Trex450se v2 A123 3s

Een verslag van het ombouwen van lipo naar A123

De A123 2200 mAh. cellen lagen al enige tijd op de plank (april 2007) en in de tussentijd al wat testjes gedaan .

Waarom deze zet voor het ombouwen van lipo naar A123 cellen, ten eerste de laadtijd is velen malen korter, minder gevaarlijk, minder temperatuur gevoelig, gebruikersvriendelijk,
lange levensduur en zo kan ik wel even door gaan, nadelen zijn er natuurlijk ook, zijn wat zwaarder, 2 type's 1100 mAh./2200mAh., en groot in omvang.

Omdat a123 cellen in totaal 40 gr. zwaarder zijn, wilde ik wat gewicht besparen door div.
ondelen te vervangen.
Een wat overbemeten regelaar en een giro.

Regelaar:Jeti spin44 naar Jeti spin22 -30 gr.
Giro :Futaba GY401 naar Logictech 2100T -10gr.
is 40gr. uitgespaart
De Futaba GY401 is naar m'n trex-x verhuisd zat een E-sky ek2-0704a op en de regelaar gaat naar de nieuwe leskist van mijn zoon.
Verdere onderdelen zijn:

Sonix 3500Kv. 12t
3x Hitec HS-65HB
1x Futaba FS 61 BB
Futaba R606FS (2,4 Ghz.)

[http://img99.imageshack.us/img99/3040/trex450semoda1232nq5.jpg/img]

Ben zelf een sportvlieger met de trex, ben toe aan wat kleine tricks vlieg met 2600 rpm. op de kop.
Met de A123 cellen kom ik ook nog aan dit toerentalvan 2600rpm. wil nog wat ruiger gaan vliegen dan kan ik nog een tandje erbij of in een motor met een hogere Kv.dan houd ik de Amps een beetje in de hand.
Het is tijd om wat testvluchten te gaan maken maar dat zal niet 123 meevallen met wat het weer betreft.
Zal binnenkort wat foto's uploaden moet even kijken hoe dan moet in de nieuwe situatie op het forum.

Kijk voor meer foto's in m'n fotoalbum (klik op JF en kijk in het profiel)
Gr. JF

Laatst bewerkt:
40gr "achter" eraf en 40 gram "voor" er extra bij ->>> CG ?

m.i. kon je beter naar 4S A123's (btw 2300mAh)

Leuk setje zo voorop..... ben benieuwd !

Wijziging setup

Een klein testje wees al snel uit dat het beoogde toerental (2600/2800) niet werd gehaald dus de volgende actie in gang gezet .

Ten eerste het C.G. was tevens niet goed en heb de heck servo naar achteren geplaatst, C.G. ligt nu goed maar moet nog testen of dit verder nog invloed heeft op het vlieggedrag.

Ten tweede de motor sonix 3500Kv. voldoet niet en heb op Ebay in duitsland een helimotor
4400Kv.TP 2415-06T besteld en deze setup moet werken in Amerika vliegen ze met deze opstelling.
Met 4400 rpm. per volt heb ik meer dan 25% meer toeren in vergelijk met de sonix 3500Kv.
motor.

Nu is het wachten,en wanneer de motor binnen is kan er weer volop getest en gevlogen worden ( vlieg nog bij 5gr.C.)

Heb nog wat foto's in het album geplaatst , zie profiel JF

Cool,ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.
Vlieg zelf ook al een poosje met een Mini-Titan op 3s A123 incombinatie met CC45 en de 4400Kv scorpion ,13t pinion 100% flat zoemt erover,en de power :cool: Maar het meeste bevalt me nog de laadtijden, 15 min. en weer gaan vliegtijden zijn 4:30 beetje sport vliegen wil ook nog eens kijken na de govener die de cc heeft zodat de vliegtijden wat langer worden ;). Zal m/n watts-up er eens onder hangen om te kijken wat de piek ampere's zijn en het aantal watts.

Sucses met je setup ben benieuwd hoe het je gaat bevallen.

Grt,
Jan-Willem

Update ombouw A123

Hier een update van de Trex450seV A123 verslag.

Heb net na de vakantie het pakketje bij DHL afgehaald met TP 2415-06T 4400Kv.(Toward Pro) motor.
Deze gemonteerd met 10t tandwiel.
Nog even een detail versie Trex450seV2 Lipo 3s 2200mAh. precies 800gram.
dezelfde heli met A123-3s 2300mAh is maar 35gr. zwaader valt nog mee.

