Vliegende schotel bouwen volgens Biefeld-Brown effect

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door NVM, 28 nov 2002.

  1. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Heren vliegers... breek jullie hersenen eens over het volgende:

    Vliegend object: Het werkt volgens het Biefeld-Brown effect wat beschrijft dat 2 asymmetrische elektroden waar een hoog voltage doorheen vloeit een voortstuwing veroorzaken.

    Zie voor meer info:

    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/654208/0

    Iets om hier op te pakken en te bouwen?

    Robert
     
  2. discovery channel

    daar heb ik volgens mij ooit wat over op het Discovery Channel gezien.

    Ze hadden er een gebouwd die echt werkte. Hij bewoog zich volgens mij wel aan een (stroom)kabel. Het zag er iig erg cool uit.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Hier ga ik niet mee experimenteren de stromen zijn voor mij veel te hoog en te gevaarlijk.
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat 30kv stuk bevalt mij ook niet zo.

    heren die het toch willen proberen weest gewaarschuwd: hoogspanningstrafos zijn geen speelgoed.

    vonkoverslag en blijven "plakken" kunnen hier de dood tot gevolg hebben
     
  5. gevaarlijk

    Wanneer is stroom nou precies gevaarlijk? Is dat waneer het aantal Ampere's hoog is of het aantal volts?
     
  6. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Speelgoed mag officieël maximaal op 9 volt werken. Dit in verband met risico's. Denk dat het tot die 9 volt acceptabel is om mee onder stroom te staan.. 12 volt voelt toch iets minder prettig...

    Weet niet of het aantal ampère's uitmaakt...?
     
  7. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Je kunt overigens ook gaan experimenteren met statisch geladen xenon (of was het nou xeon??) gas... Heeft zéér weinig stuwdruk, máár de sataliet die nu even ver van de aarde verwijderd is als de zon werkt daar ook op.. :D Nu nog een plekje op aarde vinden zonder zwaartekracht... :p
     
  8. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    van de hoge stroom (Ampere) gaan je spieren rare dingen doen

    en van een hoog voltage (V) krijg je brandwonden
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    een stroom van 3 ampere is al dodelijk..als ik me het goed herinner van school
     
  10. aahaa

    ik dacht dat makkelijk een stroomstoot van 20 kV kan overleven, mits het aantal ampere maar klein blijft.

    Hoe zit het met schikdraad eigenlijk?
     
  11. Azrael

    Azrael Guest

    Een stroom van 10000volt hoeft zelfs niet dodelijk te zijn. Als het amperage maar laag genoeg is, dan kietelt het aleen maar. Schrikdraad bij vee is een voorbeeld daarvan.
    Het is de verhouding van het amperage en het voltage dat het gevaarlijkt maakt.
     
  12. hehe wij zijn telepatische verbonden, kijk eens naar die post tijden :wink:
     
  13. Azrael

    Azrael Guest

    :lol:
    Dat noem ik nu pas snel antwoord op een vraag :p
     
  14. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    :spam: :offtopic:
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    1 ampere kan ook al dodelijk zijn hoor..
     
  16. 1 Ampère?

    In mijn pa z'n electronicacursus staat dat bij 220 volt 80 mha al de dood tot gevolg heeft...of kan hebben :blowup: . Dat is ook de reden waarop de huidige verliesstroomschakelaars voor badkamers op 30 mha afgesteld zijn. Een veilige waarde

    Niels
     
  17. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    1 Ampere door je lijf is veel hoor!
    probeer maar eens ;)

    de weerstand van je lichaam is zo groot, dat je een aardig voltage, en/of een vochtige omgeving nodig hebt om 1A DOOR je heen te krijgen...


    de overlevingskans hangt ook nog af van de lengte van de 'stoomstoot'


    om het nog onduidelijker te maken, een heeeeele hoge spanning 100000V bv is meestal niet direct dodelijk!
    dit omdat door de vonken de lucht bij je huid ioniseerd en de lucht net boven je huid dus als geleider werkt.... gevolg is minder leuk, 'sporen' van stroom over je lichaam, die brandwonden achterlaten...
     
