Uit de oude doos: DB Barnstormer en Bi-Stormer

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door willemvdm, 4 jan 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  2. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja die cartoon tekening is echt leuk.
    Ook een echte balsahout liefhebber!
    Maar nu dus weer verder met de Bi-Stormer bouw.
    Op de bouwplank ligt nu dus de tekening van de rechtervleugel.
    De bovenvleugel word zonder V-stelling gebouwd, dus met doorlopende hoofdliggers.
    Dat bouwt lichter en sterker als op de tekening waarbij de vleugel in 2 delen gebouwd wordt.
    Daar moet dan later een sleuf gezaagd worden in de bekleding waarin een 3 mm triplex mal (met de juiste V-stelling) tegen de websheeting gelijmd wordt.
    Dat zie je later altijd en vind ik niet mooi.
    Een andere aanpassing is dat ik de bovenvleugel niet ga bevestigen met M4 stalen bouten en inslagmoeren maar met M6 nylon bouten.
    In plaats van een 3 mm triplex plankje met inslagmoeren gebruik ik een 6 mm beuken multiplex, hierin kan ik gewoon M6 draad tappen zonder staal te gebruiken.
    Ook had ik al eerder een schets gemaakt hoe de rolroeren gebouwd worden en om te kijken waar de standaard servo komt (er is voldoende ruimte ;-)
    rolroerschets.jpg
    Op de schets is ook te zien dat de neuslijst niet van 12 mm balsa gemaakt wordt maar van 2 lagen 6 mm balsa.
    Op de schets kun je zien dat dit veel meer lijmoppervlak geeft voor de 1,5 mm beplanking.

    De ondervleugel wordt natuurlijk wel met V-stelling (twee keer 2 graden) in 3 delen gebouwd.

    centrewing1.jpg
    Dit is het middelstuk (net zo breed als de romp), hier heb ik geen 1,5 mm balsa websheeting en 3 mm triplex V mallen gebruikt maar in plaats daarvan 5 mm populieren triplex V-mallen die allebei de functies vervult.
    Ik denk dat dit sterker is (de 5 mm lichtgewicht triplex is over de hele vleugel hoogte, de 3 mm triplex mal op de tekening was over de halve hoogte.)
    De vleugel wordt ook niet met elastieken bevestigd zoals op de tekening, maar met beuken pennen in de voorlijst en 6 mm nylon bouten in de achterlijst.
    Ook hier zitten stukjes 5 mm liteply voor de extra sterkte.
    centerwing2.jpg
    En hier beplankt (de 6 mm neuslijst ontbreekt nog)
    Al je goed kijkt heeft de beplanking dus last van acne, maar dit is bruislijm wat door de poriën van het balsa komt!

    jeugdpuistjes.jpg
    Zo en nu weer verder bouwen
    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2016
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Een 'false leading edge'!

    Heel goed.


    jan.
     
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja Jan klopt methode geleerd van de SIG bouwpakketten, werkt erg goed.
    Tevens maak ik de 6 mm "binnenin" van licht balsa en de 6 mm voorop van medium hard balsa, wat veel minder snel deukjes krijgt.
    Optimale benutting gewicht en degelijkheid dus.
    Ik werk dus met een kleine bouwplank van 130 cm lang maar kan daar dus wel een vleugel van 185 cm lang op bouwen:


    Bijna 4 meter vleugels is dus een hele hoop sheerweb stukjes balsa dus daar even een malletje voor gebouwd:


    Even problemen met het plaatsen van foto's, moet dat plotseling op een andere manier??
    en zo bouwen we verder

    Willem
     
  5. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Het bouwen van de vleugels wordt nu dus routine:
    Fase 1 de ribben uitlijnen op de liggers, achterste sheeting zit al op de bouwplank, de liggers en ribben zitten 1,5 mm boven de bouwplank op vulstukjes.

