Vink vliegt weer F3K, verslag van een herintreder

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Vink, 24 dec 2017.

  1. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    De afgelopen tijd heb ik dagelijks gevlogen en aardig wat uren gemaakt in allerlei omstandigheden. Ik zal jullie niet vervelen met verslagen van al mijn vliegerij, in plaats daarvan zal ik eens proberen te verwoorden wat ik proefondervindelijk heb opgestoken de afgelopen tijd.

    Vlieggewicht / ballast
    De Flitz 2 heeft in mijn ervaring niet veel massa nodig om vooruit te komen en stabiel in de lucht te liggen. Met 237g (20g ballast) kan ik prima in lichte tot wat stevigere wind vliegen en met +40g / 257g red ik me tot en met 25km/u wind inclusief vlagen ruim daarboven. Maar ook leeg / 217g is bruikbaar bij geen of heel lichte wind omdat het heel stabiel en tegelijk langzaam kan vliegen, maar het is erg gevoelig voor sink en mist snel wat penetratie als de wind even opsteekt. Omdat ik het verschil in karakter tussen leeg en 20g ballast nog best groot vind heb ik een 10g stickje gemaakt om te testen in lichte wind. Ik wil niet te pietepeuterig zijn en weet dat elevator trim ook aardig wat kan doen maar ik heb het idee dat ik er in lichte omstandigheden toch iets aan kan hebben.

    Zwaartepunt
    Ik heb van alles getest maar vind in rustig weer 72mm nog steeds optimaal, leeg of met 20g ballast. Als het harder waait is ietsje naar voren wel fijn maar dat hoeft niet veel te zijn, met 70mm en 20g of 40g ballast kan ik aardig rondscheuren bij windkracht 4.

    Flaps
    Nu ik na wat meer vliegtijd wat meer gewend ben aan de effecten van mijn ingestelde flight phases (cruise, thermal, speed/zoom, launch preset) heb ik nog wel wat kleine dingen aangepast. Ik vond dat ik te langzaam vloog in cruise en heb wat vergelijkend onderzoek gedaan tussen simpelweg meer down trimmen of de flaps minder positief zetten en daar snelheid uit halen. Uiteindelijk kwam ik uit op +1mm flaps voor cruise, een mm minder dan voorheen. Dat gaat wat lekkerder vooruit vooral met laag vlieggewicht zonder onnodig hoogte te verliezen. Thermiek flaps heb ik op ongeveer +5mm staan. Dat is vrij weinig in vergelijking met andere Flitz vliegers maar meer vind ik snel teveel de vaart eruit halen, ook met elevator compensatie. Met het zwaartepunt vrij ver achter, laag vlieggewicht en aardig wat snapflap ingesteld is het blijkbaar voldoende. En ik kan met mijn rechter stick makkelijk meer flaps bijzetten als ik het nodig heb.
    Ik heb mezelf aangeleerd om altijd aan het begin van een vliegsessie eerst even de elevator trim van de preset en speed/zoom precies goed te zetten en dat komt de lanceringen ten goede wat betreft strakheid en hoogte.

    Wat gaat er beter
    - Het ziet er allemaal steeds vloeiender uit, ik stuur met gemiddeld kleinere uitslagen en grijp minder vaak in
    - Ik durf steeds hoger en verder van me af te vliegen in alle richtingen
    - Gemiddelde vliegtijden zijn onder alle omstandigheden behoorlijk toegenomen
    - Ik ga niet meer als een razende alles wat op lift lijkt achterna cirkelen maar heb meer geduld en wacht het beste moment af
    - Ik vlieg wat sneller in cruise wat efficiënter lijkt en me helpt om actief op zoek te gaan naar lift en niet te treuzelen
    - Lanceren is iets hoger, constanter en strakker geworden maar mist nog wel hoogte
    - Ik ben veel zelfverzekerder bij harde wind: ik haal betere tijden, land veel preciezer en durf stevig te gooien
    - Al een hele tijd niets meer kapot gemaakt!

    Op het programma
    - Hoger leren gooien, er mag echt nog wel 5-10m bij. Ik heb me de afgelopen tijd vooral op het vliegen zelf geconcentreerd omdat me daar meer rendement uit te halen leek. Dat heeft mijn gemiddelde tijden inderdaad veel goed gedaan maar starthoogte wordt nu weer de meest beperkende factor. Dus dat wordt weer met de logger aan de slag om techniek en kracht proberen te verbeteren.
    - Ik heb in mijn timer de meest gangbare F3K wedstrijdtaken maar gebruik ze nooit, ik vlieg blokken van een half uur continue. Ik ben van plan om vaker bv. 5x2 en 1,2,3,4 te oefenen om zo te wennen aan tactische beslissingen tijdens het vliegen en sneller opnieuw te lanceren na iedere landing.
    - Als voorbereiding op doorlanceren wil ik mezelf alvast aanwennen om de Flitz na iedere vlucht te vangen aan de vleugeltip/peg. Zodra het werpen wat beter gaat kan ik vanuit daar dan leren doorlanceren. Dat zal nog wel even duren ;)
    - Vaker vanaf ochtend tot vroege middag vliegen, ik vlieg meestal in de namiddag maar een groot deel van een wedstrijd speelt zich af in de ochtend en vroege middag en ik wil meer gevoel krijgen voor hoe omstandigheden dan zijn.
    - Lekker veel vliegen in het voorjaar. Niet vergeten om te smeren want ik heb nu al een vuurrooie kop :p
     
    heino, xat, spedter en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Gisteren een super leuke vliegexcursie in Brabant gehad. Ik heb mijn oranje Strike 2 onlangs aan Merijn verkocht en omdat ik het altijd riskant vind om zoiets op te sturen ben ik hem zelf maar even gaan brengen in Nuenen. Ik had ook mijn Strike 3 bij me om te laten zien hoe een 1m vliegt.

