Varen met 2,4 GHz

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Zip, 20 jun 2017.

  1. Zip

    Zip

    Lid geworden:
    20 jun 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Woubrugge
    Een vraag. Ik ben sinds kort in het bezit van een schitterende Smit Nederland waar ik mee wil gaan varen. Nu heb ik een Futaba zender 2,4Ghz de T10CG dit is een zender voor een helicopter of vliegtuig. Is het toch mogelijk om hier mee te varen of word dat een hele tour
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat kan probleemloos. Zorg er wel voor dat de antennes van de ontvanger, de dunne uiteinden van de antennekabels, zo hoog mogelijk worden geplaatst en in een hoek van 90 graden ten opzichte van elkaar.
     
  3. Zip

    Zip

    Lid geworden:
    20 jun 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Woubrugge
    Dus het is handig als ik de antenne draden verleng. Want deze zijn nu vrij kort
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Antennes van 2,4 GHz systemen zijn heel kritisch. Daar kan je zelf niets aan veranderen.

    Bij sommige ontvangers zitten de antennes met microconnectoren op de print. Is dat bij jou ontvanger ook zo, dan kan je wel de gehele antennekabel met de dunne antenne aan het uiteinde vervangen.

    Kan je de antennekabels niet vervangen plaats dan de ontvanger met de antennes zo hoog mogelijk.
     
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee, je moet niet de antennedraden verlengen. De lengte van de draden is afgestemd op de frequentie waarop zender en ontvanger werken.
    Zorg dat de ontvanger boven de waterlijn ligt en dan is er geen enkel probeleem. Vaar je met één of twee motorregelaars? De regelaar(s) aansturen met de verticale beweging van de sticks en het roer met één van de horizontale. Even zoeken op de ontvanger welke kanalen dat zijn. Gr. Klaas
     
  6. Zip

    Zip

    Lid geworden:
    20 jun 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Woubrugge
    Ik ga varen met 1 regelaar. Bedankt voor de tips. Het uitzoeken van de stick functies gaat op zeker lukken. En zoals verlichting aanzetten. Ik las net nog ergens dat dat niet altijd lukt
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zip vindt dit leuk.
  8. Zip

    Zip

    Lid geworden:
    20 jun 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Woubrugge
    Top dank je wel Klaas voor de tips. Ga er mee aan de slag en hopelijk komen we mekaar een keer tegen op een vaar dag van de werkschepen.
    Gr Cornee
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Cornee, Zou je aan willen raden om beide motoren apart aan te sturen. CTI maakt ook betaalbare regelaars. Je boot wordt er een stuk beweeglijker mee. Maar alles op zijn tijd natuurlijk. Gr Klaas.

     
    Zip vindt dit leuk.
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    Om te gaan varen met 2,4 gHz hoef je niets aan de ontvanger, antennes of wat dan ook te wijzigen. In de begintijd van 2,4 gHz riepen een aantal "geleerden" dat deze band ongeschikt zou zijn, omdat 2,4 gHz slechts een paar millimeter door water heendringt. Dát deel klopt, maar met schepen (ook hele snelle met een hoog kielzog) kun je probleemloos met een 2,4 GHz-installatie varen. Zo ook deze dame:
    Zobel klasse.jpg
    De ontvanger ligt in de romp, onder de brug, ter hoogte van de sprayrails. Als ik langzaam vaar ligt de ontvanger dus bijna onder de waterspiegel, als ik snel vaar komt ze er weliswaar bovenuit, maar wordt ze (in theorie) afgeschermd door de boeggolf. Geen centje pijn. Nooit iets gemerkt dat de boot onbestuurbaar werd door afscherming. Niet qua motoren, niet qua roerwerking, niet qua andere functies.

    Het feit dat je zender een "vliegtuigzender" zou zijn (omdat er programma's in zitten die speciaal voor vliegtuigen of heli's bedoeld zijn) maakt niets uit.
    Een aantal van die mixprogramma's kun je ook bij schepen prima gebruiken om bijv bij schepen met meerdere motoren de roeren en motoren in verhouding met elkaar te besturen. Dat de fabrikanten geen "boot-zenders" maken is simpel te verklaren door het feit dat schepen over het algemeen geen gekke mixerfuncties gebruiken. Waar modelschippers (en modeltruckers) wél behoefte aanhebben, zijn zenders (en ontvangers) die een groot aantal schakelfuncties bevatten. Vroeger had je daarvoor de F14 en de FC-16 van Robbe/Futaba, maar behave de F14 "Boat 'n Truck" zijn die uit de handel ten faveure van 2,4 GHz.
    Maar geen nood: met wat inventiviteit kan men met een 10-kanaals zender vrolijk 20 functies schakelen. Schroeven, roeren, blusmonitoren, verlichting, schijnwerpers, rookgenerator, geluidsgenerator enz enz enz.Maar waarschijnlijk ben je zover nog niet...
     
    Zip vindt dit leuk.
  11. Zip

    Zip

    Lid geworden:
    20 jun 2017
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Woubrugge
    Nee Roel zover ben ik nog lang niet. Het is me eerste boot en we gaan er rustig aan mee van start. Een vriend van mij vaart al vele jaren en al vele jaren ga ik met werkschepen dag bij hem kijken. Nu gaan we samen voor mij deze boot in orde maken maar ik ga 2,4ghz varen en hij niet dus zoek ik daarom ook mensen die hier mij in kunnen informeren
     
    mave77 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina