ultra skin folie

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Vinze, 19 sep 2002.

  1. tigermoth

    tigermoth Guest

    btw.. over de details over "rijst papier"

    japans rijst papier ja. daar heb ik vroeger mijn zwevers mee bespannen..
    wel degelijk papier, gemaakt van rijst...

    kranten papier heb ik ook gebruikt... prijs is nul, kwaliteit is nihil tov bv oracover..
    prijs kwaliteit verhouding (dus zonder wiskundige bla bla onzin) is prima voor een bepaald soort modelvliegtuig..
    en wiskundig? ok: kwaliteit is een beetje, min de kosten (nul) = een kein beetje.. dus prijs kwaliteit verhouding = positief. en dat noem ik ook wel eens prima..

    ik geef toe. op een modern modelvliegtuig wat 150 kilometer per uur vliegt zou ik ook geen kranten papier gebruiken.

    maar bij een uitdaging om een zo goedkoop mogelijk modelvliegtuig te maken is het het overwegen waard.. (balsa frame, kranten bespanning, zelfgemaakte houten prop. elastiek aandrijving, met verbogen paperclip: absolute winnaar.)

    mvg
    Rico.
     
  2. tigermoth

    tigermoth Guest

    cellulose-thinner

    bij de gamma en praxis..

    mvg
    Rico.
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is dan nieuw voor mij, want ik ben zoiets nog nooit tegengekomen als bespanmateriaal, wel werd tissue soms abusievelijk zo genoemd, vandaar mijn reactie. Maar wie ben ik inderdaad om te beweren, dat het niet bestaat. :oops: Het lijkt me alleen (nog) veel kwetsbaarder dan het gebruikelijke tissue ( uit hout- en zijdevezels)

    je hebt volkomen gelijk :lol:
    Uhh...even de hoed opzetten, hoor :teacher: Zo, dat bla-blaat een stuk beter. :wink: Verhouding tussen a en b is: a gedeeld door b. Uit: de kosten (nul) gedeeld door de kwaliteit (een beetje) krijg ik nog altijd nul. Maar dat terzijde.

    Kijk, dat vind ik nou een hardstikke leuk idee voor een (fun)wedstrijd! :lol:
     
  4. tigermoth

    tigermoth Guest

    rijst papier is idd prut spul vergeleken bij hout/zijde vezel.. maar het zat bij mijn high sierra kit, dus heb het toen ook maar gebruikt...

    toen de 1e sierra verpulverd is tegen een stuk prikkeldraad :( heb ik een 2e gebouwd, en die met spanzijde bespannen.. (dit model was over 1 as (rudder) bestuurbaar. model is verkocht.)

    de 3e heb ik met dat hout/zijde fakepapier spul gedaan. het is wat lichter dan spanzijde, en goedkoper. maar minder sterk. er zitten dan ook overal gaten in. door dat de sterkte van het span materiaal tegen viel heb ik nooit de geplande besturing ingeboud, en heeft het altijd dienst gedaan en is ook overleden als VV model.)

    [​IMG]
    rechts onder: deze zwever is de 3e high sierra uit de serie.

    mvg
    Rico.
     
  5. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    ik heb ook wel eens met 'rijstpapier' een heeel klein vleugeltje bespannen... dit is mij alleen niet zo bevallen... het papier is nogal onhandelbaar, en het heef een beetje glanzende look..., ook was mijn vleugeltje krom getrokken, maar dat had niet veel met het papier te maken :wink:

    oja, of het echt 'rijstpapier' van rijst is weet ik niet, ik had een stuk van school meegenomen, en mijn techniek leraar noemde het rijstpapier :oops:
     
  6. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    20 jaar ervaring zegt niets, men kan het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben

    (grapje)
     
  7. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Dat is waar!!(maar niet noodzakelijkerwijs)
     

Deel Deze Pagina