Door een klein tandwiel te monteren probeer ik de stroom binnen de perken te houden, nu is de vraag haald deze setup 2600rpm. dit is na een test wel het geval te zijn zelf bij vol pitch 10gr. zakt het toerental hoorbaar nauwelijks in, Spin esc. op vast toerental ingesteld.
De Jeti Spin 22 kan men heel veel instellen maar ook uitlezen b.v.max.min.A,max.Rpm,enz,enz
dit is waarom ik Jeti Spin regelaars gebruik.
Met deze setup vol pitch trekt deze 15.8 A. dus wanneer het toerental hoger moet kan ik met een tandje erbij, maar moet uit verdere vliegsessies blijken.
Op oudjaarsdag heb ik nog even gevlogen was erg koud zo rond het vriespunt, eerst wat rondjes gevlogen 7min.(in de testrun 8:30min.) met als gevolg een paar koude jatten maar zeker nog geen scheurwerk dit wanneer het een beetje draagelijker wordt.

En nog voor 2009 many happy landings

Groetjes JF

Vervolg A123

Vervolg van ombouw Trex450se v2 van 3sLipo naar 3sA123

Het een en ander is gewijzigd het volgende, de Trex450se is weer in orgineele staat, enop marktplaats een tweedehandse Trex450S CF op de kop getikt.
Deze wil ik gaan gebruiken voor het testen van de A123 cellen.

De Trex450S CF heb ik als volg opgebouwt;

Trex450S CF
Futaba G401
3x Hyperion-DS11SCB (digi. servo en programmeerbaar via PC, RCtechnics)
1x Hyperion-DS11GSB (digi. servo en programmeerbaar via PC, RCtechnics)
Jeti Spin 33A
Tower-Pro-2415-6T 4400kv. 12T
3SA123 2300mAh.

Ben afgelopen weekend gaan testvliegen toerde mooi op maar na elke sec. storte het toeretal in en bleef langetijd op een laag rpm. hangen was nog net mee te hoveren maar ook dit was zeker niet wat ik in gedachten had, ook wat instellingen betreft had het goed moeten zijn.
Thuis alle instellingen nog eens goed nagekeken alles leek ok, nog maar eens proefdraaien in de garage, cellen volgestauwd maar precies het zelfde, totdat ik een harde break programmeerde, nadat de heli op toeren was stopte de bijna direct, en toen wist ik wat er aan het handje was de afslag voltage stond nog op Lipo (2.9V)waarde maar deze moet voor A123 veel lager worden ingesteld omdat A123 cellen op een lager voltage werken dan bij Lipo, Jeti Spin 33 op (2.5V) afgesteld, misschien wat te laag maar het resultaat was er dan ook naar.

Wat meet res. ;
Temp. 60gr.
Max. A 21.5
Looptijd 6.30min. (Bij hoverbelasting of wat meer staties gemeten op de bok)
p.l.m. 2700 rpm.

Na een testrun de cellen geladen met een Hyperion EOS0606i ac/dc had de cellen wat ver leeggetrokken
2150mAh.was verbruikt, maar dit alles zal by flight wel een ander beeld geven, laadtijd ben ik vergeten te noteren maar denk 20min. o.i.d..
En hier doen we het voor, ook als ik vol pitch (10gr.) gaf het toerental geen krimp.
Kan nu gaan fijnafstellen nog experimenteren met timing ook het testen van het max. toerental e.d. en natuurlijk vliegen als het weer een beetje meewerkt.

Als deze opzet werkt, wil ik nog de cellen nettjes onder de canopy wegwerken maar dat kan wel effe wachten.

Ben tussentijds ook nog een nieuw pakket 3sA123 samengesteld en aanelkaar gelast met een laserlasmachine(deel van werk wat ik doe), wat een mooi resultaat geeft beter als solderen en puntlassen en kan koper strip met A123 cel verbinden zonder toevoegingen, en een
grooter oppervlak lassen wat het pakket zekerder maakt in gebruik.

Heb nog wat foto's geplaatst in m'n profiel wat iedereen kan bekijken.
Hoop dat er meer zullen volgen,zodat we ervaaringen kunnen uitwissellen b.v. andere motoren,esc,enz.

Groetjes JF

Laatst bewerkt:
Hoi Pierre

Jou vraag,:wat is het verschil tussen lipo en de a123 ?
Een aantal voordelen t.o.v. Lipo zijn b.v.

Zijn snel te laden (25min. tot 10min. is mogelijk afhankelijk van lader, dit zonder negatieve gevolgen voor de cellen)
Hoge stromen 70A con. tot 120A 10sec. zonder dat de cel te warm zou worden.
Niet brand gevaarlijk zoals bij lipo.
Lange levenduur tot 1000 herladen indien netjes behandeld.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, er zijn ook minpuntjes
Zijn wat zwaarder t.o.v. lipo, 2 type cellen 1100 &2300 mAh.

Het is allemaal afhankelijk waarvoor je de cellen wil gebruiken, heli, vliegtuig, anders.
Een voordeel is dat je met een pakket A123 cellen voor een model voldoende hebt ,want het pakket kan in je model geladen worden, geen gehannes met wisselen e.d.
Zelf laad ik A123 binnen p.m. 20min. maar ik kan maar met 6Amp. laden maar als je met 10Amp. zou kunnen laden wordt dit natuurlijk korter.
Lipo duurt het laden waneer je cellen netjes wil laden en er een beetje levenduur van wil hebben al gauw 1.5 uur naar gelang je merk lader.

