vergelijking van IC en Transistor??

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ramsus42, 14 feb 2004.

  1. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi,

    Ik ben van plan om een lipo ladertje te maken voor één 145 mah kokam cel.
    Ik heb het schema van www.technobox.nl afgehaald,en de kleinste weerstand (voor 250mah laadstroom) vervangen voor een andere weerstandje,om ongeveer met 130 mah te laden.
    vandaag naar de winkel gegaan hierzo in Nijmegen,alles hadden ze! tot..het laatste onderdeel..
    Ik had eigenlijk een I01-TL431 transistor nodig.
    Deze had meneer alleen niet meer :cry:
    Hij had nog wel een kleine IC,(TL431CP)met 8 pootjes.

    Nu ben ik op www.google.nl gaan kijken naar een datasheet van een
    TL431CP,en wil er dus achter komen,welke pootjes ik nu moet gebruiken om hetzelfde resultaat te krijgen als dat van die normale transistor.
    Ik heb al een datasheet van een TL431 en een TL431A,maar niet van een TL431CP,die ik dus heb.
    Wie kan mij helpen? wie weet welke 3 van de 8 pootjes ik nu moet pakken??
    Alvast harstikke harstikke bedankt!
     
  2. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    De TL 431 is geen transistor, maar een referentie IC. In vrijwel elke geschakelde voeding van een videorecorder komt deze voor. Misschien is het simpeler om ergens een sloop voeding te vinden van Blaupunkt, Panasonic Philips enz. waar deze in zit. Ik heb wel een boek waar de ic 8 pens uitvoering in staat, maar geen layout van de aansluitingen.

    Groetjes Hans.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Hoi,

    De toevoeging CP slaat alleen op het type behuizing.

    Gewoon aanhouden dat pen 1 de cathode is, pen 8 de Ref & pen 6 de anode.

    Je hebt de datasheet al, maar evt kun je deze volgen:
    http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/tl431.pdf
    (op blad 1 de aansluitingen. op blad 2 de aanwijzing dat CP staat voor een PDIP-behuizing en op blad 24 staat wat deze behuizing is.

    Nou...
    Dat zou haast moeten lukken. :lol:

    Succes & groetjes,
    Erwin
     
  4. FF

    FF Guest

  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Geweldig!dit is precies wat ik moest hebben.

    Weer een tevreden klant :wink:
     
  6. FF

    FF Guest

  7. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    mm ik kom nu op een site waar ik volgens mij echt niks mee kan hoor :?
     
  8. FF

    FF Guest

    Sorry, Ik bedoelde dat je op die site een programma kan downloaden die Copernic Agent
    Web Search Software
    heet. Men zegt dat dit de beste zoekmachine is, want je kunt echt van alles vinden. Succes :idea:
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bedankt FF, deze kende ik dus nog niet...
     
  10. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    heej handig :eek:

    maarrum,
    [​IMG]

    Er staat: TL431A...P,PS,or PW package

    Ik neem dat tussen die puntjes CP zit?

    Dan weet ik in iedergeval dat ik dat tekeingetje aan moet houden,en niet deze:
    [​IMG]
    :roll:

    Referentie IC betekend toch dat er meerdere onderdelen in het zelfde behuizing zitten? dus bijv een Transistor met een diode ofzo.
    Want,ik heb alleen de transistor nodig. Dan heb ik dus pen 1 Kathode,8 anode,en 6ref nodig,voor de transistor.?
     
  11. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Een referentie ic "kijkt" wat er aan de secundaire kant van de schakeling gebeurt. Het is een soort zener ic die het moment bepaalt wanneer de primaire kant afgeschakelt moet worden en een nieuwe cyclus moet worden opgestart.

    Groetjes Hans.
     
  12. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hans,kun je me ook antwoord geven welk tekeningetje ik aan moet houden,en meer.(vorige post)
    maar bedankt iig! weet ik dat ook weer :wink:
     
  13. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Gewoon het eerste plaatje aanhouden...Je hebt tenslotte de anode maar 1 keer nodig en die zit in ieder geval op pootje 6.
     