    We hebben veel lol gehad met bijpraten en samen wat slingeren op een nabij veldje. Sowieso natuurlijk fantastisch weer dus lekker gooien zonder jas. Ik had al even geen Strike 3 meer gevlogen en het waaide best stevig (maar met lift genoeg) dus het was zeer vermakelijk: in vergelijking met de beheerste rust van de Flitz 2 voelt Strike 3 vliegen nu aan als een soort hysterische flipperkast.:hammer:Ik gooi hem nu hoger dan ooit door betere techniek dankzij veel oefenen met de Flitz, maar heb omdat ie zo licht is en de peg anders aanvoelt wat moeite om de release te timen. Het ging daarom vaak wat gehaakt met een bocht naar links de lucht in. Ik ga met rustiger weer eens goed trimmen en weer wat oefenen op recht lanceren.

    Omdat ik iets te vieren had (opnames afgemixt, studiosessie klaar, in het najaar plaat uit :bier:) in de namiddag weer naar Utrecht om te proosten op een terras. Daarna kon ik het niet laten om rond acht uur s'avonds tegen de schemering nog even de Flitz te vliegen op een nabij veldje. Het contrast met de middag kon niet groter zijn, windstil dus zonder ballast en met flaps langzaam rondkuieren. De Flitz bleef erg goed boven, precies voor dit soort omstandigheden heb ik de Light versie gekozen. De vleermuizen vonden mijn DLG wel een gaaf ding, na een tijdje had ik er bij iedere vlucht wel 5 à 10 direct achter de staart hangen :thumbsup:
     
    B3rnard, tunderman, heino en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Afgelopen zondag met veel plezier gevlogen in Olst, ondank dat ik mijn "race for the bottom" heb gecontinueerd door weer laatste te worden. Dat was geen wonder gezien het feit dat ik het helemaal kwijt was met lanceren, ik kwam volgens mij niet eens meer boven de 40m. Als je dan niet direct na de worp lift vindt dan is het gauw over. Ik heb bij vlagen wel aardig gevlogen, mijn beste ronde was de 3x 3:20 waar ik onder deskundige begeleiding van Arjen de eerste en derde vlucht vol had. Helaas verpeste ik mijn tweede worp en vlucht dus het totaal was niet zo best maar het zag er op zijn minst uit dat ik wel een beetje weet wat ik aan het doen ben. Maar ook domme dingen gedaan. Het ergste vond ik dat ik in de genoemde 3x3:20 ronde door een opeenstapeling van verkeerde inschattingen aan het einde van de eerste vlucht te snel, laag en direct in de aanvliegroute van de andere piloten terecht kwam. Het is goed gegaan maar dat grapje had mij mijn kist, die van iemand anders (veel erger) en iemands score kunnen kosten (ook niet handig) en daar ben ik echt niet trots op. Dit was wat mij betreft één keer maar nooit weer maar ik wil hierbij mijn excuses aanbieden aan de piloten die ik daar ongetwijfeld mee heb gehinderd.

    Ik had gehoopt op een betere score omdat ik in de week voor de wedstrijd behoorlijk progressie had gemaakt en bijna iedere vlucht wel de drie minuten haalde. Maar ja, in je eentje win je altijd! ;) Ik merk dat ik nog zeer gevoelig ben voor competitiestress waardoor ik fouten maak en te gehaast ga vliegen. Dat is deels gebrek aan vliegervaring maar ook gevolg van wat psychosociale problemen waar ik mee in gevecht ben. Ik heb vorig jaar een zware depressie doorgemaakt, ben daar nogal autistisch uitgekomen en dat hindert me in sociaal contact omdat ik in mijn hoofd doorlopend op allerlei manieren aan het evalueren ben of ik het wel goed doe. Dat betekent bijvoorbeeld dat het zoeken van een timer/coach per ronde voor mij een hele opgave is omdat ik me op voorhand al schaam voor het feit dat ik de slechtste piloot ben en al voordat ik iemand aanspreek me uitgebreid aan het afvragen ben of ik die persoon wel om hulp kan/mag vragen. Ik denk ook al heel snel dat ik mensen hinder of in de weg loop. Ik weet dat het onnodig is en nergens op slaat, vind iedereen erg aardig en heb zondag ook gevraagd en ongevraagd van alle kanten goed advies gekregen maar dit breekt me wel op gedurende een wedstrijddag. Dit zal op termijn hopelijk steeds beter gaan naarmate ik de andere deelnemers beter leer kennen. De uitnodiging voor het etentje achteraf vond ik daarom erg leuk. Een ander thema is vliegen met andere DLG's. Omdat ik altijd solo oefen ben ik het niet gewend en vind het soms ook wel wat eng om met anderen in een belletje te zitten. Ook dat kost me punten omdat ik liever een bel uitstap en mijn tijd niet haal dan dat ik iemand trakteer op een mid-air omdat ik het niet goed zie of kan beoordelen.

