verbouwing boscam gs920 bril hulp nodig.

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door tomhaaima, 9 mei 2016.

  1. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    hallo iedereen,

    mijn gs920 besloot er vorige week mee op te houden, er is een probleem wat ik niet kan vinden op de bestaande module die er in zit.

    omdat de lcd unit die er in zit het nog prima doet (en ik geen budget heb voor een nieuwe bril) heb ik besloten dat ik er een fatshark alpha module in ga klussen. dit is opzich geen probleem, zodra je alle pinouts hebt gevonden is het een kwestie van de juiste draadjes aan de juiste contacten solderen.

    maar nu komt het, voor de ch en band selectie kunnen dipswitches gebruikt worden, maar ik vind het te lelijk als er tegen de zijkant van mijn bril een rij dipswitches geplakt zit. dus als alternatief dacht ik een arduino te gaan gebruiken, zodat ik met 2 knopen de ch en band selectie kan gaan doen.
    en daar loop ik vast, ik ben namelijk niet heel erg thuis in arduino.

    zou iemand mij een duwtje in de goede richting kunnen geven.
    ik zou graag door middel van 2 knoppen (die kan ik namelijk een stuk netter wegwerken) de band en ch selectie gaan bedienen, iets in de richting van kort drukken is ch omhoog of omlaag en lang drukken zou dan band omhoog omlaag zijn,en dan een buzzer die een x aantal keer piept voor de geselecteerde band/ch.

    op de module is het een kwestie van pinnen aan ground verbinden, is het mogelijk dit zo te doen als hierboven beschreven. zo ja hoe kan ik dit het beste gaan doen.

    alvast bedankt voor alle tips die ik mogelijk krijg.

    Mvg

    Tom Haaima
     
  2. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Dat kan zeker Tom. Je moet natuurlijk wel genoeg ruimte in de bril hebben om het Arduino bordje en de buzzer in te bouwen. Arduino is een kwestie van gewoon doen. Er zijn online genoeg voorbeelden te vinden van b.v. een led die je aan en uit zet met een drukknop. Ik zou gewoon wat onderdelen bestellen (Arduino, leds, weerstanden, buzzer, breadboard, draden) en gaan experimenteren. Zodra de schakeling feilloos werkt kun je de Fatshark module aansluiten. Ik weet niet precies welk voltage Fatshark op de pinnen verwacht. Arduino levert in ieder geval een uitgangsspaning van 5V op z'n I/O pinnen. Volgens mij hebben de pinnen een interne pull-up weerstand, dus die hoef je niet zelf aan te brengen. Als het goed is trekt Fatshark nauwelijks stroom van de kanaalselectiepinnen, maar voor de zekerheid zou ik tussen elke Arduino/Fatshark pin een weerstand van b.v. 1000 ohm gebruiken. De zaak wordt dan kortsluitvast.

    M.b.t. buzzers, je hebt actieve en passieve buzzers. Actief is het makkelijkst maar er komt maar 1 vaste toon uit. Met een passieve buzzer moet je de toonhoogte programmeren.

    Ik zou er trouwens voor kiezen om alle selecties met maar 1 knop te doen. Je zei zelf al iets van lang drukken = bandselectie en kort drukken = kanaalselectie. Na max. vier keer lang drukken en max. acht keer kort drukken heb je je bril ingesteld. Met een passieve buzzer kun je b.v. een aantal lage tonen laten horen voor elke bandselectie en een aantal hoge tonen voor elke kanaalselectie. En dan natuurlijk altijd de waarden opslaan op de eeprom zodat je de volgende keer niet alles opnieuw hoeft in te stellen. Ik zou bij opstarten altijd de huidige selectie laten horen via de buzzer. Misschien is het ook een goed idee om een tijdslot te gebruiken waarbinnen je banden/kanalen kunt kiezen. B.v. 1 minuut die ingaat direct na het opstarten en/of als je de knop heel lang indrukt (b.v. 10 seconden). Je voorkomt dan dat je tijdens het vliegen per ongeluk van kanaal wisselt.

    Martin
     
  3. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    Hallo martin,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie.

