Vliegdekschip Yorktown-klasse

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Wimo, 3 jan 2016.

  1. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Hallo mede bouwers,
    Mijn naam is Willie en ik ben dit jaar goed begonnen met de bouw van een nieuw schip. Het wordt de USS Enterprise(CV6) van de Amerikaanse Yorktown klasse. Ik heb al heel lang 2 tekeningen van dit schip, in schaal 1:192 en 1:96 van 2 verschillende uitgevers. Had dit schip al lang willen bouwen, maar het gebrek van de vliegtuigen onthield mij van dit plan. Natuurlijk had ik die ook zelf kunnen maken, maar dit weerhield mij daar van. Tijdje geleden ontdekte ik op het Plastic forum alhier, dat bij de Action, Wilcats en Dauntlesses werden verkocht in de schaal 1:144. Okay, dus jagers en bommenwerpers had ik, maar geen torpedo-vliegtuigen. Devastators zijn niet te krijgen. Avengers en B25 Mitchells wel, maar beide toestellen van Miniart zijn uit de productie. Bovendien zijn de B25's niet het juiste type dat van de USS Hornet(CV8) waren opgestegen. Ja, ik was nog aan het twijfelen welk schip het moest worden, Yorktown(CV5). Enterprise(CV6) of de Hornet(CV8). Ik heb laatst december het internet nagelopen en ben er in geslaagd om over heel de wereld 10 Avengers bij elkaar te schrapen. Zijn op dit moment allemaal richting Eindhoven(mijn woonplaats) op weg.

    De 3 schepen waren op details na, eender. Echter had de Hornet een iets ander vliegdek dan de andere 2.

    Dus het wordt de USS Enterprise uit de periode tussen de Battle of Midway, en haar grote verbouwing in de zomer van 1943. De devastators werden na Midway vervangen door de nieuwe Avengers.

    Bovendien heb ik ook al ongeveer 300 bemanningsleden, ook in 1:144 in bezit die ik via Shapeways heb kunnen bemachtigen.

    Schaal dus 1:144, lengte wordt 171 cm, gewicht ongeveer 15kg. Ik bouw de romp op zijn kop. Triplex spanten, bekleed met balsa(gecoate met glasweefsel en polyester)

    Gr,
    Willie


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Erwin van Leeuwen, JaFa en MikeMohawk vinden dit leuk.
  2. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Wat een gaaf project. Veel succes en ik ga je volgen!
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ik wens je alvast veel success met al dat fein priegelwerk op die schaal.
     
  4. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Bedankt jongens voor jullie steun, zal ik best eens nodig hebben. Het schip is best een "makkelijk" te bouwen schip. Haal de hangarwanden er af, en je hebt een platte schuit met een verhoogde boeg tot daar waar de hangar begint. Als ik zover ben, zal ik tonen wat ik bedoel. Hij zal dan meer op een vrachtschip romp lijken dan een vliegdekschip romp. Hier een foto van het verhoogde stuk wat de boeg moet worden. Daar waar de dubbele bouwplank begint, zal de kopkant van de hangar komen.
    [​IMG]
     
  5. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    Lijkt me een geweldig project ga je op de Voet volgen
    Michael
     
  6. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Ben op dit moment bezig met het bekleden van de romp, gaat veel tijd inzitten. Maak me wel een beetje zorgen over het gewicht van de ongeveer 40 vliegtuigen die op het hangardek en vliegdek komen te staan. Die op het vliegdek krijgen bovendien allemaal een kleine elektro motor. Deze motortjes(rond 6 mm) zitten normaal in mobiele telefoons. Het plastic van deze modelletjes is in verhouding met het schip zelf te zwaar. In het schip zelf zal al het gewicht, accu,s e..d. op de bodem van het schip komen te liggen, dus lager gaat niet. Bovendien wil ik geen valse kiel monteren zoals bij zeilschepen.
    Maar ja, eerst maar de romp afmaken.
     
  7. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    hoi willie met deze lengte zou ik daar mezelf niet druk over maken als je de spanten op de bodem niet te hoog maakt .
    het zwaartepunt zo laag mogelijk houden dan komt het goed .
    leuk project ik volg je.
     