    Dit gezegd hebbend zit er maar één ding op en dat is oefenen. Wat betreft gooien heb ik gisteren al wat stappen gezet door de peg anders vast te houden (ik hield hem teveel aan het einde van mijn vingers waardoor consequent op hetzelfde punt loslaten niet goed lukte) en weer te proberen de "snap" in het laatste kwart van de rotatie terug te vinden. Daarmee heb ik nu in ieder geval 45-50m terug als basis en een technisch redelijk kloppende worp om verder op te trainen. Over twee weken alweer de volgende wedstrijd dus maar eens kijken of ik mijn kans op de troostprijs wat kan verminderen.
     
    DeltaMike, heino, spedter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. spedter

    spedter

    Lid geworden:
    13 jun 2009
    Berichten:
    520
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Hoi Martijn!
    Heb veel bewondering voor je openheid. Je geeft jezelf hier wel "bloot" en dat kan ik erg waarderen. :worship:
    Ik denk dat er genoeg mensen zijn die je willen coachen ondanks dat je tot nu toe elke keer als laatste eindigt. Je hoeft je daar toch echt niet voor te schamen! Het gaat er toch om dat je plezier hebt?
    Zelf ben ik ook nog steeds veel aan het leren en vind ik mijn scores (nog) niet erg belangrijk, al heb ik wel als doel gesteld om een keer top 10 te vliegen, maar waarom ik vooral mee doe is het plezier wat ik die dag ervaar.
    En ik wil je met al het plezier timen en of coachen hoor! No problemo! :thumbsup:
     
    Vink en heino vinden dit leuk.
  5. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Venray
    Nou Martijn misschien gaat het wel stuivertje wisselen tussen ons tweetjes wat betreft de laatste plek als ik niet iets anders ga proberen. Ik denk zelf eens meer tijd in de tweede kist die ik heb eens moet steken wat de synergy/ helios combinatie is niet zo goed in het maken van bochten en hoogte houden ervan in kleine belletjes. Heb daar toch al van alles aan geprobeerd, ik had zondag toen ik naar Deventer ging ook al het gevoel van het Lam dat naar de slachtbank gebracht werd. Geen goede mindset om een wedstrijd mee te beginnen en misschien dat het daarom ook gebeurde? Wel moet ik zeggen dat ik tijdens de wedstrijd zelf daar niet mee bezig was en ik alles uit de kast hebt trokken om het maximaal te doen. De 3 keer 3.20 had ik misschien wel de 1000 punten kunnen halen maar omdat ik nog stond te praten en iedereen al lekker aan vliegen was werd de 1ste 3.20 niet gehaald maar het ik de andere twee 3.20 wel vol gevlogen wat mij weer een goed gevoel gaf en ik dacht dat ik toch nog wel een beetje kan vliegen. Zoals gezegd ik moet het over een ander boeg gooien om te beginnen met meer tijd steken in de andere kist en een nieuwe dlg te kopen met de airfoils van nu waar ik de mooie Servos die ik won in te bouwen. Ik moet zeggen dat het krijgen van de troostprijs wel goed voelde (hart onder de riem steken) en het motiveert om hard door te gaan met dlg-en want wil echt eens in de top 10 zien te komen en wie weet als sommige van de toppers de griep hebben of zo een podium plekje pakken ....dromen mag toch???? Ik was zondag avond wel gaar en maandag had ik overal spierpijn wat mij zegt dat ik alles gegeven had die zondag en ik hoop dat het zich ooit eens uitbetaald/ vruchten afwerpt, tot die tijd ga ik en jij ook Marijn stug door en wat iedereen in de groep zegt " F3K for ever!!!"

    Grtz,
    Heino
     
    tunderman, specialpainter.nl, Vink en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Thx Heino en Ed. Ik ga sowieso door hoor, al ben ik het hele seizoen laatste. Maakt me niet uit. Wedstrijden zijn ook maar een klein deel van mijn f3k beleving, het grootste deel van mijn tijd ben ik op een mooi plekje lekker tussen de vogels aan het slingeren en ga ik op in de omgeving. De wedstrijden zijn voor mij een manier om snel te leren, op verschillende plekken te vliegen en natuurlijk voor de gezelligheid en sfeer.

    Als ik het vergelijk met op podium staan met een gitaar: daar voel ik geen enkele spanning meer bij maar dat komt vooral omdat ik het al minstens 200x gedaan heb over een periode van 20 jaar. Dat ik een onwennige derde wedstrijd vlieg en mijn draai nog wat moet vinden is dan geen wonder na twee maanden 1.5m vliegen.
     
    heino vindt dit leuk.
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    1.933
    Locatie:
    Elst gld.
    Gewoon doorgaan, er is helemaal niemand bij ons f3k-ers die als een lam naar de slachtbank gaat, het algemene niveau is ongekend hoog op het moment. Iedereen maakt een behoorlijke progressie de laatste tijd, ''oud gedienden'' zullen beamen dat de niet zo heel nieuwe beginners inmiddels het vuur aan de schenen leggen van de ''pro's''. Je persoonlijke groei met vliegen van het begin tot heden moet je niet naast je prestaties ten opzicht van anderen leggen, dat is appels met peren vergelijken;)

    Zodra het vliegen best aardig gaat en je denkt dat je nog hoger kan eindigen, dan kom je er vaak achter dat het tactische gedeelte en de keuzes die daarbij gemaakt worden ook erg belangrijk zijn, zeker wanneer je iets bent geklommen in de ranglijst merk je dat een klein dingetje er aardig in kan hakken. Die tactiek en keuzes maken leer je gaandeweg, het is dus onvermijdelijk dat je af en toe weer s ff naar onderen kukkelt tijdens deze leerweg. wordt je hard van en helpt je bovendien om te relativeren en gewoon plezier te blijven behouden in je hobby.

    Zodra je de tactiek aardig onder de knie hebt en kan beredeneren ''als ik toen 15 seconden langer had gevlogen was er dit of dat gebeurd'' kom je er achter dat je de laatste tijd ook het vliegen zelf had moeten oefenen;)

    Zelfs de wereldkampioen heeft die momenten, alhoewel ik daar vooral Bastiaan voor moet bedanken;) waren trouwens 12 seconden, maar goed...lol.

    Blijf plezier houden, ook als het ff wat minder gaat, is de enige echt goede tip die ik kan geven.

    f3k forever!
     
    tunderman, BastiaanD, crins en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Bedankt voor de opsteker Vincent. Begrijp me goed, ik zit hier niet te miauwen, wil zeker niet zielig doen of medelijden en ben ook niet gefrustreerd over de uitslag. Dit is nu eenmaal mijn "verslag van een herintreder" dus ik probeer weer te geven wat ik meemaak. 'Ter lering ende vermaeck' zoals ze vroeger zeiden.

    Ik begrijp heel goed dat tactiek een groot deel van de ranking gaat bepalen zodra de tijden volvliegen beter lukt. De scores in de top 5 liggen ook echt maar secondes van elkaar verwijderd. Dat maakt het ook zo'n interessant spelletje! Hoewel langer in de lucht me in eerste instantie het meest zal helpen, probeer ik ook aan tactisch denken tijdens vliegen te wennen. Tegenwoordig oefen ik daarom vaak solo 1-2-3-4, mijn favoriete f3k taak.

    Gisteren de hele middag aan de slag geweest. Mooi voorjaarsweer met matige wind en leuk druk vogelverkeer. Ik heb meegevlogen met de bekende buizerds en valkjes, maar ook met een koppeltje ooievaars en, tamelijk bizar, een groep van 20 thermiekende zwanen! Ik wist niet eens dat ze dat deden. Ze waren er ook niet heel goed in maar heel indrukwekkend om te zien en te horen, 20 sets klapperende vleugels van dat kaliber maakt een hoop herrie.

    Ergens in het derde uur viel er een soort kwartje met lanceren. Ik was met het advies dat ik zondag had gekregen van Arjen en Jorick bezig en snapte maar niet waarom ik niet in coil kon blijven tijdens roteren. De reden bleek dat ik mijn rechterarm altijd teveel aanspan. De combinatie van rechterarm slap houden tot en met de helft van de rotatie en wat feller voetenwerk leverde opeens een stevige snap op en een loeiharde worp! :yes:Ik had geen logger aan boord maar ik schat rond de 65m. Daarna lekker doorgevlogen, nog een keer of 15 gegooid en ik kon het redelijk vasthouden. Ik zal vandaag eens loggen maar het is zeker beter dan het was. De tijdsduur van de totale start/zoom is ook duidelijk toegenomen. Mijn timer bliept de eerste 5 seconden na start en ik zit nu precies in zoom totdat dat stopt.

    Het wordt fantastisch weer vandaag dus weer lekker aan de slag vanmiddag. Niet vergeten factor 50 op de bakkes te smeren om te voorkomen dat het vel erafdondert :p
     
    tunderman en heino vinden dit leuk.
  9. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Venray
    Klink goed Martijn,

    Dat van dat gooien ben ik ook nog aan het oefenen en kan ook nog beter bij mij.

    Ik haak een beetje op jou draadje in omdat ik ook ruim 5 jaar niks gevlogen heb en ik in die tijd wel lid was bij 2 clubs....Dit hield het waak vlammetje aan bij mij en nu is het vuurtje weer een beetje aan het branden

    Gisteren avond ben ik met mijn tweede kist in de weer geweest bij dead air zoals ze dat noemen en is ideaal om je kist af te stellen. In deze lucht hield ik deze kist toch eigenlijk net zo lang in de lucht als mijn eerste kist hhhmmmzzzz

