Vintage winterproject 2: Wik Salto

PH_AJH

In Memoriam
Forum veteraan
Aangezien mijn Merlin's Magic al ruim voor de winter klaar was nog maar eentje erbij. Een Start+Flug H-101 Salto, zoals lang geleden geleverd door de firma Wik.

Van Jakkie takkie heb ik een romp en staart van een Wik Salto kunnen krijgen. Bouwtekening zat er niet bij, wel wat belangrijke delen; de complete romp met wiel, cockpitdak en wat losse delen zoals de wortelribben, een paar spantjes en de vleugelverbinder (10x1 mm verenstaal).
Via Albert hier op het forum hebben ik een originele tekening kunnen lenen, die Jako vakkundig heeft gerestaureerd.

Ik wil de Salto van Manfred Radius ongeveer na gaan bouwen al zal het geen schaalmodel worden. Ik neem voornamelijk de kleuren en registratie over.

SaltoRadius1.jpg


salto.jpg


Ga vooral eens kijken naar zijn film, te downloaden op Welcome to my website

Dit is wat ik nu heb. De komende weken ga ik op mijn gemak bouwen.

081227Salto1.jpg


Hoewel er flink wat discussie is over de profielen die Wik heeft gekozen ga ik die toch gewoon gebruiken. Het is een echte Vintage Glider....Enige wijziging die ik ga doen is het gebruik van 2 rolroerservo's. Ook vervalt de mechanische v-staartmixer natuurlijk.
Ik ga deze Salto niet motoriseren, wordt een hoogstarter of misschien bouw ik in een later stadium een sleephaak in. Wie weet.
 
Wel waanzinig (in positieve zin hoor)waar jij zo al mee bezig bent>
T is nog ver maar wens je een fijne jaarwiseling
 
Nou...het is een oud ontwerp met verlopende/gemodificeerde E393 profielen, waarbij je ook nogal wat wash-out in de vleugel moet bouwen.
Naar hedendaagse maatstaven is het profiel niet echt geschikt voor acro - en zou het ding naar verluid akelig kunnen tipstallen. Daarbij moet dan wel weer gezegd dat dit misschien te maken heeft met het feit dat niet iedereen even zorgvuldig de wash-out heeft ingebouwd.
In ieder geval is het een vleugel zoals die vandaag de dag niet meer gemaakt zou worden en zijn er geschiktere profielen denkbaar.
Wat leesvoer:
Wik Salto - RC Groups
Frage zum Profil des WIK-Saltos - RC-Network

@Edwin; dank :) En jij ook een goed nieuwjaar!
 
Laatst bewerkt:
Haha...ja de romp van de Harvard heb ik even weggelegd tot mijn tennisarm wat hersteld is. De vleugel heb ik wel kaal maar het is te koud om te spuiten, dat moet heel even wachten.Dus begin ik nu even met een setje vleugeltjes :-)

Is een tamelijk listige constructie trouwens, het is een heel gepuzzel om te ontdekken hoe het allemaal moet komen. Er zit wel een bouwbeschrijving bij maar dat is feitelijk niet meer dan "De nummers op de tekening geven de volgorde aan. Lijm 1 op 2. Lijm 2 op 3. Lijm dan 1, 2 en 3 op 4." enzovoort, tot aan nummer 89 :cool:
 
fijn zeg, die bouwbeschrijving kan je wel gebruiken bij het spuiten. (voor op de grond) :lol:

ps heb je een A0 tekening van de Hai, ik zit nu met A4 te*@$@%
 
Ckeck PB.

Zit nog even naar die foto's van de echte te kijken, zo'n remparachute is ook wel tof.....
 
Da's waar. Maar wie heeft een remparachute in z'n zwever !

Ondertussen....24 down, nog 22 te gaan. Wat een werk. Je moet alle ribben stuk voor stuk maken omdat er voortdurend verloop in zit.
De hoofdliggers zijn klaar; 8x2 vuren, tot rib 12 (onder) en 13 (boven) dubbel.

081229Salto.jpg
 
Hallo Arjan

Leuk project

Ik heb het geluk gehad tijdens mijn tijd bij de Luchtmacht (34 jaar) C-GJND twee maal 'life' te hebben zien stunten. (Goose Bay)

Als modelvliegtuig ken ik dit toestel ook en de verhalen over de 'tipstall' kloppen.
Wat helpt is een 'turbulator' aan het einde van de vleugel, gewoon een stripje plakband (papieren afplak-plakband) 2 of 3 dubbel ongeveer 3 millimeter breed en zo'n 10 tot 15 centimeter lang, +/- 10 millimeter achter de voorlijst plakken.

