Trex 600N - Mijn eerste Nitro apparaat: - Met Throttle Perikelen

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Ralphie, 1 mei 2016.

  1. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Waar ben ik aan begonnen :O
     
  2. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    hahahaha
    Het zou allemaal wel meevallen joh, je moet gewoon even met iemand meekijken die er ervaring mee heeft. Dan leer je het zelf ook wel!
     
  3. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Het is een heel ander wereldje dan de eltro heli's en het maakt de hobby nog interessanter.
    Zeker als je er voor hobby er een aantal in onderhoud hebt voor anderen.
    [​IMG]
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  4. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Echt een expert op het gebied van brandstof heli's dus...
    Komt het helemaal goed morgen
    Heb jij ook ervaring met de futaba governor gv1? Anders neem ik voor de zekerheid ook de handleiding mee..
     
    Sirolf vindt dit leuk.
  5. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    Nou. ik laat me niet gauw expert noemen maar heb ik de afgelopen 5 jaar er genoeg geleerd. Tot morgen
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    gov of geen gov.

    maakt geen fluit uit.
    volgas is volgas
    middengebied is middengebied.

    je moet alleen ff weten hoe het werkt.
    komt wel goed. het is geen vrouw, hier zijn er werkelijk mensen die weten hoe het moet ;-)
     
  7. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Hip Hoi.
    Zaterdag was de grote dag. Uiteindelijk 2 tankjes leeg gevlogen.:banana:
    Dankzij de inzet van velen en met name Peter, Teunis en Mario van mijn clubbie.:worship::worship:

    Eerst het veld eerst het gas rechtstreeks op de ontvanger aangesloten om de governor er even buiten te laten. Die krijgt later wel inspraak.

    Na wat trial and error is zien mijn gascurves er nu zo uit:
    Normal: 3-30-50-55-60
    Idle 1: 65-55-30-55-65

    Op de club veel informatie gekregen, meer tegelijk dan mijn bolletje kon verwerken, maar in hoofdlijnen probeerde ik het te begrijpen.
    De onderwerpen die flits flits flits aan bod kwamen::weetnie::yes:
    • Verschillende slang klemmetjes
    • Startkist opties
    • 5% 10% 15% 20%
    • conversiekits
    • Rookgenerator
    • Van een te rijk mengsel is nog nooit een motor doodgegaan
    • Lagers controle
    Maar.. langzaam valt alles op zijn plek.

    Ik had mijn tankje vol gezet met een pompje. Toen even gekeken naar het vlieg en gooiwerk van anderen.
    Wou ik gaan vliegen was mijn tank halfvol? De helft was gewoon verdwenen.
    Chips.... Klemmetje vergeten dicht te drukken. Nu lag halve tank in de motor en uitlaat waarschijnlijk.:frustie:
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.977
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Cool man!

    Feli met de Nitro-doop!
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.838
    Locatie:
    Nootdorp
    Komt allemaal goed ! en beter foutje met tanken dan een kortsluiting met een vliegaccu.
     
    Heli-Uwe en jeroen1987 vinden dit leuk.
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    jup!

    jammer dat er roest aanslag op dat lager zat.. maar dat fixen we binnenkort wel.
    was nog niet veel.. kan nog wel ff, maar wel vlot voor vervanging zorgen.

    tegen die tijd help ik of een van de anderen je wel ff.
    het is zo gebeurt.. als je de trucjes maar ff weet.
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    feli man,

    de eerste stap is gedaan,
    en als je dezelfden fouten niet 3 keer doet,
    ben je op tijd door,

    gebeurde mij gisteren na 6 jaren nitro:

    laat de heli met half volle tank in de zon staan,
    door verwarming van brandstof en lucht ontstond druk,
    met het gevolg dat de brandstof in de motor geperst word,
    die was dan ook amper te starten (verzopen) , dus klemmetje of tank leeg,
    zelf gebruik ik amper klemmetjes, omdat ik 3 wege ful systeem gebruik.
     
  12. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Thanks. Ik heb ook zo een 3-weg klep ding besteld.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  13. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Throttle HOLD vraagje:
    Ik vlieg met Spektrum DX7s. Rechts onder heb ik de throttle hold knop.
    Bij electro gebruik ik dit (throttle hold actief) om te zorgen dat de motor niet aanslaat.

    Nu heb ik de "trottle hold " bij de nitro ook zo ingesteld dat het gas zover omlaag gaat dat de motor uitgaat.
    Maar blijkbaar is dat niet de bedoeling. De motor moet naar stationair.

    Voor de spektrum nitro vliegers...
    Is de throttle hold bij jullie ook stationair?
    En met welke knop doe je dan de motor uit?
     
  14. Sirolf

    Sirolf

    Lid geworden:
    14 mei 2009
    Berichten:
    613
    Locatie:
    Baarlo Lb
    meestal de throttle trim omhoog om te stationair bij te regelen. De veerbelaste schakelaar dient om je motor te stoppen.
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd stel je voor throttle hold een verhoogde idle in
    dat de motor goed loopt en de koppeling amper of niet in gebruik is,
    voor de motor te stoppen gebruik je throttle cut

    voorbeeld N: 15-30-50-60-75 throttle
    idle: 75-60-50-60-75 throttle
    throttle hold: 25-25-25-25-25 throttle
    throttle cut: 0-0-0-0-0 throttle
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    in het geval van futaba, zet ik de 0 als stationair.
    dus gas dicht = 0 op de throttlecurve.

    de functie throttle cut gaat door het ingestelde 0 punt heen, en daarmee zet ik hem uit.
    throttle cut kan ik instellen met en percentage, om binding te voorkomen.

    blijkt stationair net niet goed te zijn, kun je idd met de trim een beetje bijregelen
    hold hoort een toerental te geven waarbij de motor gewoon eeuwig kan blijven draaien, zonder meteen de koppeling vast te zetten.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... he he, werkt goed zo !
    (in mijn geval is 15 stationair en 0 is cut ... maar het werkt het zelfde, alleen met andere naam)
    toch leuk spelen met nitro heli's ...
     
  18. Ralphie

    Ralphie

    Lid geworden:
    1 mei 2016
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Rhoon
    Het probleem is dat mijn Spektrum zender wel een throttle HOLD heeft, maar geen CUT.
    Ik moet dan een ander knopje gaan toewijzen een de CUT functie.
    Waarschijnlijk moet dat met een MIX.

    De Futaba gebruikers hebben dat probleem niet. Ik benl benieuwd hoe de Spektrum gebruikers dit hebben opgelost.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    misschien een idle 3?
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idle 3 zou kunnen,
    maar ik denk de "Spectrum piloten" hebben daar een andere oplossing
     

Deel Deze Pagina