  8. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Hoi Erwin, Ik heb de romp nu voor 80% beplankt, en nu de vorm van de romp zich duidelijk laat zien, denk ik dat het inderdaad wel zal meevallen. Hoop alleen dat het "eiland" zich straks niet zich als een zeil gaat gedragen. Heb nu al mijn vliegtuigen thuis, 39 stuks. Alleen al de bouwpakketjes in elkaar zetten zal al veel uren kosten, zeker als ze allemaal ook nog gemotoriseerd gaan worden.
    gr,
    Willie
     
  9. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    hoi Willie ik geloof niet dat het een probleem gaat worden .
    Misschien een tip voor je ik heb mallen die precies tussen de spanten passen dat het lood toch op de bodem licht .
    het zijn metalen sigaren doosjes die ik vol giet 1 nadeel je moet het metaal lostrekken met een waterpomptang omdat het lood op sommige plaatsen vast smelt .
    maar het zijn mooie blokken van 900 tot 1250 gram hangt af van het doosje .
    korrels kan ook maar ik wil de ballast eruit halen omdat het schip anders rond de 70 kg weegt ivm het sjouwen.
    ik kijk ernaar uit ik vind het een super project .
    groet Erwin.
     
  10. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    Je kan ook een mal van wat dikker hout maken dan hoef je alleen het hout om te keren en een klap op de achterkant te geven
    of een mal van Gips (Iedere mal is wel maar 1 malig te gebruiken)
    Wat ook kan is Soft Lood voor het duiken Hoef je geen lood pockets te kopen maar je kan ze wel zelf maken gewoon lode kogeltjes ergens scoren en die in zakjes naaien (Wel van goede dikke stof liefst gecoat met plastic aan de binnenkant)
    Of gewoon op Marks plaats kijken voor oud gebruikt duiklood en dan liefst Softlood Kan ook gewoon gebruikte Blok lood nemen die zijn al gecoat en verkrijgbaar in 500 gr 1kg 2 kg en 3 kg

    Michael
     
  11. Mauricc03

    Mauricc03

    Lid geworden:
    7 aug 2007
    Berichten:
    381
    Locatie:
    Maassluis
    Gaaf project inderdaad. Ik ook ga je volgen Willie, veel succes in elk geval toegewenst!
     
  12. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Hallo allemaal,
    bedankt voor de tips over de ballast, maar ik heb ervaring genoeg er mee, is niet het eerste schip wat ik aan het bouwen ben. Bovendien gaat ze rond de 17 kg wegen. Een paar loodaccu's er in, en ik ben al een heel eind. Hier nog een paar foto's van hoe de romp er nu op dit moment er uit ziet. Als hij geheel beplankt is, krijgt hij een 2e beplanking inwendig. maakt de romp wat steviger ook. Vooral de afstand tussen spant 4+ 5 en spant 5 + 6 is zwak. Er komt weliswaar een coating van polyester aan de buiten en binnenzijde, maar ik wil voor zeker spelen. En de accu's komen sowieso op de bodem te liggen, dus die moet ook wat versterkt worden. De huid is immers van Balsa. De latten in de lengterichting op dekniveau zullen later gedeeltelijk verwijderd worden.
    [​IMG][​IMG]
    Het voorschip, de boeg zal met massief balsa opgevuld worden.
    [​IMG]
    Moeilijk om het schip in zijn geheel op de foto te krijgen.
    [​IMG]
    Blik vanaf de boeg naar achter.

    Gr,
    Willie
     
  13. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Heb inmiddels ook de schroefassen gemaakt. de assen worden buiten de romp gesteund door 2(!) lagerblokken, normaal heeft dit soort schepen er maar één. Als aandrijving krijgt het schip 4x 4-bladige schroeven, rond 30 mm. Elke schroefas krijgt een motor van de Speed 400 serie. Ik heb goede ervaringen met deze motoren, power genoeg.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr,
    Willie
     
    Erwin van Leeuwen en MikeMohawk vinden dit leuk.
  14. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Even een update over mijn schip. De romp is nu helemaal houtdicht. hangardek en boegdek is gemonteerd. In het hangardek ga ik nog de openingen in maken van de 3 liften en openingen om bij de accu's en andere apparatuur te kunnen komen. Zoals ik in het begin van mijn topic al verteld heb, zal, als het hangardek is geplaatst, de romp er meer uit gaan zien als een vrachtschip, dan een vliegdekschip. Welnu, oordeel zelf. Weet nog niet goed hoe ik de romp waterdicht ga maken, polyester of epoxy. Ik heb geen ervaring met epoxy(wel met 2 minuten epoxy), tot nu toe altijd met polyester en glas weefseldoek gewerkt.