    Fase 2 ook de bovenzijde van de sheeting aanbrengen:

    Fase 3 Randjes en teveel aan lijm wegschuren, capstrips aanbrengen.

    Fase 4 is afwerken onderzijde, maar de vleugel is nu sterk genoeg om zonder vastgespeld op de bouwplank aan te werken.
    Ik leg hem even opzij terwijl de volgende vleugel op de bouwplank gaat.
    Ook de neuslijst kan nu geplaatst worden

    Alle vleugels zijn nu van de bouwplank af.

    Een stuk van de onderbeplanking van de ondervleugel doe ik pas nadat de wingjoiners vastgelijmd zijn.

    Groeten Willem
     
  6. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Mooi werk ga ik volgen.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Disclaimer: Geweldig project, waar je mee bezig bent!:koud:
    Zo.... met dat als opener durf ik nu ook iets kritisch te zijn:
    Is dit laatste je eigen ervaring, of heb je het van horen zeggen?
    Ik hoor gelijksoortige beweringen wel vaker, maar bij navraag blijkt degene die dit 'feit' te berde brengt, zelf nog nooit met single channel te hebben gevlogen of het zelfs ooit te hebben gezien.
    Voor wat betreft dat 'in de buurt houden' : In werkelijkheid hangt de precisie sterk af van de optimale trim van de kist en het vlieggevoel van de piloot.
    Maar.... ik denk inderdaad wel dat de meeste moderne piloten er -net als met niet-proportionele meerkanaals besturing- weinig tot niets van zouden bakken en zelfs dat 'in de buurt houden' niet voor elkaar krijgen.
    Maar dat komt niet door het single channel concept.
    Tja, daar moet ik de oude David toch ongelijk geven....
    Licht is voor mij alles ≤ 0,1 licht, tussen 0,1 en 0,2 medium en alles ≥ 0,2 zwaar. Voor dat laatste heb ik wel een toepassing, maar het gaat onder geen beding mee de lucht in!
    Ik maak canopy mallen uit laminaat van plankjes 20 mm die bijna een pond per stuk zijn. Dat is lekker stevig hout en volkomen ongeschikt voor mijn modellen die goed moeten vliegen.

    Is er 0,1 hout dat je kwijt wilt, in ruil voor zwaarder?
    Want ik zoek me gek naar voor mij bruikbaar hout. Alles dat ik vind is 0,15 of meer.
    Niets meer om nog te sorteren... Want soms wil je quarter grain en soms met een mooie doorlopende nerf.
     
    Laatst bewerkt: 30 jan 2016
    classicracer vindt dit leuk.
  8. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Bruno

    Bedankt voor je reaktie, ik heb drukke weken dus wat minder tijd voor de modelbouw.
    En je hebt gelijk, mijn eerste zender was een 4 kanaals Robbe Terra, gekocht in 1976, dus geen single channel.
    Waar het mij om ging was dat de tekeningen die ik gebruik een stuk ouder zijn als de Terra, en dat vliegtuigen toen veel meer eigen stabilteit hadden als wat we nu gewend zijn, vandaar dat ik dus de v-stelling met 75% verminderd heb.
    Wat betreft balsa, ik heb afgelopen jaar balsa ingekocht op 4 lokaties:
    - www.balsabar.de ook aanwezig op Prowing, zonder uitzondering goed balsa rond de 0,1 gewicht
    - De clubwinkel van de Woerdense modelvliegclub, ook goed balsa.
    - Hobbyin, ook welbekend, balsa tussen 0,1 en 0,12
    - Quartel, ook bekend, balsa tussen 0,09 en 0,12 verder nog onderop de stapel wat 0,15 tot 0,18 (wat nu dus weg is).
    Ik weet dat een paar jaar geleden goed balsa nauwelijks te vinden was, alles ging naar de chemische industrie waar dit als isolatie gebruikt wordt.
    Maar nu is er dus weer volop licht balsa te vinden.
    En ja waarom zocht ik nu hier zwaarder balsa, dat komt omdat deze kist dus vrijwel 100% uit balsa gebouwd wordt.
    De hoofdliggers van de romp en vleugels zijn dus ook van balsa, zou ik hier licht balsa voor gebruiken dan ben ik bang dat de kist niet veel G-krachten kan hebben.
    Een heel ander bouwwijze als ander ontwerpers dus die ook grenen en vuren gebruiken, om niet te praten over lite-ply en dik berken(vliegtuig)multiplex wat in de jaren 60 niet zo makkelijk te vinden was.
    Dus ik gebruik op de zwaarbelaste delen dus medium hard balsa, met als doel een lichte kist te krijgen.