    Maar van ochtend eens een sessie van 1uur 40 minuten gevlogen. Iets wat met het zwaartepunt gegoocheld tot ik het eens zo achterlijk liet staan. Deze kist maakt de bochten wel makkelijker zonder al te veel te zakken als mijn eerste kist....Da's een pluspuntje!!! Uitslagen waren al redelijk OK en dan maar eens flink aan het zoeken naar lift....hetgene wat ik nog eens moet doen samen met Richard want die is nu mijn benchmark . Ook houd deze kist wat makkelijker de snelheid vast wat een voordeel is in het prikken naar een ander luchtgedeelte en het draaien voor thermiek. Dit resulteerde dat deze kist mij wat meer tijd geeft om deze goed in de thermiek bel te plaatsen want ik zat er nog wel eens nettttt langs = null schieber zoals de Duitsers zeggen en net iets in de bel gaat de snelheid iets wat omhoog en veel meer lift
    Dit was erg leuk en resulteerde weer dat ik zelfverzekerde was om mee te gaan met de bel wind afwaards en ik dus erugggggg hoog kwam met de kist. Mijn zender begon te zeuren over RSSI low en wat later TELEMETRY lost ......de kist was eruggg klein geworden maar stuurde toch nog gewoon.
    Deze vlucht dus eerst wat hoogte afgebouwd waarna ik weer opzoek ging naar het volgende belletje, in deze trouwens laatste vlucht vd dag heb ik op drie bellen meegelift en een vlucht duur van 18 minuten wat voor mij eigenlijk toch nog langer had mogen duren en is niet gek gezien dat al zoekend begonnen ben op een hoogte van 12 meter met de eerste bel die helemaal uitgevlogen ben totdat ik bijna de kist niet meer zag.

    En nu zit ik op mijn werk nog na te genieten van deze sessie en dit verhaal te te typen.....Ik zit alweer met mijn gedachten bij de volgend wedstrijd die ik samen met Richard mee wil gaan doen en ook de volgende stappen die ik wil gaan nemen kwa aankoop andere kist.....mooi verder dromen dan maar zeg ik en kijken waar we uitkomen ooit


    Ik kan ook niet wachten om weer samen met jou Martijn te gaan vliegen en kijken of we samen weer stappen vooruit hebben gemaakt tot die tijd zal ik ook mijn stapjes in jou draadje erbij zetten.... misschien wel motiverend voor ons beide en misschien voor anderen die dit lezen

    Grtz Heino
    F3K for ever!!!
     
    tunderman vindt dit leuk.
  10. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Post gerust je belevenissen hier Heino, vind ik leuk om te lezen!

    Vandaag maar eens een uurtje werptraining met logger gedaan. Mijn eerder genoemde superworp van maandag is helaas niet in mijn muscle memory terechtgekomen, ik ben uiteindelijk uitgekomen op 50m +/- 2. Wel fijn is om te merken dat er nog wel vooruitgang te halen is in arm verder naar achteren houden en de snap aan het einde, af en toe heb ik dat even goed en dan zit ik er zo nog 5-8m boven. Ik ga de aankomende tijd dat uurtje met logger zo vaak mogelijk doen tot ik op zijn minst consequent op 60m kom, voor mijn gevoel is dat punt binnen bereik maar ik moet het echt in mijn slungelige lichaam programmeren/stampen anders gaat het meteen weer verloren. Wel positief is dat ik steeds minder fouten maak, iedere worp is ongeveer hetzelfde en ik haak bijna nooit meer nu ik de peg anders vasthoud.

    Ik vloog gisteravond nog even met de Strike 2 die ik aan René heb verkocht. Ik heb hem geholpen met het toestel trimmen, de vliegfases en leren vliegen/werpen. René heeft nog geen DLG ervaring en nog wat moeite met snelheid managen en de gevoelige elevator, maar dat zal ie snel oppakken en dan wordt het lift zoeken. Leuk om iemand anders met f3k te infecteren. Ik had het gevoel dat ik de Strike 2 nu hoger gooi dan de Flitz maar het kan ook perspectief/gezichtsbedrog zijn, 50m met een mini gooien ziet er snel erg hoog uit. In ieder geval gooi ik hem veel beter dan ooit. De Flitz bleef ook lekker op de laatste zwakke lift aan de hemel kleven, ik vind het altijd mooi vliegen bij zonsondergang.

    Over de Flitz ben ik nog steeds super tevreden, nog nooit zo'n indrukwekkend vliegtuig gehad. Nu ik meer uren ermee heb gemaakt komt er steeds neer rendement tevoorschijn. Ik word steeds beter in coördinatie van bochten, zowel hoog als laag bij de grond. Ik ben de ailerons veel actiever gaan gebruiken, meestal ietsje tegen rudder (en draaicirkel) in om kleine bochten relatief vlak te kunnen draaien. Dat geeft duidelijk meer rendement in kleine bellen dicht bij de grond. Ik ben anders naar het vliegtuig in de lucht gaan kijken, ik denk nu veel meer in vloeiende lijnen vliegen met de juiste snelheid/bank/draaicirkel en alleen corrigeren als er iets afwijkt. De Flitz doet het nu eenmaal veel beter zonder al teveel inbreng van mijn kant en hem in de juiste houding en snelheid brengen en houden werkt erg goed. Ook kan ie prima zelf lift vinden, soms zet ie het opeens op het lopen in een bepaalde richting en als ik dan 10 seconden niks doe vliegt ie zichzelf meestal in lichte stijgvlucht een sterke bel in. Misschien is dat gedrag oud nieuws voor ervaren DLG'ers, ik kende het ook al wel van de Strike die het af en toe deed maar de Flitz is er wel heel erg goed in. Vluchten worden ook echt langer, afhankelijk van de bruikbare ruimte haal ik nu zeer regelmatig 5-10min en meestal ook wel 2:00-2:30 als ik niks goeds te cirkelen heb kunnen vinden.

