Vakantalus 8c

Aangezien hier door de wind en regen niet te vliegen was maar van start gegaan met mijn winterproject

Al een tijdje zit ik de denken over een makkelijk te transporteren dlg

Ik zit regelmatig in het buitenland, maar heb ook hier in nederland vaak momenten dat ik baalde dat ik geen dlg bij me had.
Lastige is dat ze normaal niet zo makkelijk te vervoeren zijn en snel beschadigen.

Dus daarom project Vakantalus!

Gebaseerd op een t8c vleugel en het inmiddels bekende mini rompje van Theo!

Span wordt ongeveer 1,20 A 1,30
De vleugel wordt net naast de knik gedeeld en met 2 koolstof buisjes gekoppeld!

De bedoeling is dat hij uit eindelijk in een mooi stevig plat houten kistje past en overal mee naartoe kan.

Vanuit de kist moet hij binnen enkele minuten vliegklaar zijn, en ook na het vliegen weer binnen enkele minuten terug in zijn kistje.

De paneeltjes zijn zojuist gesneden!

full



Het zal niet snel gaan maar ik zal een verslagje bijhouden!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vouwtalus wordt het pas als mijn verbinding niet stevig genoeg blijkt ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We hebben er al veel over gesproken samen, ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk zal worden ! Jouw preciesie in bouwen kennende komt het helemaal goed. Sticky !
 
Inspiratie

Aangezien hier door de wind en regen niet te vliegen was maar van start gegaan met mijn winterproject

Al een tijdje zit ik de denken over een makkelijk te transporteren dlg

Ik zit regelmatig in het buitenland, maar heb ook hier in nederland vaak momenten dat ik baalde dat ik geen dlg bij me had.
Lastige is dat ze normaal niet zo makkelijk te vervoeren zijn en snel beschadigen.

Dus daarom project Vakantalus!

Gebaseerd op een t8c vleugel en het inmiddels bekende mini rompje van Theo!

Span wordt ongeveer 1,20 A 1,30
De vleugel wordt net naast de knik gedeeld en met 2 koolstof buisjes gekoppeld!

De bedoeling is dat hij uit eindelijk in een mooi stevig plat houten kistje past en overal mee naartoe kan.

Vanuit de kist moet hij binnen enkele minuten vliegklaar zijn, en ook na het vliegen weer binnen enkele minuten terug in zijn kistje.

De paneeltjes zijn zojuist gesneden!

full



Het zal niet snel gaan maar ik zal een verslagje bijhouden!

Leuk idee Niels. Wellicht kun je wat met de constructie van de Blaster 2??
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja tape is het makkelijkst, misschien dat ik nog iets doe met een lip waar een van de schroeven door heen gaat, maar uit eindelijk voegt dat niets toe!

Tape is makkelijk, snel en werkt meteen de spleet mooi af
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je zou aan de onder- of bovenkant van de spleet een kevlar matje kunnen doen. Je wil de vleugel toch dubbel vouwen, toch?
Dan komt niet alle kracht van jouw enorme zwaai op de tape.
 
Je zou aan de onder- of bovenkant van de spleet een kevlar matje kunnen doen. Je wil de vleugel toch dubbel vouwen, toch?
Dan komt niet alle kracht van jouw enorme zwaai op de tape.

...... tjee dat is een interressante gedachte!.....

het idee was insteken en dan boven en onder tape, je hebt dus gewoon 2 delen
maarrrrrrr....

stel nu dat ik hem toch in het midden deel, en door een kevlar matje mee te baggen (als een scharnier) aan de onderzijde.

en dan met 4 x M3 schroeven op de romp bevestigen

hmmmm even over nadenken! Bedankt voor de suggestie Wubbe
 
Als je vier schroeven gebruikt kan je de vleugel net zo goed in het midden opdelen in 2 delen, toch ?
Dan trekken 2 schroeven tijdens het slingeren wel aan de helft van de romp en probeert hem uit elkaar te trekken.

4 schroeven in combinatie met het kevlar 'scharnier-matje' is dan beter. Toch?
 
Naar mijn idee is het voor de krachtsverdeling hoe dan ook beter om uit het midden de deling te maken, en dan natuurlijk aan de niet-werp-kant.

Een kevlar matje voorkomt niet dat je vleugelvebinding thv de romp de krachten verdeeld, je houdt nog steeds de belasting op twee schroefkes dus dan ga je bij de worp nog steeds de romp uit elkaar trekken. De krachten komen op de schroefjes, niet op t matje.

Bij dubbelvouwen moet je ook rekening houden met evt. uitstekende servo- en roerhoorntjes, wat super compact opbergen in een kistje lastiger maakt.
 
Nou... stel je voor dat je alleen de schroefjes aan de werpkant gebruikt, en aan de andere kant niet. Dan zou het nog steeds werken (als je bij de deling de vleugel aan de bovenkant vastplakt met tape).

Je kunt natuurlijk ook de kevlar gebruiken om de romp bij de schroefjes te versterken. Dat is misschien een betere oplossing. Ook makkelijker op te vouwen.
Supercompact opvouwen? Effe RDS inbouwen. Simpel ;)
 
Hmmm, kevlar matje als scharnier... Hoe krijg je dan die koolstof buisjes in beide vleugeldelen?

Als je een span hebt van (slechts) 1,20 zou ik de vleugel in z'n geheel laten en het stabilo afneembaar maken.

Ik ben nu bezig met een transportkist voor de blaster 2 en merk nu al dat ik veel te ruim gemeten heb.
Ik denk dat je voor jouw spanwijdte met een kist van 1,25mtr op 10cm genoeg hebt en de breedte wordt dan iets meer dan hoogte van het richtingsroer (+- 25cm schat ik?
Dat zou zelfs in een fiat 500 moeten passen, toch?

Deelbare vleugel is wel aardig, maar ik betwijfel of de 'plaatsbesparing' het extra werk waard is?

Er stonden foto's van een mooie transportkist op de site van airtech meende ik. Maar ofwel zijn ze verdwenen of ik heb me vergist...
 
Een afneembaar stabilo: Vanzelf!
Een afneembaar richtingsroer? Goed idee!

Of, geen stabilo en geen richtingsroer ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een vakantalus is natuurlijk niet alleen bedoeld om altijd in je auto te hebben liggen voor onverwachte zwiepmogelijkheden. Hij moet ook mee kunnen in een auto volgepakt met twee a drie kinderen en alle bagage die dat weer met zich meebrengt. Een transportkist van 1,25 mtr. lijkt me daarom niet handig, gewoon te groot. Uiteindelijk zal, als je voor een deelbare vleugel gaat, de lengte van de romp die je gebruikt bepalend zijn hoe kort/klein je de boel kan inpakken.

Uit wtb-oogpunt gezien blijf ik erbij dat delen van de vleugel gewoon het stevigst en handigst is als je dat naast het midden, aan de niet-werp kant doet. Vergis je niet in de krachten die op de verbinding vleugel-romp komt als je de dlg echt vol gas weg smijt !
 
Helemaal eens. De lengte van de staartboom is bepalend.

Vergis je niet in de krachten die op de verbinding vleugel-romp komt als je de dlg echt vol gas weg smijt !
En de verbinding vleugel-vleugel?
Tape?? Blijft dat na 10 keer gooien zitten?
 
Back
Top