    Hier dus de romp in aanbouw (de bouwplank was weer leeg)
    [​IMG]
    Zoals jullie zien is deze vrij klassiek, voorzijde 6 mm balsa, daarachter 6 mm vakwerk en dan vakwerk met 1,5 mm balsa.
    (bij de barnstormer loopt het massieve deel tot de achterste cabbana maar bij de Bi-stormer wat verder door, tot de achterlijst van de ondervleugel.)
    Dit massieve deel bestaat uit 3 stroken (in mijn geval 4 stroken omdat de bijgeleverde templates dus niet klopten met de tekening) ik heb het midden dus van zacht balsa gemaakt en de boven en onder lijst van medium balsa (waarom anders zoveel delen?)

    Zoals gebruikelijk de 2e zijkant bovenop de eerste gebouwd met stukje plasticfolie ertussen
    [​IMG]

    Hierna de binnenzijde van de neus beplankt met 0,8 mm triplex, waar straks de hardhouten motordragers komen (stukje gezaagd uit meranti, lag nog in de werkplaats)
    [​IMG]
    het 0,8 mm triplex is op het balsa geplakt met bruislijm, en blijft dan 100% vlak, ook nog een reden waarom ik graag met bruislijm werk.
    Met potlood zet ik lijntjes waar de spanten en motordragers komen, hoef ik straks niet te meten.
    De motordragers worden gelijmd met 30 min epoxy, hoewel het een aardig lijm oppervlak ik gebruik ik daar liever wat zwaardere lijm voor.

    En dan dus in elkaar zetten dus, dat is lastig want de onderkant is niet recht en aan de bovenzijde steken sommige spante naar boven uit.
    [​IMG]
    maar het is dus toch gelukt een rechte romp te bouwen.

    Het staartwieltje is op de tekening vast (niet sturend) maar ik vind een sturend wiel makkelijker.
    Een modern wiel onder het richtingsroer staat niet op de tekening, dus zelf wat bouwen:
    [​IMG]
    Tussen de 2 wiel collars komt nog een epoxy plaatje, de as wordt in een stukje plastic buis in de romp gestoken en het epoxy plaatje zorgt dat het wieltje niet uit de romp kan vallen.

    Zo even passen hoe het midden stuk van de vleugel erin past:
    [​IMG]
    De rompzijkanten zijn nu nog vlak maar die krijgen later nog profiel.
    Behalve het sturende staartwiel ben ik op een ander paar punten nog afgeweken van de tekening:
    1) de 3 voorste spanten zijn niet van 4 mm triplex maar van 5 mm lite-ply (had ik op voorraad)
    2) de motordragers zitten 10 mm lager, dit omdat anders de tank wel erg ver onder de carburateur zit.
    3) de 2 cabbana bevestigingen zijn niet van 10 mm hardhout maar van 6 mm vliegtuig triplex (ook op voorraad) tevens kan ik daarin direkt schroefdraad tappen.
    Deze 6 mm balkjes zijn op de tekening met houtschroeven bevestigd, maar ik gebruik epoxy (met later nog een driehoekslatje)