    Wat betreft settings is er weinig veranderd. Ik heb wat minder snapflap down geprogrammeerd omdat dat wat rustiger vliegt en efficiënter lijkt zonder dat ik aan wendbaarheid heb verloren. Ik vind +1mm flaps als cruise setting nog steeds erg fijn. Ik had wat speling op de rechter flaperon die ik met CA op de heveltjes heb weggehaald, dat had positief effect zeker nu cruise en speed/zoom (neutraal) zo dicht bij elkaar zitten. Zwaartepunt is nog steeds 72mm-70mm afhankelijk van ballast en wind. Ik word beter in lichtgewicht vliegen, zonder ballast met 217g gaat me steeds beter af ook bij wat lichte wind. 10g/227g bleek ook een zinnige stap maar bij 20g/237g gaat ie opeens heel mooi rennen in cruise en speed dus dat blijft de favoriete setting voor turbulent weer of vanaf windkracht 3. De 40 en 60g sticks liggen al weken werkeloos in de case.
     
    spedter, Alpha21 en heino vinden dit leuk.
  11. heino

    heino

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Venray
    Nou ik ben vandaag vreemd gegaan.

    Ik mocht eens Richard zijn zender vast houden en eens een rondje met zijn NXT vliegen en dat viel niet tegen. Richard wierp en even omhoog en had zo een bel te pakken en kan al zeggen over deze kist dat de stijgvermogen echt heel goed is en zonder extra ballast een goed steekvermogen heeft alleen ging et niet echt heel hard vooruit maar zakken deed ie niet hard.

    Erna heb ik ook nog met mijn tweede kist gevlogen waar een tweagel td vleugel op zit en het bochten werk is bijna identiek alleen dat ie ietsje minder hard stijgt en het steek vermogen is wel wat slechter maar komt aardig in de buurt. Ik denk wel dat ik bij Richard eens mijn kist er langs houd en wat uitslagen overneem om eens uit te proberen. Er was vanmiddag aardig wat thermiek en ik liet me echt ver mee drijven wat alweer snel tot een hoogte van 180 meter resulteerde.....maar dan het terug komen dat lukte de ene keer beter dan de andere keer maar i.p.v. landen voor mijn voeten of in mijn hand moest ik naar de andere kan van het veld lopen, maar ik was wel gelandt op het veld
    Al met al was het vandaag een goede dag.

    Gisteren was dat een ander verhaal toen heb ik van alles uitgeprobeerd om goed te kunnen steken/ vooruit te vliegen en een bel te kunnen pakken maar het ging echt niet lekker.
    Bellen gingen snel voorbij en met de cross wind over ons veld moest ik al snel over gaan tot landen omdat het erg turbulent was op boom hoogte en ik niet weer de boom wil in klimmen toch gaf ik gisteren een 6 vanwege toch weer een boel te kunnen uitproberen/leren en ik em soms toch langer boven kon houden.

    Vandaag was een goede 8 omdat ik heel vaak erg lang boven kon blijven en meerdere bellen per vlucht te pakken keer.

    Ik ben al benieuwd naar morgen....maar toch samen vliegen vind ik nog mooier....toch iets van competitie element wat er voor mijn gevoel in zit en ik mij nog meer gefocust krijg en gedreven.
    Ik heb een goede sparringpartner aan Richard daarvoor en misschien dat ik toch een zelfde type kist moet aanschaffen als Richard...... Kan ik mijn kist niet meer de schuld geven als ik sneller beneden ben

    Ook die tip van jou Martijn om in het eerste gedeelte je arm minder gespannen te houden om juist een goed coil effect te krijgen resulteert wel in een iets betere hoogte dan mijn normale gorilla power worp dus nog genoeg te oefenen zeg ik pppfff maar is wel leuk om te doen gelukkig

    Grtz Heino
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2018
    tunderman en spedter vinden dit leuk.
  12. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    1.933
    Locatie:
    Elst gld.
    worp; kijk en mik op de horizon, houdt je arm ten alle tijde horizontaal en gestrekt . probeer niet te gooien, maar laat 'm als het ware alleen los.Probeer je arm te ontspannen en laat de rondvliegende kracht het werk doen.

    Lekker bezig jullie;)
     
    tunderman en heino vinden dit leuk.
  13. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk om te lezen dat het goed gaat Heino en goed idee om eens met de Stream NXT van Richard te vliegen. Ook interessant dat samen vliegen je scherper maakt, bij mij is het vooralsnog precies omgekeerd. In mijn eentje ben ik erg gefocust maar in gezelschap in de vorm van publiek of medevliegers raak ik wat afgeleid en vlieg ik minder strak. Ik merk dat ook met werpen, juist in gezelschap ga ik haken of andere fouten maken. Maar routine helpt en dit aspect zal ik ook wel langzaam meer onder controle krijgen.

    Gisteren was ik voor het eerst met Flitz op een locatie op 25min fietsen vanaf huis waar ik erg mooi kon vliegen. In tegenstelling tot mijn andere plekken is het volledig vlak zonder obstakels in de directe omgeving, afgezien van wat rare propellers op een stokje. Ook wat minder uitbundige beestenboel (hoewel ik toch een groepje konijnen, een hoop vogels waaronder valkjes en twee buizerds heb gespot) maar wel een asfaltweg om vanaf te gooien, dat oefent lekker.
    IMG-20180421-WA0019.jpeg IMG-20180421-WA0023.jpeg

    Het was er gisterenmiddag zo thermisch dat ik oneindig kon vliegen. Meer dan voldoende thermiek om goed te klimmen na een worp en de sinkperiode erna te overleven tot de volgende liftfase. Soms haalde ik het maar net maar ik kwam altijd net op tijd wel iets te cirkelen tegen. Om mezelf uit te dagen en niet de hele middag naar een klein kruisje hoog in de lucht te staren daarna vooral geoefend met lage saves en terugkomen vanaf ver downwind met (te) weinig hoogte. Ik heb recent ontdekt dat ik op 1 à 2m hoogte vliegend flinke afstanden kan afleggen, profiterend van grondeffect en warmtestraling van de grond. Daarvoor moet je wel redelijk snel vliegen anders lig je zo op de grond. Leuk om te oefenen, mooi om te zien en een handige skill voor competitie. Mijn lage saves worden ook steeds beter, ik kwam gisteren meerdere keren vanaf ooghoogte boven de asfaltweg weer weg naar 100m+.

    Werpen blijft vooralsnog rond de 45-50m hangen. Vandaag ga ik daar weer een uurtje verder op trainen. Bedankt weer voor de tips Vincent!
     
    heino vindt dit leuk.
  14. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Nog een mooie blooper: Gisteren was ik aan het praten met een collega vlieger tijdens het verwijderen van de beschermhoezen na een vliegpauze en had een flink WTF moment tijdens de eerste launch, de Flitz schoot zijwaarts en achterover. Bleek dat de vin hoes er nog op zat :hammer:

    Het korte vluchtje vanaf 15m ging nog best ok, hij vloog nog opmerkelijk goed met wat down drukken. Ik heb er maar hard om gelachen, wetende dat ik voor het zelfde geld het arme Flitzke aan diggelen had kunnen gooien op de asfaltweg.
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2018
    tunderman en heino vinden dit leuk.
  15. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Na de korte hittegolf de afgelopen week doorgevlogen in het onstuimige en instabiele weer. Woensdag wat schade gevlogen in ruig weer: ik werd door turbulentie weggesmeten met als gevolg een harde landing op de neus met een radslagje om het af te maken. Het leek erop dat ik een servo had gemold want één van de flaperons deed het niet meer en stond bevroren in vol op de rem. De vin had een eenzijdige delam en de nosecone een heel stel haarscheuren.

    Toen ik de vleugel er af haalde snapte ik het pas want toen bleken alle vleugel connector pinnetjes afgebroken te zijn! Leek me goed nieuws want de servo was dus waarschijnlijk gewoon intact en het zou een kwestie zijn van alleen maar de connector in de romp vervangen en de vin en cone met CA fixen. Makkelijk zat. De CA reparaties waren inderdaad zo gedaan. Maar die vier pinnetjes hebben me nog aardig dwarsgezeten :stout:

    Het bleek namelijk dat de gebruikte connector (male header strip van Fischer met ronde .5mm diameter pinnen) helemaal niet zo makkelijk of eigenlijk niet op voorraad in NL te vinden was en ik wilde de vleugel connector alleen maar openen als ik echt geen andere optie had. Dus maar meteen bij twee verschillende leveranciers uit Duitsland en Polen besteld maar die presteerden het allebei om door treuzelen net in koningsdag te vallen en dus pas na het weekend (en F3K Blokzijl) te leveren. Bedankt hè! :bye:

    Een noodoproep in een appgroepje van bevriende vliegers bleek de oplossing, zo vond ik toch vrijdag de juiste passende connector. Dus meteen nieuwe connector gesoldeerd en in de romp gelijmd met 'Bison Max Repair Extreme' (dat is :offtopic: voor snel en transparant opdrogende, wat siliconenkitachtige lijm die flexibel blijft). 20180424_234003.jpg 20180426_124843.jpg Ik hoop dat de flexibele montage de kans op herhaling van deze schade klein maakt. Ook heb ik vóór de montage de pinnetjes heel ietsje ingekort omdat dat net wat beter paste in de vleugel connector en de pinnen minder kwetsbaar voor knikken en buigen maakt.

    Om mezelf wat rust te geven besloot ik de Flitz na een uitgebreide test in te pakken en niet meer te gebruiken tot de wedstrijd aanstaande zondag. Dus maar weer eens het stof van de Strike 3 afgeblazen en daar de afgelopen drie dagen mee gevlogen. Ik ben toch wel weer verliefd op het kleine dappere rakkertje. Grappig om te merken dat ik door de intensieve training met de Flitz de Strike 3 veel effectiever en strakker vlieg dan begin dit jaar. Het is natuurlijk ook wel veel thermischer nu maar ik haal er ook duidelijk meer uit. Het is allemaal wat wilder en minder stabiel dan de Flitz maar vliegt toch prima, pakt thermiek goed op en is leuk om ook op 2m hoogte nog op mierenruften rond te floaten. 20180427_174433.jpg Ik heb veel zin in de wedstrijd zondag. Beetje spannende weersverwachting met onweersbuien en regen overdag maar geen stormachtige wind. Deze week was het doorgaans veel beter weer dan voorspeld dus ik hoop dat die trend nog even doorzet. We gaan het zien.
     
    jaap27 en heino vinden dit leuk.
  16. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Helaas is de wedstrijd afgelast. Jammer natuurlijk maar alle respect voor de keuze van de organisatie. Het was in Utrecht echt rotweer vandaag, ik kon vanaf mijn dakterras de Dom nauwelijks zien door de regen. 20180429_122409.jpg Met dat weer een dag op een blubberig weiland rondhangen in de hoop dat je nog net een half rondje kan vliegen is gewoon niet joie de vivre. (Voor een tamelijk complete opsomming van wat wèl joie de vivre is, zie hier).

    Gisteren natuurlijk wel volle bak geoefend met de Strike3. Het was nogal onstuimig weer en windkracht 4-5 dus heel veel korte vluchtjes maar daarmee ook heel vaak gooien, wat goed voor me is. En, wat een pret als je dan opeens 6, 8 of 10 min met het kleine boefje haalt als de wind/sink/turbulenteprut een paar minuten afzakt.

    Ik heb een vraag over werpen omdat ik denk dat ik misschien iets heb gevonden wat me kan helpen die 50m grens een keer te kraken. De aanleiding was dat ik het helemaal gehad had met proberen de positie van mijn rechterarm te controleren, mede omdat ik zo vaak als advies lees/hoor/zie dat het eigenlijk niet meer zou moeten zijn dan een slinger/touwtje en dat kracht proberen te zetten contraproductief werkt. Op zich voel ik dat ook wel maar ik mis nog echt wel rotatiesnelheid en dat beperkt de werphoogte. Dus ik dacht laat ik eens focussen op mijn linkerarm en dat leverde wat nieuwe inzichten op.

    Om te beginnen merkte ik dat als vanaf het begin van rotatie naar mijn zender ging kijken ik automatisch meer in coil draaide en dus ook meer over hield voor de zwiep aan het einde vlak voor de release. Daarnaast viel me op dat ik de snelheid van de rotatie veel beter vanuit de linkerarm kan controleren (met de zender als contragewicht) dan met rechts. Het bewijs kwam meteen toen ik het zo snel mogelijk probeerde, toen struikelde ik na release omdat ik veel sneller roteerde dan dat ik mijn stappen kan zetten. Na even dooroefenen (en me realiserend dat de Flitz groter en zwaarder is dan de Strike3) kwam ik uiteindelijk op een regelmatige versnelling en dat leek echt wel efficiënt. Het zorgde in ieder geval voor zoefgeluiden die die de Strike3 nooit eerder maakte tijdens de start en zichtbare winst in hoogte. Dus, nu de wedstrijdquarantaine van de Flitz weer is opgeheven ga ik hier maar eens mee verder oefenen zodra het weer het toelaat.

    Ik ga hier niet vragen of dit De Oplossing is want dat is toch voor iedereen anders, maar ik ben wel benieuwd of andere DLG-vliegers dit herkennen. Gebruiken jullie ook de zender als gewicht en/of visueel focuspunt in een worp? Om het nog anders te beschrijven: ik heb wel eens gelezen dat DLG-ers hun zender als contragewicht gebruiken met lanceren maar had dat nooit echt gevoeld, nu heb ik daar enige controle over lijkt het.

    Ik hoop dat het geen zijpad is of potentieel slechte gewoonte maar een serieuze zet naar betere controle en toegenomen rotatiesnelheid. Verder ben ik benieuwd of dit ook lukt met de Flitz of dat het misschien iets is wat alleen lukt met een 1m. Ik zal laten weten hoe het uitpakt maar ben ondertussen ook benieuwd naar jullie tips, opinies en ervaringen hiermee.
     
  17. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.296
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb ooit gelezen dat Peter Aanen zijn zender ook als contragewicht gebruikt tijdens de worp en dan voor de release zijn zender-arm intrekt om de rotatiesnelheid nog eens te verhogen.
    Je weet wel, als je op een draaiende draaistoel zit en je je armen intrekt ga je sneller draaien. Dat effect.
     
    Vink vindt dit leuk.
  18. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    135
    Locatie:
    Utrecht
    Aha... dat is ook nog iets om mee te nemen met uitproberen. Ik had daar nog niet aan gedacht. Mocht je dit lezen Peter, kan je dan nog wat uitleg hierover met mij/ons delen?

    Wat ik wel al deed was proberen mijn zender net "buiten beeld" linksom te draaien om mezelf te dwingen er achteraan te kijken en mee te draaien. Alsof je een voor een kar gespannen ezel een wortel aan een hengel voorhoudt zodat ie harder gaat lopen.
     
  19. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    457
    Locatie:
    Arnhem
    Wat Wubbe zegt: zender naar je toe trekken tijdens het laatste deel van de worp. Kunstschaatsters maken ook gebruik van deze techniek.
     
    Vink vindt dit leuk.
  20. vw4style

    vw4style

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    2.859
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Youtube staat ook vol met filmpjes van F3K.
    Pierre Meunier heeft er aardig wat gemaakt.

     

Deel Deze Pagina