    Ruimte moet goed gaan komen aangezien er best wel wat onderdelen uit gaan en worden vervangen door kleinere,

    Eigenlijk vind ik 1 knop wel een goede optie betekend ook dat ik geen nieuwe gaten hoef te maken,

    Voor zover ik weet zijn er op zon fatshark module 3 channel select pinnen die in bepaalde volgordes met ground verbonden moeten worden om ch te selecteren, ik ben al aardig aan het spitten geweest in het arduino gebeuren en warschijnlijk kom ik er uiteindelijk wel uit, waar ik nu op vast loop is dat ik nog niet kan vinden hoe ik de schakelingen van die (ch select) pinnen moet gaan maken,

    Als het goed is komt de module vandaag binnen dan ga ik is het een en ander meten aan dat ding,

    En dat opslaan is best een goed punt, warschijnlijk kan ik ze wel vinden maar zijn er goede tutorials die zoiets uitleggen ??

    Mvg

    Tom
     
  4. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Tom,

    De technische schakeling hangt af van de Arduino die je gebruikt. B.v. een Arduino Nano heeft 14 I/O pinnen en heeft een 512 of 1024 bytes eeprom. In principe hoef je alleen maar de Fatshark pinnen met willekeurig welke Arduino I/O pinnen te verbinden (als Fatshark tenminste ook werkt met 5V logica). En natuurlijk een gemeenschappelijke nul, maar als je alles voedt met 1 accu dan heb je die automatisch. De rest is programmeerwerk.

    https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardNano
    https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BuiltInExamples
    https://www.arduino.cc/en/Reference/EEPROM

    Hier staat b.v. een simpel voorbeeld hoe je waarden opslaat in de eeprom:
    https://www.arduino.cc/en/Tutorial/EEPROMWrite

    Pas wel op met deze code, er staat gelukkig een delay(100) in de loop, want anders is je eeprom na een halve minuut versleten en kapot.

    Als je Fatshark module ook een analoge RSSI uitgang heeft, dan zou ik die alvast verbinden met een anloge Arduino input. Je kunt dan later vrij eenvoudig een autoscan programmeren zodat de bril zelf de frequentie van je zender opzoekt. Is misschien ook handig om te zien of er geen stoorzenders van anderen in de buurt zitten.

    Martin
     
  5. tomhaaima

    tomhaaima

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    269
    Locatie:
    heerhugowaard noord-holland
    Martin

    Onwijs bedankt voor alle info, ik ga er induiken,

    Ik was van plan om een promini te gaan gebruiken (in verband met ruimte)

    De fatshark module heeft zowaar een rssi output, dus die ga ik er ook alvast bij solderen.

    Nog 1 vraag, hoe kan ik er achter komen of die module met 5v logica werkt, de module word wel met 5v gevoed maar dat zegt warschijnlijk niet zo veel, heb hem ook even open getrokken om te kijken wat voor chip er inzit, maar onze vriendelijke chinezen hebben alle text van de chip gekrast :/

    Ik ga nog wel even spitten naar eventuele data sheats maar tot die tijd onwijs bedankt. Ik zal als het allemaal af is hier nog een soort van verslagje neerzetten.

    Mvg

    Tom
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  6. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    O ja, zo'n pro mini is natuurlijk nog kleiner dan een nano, cool!
    Om de logic-niveau's van de Fatshark te bepalen, zou je die gewoon moeten kunnen meten met een multimeter. Als ik het goed heb, moet je de verschillende pinnen aarden om een kanaal te kiezen. Dat houdt dan in dat de pinnen intern via een weerstand met een bepaalde spanning zijn verbonden. Door het voltage op een open pin te meten weet je welke spanning dat is.

    Ik zie dat zo'n pro mini zowel in 3.3V als 5V logica komt. Dat zou allebei kunnen gaan werken, maar je neemt wel een risico als je in de "dode band" zit. B.v. TTL 5V logica heeft een "dode band" van 0.8V t/m 2.2V en b.v. CMOS heeft geen dode band maar schakelt om halverwege de voedingsspanning. Als je zulke spanningen zou aanbieden dan kun je willekeurig gedrag verwachten en dat wil je natuurlijk niet. Ook als b.v. de Fatshark met 3.3V logica werkt en Arduino met 5V, dan is het verstandig om een spanningsdeler van twee weerstanden te gebruiken om de spanning te verlagen.

    Succes met dit project! Een verslag zou super zijn! Misschien nog een YouTube demo? :)
    Martin
     

Deel Deze Pagina