    Ok we gaan weer bouwen!
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016
    djjr, MicropropSport en strutter vinden dit leuk.
  9. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
    ik vlieg al een paar jaar met de bi-stormer heerlijke kist
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hallo Johnny
    Bedankt voor je informatie.
    Paar vraagjes:
    - Wat is bij jouw het vliegklare gewicht?, ik reken zelf op circa 4,5 kilo
    - Wat voor motor zit er bij jou op OS-FS90 ?? ik zit zelf te twijfelen tussen een Saito FA82 of een Saito FA91
    - Waar zit bij jou het zwaartepunt? op de tekening staat 102 mm achter de voorlijst van de bovenvleugel, maar dit is bijna gelijk aan bij de Barnstormer??????
    Het zwaartepunt op de tekening zit dus op ongeveer 20% van de koorde van de vleugels en dat lijkt mij 30 mm te ver naar voren (normaal voor dit soort kisten is 30% van de koorde)
    Ter vergelijk bij de Barnstormer is het dus wel 30% van de koorde.

    Door drukte niet veel gebouwd, wel was het een paar dagen lekker weer om neuslijsten te schuren (dat moet buiten op het balkon van mijn schoonmaakster.:stout:)
    Vanwege twijfels over het zwaartepunt dus verder nu met de restauratie van de Barnstormer, dan kan ik bepalen waar de besturing moet komen (staat niets van op de tekening) maar daar maak ik wel een aparte post van.

    Groeten Willem
     
  11. johnnyoss

    johnnyoss

    Lid geworden:
    25 jun 2012
    Berichten:
    394
    Locatie:
    om de hoek bij de tovenaar
    - Wat is bij jouw het vliegklare gewicht?, ik reken zelf op circa 4,5 kilo

    geen idee heb hem nooit gewogen

    - Wat voor motor zit er bij jou op OS-FS90 ?? ik zit zelf te twijfelen tussen een Saito FA82 of een Saito FA91

    er zit een asp 91 op dit is genoeg

    - Waar zit bij jou het zwaartepunt? op de tekening staat 102 mm achter de voorlijst van de bovenvleugel

    zwaartepunt klopt ook al lijkt het te ver naar voren maar klopt
     
  12. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    :weetnie:Zo weer even een update.
    Ik heb dus eerst de Barnstormer vliegklaar gemaakt alvorens de Bi-stormer af te bouwen, dit omdat ik dan wat meer weet wat betreft motorisering en zwaartepunt.

    Eerst maar eens de OS FS-60 gepast, moest een grotere opening in de romp komen, wat balsa weggesneden voor de carburateur.
    [​IMG]
    Volgende probleem was dat de motor wat breder is als een 6,5 cc 2takt waar deze kist voor ontworpen is.
    Normaal staat de motor op een Paxolin plaat die dan weer op de motordragers geschroefd is, maar nu zitten de motorbouten half in de houten motordragers, die er ook uitzien als een Zwitserse kaas door alle boutgaten.
    De oplossing van de vorige eigenaar heb ik iets verbeterd, de motorbouten zitten in een 10 mm dik stuk aluminium, dus geen moeren nodig ook.
    [​IMG]
    En zo past dit dus in de kist, ziet er netjes uit al zeg ik het zelf.
    [​IMG]
    Toen kwam ik op het volgende probleem, de romp zit ook vanbinnen in de bruine verf maar die kan echt niet tegen brandstof!
    Een doekje met methanol en ik kon de verf zo wegvegen! (wat is dan het nut van die verf stommeling!!!)
    [​IMG]
    Binnenkant dus in de blanke PU lak gezet en de zichtdelen in de zwarte PU lak (ik had niet de juiste kleur bruin)
    Die lak is zeker 100% brandstofbestendig! (DD lak van Polyservice)
    Tank en besturing ook gemonteerd, iets grotere tank als bedoeld, had 2 tanks besteld bij HK maar de 420 cc tank was compacter als de kleinere tank?????
    Zullen wel Chinese cc's zijn.
    Ook de besturing op 2 nieuwe plaatjes lite ply gemonteerd, accu onder de servo's, ander komt het zwaartepunt teveel naar voren (de motor is ook zwaarder als een 6,5 cc 2takt)
    [​IMG]
    Ook dus een net snoertje en stekker gemaakt voor de rolroerservo's, dat is beter als de 2 losse draden in een spaghetti bundel.

    [​IMG]
    (gelijk dus een 2e snoertje gemaakt voor de Bi-stormer)
    De oplettende kijker zal ook zien dat het oude GRP landingsgestel weg is, dit was namelijk achterste voren gemonteerd (om de wielen wat meer naar voren te krijgen) en had toen uitspoor!
    Dat rijd niet lekker met het taxien, dus maar een aluminium landingsgeste gemonteerd, en dat wat toespoor gegeven in de bankschroef.

    Volgende tegenslag was de motor, ik had 2 stuks dus daar zal er wel 1 van willen draaien toch?
    Wel even schoonmaken, de sproeiers zaten beiden zo vast dat ik ze warm moest maken om te draaien, maar toen.....:weetnie:
    [​IMG]
    beide motoren een bonk roest van binnen (boven 3 nokkenassen op een rij, de middelste is dus een nieuwe, zo hoort het eruit te zien).
    In de motor zitten totaal 5 lagers, 3 krukas en 2 nokkenas lagers.
    In Waalwijk gehoord dat de laatste niet meer leverbaar zijn, maar bij Brammer staan ze op de website dus dar even langs (ben ik al 30 jaar klant).
    Maar helaas, ze staan wel op de website maar niet in de computer :hammer:niet leverbaar?????
    Dus de nokkenaslagers voorzichtig gedemonteerd (even de verfbrander erop en ze vallen zo uit het huis) en geïnspecteerd, van 1 motor leken ze nog redelijk, dus alles goed schoongemaakt, in de olie gezet en met 3 nieuwe krukaslagers weer gemonteerd.
    Dat was vorige week, dus toen wachten op goed vliegweer om proef te vliegen.:yes:
     
  13. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Zo even dan de laatste update, maandag 28 februari was het zonnig met windkracht 3 (wel uit het noorden dus een beetje fris)
    De motor thuis een half uurtje laten draaien op het balkon (gebruikt ongeveer 10 cc per minuut dus kan dan een half uur vliegen met 1 tankje).
    Probleem met afstellen, mijn manual was van versie 1 die dus een andere carburateur heeft als mijn motor versie 2.
    Uiteindelijk liep de motor betrouwbaar tussen 3000 en 8200 toeren, hij zal wel beter gaan lopen als hij opnieuw ingelopen is en alle roest kwijt is.
    Valt mij wel op dat hij rond de 2500 toeren wel blijft lopen maar niet op het gas reageert.

    Dus inpakken en op naar het veld, zoals gezegd lekker zonnetje!
    [​IMG]
    mooi nietwaar die zon door het Solatex?
    [​IMG]
    zou hij net zo goed vliegen als hij eruit ziet?
    [​IMG]
    De eerste startpoging ging mis, bij het taxien in het natte gras ging ondanks up geven de staart omhoog en kwam de prop in het gras en sloeg de motor af.
    (landingsgestel te ver naar achteren????)
    Opnieuw gestart en in de lucht!!!
    Veel trimmen naar rechts nodig (zowel rol als richting) en ook wat down.
    De motor is sterk zat, de kist klimt wat met volgas en daalt rustig bij stationair, netjes zo hoort het.
    In de bochten moet je goed richting bij het rolroer geven.
    Overtrekken doet hij niet echt, geef je bij stationair veel up dan waggelt hij met neu omhoog wat naar beneden, echt goedmoedig.
    Na 10 minuten rondjes vliegen stond de trim goed en raakte ik aan de kist gewend, dus landen.
    Met wat sleepgas landde de kist zo zacht als een vlinder.