  14. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    In principe maakt het niet uit. Bij sommige ic's zijn de aansluitingen gelijk en hebben enkele pootjes een inwendige doorverbinding, hangt van het fabrikaat af. Mij lijkt het bovenste tekeningetje het meest eenvoudige. Zelf kan je controleren met een meter of de doorverbindingen aanwezig zijn.

    Groetjes Hans.
     
  15. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Dankjewel mensen :eek:
    Alles zit :)

    Ik heb zelf al een (gekochte) lipo lader(Via iemand van André) Bij deze lader is het,als ik een kokam aansluit,dán pas gaat het ledje branden.
    Nu heb ik dus dit ladertje alleen,heb ik nog geen 1 cel kokam(dus losse kokam) :cry: .Dus kan ik niet zien of ie wel werkt :cry:
    Hoe kan ik het ladertje testen,of iniedergeval de led zien branden,om te weten dat dit ladertje dus werkt?
    Misschien trucje ofzo?
     
  16. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ramsus... en lader check je niet door simpelweg te beginnen met laden. Als de cel bol wordt is je lader dus kapot? :\ lijkt mij een dure test procedure.

    meet gewoon de spanning, deze mag niet meer dan 4.2V zijn.
    uitgang even! kortsluiten en meten hoeveel STROOM erloopt... als het goed is is dit de max stroom < 145mAh dus
     
  17. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Joost,klopt.
    Dat was ik zoiezo al van plan,alleen,om het ledje te kunnen laten branden, en te kijken of er wat gebeurd,of dat er niks te heet word..,of wat dan ook,kon ik misschien een soort "iets"maken,om dit te testen.
    Misschien een soort "grote"condensator ofzo.
    maargoed,de spanning is iniedergeval goed :)
    (vanmiddag uitgeporbeert,K*T hoe kan die spanning toch zo hoog zijn??? digitale voltmeter gepakt,allus goed 8O wat bleek,verkeerde regeltje afgelezen :oops: :lol: )

    Hier mijn printje,en daaronder de achterkant:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Zoals je ziet,soldeer ik niet vaak,maargoed,het gaat er tenslotte om dat het goed zit,en werkt :wink:

    kun je me misschien uitleggen hoe je dat doet met de aantal mah's meten? waar zet je de bekken op? tenminste,hoe doe je dat nou precies :roll:
     
  18. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    306
    Locatie:
    Venray
    @ramsus42

    Ik zou zelf een accu-pakketje van 3 Ncd batterij even in elkaar zetten want de schakeling zo kortsluiten moet je niet doen want dan gaat je schakeling zeker stuk (gewoon te hoge stroom) :!: .
    Dit pakketje zal je wel goed kunnen gebruiken als test accu, leeg heb je dan een spannig van ongeveer minimaal 3 volt tot 3,6volt zijn en als het pakketje vol is 3x1,4volt=4,2volt :wink: dit zal dus goed als een simulatie werken, want een lipo is leeg als je het goed doet nooit minder als 3 volt zijn en vol 4,2volt anders gaat ie gewoon stuk( de lipo).

    Deze accu sluit je dus aan op de lader en in serie met de accu sluit je de stroommeter aan dus aan b.v. aan de plus kant of aan de min kant :idea: en niet dus de meetpennen van de meter niet aan de plus en aan de min kant van de lader want dan loopt alle stroom door alleen de meter zonder een belasting er tussen :!: ( te hoge stroom voor de schakeling).
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als ik niet duidelijk genoeg was hoor ik het wel :wink:

    Grtz,
    Heino
     
  19. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    dat kan ik niet uitleggen, want dat kan niet zomaar met je multimeter.
    mA meten kan wel, gewoon je meter op die stand zetten en in serie schakelen.
     

Deel Deze Pagina