    Ook nog een foto gemaakt van een klein deel van de manschappen die straks aan moet monsteren.

    [​IMG]
    De boeg massief balsa,

    [​IMG]
    Achterschip, ook vol Balsa

    [​IMG]
    De romp, met links de boeg.

    [​IMG]
    Enkele van de honderden bemanningsleden, die ook nog allemaal geverfd moeten worden.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  15. Falco-DE

    Falco-DE

    Lid geworden:
    3 feb 2014
    Berichten:
    115
    Locatie:
    Keulen
    Ziet er goed uit Wimo

    Mocht je geintresseerd zijn on de "juiste" benaming Boegdek heet Bakdek (in het engels Foc'sl Deck)

    Veel plezier met (verder) bouwen
    Michael
     
  16. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    @ Falco,DE, bedankt, je wordt hier steeds wijzer.

    Ben weer een klein stukje verder met mijn schip. Ik heb de liftposities uitgezaagd, en het hangardek uitgesneden. Ik wil dit dek ook zo natuurgetrouw weergeven. Waarom? Wel deze schepen hadden grote openingen in de wanden van het hangardek, deze konden worden gesloten mbv. rolluiken. In oorlogstijd stonden deze vaak open voor verschillende redenen. Denk aan lichtval in de hangar, frisse lucht, en bij operaties rond de evenaar, kon de hitte ontwijken, maar de hoofdreden was, mocht hier in de hangar een bom exploderen die door de vijand was afgeworpen, dan kon de luchtdruk van de explosie minder schade aanrichten.

    Dus dit wil ik ook maken, open zijwanden, alleen, dan moet het hangardek en de inrichting wel er goed uitkomen, dus moet ik ook een gedeeltelijk interieur maken.

    Ik heb wel een probleem wat de liften betreft. misschien kan iemand mij helpen, onder het hangardek, waren nog 3 hangars te vinden. Op dit dek werden reparaties aan de vliegtuigen uitgevoerd. Waren er maar 3 liften op het schip, of meer???? Ik heb een foto geplaatst waar gesproken wordt over een "auxiliary elevator" die zich in de "elevator-pit" bevind. deze doet veel kleiner aan dan de grote liften.

    [​IMG]
    De lift in de voorsteven.

    [​IMG]
    De lift midscheeps en achter.

    [​IMG]
    Het hangardek compleet verwijderd, plaats genoeg om straks overal goed bij te kunnen.

    [​IMG]

    [​IMG]
    de bewuste foto met de Auxiliary lift.
    [​IMG]
    Op deze foto zijn enkele van de openingen in de zijwanden van de hangar te zien. En is te zien dat de vliegtuigen niet alleen op het dek stonden.
     
  17. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Zojuist de 40 mm luchtdoel kanonnen besteld. Zien er goed uit, en het bespaart mij weer wat werk. Ze worden ge-3D geprint. En zoals alles bij mijn schip in de schaal 1:144.

    [​IMG]

    Twin 40mm Bofors

    [​IMG]

    Quadrupple 40mm bofors
     
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.580
    Locatie:
    noord-holland
    waar laat jii dat 3d printen.

    grt timberwolf
     
  19. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
  20. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Vandaag zijn mijn 7 vierling 40 mm kanonnen binnen gekomen. 3D geprint en uitstekend van kwaliteit. gelukkig zit Shapeways hier in mijn woonplaats Eindhoven, en kon ik het zo ophalen. Moeten alleen nog met afwasmiddel schoon gemaakt worden, en natuurlijk van verf voorzien worden. Mijn tweeling 40 mm's komen deze week ook binnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    bram1324 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina