van 2 blad prop naar 3 blad vraag.

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door EdcopterX, 29 mrt 2014.

  1. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Hallo,

    Ben in bezit van een Balsa kist Messerschmitt van net 2,2 kilo in gewicht, een spanwijdte van 1400mm.
    Er komt een 8,45cc op.
    Er word voor deze motor een 11x7 of 12x6 (2 blad) aangeraden.
    Aangezien het een War Bird is waar een 3 blad op zou horen, zou ik dit ook wel willen.

    Wat is het advies?
    Behoud de 2 blad? of zet er een 3 blad op? maar welke 3 blad maat moet ik hebben er voor?, wat is het voordeel/na deel er van.
    Motorvermogen is voldoende.

    Gr Ed
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.313
    Locatie:
    Druten / NL
  3. serge pot

    serge pot

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    4.614
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    11x7 3 blads kun je zetten .ondanks dat het niet schaal is prefereer ik altijd 2blads propellors aangezien deze efficienter zijn .
     
  4. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    630
    Locatie:
    Uden ( The Wings )
    Als ik het moest doen kwam er een 10x7 drieblads prop op daar heb je ongeveer hetzelfde vermogen voor nodig.
     
  5. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    694
    Locatie:
    Oss
    Het advies is een 2-blad (veel efficienter dan een 3-blad; 90%!), maar als je oververmogen hebt kun je een 3-blad in overweging nemen.

    Voor het omrekenen van 2-blad naar 3-blad of visa versa zie hier;
    http://www.janhermkens.nl/PropConverter&Toerental-Speed-SpoedMonografie.pdf

    groetjes,
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2014
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    27.313
    Locatie:
    Druten / NL
    Ik wist niet dat een 2-blads zo veel efficienter is, 1,4.

    Er zit een typevaudt in het document, monografie -> nomogram.
     
  7. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    694
    Locatie:
    Oss
    hoi Ron,

    foutje,
    faktor rendementverlies 3-blad is niet faktor 1,4 maar is 90% t.o.v. een 2-blad.
    De faktor 1,4 is een faktor in de berekening voor het omrekenen van 2-blad naar 3-blad en omgekeerd en heeft niets met het uiteindelijke rendement te maken!

    groetjes,
    Jan
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.788
    11/6 drieblads zal werken
    vaak is de regel 1 blad er bij is 1 inc er af

    moeilijker is het niet
    een 2 blads is eficenter en wel hierom
    hoe groter de trekende diameter van de propelor hoe meer weerstand de prop kan overwinnen
    maar nog een regol is een propelor is het meest eficent rond de 4000 toeren
    jouw motor draait veel meer toeren
    zou je dus een reductive op je motor zetten zodat je een schaal grote propeller aan kan drijven op een lager toerental
    dan nog heb je meer trek kracht dan direct
     
  9. cajo

    cajo

    Lid geworden:
    30 nov 2008
    Berichten:
    630
    Locatie:
    Uden ( The Wings )
    J.Weel
    11/6 drieblads zal werken
    vaak is de regel 1 blad er bij is 1 inc er af

    Dan ga je toch van 11x7 naar 10x7 zoals ik al eerder voorstelde.
     
  10. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    694
    Locatie:
    Oss
    Zo simpel is het niet, dat is natte vinger werk bij benadering.

    Want als je het berekent is de uitkomst 10x6 3-blad!

    uitgaande van de 11x7 2-blad is de uitkomst met de formule het volgende;
    11x11x7= 847. Uitgaande van een 10" 3-blad =10x10 x 1,4 faktor =140.
    Spoed voor de 3-blad is dan 847: 140= 6,05

    uitgaande van de 12x6 2-blad is de uitkomst met de formule het volgende:
    12x12x6=864. uitgaande van een 10" 3-blad= 10x10x 1,4 faktor=140.
    Spoed voor de 3-blad is dan 864:140= 6,17. Dus 10x6 3-blad.

    Stel de motor loopt op een 13x5 2-blad, dan is de uitkomst het volgende;
    13x13x5=845. Uitgaande van een 10" 3-blad = 10x10x1,4 faktor= 140.
    Spoed voor de 3-blad is dan 845:140= 6,03. Dus 10x6 3-blad.

    Wil je omrekenen van 2-blad naar 2-blad moet je de faktor 1,4 niet toepassen. Bijvb.

    Uitgaande van 12x6 2-blad is de uitkomst het volgende:
    12x12x6=864. uitgaande van een 11" 2-blad = 11x11=121
    Spoed voor de 11" 2-blad is dan 864:121= 7,1. Dus 11x7 2-blad.

    Dus zo simpel is het te omrekenen! Uitgaande van hetzelfde toerental.

    groetjes,
    Jan
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2014
  11. jaginder

    jaginder

    Lid geworden:
    19 okt 2013
    Berichten:
    535
    @ jan hermkens:
    ik zat met hetzelfde probleem. uw uitleg is heel duidelijk.
    nu kan ik voor verschillende toestellen zelf een 3 blad prop uitrekenen.
    grootste voordeel 3 blad: diameter is kleiner.
    heel belangrijk bij wild vliegen.
    vaak krijg je met hoog gras te maken.
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.788
    dat is inderdaat een mooie manier van berekenen
    maar die houd met 1 ding geen rekening
    omdat de diameter kleiner word word de weerstand klijner
    dat is een beetje een natuurverschijnsel

    wat ik voorstelde is niet op basis van berekeningen maar op basis van ervaring
    ga je van een 11/7 2 blads naar een 10/6 3 blads dan gaat de motor iets meer tgoeren draaien
    bij de 10/7 iets minder maar in de lucht is de druk weerstand weer minder omdat je vooruit gaan bij een 3 blads is dat verschil groter als bij een 2 blads en het treed sneller op
    waardoor het toerental weer omhoog gaat

    testen wat het beste werkt is vaak de enige optie
    het verschilt namelijk ook per motor
     
  13. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Hallo mensen,

    Ik ben nieuw in deze ingewikkelde wereld.
    Ik wil voor mijn Calmato D180 van een 14" naar een 13" prop omdat hij iets teveel gras maait ;-)

    Ik heb nu een 14x7 en daar vliegt hij op zich goed mee, als ik dan naar 13 ga kan ik dan volgens deze formule 13x8 nemen of is een 3blad-prop van 13x6 meter?
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.450
    Locatie:
    Rotterdam
    officieel zou je dan inderdaad 1 stap op de diameter omlaag, 1 stap op de spoed omhoog kunnen.
    Het is wel in inch, niet in meter ;-)

    wel opletten, de diameter bepaalt trekkracht(bij jou 14), spoed (7 bij jou)bepaald snelheid.
    je gaat dus wat trekkracht verliezen, en wat snelheid winnen.
    heb je een kist die niet vlot accelereert bij langzaam vliegen, en opeens volgas geven, kunnen andere opties handiger zijn.
    met minder trekkracht zou hij dan nog langzamer accelereren.

    Je kan bv ook het landingsgestel wat omhoog gooien. grotere wielen.
    andere poten eronder.. opties te over..

    soms maaien ze ook wel eens gras omdat de voorpoot (bij een toestel met een poot voor) ver doorbuigt tijdens de landing.
    versteviging erin, en het is over.
     
  15. OpaDick

    OpaDick

    Lid geworden:
    13 feb 2010
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Malden bij Nijmegen, vliegclub Columbia Boxmeer
    Bedankt. Ik ga verschillende props eens proberen. Misschien ook grotere wielen.
    dat doorbuigen van het voorwiel is denk ik niet aan de orde, bij de landingen raken de achterwielen eerst de grond en wordt hij daarna op z'n neus gezet.
     
  16. blaauwen

    blaauwen Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Valkenburg zh
    Maatje grotere wielen werkt zeker ook. Sta je ook wat hoger. Landen is dan ook prettiger. Het verschil tussen 13 inch en 14 inch scheelt niet veel in lengte. Je hoeft niet te gaan voor hele grote ballonbanden, maar een of twee maatjes groter valt bijna niet op.
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2016
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    12.450
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja, achter komt eerst op de grond.
    Maar kijk s wat er gebeurt als je verder rijd, en de voorkant wel op de grond komt..

    Soms zie je dan dat op dat punt de voorpoot ver doorbuigt, en de prop richting de grond gaat.
     

Deel Deze Pagina