    Even wat drinken en opwarmen in de camper, hierna de foto's gemaakt (was ik dus vergeten!) en getankt en toen wat oefenen in starten en landen.
    Dat gaat prima, bij de start is het opletten.
    Geef je te weinig up bij de start dan gaat de staart onhoog (risico prop in het gras), geef je teveel up dan komt hij na 2 meter al los en wil steil omhoog.
    Rustig gasgeven en een beetje up en de kist is los na 3 meter met 2/3 gas.
    En dat voor een kist van 3,9 kilo met een motor die 30 jaar geleden 0,6 pk had (dus nu zeker niet meer), netjes hoor.
    Kleine loopings gingen goed maar grote loopings moet je echt volgas geven, en bovenin gaat hij dan zo langzaam dat hij half eruit wil rollen.
    (was ook redelijk wat wind en ik heb de laatste maanden weinig gevlogen).
    Landingen gaan rustig bijna stapvoets, ik kwam een keer wat te snel binnen en zette de kist vanaf 25 cm hoogte neer, hierop sprong hij gelijk weer 1 meter de hoogte in!
    Driepunts landingen springt hij natuurlijk niet op, maar moet je rekening houden dan hij op 10 cm hoogte blijft doorvliegen.
    Deze kist wil echt in de lucht blijven!
    Ik reken er wel op dat als de motor wat meer gelopen heeft en het wat warmer is ik het stationair toerental op 2000 rpm kan zetten wat de landing zal bekorten.

    Weer een fijne kist in de hangaar erbij en benieuwd hoe de Bi-stormer zal vliegen!:thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2016
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.467
    Locatie:
    Haarlem
    Gefeliciteerd met een hele mooie kist :thumbsup:!
    Volgens mij moet 28 maart alleen nog komen ;)

    Groeten, Ralf
     
  15. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    tiepvoutje heb ik 28 februari gemaakt.

    Bedankt Ralf
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtig hoor! Die 'tegenslagen' zijn geen tegenslagen, dat hoort zo bij een opfrisbeurt. Je moest eens weten!
    Roest in de motor verdwijnt niet van zelf met inlopen. Roest poets je weg met een Proxxon koperborsteltje, op 1/2 tempo van je 'Dremeltje', anders vliegen de prikdraden je om de oren. Maar het wordt er prachtig schoon mee zonder dat je het staal beschadigd. Zelfs OS 46 AXen willen rotten als een gek, als eerste de lagers... die vervang je. Kruktappen etc.. die poets je weer op. Naderhand blijft er een coatinkje messing op je stalen deeltjes kleven... dat werkt zelfs een beetje roestwerend... als van die zink-moppen op een scheepshuid...

    Wellicht toch een antiek landingsgestelletje a la jaren 50 fixen? Met de wieltjes helemaal naar voren? Ben Buckle style?

    Naja... in ieder geval is het een pláátje om te zien! Helemaal top! En met een beetje aangeleerde behendigheid ondervang je de starts.
    Gr Bas
     
  17. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik moet bekennen dat ik de afgelopen weken minder gebouwd heb en al helemaal niet geschreven heb hier, het bouwverslag loopt dus een paar weken achter op de bouw.
    De Barnstormer heeft de nodige vluchten met succes achter de rug, een fijne kist om te vliegen, heeft een hoop richtingsroer nodig om door de bocht te komen, maar dat zal wel door de grote V-stelling komen.
    Op een gegeven moment had ik wel motorproblemen maar toen bleek dat bij volgas de sproeiernaald vanzelf rijker ging staan, even borgveertje bijbuigen en probleem opgelost!
    Motor heeft voldoende vermogen maar weinig reserve.
    Nu even over het zwaartepunt:
    De Barnstormer (en dus ook de Bi-stormer) heeft een romp met 8 compartimenten.
    Op de tekening staat niet waar de tank of de RC moet komen maar het lijkt mij duidelijk:
    1 = motorcompartiment.
    2 = tank met daaronder accu
    3 = RC besturing
    4 t/m 7 leeg
    8 stabilo + staartwiel
    Maar ik heb de ontvanger accu nu al in compartiment 3 moeten leggen om het zwpt goed te krijgen.

