Vallejo acryl watervast?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door Frits37, 29 jun 2018.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ben van plan om de propellers van een vliegboot (Dornier Wal, jaren '20, moet nog gebouwd worden) voor de authenticiteit t.z.t in een houtkleur te airbrushen met Vallejo acrylverf. Zou die verf na droging en uitharding watervast zijn? Er komt vast wat gespetter bij kijken als hij een waterstart- en landing maakt. Of moet er dan nog een laag vernis overheen?
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Mijn ervaring met Acrylverf: ik bouw schepen.
    Momenteel veel schepen die oorspronkelijk "showmodellen" zijn, dus leuk voor op de kast.
    Ik modificeer ze tot RC. Ik spuit ze met Acryl van Tamiya. (De XF-serie)
    Zo ook de schaal 1:35 Italeri Schnellboot S-38. Zie foto.
    Over de verf op het onderwaterschip komt een laag halfmatte vernis: parketlak.
    Doe ik dat niet, gaat na verloop van tijd de verflaag op het onderwaterschip te bladderen.
    Met parketlak erop is dat niet het geval.
    Ook niet in de buurt van de schroeven, waar het water best wel tekeergaat onder het geweld van 3 x 2.100KV motoren op 11,1Volt.

    Resumé: ja, ik adviseer om de verf over te lakken met lak.
    Props van 1:1 watervliegtuigen worden ook nat, dus een eventuele glanslaag hoeft niet storend te zijn.
    z1.jpg
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, een glanslaag is inderdaad niet storend omdat houten propellers ook afgelakt worden: water kan ook van boven komen en bovendien bevordert een glad oppervlak de efficiëntie.
     

Deel Deze Pagina