Trex 550e fbl 3g ombouw naar TGZ480

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door hermor, 30 jul 2017.

  1. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Na een paar maanden rondgevlogen te hebben met de 450 bleek deze op wat grotere afstand soms wel erg klein te zijn, en dat terwijl ik hem eerst nog groot vond.. tov mijn toenmalige Solo 180. Alles is relatief zillen we maar zeggen...

    Nu de stoute schoenen weer aangetroken en een Align Trex550 e 3g overgenomen. A small step for most rchelipilots a big step for Keeskind(-;

    [​IMG]

    Omdat ik met de huidige Beastx 450 dfc goede ervaringen heb voorzover ik over ervaring spreken kan.. was de bedoeling deze om te bouwen naar een vergelijkbaar systeem. Geen Beastx maar TGZ380. Een goedkope clone van de Beastx.

    Tevens ook een ontvanger geplaatst , een AR6200 omdat ik een spectrum zender heb.

    Na ombouw, afstellen en instellen van de fblcontroller een vluchtje gemaakt, maar de staart was niet echt strak, integendeel va een lichte trage beweging naar hevig schudden. Niet echt een succes dus. Omdat er wellicht meer zijn die wel eens problemen hebben jullie maar even deelgenoot gemaakt van wat ik inmiddels gedaan heb.

    De controller heb ik gemonteerd met dubbelzijdig auto tape van bison, dit bleek achteraf identiek aan wat bij de controller zat, eerst een stukje tape, dan een plaatje rvs 3mm dik, dan weer tape.

    Omdat ik een mechanisch probleem wilde uitsluiten heb ik eerst de tailslider los gehaald van de stuurstang (weet niet hoe dat heet) maar deze bewoog erg soepel, de stuurstang zo ver mogelijk naar draaipunt van de servo geplaatst. Hiervoor moest ik de servo onder het montageframe monteren en de bal link aan de bovenzijde omdat deze anders tegen het servohuis aanliep. Dat dit geen problemen gaf bij de vorige eigenaar begrijp ik niet..

    Weer even vliegen maar geen enkel resultaat.
    Heb alle instellingen van de tail gain gehad, hoog laag, maar geen merkbaar verschil, eigenlijk geen logisch verschil want bij een lager gevoeligheid soms meer schudden, en andersom soms ook/-:

    Toen de hoofdrotorbladen en staartbladen gedemonteerd en laten optoeren of er een rare trilling inzat, dit was naar mijn idee niet zo, of het moest een hoogfrequente trilling zijn maar toch leek me dat niet de oorzaak.

    Toen de fbl controller losgehaald, het metalen plaatje er tussenuit en de controller gemonteerd met 1 laagje tape, weer even vliegen maar geen resultaat. Een extra laagje tape, geen verschil..

    Ten einde raad weer het internet op, en op zoek naar de wijze van instellen van de regelaar. Blijkt de Align regelaar (RCE BL70E) die er inzit over een twijfelachtige governerfunctie te beschikken die wel eens de boosdoener zou kunnen zijn. Hoewel ik die zelf sowieso niet zou gebruiken toch maar even gecheckt, en blijkt deze dus aan te staan. Na opnieuw instellen van de regelaar weer een vluchtje gemaakt en ziedaar, de staart mooi strak! wellicht nog wat fijntunen maar ik ben weer zo blij als een kind(-;

    Wie weet heeft iemand er wat aan.

    Hier wat plaatjes van mn nieuwe aanwinst, tussen alle Logos en Goblins wellicht een oudje, maar ik ga er hoop ik veel plezier aan beleven.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Kees
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2017
    p40, Freek-Johan en renetl50 vinden dit leuk.
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja.. governors of rare throttle curves zijn vaak oorzaak voor staartgezeur..

    Ik kon vroegah met mn 3g van align aan de staart zien of de motor goed was afgesteld.. zo nee, hoop getril en heen en weer gemep. Zo ja, alles top.

    Iig prettig dat je het hebt gevonden, is meestal een stevige zoektocht ;-)
     
    sensor97 vindt dit leuk.
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Best vreemd dat zoiets dat soort problemen geeft.. moet je maar net weten. Is dat een Align kwaaltje?
     
  4. Dikke Miel

    Dikke Miel

    Lid geworden:
    5 nov 2013
    Berichten:
    61
    Locatie:
    Maarssen
    Ik zou met een regelaar van Align nooit de Governor gebruiken.
    Zelf heb ik die altijd met een v-curve ingesteld.
    De stijlheid op gevoel in de lucht.
    Over Governors van Align heb ik louter negatieve berichten gehoord.
    Mocht je toch graag persé met governor vliegen dan kan ik je de Castle Talon 90 aanraden, dat is een veelgebruikte regelaar op de 550 met een prima Governor.

