf krijg ik niet aan de praat. Was misschien niet duidelijk omschreven in de probleemstelling. Met de gloeiplug driver gloeit hij idd wel. Startmotor draait ook rond met de Ez starter. Als ik de plug eruit draai en tegen de cilinder aanhoud om aarde te maken gloeit hij niet.
     
  5. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    gewoon die hele meuk eraf en een rotostart er op
     
  6. Gooser

    Gooser

    Lid geworden:
    23 sep 2010
    Berichten:
    23
    Ja dat kan natuurlijk ook :). Maar ik bedoelde eigenlijk of iemand de oplossing heeft in de technische aard hiervan. Lijkt me sterk dat niemand dit ooit eerder heeft gehad.

    Maar ik zal eens kijken voor de rotostart. Lost dit gelijk het probleem van het gloeien op denk je?

    Thanx Robert
     
  7. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Je zet er dan een gewone glowshot op eh.
    Als de motor gestart is blijft de gloeiplug vanzelf gloeien.

    Dit is dus geen probleem
     
  8. Gooser

    Gooser

    Lid geworden:
    23 sep 2010
    Berichten:
    23
    Ok, en heeft Traxxas een rotostart in het assortiment?
    Of kan er ook een ander merk op. Heb zelf alleen Tamiya, dit is m`n eerste Traxxas vandaar.
     
  9. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    gezien je leeftijd mag ik aannemen dat je een auto hebt ?

    regel een redelijk grote bak (evt. met deksel) en bouw daar een powerpanel in.( kun je in de bak meteen wat losse spullen meenemen)
    dat power panel sluit je met 2 klemmen aan op je auto accu en dan kun je via je auto accu gloeien. en dan kun je heeeeeeeeeeel lang gloeien zonder dat je accu leeg gaat.

    nou weet ik natuurlijk niet hoeveel ervaring je al hebt met modelbouw maar mocht je niet weten wat een power panel is zou je evt. eens bij conrad kunnen kijken.
    en voor een bak bij je lokale bouwmarkt.

    en een rotostart backplate heb IK waarschijnlijk nog wel 1 liggen.
    die is wel van een revo maar ik denk dat die wel past.
    het zijn per slot van rekening dezelfde motoren
     
  10. Gooser

    Gooser

    Lid geworden:
    23 sep 2010
    Berichten:
    23
    :D heb idd een auto.

    En vwb ervaring in de modelbouw nog niet veel. Heb vroeger wel van die Nikko`s gehad maar ja. Ben vorig jaar pas begonnen met auto`s en heli`s vandaar.

    Maar met veel lezen en surfen op het net kom je al een heel eind. Ik ga eens even rond kijken. Thanx voor de tip.

    Gr. Robert.
     
  11. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.897
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    kleine moeite
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    punt 1:
    auo is waarschijnlijk nieuw? Zo ja, niet gaan zitten rommelen met een automatische starter, eerst gewoon ff met een glow plugdriver erop.
    Eerst even starten zoals vroegah, en even afstellen.
    in het geval dat je echt alleen via de autostarter de motor rond kunt draaien, kijk ff als het e motortje draait, of uberhaupt de motor meedraait.

    Zo niet, zal er hoogstwaarschijnlijk een vrijlooplager in de starter doordraaien.

    Punt 2:
    als de auto nieuw is, waarom niet ff richting winkel? scheelt garantie, hoop ergernis en repareren..

    Punt 3
    als het een 2e hands is, heeft het ooit wel gewerkt?
    is de motor niet gewoon versleten?
    al een ander ploeiplugje geprobeert (nee, dat het gloeit zegt niet altijd dat hij goed is..)
     
  13. Gooser

    Gooser

    Lid geworden:
    23 sep 2010
    Berichten:
    23
    Het is punt 3. De auto is niet nieuw. Motor is niet versleten zuiger gaat gewoon op en neer. Het heeft gewerkt. Dat is zeker. Nieuwe plug is onderweg evenals het nieuwe kabelsetje voor de starter, heb (nog) niet aan de instellingen lopen rommelen.
    Was ik ook niet plan. Hij heeft het gewoon gedaan tenslotte.

    Als het spul binnen en gemonteerd is meld ik me weer. Voor nu alvast bedankt voor de info.
     
  14. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Heb je er brandstof bij gekregen of heb je verse brandstof gekocht?
    In dat laatste geval moet je wel regelen al moet je sowieso ten alle tijden controleren of alle indicatoren van rook, geluid, temperatuur en prestaties niet verkeerd zijn.
     
  15. Gooser

    Gooser

    Lid geworden:
    23 sep 2010
    Berichten:
    23
    Thanx Roelof,

    Maar ik denk dat we afdwalen van de probleemstelling. Die was namelijk dat de led op Ez start niet aangeeft dat de plug gloeit. En met de glowplugdriver wel.
    Nieuwe plug is onderweg, dus daar is het wachten nu even op.

    Brandstof zat er bij trouwens.
     
  16. janschip

    janschip

    Lid geworden:
    11 jan 2010
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Randstad - redelijk aan de kust
    Weet je zeker dat de ez-start goed contact maakt, dat zeg maar vierkantje waar hij in moet kan de oorzaak zijn. ook het contactje wat op de gloeiplug moet is een redelijk zwak punt. Check dit eerst of vernieuw het.

    Wat ik verder merk is dat de accu een belangrijk punt is, die moet echt goed vol en veel power hebben. Ik heb ook start-problemen gehad en allemaal door de accu. Met een nieuwe accu daarna geen problemen meer gehad. Koop je een nieuwe accu neem er dan een van een goed merk en een hoge capaciteit.

    Ik heb er toen een 2s lipo voor gekocht en dat ging stukken beter, geen startproblemen meer. Kijk wel uit want ik lees ook dat een 2s lipo de ez-start kan slopen maar ik heb dat in ieder geval niet gehad.

    Wanneer dit het niet is heb ik nog wel een tip maar dat is voor later.

    Groeten Jan.
     
  17. Gooser

    Gooser

    Lid geworden:
    23 sep 2010
    Berichten:
    23
    Nieuwe Ez wire set en plug zijn binnen en gemonteerd. De led van de gloeiplug licht nu ook op, en de auto start ook.

    Eerst alleen met de nieuwe Ez wire geprobeerd en dat werkte lag dus niet aan de plug maar aan het dradenset van de Ez start.

    Nu alleen de auto weer ff netjes afstellen en knallen maar.

    Bedankt voor alle tips.

    Gr. Robert.
     

Deel Deze Pagina