Vintage ASW 15 Hegi

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door jacobbos, 25 aug 2008.

  1. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Heeft weinig zin, als hij verder draait zie je de binnenzijde van de romp.;)

    Tot nu toe heb ik 99% van de opnames voorzien van achtergrond muziek, windgeruis is niet echt enerverend.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  2. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dit was weer een lekker binnendagje, lekker gewerkt aan de camera bevestiging in de ASW. Die zit er nu definitief in en is eenvoudig demonteerbaar.

    Vanaf de buitenzijde ziet het er zo uit.

    [​IMG]

    En dit is de bevestiging. Aan de ene zijde gewoon een sleuf in een plaatje waar de servoplaat in schuift. Andere zijde wordt met een veer vastgeklemd.

    [​IMG]

    En dan was er nog 1 klusje die de reparatie na het laatste ongelukje afrondde, de registratie van het originele voorbeeld weer aanbrengen.

    [​IMG]

    Zo is de ASW klaar voor het volgende seizoen. Alhoewel, er is 1 servo van de stoorkleppen die af en toe wat moeilijk doet...

    Groet,

    Jacob Bos
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Weet je zeker dat het de servo is?
    Een remklep is een gevoelig ding, de klap van een crash kan gemakkelijk een kleine vervorming veroorzaakt hebben, waardoor hij soms (onder bepaalde belastingen) ergens klem komt te zitten. Ik heb ooit ook een probleem met een remklep gehad. Wat precies de oorzaak was, heb ik niet kunnen achterhalen, maar het was weg toen ik hem helemaal uitelkaar heb gehaald en bij alle onderdelen die ik kon bereiken de randen heb afgebraamd (geschuurd/gevijld). Wat zal het zijn geweest? Een braampje van 5/100 - 1/10 mm ... ?

    Is het thuis reproduceerbaar?
    En blijft het probleem bestaan als de remklep zoveel mogelijk is gedemonteerd?

    Dirk.
     
  4. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Dirk,

    90% zeker. Bij het uit- en inklappen van de stoorklep is halverwege de beweging een storende/trillende servo te horen, je ziet de klep dan ook trillen. Klinkt als een potmetertje die in dat werkgebied niet ok meer is. Ik heb besloten dat ik de vleugel toch maar eens opentrek en het ga repareren. Wil voor dat kleine bedrag van een servo niet het risico lopen dat deze voor mij waardevolle zwever verticaal gaat landen.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat vind ik een verstandig besluit
    Succes!

    Dirk.
     
  6. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Check!

    En het verstandige besluit is omgezet in werkelijkheid. De servo is vervangen. De reden dat de vorige servo het begeven heeft is ook duidelijk geworden. De verstoorder liep aan, de servo moest hard werken om de klep uit de nulstand omhoog te brengen. Te hard blijkt dus nu. Daarom gelijk de ruimte om de stoorklep groter gemaakt en aan de bovenzijde een nieuwe afsluiting gemaakt. Nu loopt het soepel ėn het sluit mooi af. Daarmee is de ASW klaar voor het nieuwe seizoen en kan ik door met het afmaken van mijn opzetstuk voor de Countryman. :D

    Groet,

    Jacob Bos
     
  7. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    moooi dus 3 asw15 in marknesse :grin: zeg jacob, heb jij ervaring met die elektriche verstoorders van hk ?? de prijs is goed maar werken ze ook n beetje goed voor n 3 m bakkie ? :grin::wink:
     
  8. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik zie het al helemaal voor me, 3 ASW's achter elkaar! Kijk er naar uit!

    En die verstoorders heb ik wel eerder hier wat over gelezen maar zelf geen ervaring mee...

    Groet,

    Jacob Bos
     
  9. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ok bedankt jacob ! ik zal wel ns kijken ,de prijs is best goed maar daar zal de kwalietijd ook wel naar zijn denk je ook niet ?,ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik tot nu toe nog geen problemen heb gehad met de elektrocomponenten van HK ,nou ik zal wel ns t een en ander in overweging gaan nemen:ÿes: dymond levert soort gelijke verstoorders met overbelastings beveiliging ! wel n ander prijskaartje haha :grin::wink:
     
  10. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Heb van Dymond 2 van die electro verstoorders ingebouwd in mijn Mamba. Werken prima en via een Y-kabeltje aangesloten. Gaan mooi gelijk uit zodoende geen noodzaak om ze separaat aan te sluiten op ontvanger.

    Groeten Peter
     
  11. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    ok bedankt zeevlieger !! :grin: dat is dan duidelijk en ga ik voor dymond verstoorders :yes:

    ps sorry voor deze vervuiling jacob :oops: dus maar gauw weer :eek:ntopic:
     
  12. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Nada problema hoor!

    Arjan attendeerde mij op het niet volledig sluiten van de stoorklep, te zien in het filmpje in deze post`, de servo is daar nu vervangen. Kwam er achter dat ik nog een kanaaltje vrij heb op de ontvanger en daarom vandaag de kabelboom aangepast die rol en kleppen aanstuurt.

    Toen de ASW zijn maiden maakte na het installeren van de motor had ik nog een 6-kanaals 6EX, nu een 8 kanaals ontvanger en een T8FG. Dus nu kan ik elke stoorklep via een eigen kanaal aansturen en niet meer via een y-kabel en mechanisch de beide kleppen op elkaar afstemmen. Daar zat dus een compromis in zodat de ene klep niet helemaal terugkwam zoals het hoort. Dat behoort nu tot het verleden!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  13. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Met de T8 kun je ook nog ontvangers koppelen. Heb je nog meer kanalen tot je beschikking indien nodig. Met update 12 prop. en 2 schakel kanalen.
    Fijne zender die T8.

    Groeten Peter.
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Gestoorde kleppen

    Gisteren wilde ik de klep waar de servo vervangen is afmaken door de bovenzijde wit te foliën. Zover ben ik niet gekomen:mad: De klep had ik opengezet om er gemakkelijker bij te kunnen, toen ik de folie er op wilde strijken ging de klep door het strijken op de folie weer dicht, in een reflex trok ik hem met de hand weer open, DOM DOM DOM. Wat bleek, de aansturing trok ik op dat moment kapot... En dat 1 week voor Marknesse.

    Dit kleine piefje lag nu los in de klep:

    [​IMG]

    En hier hoort hij in te zitten, het zwart plastic oogje is opengebroken.

    [​IMG]

    Betekent dus dat er nieuwe stoorkleppen besteld zijn, electrische zonder servo. Elk nadeel heb zijn voordeel...

    Vervelende is dat je dan wel een goede vleugel ook moet openbreken, gaat tegen je gevoel in, maar wat moet dat moet. Omdat de rolroeren met een folie-scharnier bevestigd zijn haal ik de folie tot daar weg en is het gelukt zonder al te veel brokken de kleppen uit te breken.

    [​IMG]

    Onderzijde zit de folie nog op, lijkt te gaan lukken om het zo te repareren. Betekent straks wel aan de bovenzijde een klein overlapje, gelukkig is de ASW niet moeders mooiste meer en in de lucht zie je het zeker niet ;).

    En nu maar duimen dat morgen de klepjes binnenkomen! Dan moet het zeker gaan lukken.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  15. e.rukkers

    e.rukkers

    Lid geworden:
    24 mrt 2005
    Berichten:
    1.263
    Locatie:
    wichmond
    nou jaco meestal heb je het bij staufenbiel volgende dag in hui sis mijn ervaring
     
  16. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Hehe, ASW is weer klaar voor morgen. Beide kleppen vervangen, verse folie op de bovenzijden. Ze kan weer!

    Groet,

    Jacob Bos
     
  17. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo

    mooi man, dit is wel een kist met een hoop knutseluren geworden ;)

    Terence
     
  18. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ja, en heel veel verwensingen, leermomenten, schades, verrassingen, vlieguren, trots, verleden, etc., etc. Mijn favoriet! Net een echte vrouw, ze heeft kuren maar je kunt er niet zonder!

    Morgen, met camera, gaat ze weer!

    Oant Moarn.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  19. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    en weer met suc6 gevlogen :yes:, enkel kwam een klepje niet echt lekker op gang ,of dat dat nu aan de kou lag jacob ????
     
  20. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    asw 15

    Ik ben ook begonnen aan de afbouw van een 30 jaar oude nieuwe bouwkit. Ik lees een en ander over een zware kist. Zonder bekleding heb ik de romp en vleugels gewogen. De vleugels (ribben) wegen 300 gram, de romp 700 gram. Dit alles zonden mechaniek in romp. Klinkt dit zwaar?

    Robo.
     

Deel Deze Pagina