Vergroten van een bouwtekening

Discussie in 'Tekeningen' gestart door Robin Janse, 9 jan 2004.

  1. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Even twee vraagjes.
    Als je een bestaande bouwtekenig via kopieren vergroot klopt dan ook het profiel van de vleugel nog of krijgt dit hele andere eigenschappen?
    De reden voor deze vraag is, ik wil n.m. een Havilland Mosquito bouwen van 2,5 a 3 meter spanwijdte met twee 23 a 26 cc benzinemotoren, maar de meeste tekeningen zijn rond de twee meter.
    Dus wilde ik een tekening vergroten i.p.v. een hele nieuwe tekening zelf te maken.

    Heeft nog iemand tips of ervaringen waar je goede bouwtekeningen kan kopen, tot nu toe heb ik mijn tekeningen altijd gekocht bij VTH, daar hebben ze twee tekeningen van een Mosquito, maar de kwaliteit van de tekeningen bij VTH varieert nogal eens. :?
     
  2. Florian

    Florian Guest

    Hoi,

    Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgens mij wordt het vleugel profiel dan in verhouding te dik en krijg je een langzamere kist. Ik weet het niet zeker dus als iemand het beter weet of weet dat het wel klopt: zeg het ff.

    Florian
     
  3. sfund

    sfund

    Lid geworden:
    1 nov 2003
    Berichten:
    68
    Locatie:
    alkmaar
    hoi,

    wat betreft het profiel zou ik het ook niet weten,
    misschien dat je het hier kunt proberen de tekeningen te verkrijgen?
    http://www.aerospacemuseum.org/library/dma.html

    Wat betreft kopieren, je verschaalt de hele boel, dus ook je lijndiktes.
    Kopieerschaal op een standaard kopieer-machine is NIET betrouwbaar.
    Zorg als je laat kopieren dat je het op een goede kopier laat doen(oce 9400-9800 oce tds400-600) deze hebben een minimale(zo klein mogelijke afwijking)

    Standaard maten zijn iso formaten(A5 tm A0) De meeste Grootformaat printers/kopiers kunnen ook de maximale amerikaanse breedte van 914mm aan.
    Als de machine met een rol werkt is de lengte bijna onbeperkt.
     
  4. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Ik heb al een paar keer een tekening laten kopieren en dat ging via een soort van scanner waar de tekening in gaat en aan de andere kant het kopie wordt uitgeprint, deze scanner/printer kunnen behoorlijk grote kopien maken want het papier komt van een brede rol.
    Alleen waren deze kopieen 1:1, maar de kwaliteit was perfect.
    Het was ook mogelijk om een digitaal bestand van de tekening te krijgen, dus het moet volgens mij mogelijk zijn om dit te kunnen vergroten en opnieuw uit te laten printen in de juiste schaal.
    De belangrijkste vraag op dit moment is of je het vleugelprofiel ongestraft mee kan vergroten of moet je voor een grotere spanwijdte een ander profiel kiezen.
     
  5. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    je kan ook het percentage van de vergroting uitrekenen en die opgeven bij de te vergroten tekening dit heb ik al dit heb ik al met div tekeningen gedaan en dit werk prima

    maat orgineel =150
    gewenste maat =275

    (275/150)*100=183%
     
  6. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Hoi Bol,

    Als ik bij een copie-center zou vragen om de tekening een x aantal procenten te vergroten zou dat volgens mij geen probleem mogen zijn.

    Maar de vraag blijft nog steeds of het vergroten van invloed is op het profiel en de daarbij behoorende vliegeigenschappen.
    Dus m.a.w. als de vleugel dus twee maal zo breed word , wordt dan de vleugel ook tweemaal zo dik of gaat dit via een specifieke berekening/ kromme of andere wiskundige grootheid?
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Bij veel profielen is de dikte een persentage van de koorde (breedte van de vleugel). Dus vergroten heeft hier geen invloed op want bij een 2x grotere koorde hoort dus ook een 2x grotere dikte.
    Waar ik wel op zou letten is of de ribben niet te ver uit elkaar komen te staan. Misschien moet je een paar ribben extra in de vleugel maken om hem sterk genoeg te houden.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Controleer voor het maken van de kopie eerst of de vergrotingsfactor horizontaal en vertical hetzelfde is. Twee lijnen loodrecht op elkaar tekenen, hoe langer hoe beter, kopie draaien en opmeten.
     