Hopelijk geeft het een beeld wat een A123 cel in z'n mars heeft wil je meer weten aarsel
niet gewoon vragen, ook op het modelbouwforum is er draadje over A123 cellen daar kan je ook terecht met vragen.

lifepo-draadje

Groetjes JF

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Pierre

Jou vraag,:wat is het verschil tussen lipo en de a123 ?
Een aantal voordelen t.o.v. Lipo zijn b.v.

Zijn snel te laden (25min. tot 10min. is mogelijk afhankelijk van lader, dit zonder negatieve gevolgen voor de cellen)
Hoge stromen 70A con. tot 120A 10sec. zonder dat de cel te warm zou worden.
Niet brand gevaarlijk zoals bij lipo.
Lange levenduur tot 1000 herladen indien netjes behandeld.
En zo kan ik nog wel even doorgaan, er zijn ook minpuntjes
Zijn wat zwaarder t.o.v. lipo, 2 type cellen 1100 &2300 mAh.

Het is allemaal afhankelijk waarvoor je de cellen wil gebruiken, heli, vliegtuig, anders.
Een voordeel is dat je met een pakket A123 cellen voor een model voldoende hebt ,want het pakket kan in je model geladen worden, geen gehannes met wisselen e.d.
Zelf laad ik A123 binnen p.m. 20min. maar ik kan maar met 6Amp. laden maar als je met 10Amp. zou kunnen laden wordt dit natuurlijk korter.
Lipo duurt het laden waneer je cellen netjes wil laden en er een beetje levenduur van wil hebben al gauw 1.5 uur naar gelang je merk lader.

Hopelijk geeft het een beeld wat een A123 cel in z'n mars heeft wil je meer weten aarsel
niet gewoon vragen, ook op het modelbouwforum is er draadje over A123 cellen daar kan je ook terecht met vragen.

lifepo-draadje

Groetjes JF

hey bedankt voor de info
ik zal zeker kijken bij dit draadje .

Laatst bewerkt door een moderator:
hoi naar alles gelezen te hebben. lijkt het wel iets voor mijn
hk 450 maar als je 3sA123 gaat gebruiken dan is dit 9,9v.
kan ik deze laden met deze Graupner Ultramat 14 of heb er nog iets bij nodig
gr pierre

Laatst bewerkt:
Nog effe wat info voor belangstellende.

Vanavond nog even een rondje gevlogen alles wat feller afgesteld vooral meer pitch want je merkt wel dat het allemaal wat zwaarder is (870gr. incl. accu boordverlichting)
de uitslag van nick & roll ook vergroot zodat het allemaal wat vlotter reageerd.
Hij trek hem flink omhoog zonder in te kachelllen in toeren en kan al aardig rond vliegen.
Elke keer een stapje verder nu had ik 2500 rpm. op de kop afgesteld, maar de eerst volgende keer zal deze 2600rpm. worden, gaat alles weer anders reageren en zo steeds een stap verder mogelijk haal ik de 2800rpm. voor de nog wat meer sportieve vliegers en wat licht 3D werk.
Timer op 6min. afgesteld en uiteindelijk 7,5 min. gevlogen.

Dit gaf bij het laden het volgende laadtijd 27,5min. geladen 2103mAh.
De spanning was gezakt tot 7.61V wat wel te merken was in het toerental dus de volgende keer eerder stoppen, maar 7min. moet mogelijk zijn indien het hogere toerental
niet veel meer stroom gaat vreten.
De laadtijd is nu wat lang doordat de vliegtijd 7.5min. is geworden, maar als ik het vergelijk met de laadtijd van Lipo 2200mAh. van m'n trex450se v2 dan is de laadtijd van A123 cellen zeker de moeite waard. (laadtijd Lipo 2200mAh. p.l.m. 1,5uur.).

Je kan je heli op het veld laden zonder accu te verwijderen, effe een bakie koffie en na p.l.m. 20min. weer omhoog, geen geemmer met accu/canopy's wissellen.

Gr. Jf

Met welke lader laadje ? Want een 2200 mah lipo van 3S hoeft echt geen 1,5 uur te duren.
Ik laad 2 6S5000 mah lipos vol in 45 min. Niet dat A123 slecht is, daarintegen, maar zo'n A123 pakketje kun je toch met 10C laden?

Laden lipo celle 2200mAh.

Hoi Bart

Ik laad 1c dus laad ze niet te snel en heb 2 laders : Intelli Bipower is al een aantal jaar oud deze is wat traag met een externe balancer Graupner. (100min.)
En sind een jaar een Hyperion EOS0606i AC/DC met ingebouwde balancer deze is sneller 80min. maar deze lader gebruik ik vooral voor het laden van LiFePo4/A123.

Fast Charge Every Day

Gr. J.F.

Back