[vid] stromingsleer

Discussie in 'MBF Labs' gestart door ron van sommeren, 14 okt 2012.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    26.275
    Locatie:
    Druten / NL
    Weet iemand een beter Nederlands woord voor het Engelse fluid?
    Dynamica van niet vaste stoffen??? Onvaste stoffen?



     
    Laatst bewerkt: 14 okt 2012
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.205
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Fluïdum is gewoon het goede Nederlandse woord daarvoor, Ron. Het verzamelwoord voor gassen, vloeistoffen en plasma's, ofwel alles wat geen vaste stof is (uitvloeibare media).

    Alleen wij gebruiken normaal gesproken de term "mechanica van fluïda" niet. Wij hebben het over "stromingsleer". Vreemd genoeg doen we het voor vaste stof wel, want we gebruiken normaal "mechanica van de vaste stof" waar de Engelstaligen het hebben over "solid mechanics".

    Groet,

    Ad

    EDIT
    Als we het bij stromingsleer over vloeistoffen hebben, spreken we wel over vloeistofmechanica, maar "gasmechanica" heb ik nooit zien gebruiken.
     
  3. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.800
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Mechanica van vaste stoffen wordt eigenlijk mechanica (zoals ook dynamica, kinematica en statica) van starre lichamen genoemd. Starre lichamen zijn onvervormbare lichamen (dus per definitie geen fluida), ok wel ideale lichamen genoemd.

    Vaste stof slaat op de aggregatietoestand van een stof (bijv. ijs in geval van H2O). Naast vaste stof heb je ook vloeistof(-faze) en gas(-faze).

    Althans zo herinner ik het mij uit m'n curssussen natuurkunde.
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.205
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dit reduceert mijn hele carriëre tot niks. Ik ben heel m'n aktieve periode bezig geweest met vervormingen van vaste stoffen. En nu leer ik dat ze onvervormbaar zijn.
    Nou ja, learning all the time.

    Groet,

    Ad
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    26.275
    Locatie:
    Druten / NL
    Jij bent/was toch een veredelde smid Ad :D ?
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.205
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nou Ron, zover heb ik het nooit geschopt hoor. Fietsenmaker, OK.

    Ik zal je het sterker vertellen. Wij hebben nog wel eens vermoeiingsonderzoek gedaan aan fietsframes van Gazelle, die ze in China lieten maken (of wilden laten gaan maken, is lang geleden). Trouwens op dezelfde machines waarop we de vermoeiingssterkte van dat rottige aluminium waar ze die vliegtuigen van maken onderzochten. Is qua vermoeiïng een rot materiaal, wist je dat? Alle ellende is begonnen met de De Havilland Comets, heeft wel voor jarenlang werkgelegenheid in de vermoeiingsbranche gezorgd......
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.205
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Om er nog even hierop terug te komen, Ron.
    Zoals jij ook wel weet zijn de benamingen nogal historisch bepaald en zijn bepaalde termen gewoon blijven hangen omdat zekere gezaghebbende figuren die ooit zijn gaan gebruiken.
    Het is allemaal een tak van de natuurkunde: continuüm mechanica. Maar niets is scherp afgebakend, waar eindigt natuurkunde en begint filosofie of omgekeerd, bijvoorbeeld. Daar kan je met Stephen Hawkin wel een boompje over opzetten denk ik.
    Maar wat betreft de continuüm mechanica, de verdeling van continuüm ligt wel vast: vaste stoffen, vloeistoffen gassen en plasma's, hoewel plasma als een aparte aggregatietoestand ook nog twijfelachtig is (daar begint het dus al!!!). Maar hoe je dan de wetenschappen die het gedrag van die stoffen beschrijven dan gaat noemen is niet altijd even logisch.

    Waarom is men bijvoorbeeld toen we met vliegen begonnen gasdynamica aerodynamica gaan noemen. Volgens mij is er niets in de aerodynamica dat niet in zijn algemeenheid geldt voor niet-ideale gassen. Maar toch is men dat gaan en blijven gebruiken, terwijl het een aparte tak van sport binnen de gasdynamica suggereert die er in werkelijkheid niet is. In de vloeistof tak zijn scheepsbouwers ook niet ineens over "waterdynamica" gaan praten als aparte tak van de hydrodynamica.

    De min op meer willekeurige indelingen die zo soms regionaal/taalsgewijs gemaakt worden veroorzaken dan ook dat er soms moeilijk te vertalen zaken zijn, wat nog niet betekent dat er in elke taal geen equivalent te vinden is wat precies hetzelfde betekent, maar de term uit het andere taalgebied is op een bepaald moment zo ingeburgerd dat er geen behoefte meer is om die te vertalen. In zo'n geval nemen we dat gewoon op in de Dikke van Dale.

    Misschien verval ik in herhalingen (ik had het er gisteren in de schipperskroeg nog over), maar ik vind het zo'n prachtig voorbeeld. Er is geen Nederlander die in het geval van een cockpit van een vliegtuig praat over de stuurcabine, laat staan de hanenput. Maar het getuigt wel van een gezonde portie zelfspot van Engels sprekende vliegers dat zij die term zijn zijn gebruiken, die overigens oorspronkelijk uit de scheepvaart komt vanwege het haantjesgedrag van jonge officieren. Zoiets laat zich dus niet letterlijk vertalen, maar er is wel een exact equivalent voor.

    Zo zijn er zeilers die zo gewend zijn om in het Engels te communiceren dat ze denken dat "windward" een wel zo speciale betekenis heeft dat je dat niet in het Nederlands kan vertalen. En dat in een gebied als scheepvaart waarin een hoop Engelse woorden juist verbasteringen van Nederlandse woorden zijn. Soms gaat die verbastering zover, dat je taalkundige moet zijn om het nog te zien, bijvoorbeeld "caboose" voor "kombuis" en "duck" voer "doek" (heeft dus niks met Donald te maken...).

    Weinig wetenschappelijk, maar wel leuk!!!!:yes:

    Groet,

    Ad
     
  8. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.800
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Wiskundige modellen zijn steeds een vereenvoudiging van de realiteit.

    Zo veronderstelt de eerste wet van Newton F = m x a een niet vervormbaar lichaam en bijv. ook geen invloeden van wrijving met oppervlakken en lucht omdat de invloed ervan als verwaarloosbaar wordt beschouwd voor dat model.

    Wil je een gedetailleerder model of wil je een model dat voorspellingen maakt wat betreft vervorming, dan valt de vereenvoudiging van starre lichamen weg. De bijhorende formules worden dan meteen een pak ingewikkelder.

    terug on topic:
    de term fluidomechanica wordt gebruikt, maar hier wordt bij mijn weten alleen maar 'vloeistofmechanica' mee bedoeld (geen 'gasmechanica'). Stromingsleer omvat zowel gassen als vloeistoffen.
     
  9. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.162
    Locatie:
    den helder
    Ad...scheepvaart o.k. zo ook met het woordje luchtvaart. Alsof een vliegtuig door de lucht "vaart".
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    10.205
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik ben minder negatief over het misbruik van "vaart". Als je in de Dikke van Dale kijkt dan zal je zien dat "varen" niet alleen het bewegen over water in een boot betekent, maar veel algemener "gaan" of "zich bewegen".

    Ik zie nu in dit oude draadje pas het laatste antwoord van Hans. Of ik heb het gemist, of ik was in een milde bui:D, want anders had ik wel gereageerd. Ik zal het nu maar met rust laten.

    Groet,

    Ad
     

Deel Deze Pagina