Het Eppler 393 heeft zoals bijna alle, wat oudere, Eppler profielen het nadeel dat, indien de neuslijst wat minder nauwkeurig is het profiel erg kritisch wordt.
We hebben vroeger heel wat mallen gemaakt om de nauwkeurigheid te controleren.

Dan het positieve, heb je een Salto (maakt niet uit welke) eenmaal 'in de knip' vliegen bijna alle ander toestellen voor je gevoel super eenvoudig :p:p

Groetjes,

Harry
 
Harry,
Dank voor je opmerkingen. Wat ik gezien heb van Manfred Radius maakt me een tikkeltje jaloers dat jij hem in het echt hebt gezien.
Je tip over turbulatoren zal ik zeker meenemen. Vintage okay, op z'n kop het prikkeldraad in nee dank u :D

Overigens zit ik niet met "tekortkomingen". Mijn Cirrus is naar hedendaagse maatstaven ook traag in het bochtenwerk en langzaam, er worden nogal eens ailerons etc ingebouwd om het op het niveau van nu te krijgen. Voor mij hoeft dat niet. Liever oud en origineel.

De balsa ribben zijn trouwens allemaal af; ik leg nu de laatste hand aan de 8 triplex ribben aan de wortel en daarnaast.
De bouwplank is gereed. Het wachten is nu nog even op de messing stukken waar de vleugelverbinder in komt. Daarvoor moet ik gaten zagen in die 4 triplex ribben. Daarna begint het lijmen.
 
hoi Arjan

leuk project weer!!!
Hier een filmpje van het nk kunstzweefvliegen 2006 op volkel. Dat begint met de salto.
het blijft een bijzondere kist. één van de weinige 'echte' zweefvliegtuigen met een v staart.

Jan-Willem
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Arjan

Hetgeen ik geschreven heb zie:

@(Dan het positieve, heb je een Salto (maakt niet uit welke) eenmaal 'in de knip' vliegen bijna alle ander toestellen voor je gevoel super eenvoudig :razz::razz:)

klopt niet helemaal er is een uitzondering, de Hänel Salto, deze firma bestaat echter niet meer.
Dit toestel heeft een tamelijk ouderwets maar onkritisch RITZ 2-30-12 profiel
Als de verhalen kloppen worden alle toestellen van Hänel weer in productie genomen door Willkommen auf dem Fliegerland Portal, welk profiel de Salto dan krijgt is mij niet bekend.

Zelf kijk ik uit naar de Hänel Foka 4, ik heb er vroeger steeds een willen kopen alleen had toen de wedstrijd-vliegerij de voorrang.

Liefhebbers van een goed vliegende Salto, Foka 4 of een B4 moeten de bovengenoemde firma 'Fliegerland' zeker in de gaten houden.

Harry
 
Leuk, al die extraatjes rondom mijn Salto :-) Het is in ieder geval een toestel waar wat over te zeggen valt!

Steady progress.

081231Salto.jpg
 
De bovenzijde is helemaal klaar. Gaat lekker zo!

090101Salto1.jpg


090101Salto2.jpg


Ondertussen loop ik te denken over servo's. 4x Multiplex Tiny-S lijkt me wel wat. Zijn klein, niet te zwaar (17 gram), en trekken 26Ncm.

Of Dymond D60SHT; iets kleiner en lichter, 9 gram volgens opgave maar volgens mij wegen ze net zoiets als die Tiny-S'en. Trekken ook 20 Ncm.

Van beide heb ik er al wat in gebruik. We zien wel als we weer eens naar Kampen gaan :D
 
Verder met de onderzijde.
Vleugelverbinders uitgelijnd en met epoxy vastgezet. En nu verder met de shearwebs van 1mm triplex. Dat is nogal een saai klusje.....

090102Salto1.jpg


Mijn jongste zoon is zijn eigen winterproject gestart.

090102.jpg
 
De vleugels zijn ruwbouw-gereed.
De tips heb ik aan beide zijden voorzien van een 1 mm triplex ribje. Makkelijk met het schuren van het neuslijst-profiel en geeft wat extra torsiestijfheid in de tip. Volgens de tekening is de eindrib van 2 mm balsa.
Verder wil ik op de tips een beetje experimenteren met kleine winglets zoals sommige Salto's die hebben. Die kan ik nu makkelijk tegen de buitenzijde schroeven.

090104Salto1.jpg


SaltoWinglets.jpg


Mocht iemand over 30 jaar de vleugels opnieuw gaan bekleden dan is duidelijk wie deze vleugels gebouwd heeft :-)

090102Salto2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top