JaapDMC
PH-SAM
Dit voorjaar heeft de overheid een verbod opgelegd om FPV te vliegen, zie ook de toelichting hierop in de nieuwsbrief van 8 mei van de KNVvL. Naar verwachting komt er deze zomer nieuwe wetgeving voor modelvliegen, de regeling modelvliegen. De concept tekst voor deze regeling staat op www.internetconsultatie.nl/aanpassing_regeling_modelvliegen . De overheid geeft burgers via een internet consultatie de mogelijkheid om tot 29 mei hun mening te geven over de voorgenomen regeling.
Hieronder staat de tekst die ik ingestuurd hebt. Helaas komt onze hobby soms in slecht nieuws door excessen, laten we goed laten zien hoe hier mee omgaan. Ik verwacht niet dat overal nog vrij-vliegen haalbaar is en zet daarom in op legaal en verzekerd vliegen op (FPV) modelvliegvelden. Enkele van de zinnen zijn geïnspireerd door de nieuwsbrief van de KNVvL van 8 mei. Misschien dat mijn tekst inspiratie bevat voor jouw tekst. Maak er jouw versie van en laat je stem horen.
Het First Person View (FPV)-vliegen heeft in één à twee jaar tijd een bijna explosieve ontwikkeling doorgemaakt: talrijke dronevliegers zijn naar deze tak van sport overgestapt omdat het voor hen veel dynamischer en uitdagender is. Veel FPV-vliegers die eerst “wild” vlogen, hebben zich inmiddels aangesloten bij erkende modelvliegclubs die daar in feite alle infrastructuur al voor hebben. Bij de meest populaire tak van FPV vliegen, is het de sport op een hindernisbaan te vliegen door poortjes en om banners.
Het recent genomen besluit van ILenT om FPV-vliegen niet meer te gedogen baart mij grote zorgen.
Door dit besluit worden de FPV-vliegers nu weer bij de clubs weggejaagd. De clubs kunnen het FPV-vliegen op hun terreinen niet meer toestaan als gevolg van het huidige verbod. Op dit moment is FPV-vliegen illegaal en dus onverzekerd. Dat de trend van FPV “wild-vliegen” naar in clubverband nu weer omkeert is vreselijk jammer en voor alle betrokkenen schadelijk. Vliegen in clubverband betekent sociale controle, structuur, opleiding en kennisoverdracht. Het grootste gevaar dat ik echter zie, is dat indien er geen passende wetgeving komt, FPV-vliegen illegaal zal verdergaan, met het gevaar voor excessen. Uiteindelijk ben je dan als samenleving veel slechter af dan wanneer je het onderbrengt bij bestaande modelvliegclubs.
Kortom, ik ben van mening dat het noodzakelijk is om de FVP-vlieger aan erkende modelvliegclubs te binden om de FPV- vliegerij controleerbaar en veilig te houden. Iets wat volgens mij heel goed haalbaar is.
Ik ben overigens zeer benieuwd naar de onderbouwing van de overheid waarom FPV-vliegen zó gevaarlijk is dat het verboden moet worden. Ik zie dit gevaar namelijk niet:
• de sport speelt zich op dusdanig lage hoogtes af (onder de 10m hoogte) dat het vliegen totaal geen gevaar voor de grote luchtvaart oplevert;
• de gebruikte modellen zijn zeer licht, doorgaans rond de 600 gram. De vliegers willen nét als klassieke modelvliegers hun behendigheid testen en hebben geen interesse om hoog, autonoom of ver weg te vliegen;
• veel modelvliegclubs hebben een hekwerk waar achter het publiek veilig naar het modelvliegen kan kijken.
Ik vermoed dat de onderbouwing om FPV vliegen niet meer te gedogen met verouderde wetgeving te maken heeft. In de huidige wetgeving is opgenomen dat de piloot altijd zijn model inzicht (Line Of Sight (LOS)) moet hebben. Toen deze wetgeving werd opgesteld werd, was FPV vliegen nog niet beschikbaar voor modelvliegers. Met de nu beschikbare en betaalbare stand der techniek is FPV vliegen voor modelvliegers mogelijk met vergelijkbare geringe risico’s als LOS vliegen.
