Trex 500 vraagje

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Richard Branderhorst, 14 mei 2018.

  1. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    Ik heb ooit 2 stuks T500's overgenomen en weet niet precies welke versies het zijn.
    Zo probeer ik onderdelen voor de staartrotor te krijgen maar ik kan deze versie niet vinden.
    Het is er een (zie foto) met een metalen 90 graden omlenkhevel (het kunststoffen busje heeft teveel speling en het "torentje" waar het op zit is scheef komen te staan. Dus zoek ik onderdelen.
    Ik zie bvb wel bij RCheliparts een compleet ander systeem H50193, voor de 500 pro.
    Is deze modificatie overigens aan te raden?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    369
    Locatie:
    drunen
    Hoi volgens mij is je staart as krom . Die kan je los bestellen bij Rc heliparts. Iets speling op de staart rotor is geen groot probleem zolang alles maar goed vast zit. Met de upgrade is alle speling zo goed als weg(dubbele aansturing) . Niet noodzakelijk , maar Soms kan je bij Align niet anders dan upgraden omdat de oude parts niet meer zijn te krijgen.
    Gr rinie
     
    pach1977 vindt dit leuk.
  3. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    O, Rinie, het is dus een oud systeem begrijp ik uit je verhaal. Idd kon ik niet alle onderdelen meer vinden, wel de 90 gr hevel maar weer niet dat "strijkijzer vormig" ding waar de steun op staat, die is idd krom.
    Ik zal morgen eens bellen naar Albertino.

    Vrgr, Richard.
     
  4. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    Inmiddels een moderne versie er op zitten, maar het bestellen voor onderdelen van mijn twee (tweedehands) Trex 500's blijft een crime want ze zijn verschillend en de ene is wat meer gemodificeerd dan de andere. Ik heb hier en daar al wat verkeerd besteld spul liggen en met een geopende verpakking is terugsturen lastig.
    Waar ik nu weer tegenaan loop is het volgende: Het hoofdlager van een van de choppers was versleten, want het grote tandwiel wiebelde. Bij de reserve onderdelen die ik erbij gekocht heb zat een nieuwe of weinig gebruikte set dus die gemonteerd. Maar dat is er eentje die maar één kant op kan draaien. Waar is het nut van zoiets? De oude kon beide kanten op draaien.
     
  5. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.178
    Locatie:
    Gouda
    Kan het te maken hebben met vrijloop inzake autorotatie....wel of niet meeloop hekrotor?
     
  6. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    maar wat is daar het effect dan van, is autorotatie gemakkelijker of juist niet met een twee richtingen opdraaiend lager of andersom?
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet precies wat er aan de hand is, foto's zouden helpen, maar het lijkt me heeeeeel stug, dat je een hoofdlager en een vrijlooplager "verwisselen" kunt, want die dingen zijn meestal volledig anders van vorm en afmetingen.
    Een hoofdlager zou de as moeten lageren in het frame, een vrijlooplager zou het tandwiel moeten lageren op de as. Hoofdlager zit dus op een andere plek, dan het vrijloop lager.
    Een hoofdlager moet twee kanten op kunnen draaien (logischerwijs), en een vrijlooplager niet, want dat is hoe de as aangedreven wordt.

    Dus ik begrijp even totaal niet hoe jij en Verfbrander het over hetzelfde onderdeel kunnen hebben.

    Zou je foto's kunnen plaatsen, Richard?
     
  8. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    Bert,
    Hier de unit, met en zonder bus.
    De unit die er nu in zit is exact dezelfde maat, ik kon hem gewoon wisselen.

    IMG_0572.jpg IMG_0573.jpg
     
  9. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat je daar laat zien, is een vrijlooplager, en zou ook bij de oude, gewoon naar een kant moeten blokkeren. Als hij dat niet deed, was hij kats versleten.
    Ik vermoed dat je die nooit gevlogen hebt met het oude lager er nog in, want ik zie niet in hoe dat de rotor aan kan drijven als het lager naar beide kanten kan draaien.