  9. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    ik denk dat je in dit geval het profiel zo mag vergroten
    van 2 naar 2,5 à 3m is niet zo'n grote schaalfactor
    het enige wat volgens mij verandert is je Reynolds getal. Afhankelijk van de gewenste vliegsnelheid kan je parameters van het vleugelprofiel gaan aanpassen. Maar dat lijkt me hier dus overbodig..
     
  10. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Dus als ik het goed begrijp dan zal het zo'n vaart niet lopen als je een tekening vergroot, zolang de vergroting dan ook symmetrisch( horizontaal en verticaal exact het zelfde) is en de bestaande constructie niet te zwak word.
    Dus met andere woorden, ik kan nu rustig eens gaan zoeken naar een geschikte bouwtekening en die aan gaan passen.
    Als het zover is dan maak ik er een verslag van in het Forum.
    Mag ik jullie bij deze bedanken voor jullie reacties.
     
  11. Paul Siemons

    Paul Siemons

    Lid geworden:
    16 sep 2002
    Berichten:
    1.060
    Locatie:
    Wommelgem, Antwerpen, Belgie
    Robin,

    Inderdaad, als je gewoon een vergroting op een copier doet word ook je lijndikte dikker. Of dit een uitwerking heeft op het vleugelprofiel weet ik niet, maar als je het profiel kent en de lengte van de koorde dan kan je met de programma's Tracfoil of Profili de profielen hertekenen.


    Groeten uit Antwerpen,

    Paul Siemons
     
  12. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Robin,

    Ben er bijna zeker van dat het lukt.
    Wat Paul zegt is waar de lijn word dikker, maar zolang je de center van de lijn gebruikt is er geen enkel probleem.

    Wel zal je een vleugel moeten voorzien van iets meer ribben denk ik.

    Groetjes
    Tom
     
  13. _Robert_

    _Robert_ Guest

    Niet kopieren, dan hebt je last van het verschallen van de kopieermachine.

    grtz,
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Machine calibreren, zodat je weet dat 210% in werkelijkheid 200% is. Even zoeken door een bekende/opmeten lengte meerdere voor meerdere percentages af te drukken.
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    een professioneel copiecenter kan je tekening 100% exact vergroten zonder problemen.

    doe wat ron zegt, teken ergens een kruis loodrecht en zet er wat afmetingen bij, en controleer na het opblazen of de verhoudingen kloppen op de nieuwe tekening.

    ikzelf laat alles copieren bij de repro afdeling op het philips terrein waar ik werk, kan prima.
     
  16. Maarten Zanders

    Maarten Zanders

    Lid geworden:
    12 jun 2003
    Berichten:
    741
    Locatie:
    Gent (B)
    als je er toch een digitale versie van kan laten maken: laat ze het plan inscannen en vervolgens de lijnen verdunnen. Dan pas afprinten. Moet toch te doen zijn hè??
    Of er een CAD-tekening van laten maken kan ook al heb ik gehoord. Dan stel je de lijndikte zo in...
    Of jah, gewoon het midden van de 'dikke' lijn gebruiken zal nog het eenvoudigst zijn :wink:
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik moest het even opzoeken Robin, had de klok horen luiden maar wist niet waar de klepel hing, maar het heet officieel "anisotrope vergroting". Leuk voor feesten en partijen :)
     
  18. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Klinkt misschien meer als scheikunde.

    hehe

    Mark
     
  19. Robin Janse

    Robin Janse

    Lid geworden:
    11 sep 2002
    Berichten:
    128
    Locatie:
    Hoensbroek, Zuid-Limburg
    Ik ben bang als ik bij een copie-shop kom en ik zeg dat ik een "anisotrope vergroting" ( ik moest dit ook copieren en plakken) van een tekening wil, dat daar waarschijnlijk iemand naar mij staat te kijken als een aap naar een roestige horloge.

    Dus ik denk dat ik inderdaad een proefstukje maak en dan kijk of dit goed gaat.
     
  20. vessel

    vessel

    Lid geworden:
    1 jan 2004
    Berichten:
    25
    Locatie:
    dronten
    Een kopieermachine werkt vaak met een lens of een spiegel voor het vergroten of verkleinen.
    Hou er rekening mee dat hierdoor een lichte vervorming ontstaan ,waardoor de tekening iets gaat afwijken.
    Ik heb het zelf een keer gehad , en dan sta je achteraf raar te kijken als er een maat verschil in je model zit.

    Dus ik raad je aan om na het copieren alles eerst goed na te meten

    Groetjes Ton.
     

Deel Deze Pagina