    Ik wijzig dus de Bi-stormer een beetje, omdat daar het zwaartepunt nog verder naar achteren moet..
    1 = motorcompartiment.
    2 = tank.
    3 = Leeg (kan dus een grote piloot in voor eventueel Berenvliegen)
    4 = RC met accu
    5 t/m 7 leeg
    8 stabilo + staartwiel.

    De ondervleugels verbonden:
    [​IMG]

    En met mooi weer de neuslijsten in vorm geschaafd en geschuurd op het balkon (dat wil je echt niet in huis doen!!!)
    [​IMG]
    Helaas af en toe de vleugel iets te stevig beetgepakt.
    Op de tekening is dit 1,6 mm balsa, ik heb 1,5 mm (zeer licht balsa) gebruikt waar na het schuren nog 1,4 mm van over is, had beter wat zwaarder of 2 mm kunnen gebruiken, maar ja dit is nog wel snel te repareren.
    Bij repareren bleek dat ik toch wel 1 of 2 plankjes van slechte kwaliteit heb gebruikt (verkeerde nerfrichting) zeer goed buigbaar maar ook zeer zwak hout.
    Volgende keer beter opletten!

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2016
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Oeps... herkenbaar... meuh... kèn gebeuren. Maar is te repareren zonder geheel nieuw in te dekken.
    Algemeen: V-insnedes maken, wel zuiver en sluitend gelijk met de nieuwe balsa inzetten.
    Stutten binnenin met strookjes balsa om de vorm-ronding te helpen stutten. Dunne 2 x 2 balsa frietjes volstaan.
    Nieuwe balsa inserts goed nat maken met ammonia, opspannen op rond object, met iets kleinere diameter dan de rondingen van de indekkingen (tenzij vlak) en dat overnacht op laten drogen. Die stand blijft gefixeerd in het materiaal. Zodat je met iets voorspanning en druk óp de ronding, op de hoofdvorm kunt aansluiten.
     
  19. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ja ik heb al wat vliegervaring en dus ook wat ervaring in balsareparatie!
    Dat is inderdaad het mooie van een balsa kist, makkelijk en vrijwel onzichtbaar te repareren.
    Zelf snij ik het kapotte balsa weg tot aan de rib, plak dan tegen de rib een 2x2 stukje balsa in de ribvorm en heb dan voldoende lijm en speldoppervlak.
    Deze foto was een paar weken geleden, vleugels zijn al gerepareerd!

    Motor ook gemonteerd op een Tufnol plaat

    [​IMG]

    Net als bij de Barnstormer aan de onderzijde een blok aluminium voor de bouten (kan er straks niet bij voor de moeren)
    [​IMG]
    Hier kan ik nog wel een paar gram besparen, maar is denk ik niet nodig.
    De motor wordt dus een Saito 91, die draait een 15x6 prop zonder moeite rond.
    Weegt hetzelfde als de oude Saito 80 die ik eerst wilde monteren, maar heeft meer vermogen.
    Kan wel makkelijk zijn voor het eerder genoemde Berenvliegen.

    Kon het niet laten, even losjes in elkaar zetten.
    [​IMG]
    (kan ik gelijk de instelhoeken controleren en opmeten hoe lang de interwing struts moeten worden.)

    Groeten Wilem
     
    strutter en verfbrander vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ha... gelukkig! Al lang weer fix en fertig!
    Nahw! 't Wordt wel een plaatje! Mooi hoor!
     

Deel Deze Pagina