    Dat lager zorgt er dus voor, dat als de motor draait, de kracht overgebracht wordt op de rotor-as, maar als de aandrijving stilvalt, de rotor ongehinderd door kan draaien, zodat je (als de omstandigheden en de vaardigheden dat toelaten) een autorotatie kunt uitvoeren.

    Het is in elk geval NIET een hoofdlager: die zit namelijk er net boven, in het frame.
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    Mogelijk heb ik deze unit van de tweede 500 overgezet naar de eerste. Die tweede is wat onzacht met moeder aarde in ketak gekomen door een storing in de stab unit, hij werd door een ervaren heliman gevlogen en draaide ineens op zijn kop op 2m hoogte.... Maar de reden dat ik hem wilde verwisselen was dat hij wiebelde, dus toen zag ik het pas. Tja, ik moet het ook allemaal leren, nooit te oud op je 66e!
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    Dus ben ik nu de eerste aan het opknappen, terwijl ik al maanden bezig ben de onderdelen voor de tweede bij elkaar te sprokkelen, gék word je er van met al die versies! Maar op de aandrijfas van de staart na heb ik nu alles, alleen nog "ff" de Daemon programmeren.
     
  12. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan niet in je beurs kijken, maar is het niet een idee om gewoon een fatsoenlijke courante heli op te zetten?
    Kijk eens naar KDS. Absoluut geen Align kwaliteit, maar desalniettemin 100% bewezen voldoende degelijk voor je eerste leer-periode, en super betaalbaar.
    Onderdelen goed te verkrijgen en over het algemeen rete-goedkoop.

    www.kds-rc-helishop.nl
     
  13. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    Tks voor de tip, ziet er leuk uit maar ik zit (nog) niet zo in die wereld dus het merk zegt me niks. Mja, ik ga er van uit dat je hier geen *&^koek zit te vertellen, dus ga er serieus naar kijken. Idd de Trex 500 is al wat ouder en de achtereenvolgende mods die hij heeft doorlopen maakt het zoeken naar onderdelen een tijdrovende zaak met verkeerde nummers etc. Ik moet idd iets hebben waarmee ik uurtjes kan hakken, kan hier gewoon in de tuin voor de eerste oefeningen of mee op reis.
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zou ik lekker een 450 size nemen, zeker als je tuin wat beschut is. Lekker goedkoop, klein en handig mee te nemen, en vliegt goed genoeg.
    Ik geef er al 7 of 8 jaar les mee in de zaal, zonder noemenswaardig onderhoud (gebruik geen KDS electronica, dus daar kan ik weinig over zeggen).
     
  15. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    2.847
    Locatie:
    Ederveen
    Maar daar begint het al, als ik op de site kijk, een tiental versies van de 450? Ik hoef er ook geen zender bij, net zo makkelijk. Jij gebruikt dus een eigen stab systeem?
    Ik zie er zelfs eentje voor 100 euri KDS 450 S ARF....... maar dan moet je er nog aardig wat bijkopen.
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    qua versies bij align: je wordt er helemaal gestoord van.

    maar: bij alle versies zitten ook overeenkomsten..
    zo zijn er ook veel clones van align.. die toevallig dezelfde zijplaten hebben bv.
    soms is het zelfs handiger om niet het origineel erop te zetten, maar ene paar extra delen te vervangen en de heli upgraden naar een nieuwere versie.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    ligt eraan.
    heb je een flybar versie, heb je servo's, motor, regelaar, ontvanger, gyro nodig.

    flybarless worden de servo's een tikkie kritischer, en meestal zetten mensen er een stabilisatie (bv een microbeast) op.
    dan wil het wel eens prijzig worden.
     
  18. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, :D dan zou ik lekker een flybarred heli nemen, en alleen de ESC en de ontvanger wisselen. Over de KDS servo's en gyro hoor ik weinig klachten bij ons in de groep, alleen de ESC is een vreemd ding (qua instellingen), maar je hebt al een Align ESC voor 4 tientjes of zo.

    Is allemaal niet zo moeilijk.

    Voor wat het waard is: ikzelf gebruik de 450 SV, is een erg degelijk apparaatje. Carbon frame, volledig aluminium hoofd en hekrotor. Alleen frameplaten en aandrijfriem zijn niet " T-rex compatibel" maar hoofd en hekrotor, en tandwielen wel. Je moet HEEL erg je best doen om die niet-compatibele onderdelen kapot te vliegen. Maar die compatibiliteit, dat is eigenlijk een totaal non-issue gezien de prijzen en de verkrijgbaarheid van de KDS onderdelen.
    (Hoofd-as kost 2,60 per drie stuks, feathering shaft 4 euro per twee, aandrijfriem 4 euro per twee, staartbuis 2 euro, Hekrotor-asjes 2,50 per twee, zelfs carbon hoofdbladen zijn slechts 14 euro per setje, om maar wat losse prijzen te noemen).

    Dat ding kost ARF (zonder zender, maar met motor, regelaar en drie swash servo's) 208 euro
    De regelaar is (naar mijn ervaring) een K-ding, (hij doet het wel, maar ik vind hem nogal onduidelijk in de instellingen) maar een Align vervanger kost een paar tientjes, is ERG simpel en werkt voor de gewone zondagsvlieger ERG goed. Wij gebruiken die bijna allemaal in onze groep.
    Gyro en hekservo kun je in principe zo van je huidige onderdelen-drama's halen, er vliegen genoeg mensen met een "grote" tailservo. Maar als je dat lelijk vind, kost een 9 grams tailservo ook de wereld niet.
    Afhankelijk van hoe ver je wilt gaan, kun je dus voor 208 Euro een nagelnieuwe heli met goed verkrijgbare onderdelen neer zetten, gebruikmakend van wat je allemaal al hebt liggen.
    Is wel kleiner dan de 500 die je nu hebt, maar een heel simpel oefenkruisje (2 x 40 cm 3 mm carbonstaf, en vier pingpongballetjes) en je komt je eerste tijd met vrij grote zekerheid schadevrij door.

    Ik zeg er heel eerlijk over, dat het spul er optisch nogal "Lada-achtig" uitziet (het is niet blinkend gepolijst of superstrak afgewerkt) maar het is degelijk, het doet wat het doen moet, en crashes daargelaten, doet het dat jarenlang met minimaal onderhoud.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.868
    Locatie:
    Rotterdam
    hoho..
    op een 450ér een 9 grams servo is in de regel niet echt een handige oplossing..
    align zet zelf ook altijd zo'n klein servo'tje op de staart, de meeste heli's die ik zo heb zien vliegen, krijgen vrij vlot klapperende staarten en afstelproblemen.
    die allemaal weg zijn, als er een "grote" servo op gaat..
    je krijgt het regelmatig wel weer een soort van goed.. maar start vlot weer met rommelen.

    de align ds 520 doet het dan goed, of de "oude" futaba 9257 (alleen een 4,8 volt servo)
    Beide weet ik uit eigen ervaring. Er zal best meer goede resultaten geven

    of je pakt iets met die specificaties.
    maar let op met die kleinere maten aan de staart.. zeker als het goedkoop moet.
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.030
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Voor "pittige vliegstijl" zou dat best zo kunnen zijn, en dat wil ik ook niet bestrijden, maar onze heli's doen het al heel erg lang uitstekend met een goede 9 grams staartservo (Futaba FS61 BB als ik me niet vergis).

    (Sterker nog: ik gebruik en supergoedkoop Walkera GY011 gyrootje, in rate mode, en de meesten hebben dat niet eens in de gaten...)
     

Deel Deze Pagina