  18. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    na hoeveel tijd is welke stroom dodelijk?

    uit mijn natuurkunde boek (dat als 1 van de weinige boeken dus ook nog een andere functie heeft dan 'gewicht' om je pibros plat te houden :wink: )
    [​IMG]

    gebied1: 'Hier voel je de stroom niet, ook niet als het lang duurt'

    gebied2: 'In de regel is er geen gevaar: je voelt een kriebeling bij kleine stroomsterkte tot pijnlijke kramp bij grote stroomsterkte.'

    gebied3: 'In dit gebied trekken je spieren zó krampachtig samen dat je niet meer los kunt laten.'

    gebied4: 'Het hart 'fibrillieert' - het trekt ongecoördineerd samen. De her
    senen krijgen geen zuurstof meer waardoor de ademhaling stopt.'

    conclusie: als je langer dan 2 sec 50mA door je heen krijgt, ga je dood... :roll: (dit verschilt uiteraard per mens... :wink: )
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.817
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    joost snapt het een heel eind,
    inderdaad op het moment dat je zo'n hoog voltage hebt dat je 1 ampere door je lijf krijgt gepompt, dan vergeet het maar dan lig je schuimbekkend op de grond en is er niemand meer die je kan helpen.
    voordat het zover is zal de spanning toch aardig opgelopen zijn.

    de meeste vergissen zich door te zeggen, ik kan die polen van die voeding toch ook vastpakken en dan gaat er 5 tot 7 ampere dooor me heen.
    fout, die stroom loopt niet omdat de weerstand van je lijf te hoog is zoals joost al aanhaalde.

    erg hoge spanningen en hoog frequent spanningen zijn daarintegen wel erg gevaarlijk, niet door de sporen die het bij vonkoverslag achterlaat maar omdat van zulke hoge pieken (en zeker de hoogfrequent pieken) je hart langs zijn normale ritme kan gaan ticken. (bad thing! very bad)
    heb het een tijd geleden nog meegemaakt met een collega die sluiting had gemaakt in een electronenbuis.
    was wat duizelig en ging mee naar het ziekenhuis.
    toen we vertelde dat ie hoogfrequent spanning had gehad, was iedereen in de wachtkamer van de ehbo ineens een beutje later want hij moest linea recta aan de hartmonitor.

    joost zijn geplaatste grafiek klopt perfect, de reden dat hier geen voltages bijstaan is omdat het gaat om de STROOM die door je lijf gaat, ongeacht bij welke SPANNING dat is.
     
  20. Frank Stevens

    Frank Stevens

    Lid geworden:
    17 sep 2002
    Berichten:
    2.036
    Locatie:
    Soerendonk, het leukste gat van Nederland!
    Klopt. Spanning is niet zo relevant.

    Ooit een nylon trui uitgetrokken toen de wind uit het oosten kwam?
    De vonken springen er dan af. En vonken slaan echt niet over van een paar honderd volt hoor.
    Op zo'n moment kan die (overslag)spanning wel oplopen tot boven de 10000 V. En omdat die wind uit het oosten komt, gaat dat meestal gepaard met droge lucht (landklimaat) Dus goed isolerend voor je huid. Hierdoor gaat er maar een hele lage stroom door je lijf. En inderdaad, iets eerder in deze thread werd al opgemerkt dat 80mA (geen mAh, da's weer wat anders) dodelijk kan zijn.
    Als ik goed op heb gelet op de MTS zo'n 25 jaar gelee, gaat het erom, dat je hartritme niet verstoord mag worden. Dat kan dus dodelijk zijn.

    Hou het maar bij oplaadbare accu's tot +\- 30 cellen zonder cascade..

    Groeten van Frank
     

Deel Deze Pagina