    Een TGZ380 heb ik ook eens geprobeerd op een Blade 450X en dat ging best aardig hoor.
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Wat is het voordeel van een governer precies? In mijn zender heb ik een normal mode met een diagonale throttle en pitch curve, de idle throttle curve is vlak, van 90% naar 90%. Hoewel ik dat nog best een hoog toerental vind, ik denk dat ik die nog iets laat zakken voorlopig.

    Op dit moment ga ik het dus maar even doen met wat er op zit, als ik meer vleigervaring op heb gedaan weet ik denk ik meer wat ik anders zou willen hebben. Voor nu heb ik de eerste echte vluchten gemaakt, nog wel hier en daar wat fijntunen.

    Wat opviel is dat op een bepaald moment bij een draai naar rechts de staart even een zwabber maakte, alsof de staartservo even de weg kwijt was, daarna geen enkel probleem meer gehad, wat zou dat kunnen zijn?

    En nog iets, ik vind persoonlijk de langere kappen van de Dfc versies wat mooier ogen, en het oog wil ook wat(-;.. past dat zo op de 550e 3g en is er iemand die een gebruikte heeft liggen die over is...die ik over mag nemen. Vind ze nieuw best aan de prijs namelijk.
     
  6. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Borne (OV)
    Je kunt er ook een kapje van Fusuno of van Canomod op zetten heb je wat anders dan standaard .
     
    Dikke Miel vindt dit leuk.
  7. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Heb ik idd even naar gekeken, tnx ik probeer denk ik toch eerst iets van Align zelf te vinden dan hou ik hem een beetje origineel(-;
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn heli met die 3g was een nitro versie, en align 3g en 3gx waren erg gevoelig voor hoogfrequente trilling.
    Laat die motor nu net in het probleemgebied functioneren bij het normale toerental..

    Qua die mep in de lucht: ff kijken wat en wanneer er nu werkelijk iets gebeurd
    Soms als je vliegt met turbulent weer, en wat bijzondere acties uithaalt kan de wind wel een rare klappen geven
    Kan ook zijn dat de stabilisatie even voluit alles in de hoek gooide om zijn richting vast te houden..
    Niet vergeten, de normale pitch is meestal 12 graden. De cyclic pitch is 8. Die 8 is voor en achter tegengesteld, dus een pitchverschil van 16.
    Dus stel, je geeft ff vol pitch.
    Een tik elevator voorover. Stabilisatie lukt het ff niet lekker ivm wind, dus die gooit gewoon de volle pitch erin.
    36 graden pitch op de bladen.. wat de motor dan maar even moet verwerken.
    En wat de motor moet verwerken, zie je in de staart.

    Kan zijn dat het zoiets was. Bij nitro heli's moet je regelmatig de reactie van de stabilisatie wat terugschroeven, om te zorgen dat het ding de motor niet uitgooit tijdens een flip oid.
    Ook al eens gehad nl.
     
  9. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Klein tipje , een kustof strookje van 8-10 mm onder je achterste landings skid houdt je staartbladen schoner en bij harde landing intact.
    Bij de nieuwe 550 is dit verwerkt in een nieuw model onderstel .
    Ook is de 550 prima te vliegen met een 5 cellen pakket , is dan wat rustiger (1600 kop t.o.v.1900)

    Gr,
    Arno
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Ik zal het in de gaten houden, het was ook nog maar de eerste vlucht. Maar bedankt voor de tips!
     
  11. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hoi,

    Ik heb ook geprobeerd om de achterkant op te hogen maar de spanning staat op de schroeven.
    Ik heb er moeite mee gehad met landen en kwam ook elke keer de staart te ver in het gras en zo, met gevolg, tandwielen kaduk!
    Heb er nu een landingsgestel van een 500/550X onder,daardoor komt de staart omhoog.
    Werkt perfect voor mij en kost maar €7.00.
     
  12. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Vliegen met lipo 5S! werkt dit op een standaard 550E. En hoeveel mah lipo gebruik je dan.
     
    easy vindt dit leuk.
  13. p40

    p40

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    110
    Locatie:
    NH
    Al een kapje gevonden.! Ben wel benieuwd, ik wil ook wel een andere kap. Zat al eens te kijken naar een speed canopy van een 550x maar of dit gaat passen... geen idee.
     
  14. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Arno, ja maar heb hem uiteindeliikk gewoon besteld, nieuw. Een kap voor de 550 e dfc.
     
  15. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    790
    Locatie:
    Drechterland
    Ik gebruik een 5S / 4500Mah , 6 minuten "normaal" vliegen , de 550 in de Jet-Ranger romp draait op 6S/5000 ook 6 minuten .

    Gr,
    Arno
     
  16. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    974
    Locatie:
    Hengelo
    De 550 vliegt op 6s, zon 6 minuten, dan is er nog zon 30 tot 35 % over.

    Gisteren weer gevlogen, hij vliegt nu mooi, toch wel mooi zon "grote" machine. Nu veel vlieguurtjes maken want mijn doel is een schaalheli 700 maat.

    Hier een paar plaatjes van gister bij ikea Hengelo

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2017
    Dikke Miel en jjdehaan vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina