Vintage ASW 15 Hegi

Het volgende "project" na het electrificeren van mijn Mosquito is de ASW 15. (en tussendoor probeer ik mijn balsa sportkistje de lucht in te krijgen)

Deze ASW lag letterlijk bij mij achter een schot op zolder en heb ik het afgelopen weekend maar eens tevoorschijn gehaald. Nu ik wat ervaring heb opgedaan met brushless ga ik deze kist ook ombouwen naar electrisch. Dat is niet het enige, mijn wensen/takenlijst ziet er als volgt uit:

- vleugels strippen, zijn me niet naar de zin, moet beter glad geschuurd worden
- inbouwen van servo's om rolroeren rechtstreeks aan te sturen, niet meer met allerlei overbrengingen vanuit de romp
- inbouwen van stoorklepppen, zitten er nu niet in
- staartvlakken ook strippen en mooi strak afschuren
- vleugels en staart opnieuw in de oracover
- brushless inbouwen
- denk nog na over aansturing hoogte en richting, is nu met metaal/balsa stangen, wellicht ombouwen naar servo's achter in de romp
- romp strippen en wit spuiten, is nu vergeeld

Niet direct noodzakelijk maar wel mooi om te bouwen:
- schaalcockpit
- intrekbaar wiel
- aanpassing naar ASW 15 B type, dit is een A. De B heeft o.a. een ander richtingroer.

Eerst voldoende om te doen! Even wat foto's voor de beeldvorming (vleugel strippen is inmiddels gestart).

"Uit den ouden doosch"



Mooie reclame uit die tijd





De huidige stand van zaken




 
Laatst bewerkt:
Deze ASW 15 heeft volgens mij precies dezelfde romp als dat ik heb. Ik heb de romp gekocht zonder vleugels, dus daar zelf wat voor gebouwd. Het wiel heb ik er uit gezaagd, en het gat dicht geharst. Mijne is nu dus zonder wiel. De romp heb ik ook maar opnieuw wit gespoten. Ik zal binnenkort es kijken of ik nog een paar foto's kan posten.

Dit draadje blijf ik wel volgen!

Groeten Halmar
 
Jacob,

Heerlijk die oude kisten. Uit het verleden weet ik nog dat Hegi een wat "minder" merk was.;)

Ik weet niet of dat aan mij gelegen heeft. :rolleyes:

BTW, je hebt een Mosquito opgeknapt. Heb je toevallig de materiaal lijst hiervan?
Ik heb de maten nodig van wat onderdelen. (Dikte van spanten liggers en dat soort zaken)

Blijf dit zeker volgen.


Gr Harry
 
Hegi / Revell

Harry,

Ja, mooi he dat oude spul . .

Heb de doos nog eens goed bekeken en ontdek nu na 25 jaar dat er een Hegi sticker over het merk Revell is heen geplakt. Blijkbaar is er toen iets zakelijks tussen die 2 gebeurd.

Dat Hegi 'wat minder' was kan ik eigenlijk wel beamen. Dat ik de vleugels aan het strippen ben heeft alles te maken met de wat mindere kwaliteit balsa die in de doos aanwezig was. Met mijn huidige (levens) ervaring en wat meer geduld dan toen hoop ik deze kist een niveau hoger te krijgen in afwerking.

De romp is van hetzelfde laken een pak: relatief zwaar en verdiend her en der misschien nog wel wat versteviging.

Desalniettemin, bouwen is 90% van onze hobby, dus ik 'pruts' lekker verder!

Jacob
 
Leuk, ik ga je draadje zeker volgen. Volgens mij heb ik bij mijn ouders thuis de zelfde doos zien staan. Ik ben erg benieuwd hoe de ASW straks presteert. Succes met je project
 
en ontdek nu na 25 jaar dat er een Hegi sticker over het merk Revell is heen geplakt

Dit is geheel nieuw:confused: Dacht dat Revell alleen in plastic modellen deed.
Zou het merk "Vedes" vroeger ook zoiets hebben gehad?

en wat meer geduld dan toen hoop ik deze kist een niveau hoger te krijgen in afwerking

Hoe komt het toch dat dit zo bekent klingt....................:D:D

BTW bedankt voor de scans voor de Mosquito!!

Gr Harry, ben benieuwd naar de volgende Up-Date.
 
Revell heeft een tijdje de merknaam Hegi gevoerd voor RC modellen volgens mij. Ik had vroeger een RC Hovercraft van Revell.

By the way, dit lijkt me nu typisch een 'vintage glider' :)
 
Het begin is er

Vanavond wat tijd gevonden om met de ASW aan de slag te gaan.

Eerst maar eens een standaard gebouwd waar de romp mooi in rust, maakt het werken een stuk stabieler.

SV105351.JPG


Daarna begonnen aan het verwijderen van de folie van 1 van de hoogteroeren. Daaronder blijkt een zwak plek te zitten, het balsa is gescheurd. Bovendien ben ik nu niet blij met mijn schuurwerk van toen . . .
dus gelijk ook maar eens voorzichtig begonnen te plamuren

SV105353.JPG


En als laatste is de romp van binnen ontdaan van zijn apparatuur en een beste klomp lood. Samen met het idee om richting- en hoogteroer aan te laten sturen door servo's achter in de romp heb ik besloten om de hoogte roeren pas als een van de laatste klussen in de oracover te zetten. Daarmee houdt ik de mogelijkheid open om nog wat mooie rondingen te maken ter gewichtsbesparing.
SV105352.JPG


Jacob Bos
 
Dank je, moet eerlijk zeggen dat jij me met jou ASW wel geinspireerd hebt! Ga mijn best doen om dat nivo ook te halen!

Heb net een nieuw draadje gestart over een manier om je stuurvlakken aan te sturen, wellicht dat iemand in dit hoekje van het forum er ook iets van vindt of over weet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lak verwijderen

Vandaag gestart met het verwijderen van de lak van de romp. Wat een p....klus. Ik weet niet meer wat ik er 25 jaar geleden opgesmeerd heb maar het is dik en hard . . .

Heb nu 2 gedeeltes gedaan, zoek het verschil:

SV105371.JPG


De achterzijde in detail:

SV105368.JPG


En de voorzijde:

SV105369.JPG


Het verschil is de manier van verwijderen van de lak. Achter is gewoon gedaan met een 'schuurspons'. Over dat stuk heb ik ruim een uur gedaan. Dat duurde me veel te lang, daarom aan de voorzijde heel voorzichtig met afbijt aan de slag gegaan en dat werkte supergoed! Geen beschadiging van de GFK romp. De hele voorzijde die hier kaal is gemaakt was na 10 minuten al zover!

Als het morgen droog is buiten ga ik door met afbijten tot de pot leeg is. ( heb maar een klein potje om het te proberen)
 
Ik heb onderlaatst de romp van een Hurricane kaal geschuurd. Daar zat ook keiharde meuk op. Het beviel mij bijzonder goed om dat nat te schuren. Lekker veel water gebruiken. Dan loopt het schuurpapier niet vol en blijf je goed schuren. Misschien een idee voor als je door je afbijt heen bent.

Het blijft uiteraard moeizamer dan dat de chemie het zware werk voor je doet.
 
@Kees: Dank, eBay blijf ik zeker in de gaten houden! Het kriebelt wel, maar mijn ASW heeft ooit maar 1x uit het handje gevlogen. Als er straks een brushless in de neus hangt weet ik pas echt wat hij doet. Feit blijft dat hij volgens mij relatief zwaar is door de materialen 'van toen'. Om dan 2 x dezelfde te hebben is voor mijn gevoel wat dubbel. Desalniettemin . . reserveonderdelen (als een romp) zijn natuurlijk altijd handig.

@Berrie: als de pot leeg is wacht ik gewoon tot maandag hoor, haal ik een nieuwe!
 
Weer een stapje

Vandaag lekker geknutseld! ASW is nu echt verfvrij, de laatste spatjes met waterproof verwijderd, perfect kale romp.

Daarna de hoogteroeren onder handen genomen, zijn nu keurig glad en mooi strak, dat was niet zo :(. Ach ja, ben wel 25 jaar verder nu . . .

Als laatste een stuk van het kielvlak afgehaald om de gelijkenis met een ASW 15B groter te maken. Folie van richtingsroer is ook verwijderd en kan dus nu voorzien worden van een extra stuk om het geheel af te maken.

Hier de foto's, omdat beeld altijd nog meer zegt dan tekst:

SV105399.JPG


SV105400.JPG


SV105401.JPG


SV105403.JPG
 
Het echte werk

Vorige week (alweer) een bezoek gebracht aan het grote voorbeeld: een echte ASW 15: de PH 1352 van Hans, Adriaan en Robert Oudhuis die gestationeerd is op Veendam. Het lijkt me leuk om deze kist na te maken. Nu is het aan de buitenkant niet zo moeilijk, registratie in de juiste kleur en je bent een heel eind.

Spannender wordt de cockpit, daar heb ik foto´s van genomen en dat is een mooie basis voor het nabouwen. Het wordt mijn eerste poging om semi/schaal iets na te bouwen, erg leuk!

Leuker was nog dat ik die dag ook nog heb meegevlogen in een ASK-13 met 1 van de eigenaren Hans Oudhuis! Blijft toch een prachtige ervaring!

Hier nog foto´s van de PH 1352:

SV105412.JPG


SV105414.JPG



SV105434.JPG


SV105458.JPG
 
Voortgang . . .

Dank voor je belangstelling, voortgang is er weinig op dit moment. Ik ben met 2 projecten tegelijk bezig, deze ASW en de Wings 190. De laatste schiet lekker op en dan ga ik door met de ASW.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top