Ik pleit er op grond van het bovenstaande in elk geval met volle overtuiging voor om het FPV-vliegen op erkende modelvliegterreinen te legaliseren.
Groet, Jaap.
Hieronder staat de tekst die ik ingestuurd hebt. Helaas komt onze hobby soms in slecht nieuws door excessen, laten we goed laten zien hoe hier mee omgaan. Ik verwacht niet dat overal nog vrij-vliegen haalbaar is en zet daarom in op legaal en verzekerd vliegen op (FPV) modelvliegvelden. Enkele van de zinnen zijn geïnspireerd door de nieuwsbrief van de KNVvL van 8 mei. Misschien dat mijn tekst inspiratie bevat voor jouw tekst. Maak er jouw versie van en laat je stem horen.
Het First Person View (FPV)-vliegen heeft in één à twee jaar tijd een bijna explosieve ontwikkeling doorgemaakt: talrijke dronevliegers zijn naar deze tak van sport overgestapt omdat het voor hen veel dynamischer en uitdagender is. Veel FPV-vliegers die eerst “wild” vlogen, hebben zich inmiddels aangesloten bij erkende modelvliegclubs die daar in feite alle infrastructuur al voor hebben. Bij de meest populaire tak van FPV vliegen, is het de sport op een hindernisbaan te vliegen door poortjes en om banners.
Het recent genomen besluit van ILenT om FPV-vliegen niet meer te gedogen baart mij grote zorgen.
Door dit besluit worden de FPV-vliegers nu weer bij de clubs weggejaagd. De clubs kunnen het FPV-vliegen op hun terreinen niet meer toestaan als gevolg van het huidige verbod. Op dit moment is FPV-vliegen illegaal en dus onverzekerd. Dat de trend van FPV “wild-vliegen” naar in clubverband nu weer omkeert is vreselijk jammer en voor alle betrokkenen schadelijk. Vliegen in clubverband betekent sociale controle, structuur, opleiding en kennisoverdracht. Het grootste gevaar dat ik echter zie, is dat indien er geen passende wetgeving komt, FPV-vliegen illegaal zal verdergaan, met het gevaar voor excessen. Uiteindelijk ben je dan als samenleving veel slechter af dan wanneer je het onderbrengt bij bestaande modelvliegclubs.
Kortom, ik ben van mening dat het noodzakelijk is om de FVP-vlieger aan erkende modelvliegclubs te binden om de FPV- vliegerij controleerbaar en veilig te houden. Iets wat volgens mij heel goed haalbaar is.
Ik ben overigens zeer benieuwd naar de onderbouwing van de overheid waarom FPV-vliegen zó gevaarlijk is dat het verboden moet worden. Ik zie dit gevaar namelijk niet:
• de sport speelt zich op dusdanig lage hoogtes af (onder de 10m hoogte) dat het vliegen totaal geen gevaar voor de grote luchtvaart oplevert;
• de gebruikte modellen zijn zeer licht, doorgaans rond de 600 gram. De vliegers willen nét als klassieke modelvliegers hun behendigheid testen en hebben geen interesse om hoog, autonoom of ver weg te vliegen;
• veel modelvliegclubs hebben een hekwerk waar achter het publiek veilig naar het modelvliegen kan kijken.
Ik vermoed dat de onderbouwing om FPV vliegen niet meer te gedogen met verouderde wetgeving te maken heeft. In de huidige wetgeving is opgenomen dat de piloot altijd zijn model inzicht (Line Of Sight (LOS)) moet hebben. Toen deze wetgeving werd opgesteld werd, was FPV vliegen nog niet beschikbaar voor modelvliegers. Met de nu beschikbare en betaalbare stand der techniek is FPV vliegen voor modelvliegers mogelijk met vergelijkbare geringe risico’s als LOS vliegen.
Ik pleit er op grond van het bovenstaande in elk geval met volle overtuiging voor om het FPV-vliegen op erkende modelvliegterreinen te legaliseren.
Groet, Jaap.