Voeding advies .

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door wim62, 6 mrt 2016.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Als je twee voedingen in serie zet is de belasting per voeding lager.
    Hierdoor kan het heel goed zijn dat de fans juist veel minder hoort, kwestie van uitproberen.

    Twee voedingen in serie zetten kan zonder problemen, parallel niet (althans niet zonder wat kleine aanpassingen).
     
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Niet helemaal correct, als je twee voedingen in serie zet, moet je bij één voeding de aarde loshalen van de behuizing en ook intern de aarde loshalen van de massa. Zou je dit niet doen dan sluit je één voeding kort als je ze in serie zet.
     
  3. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Dat zou best eens kunnen zijn, maar:
    De "aarde" mag met geen enkele spanningsvoerendegeleider verbonden zijn. Dus ook niet met de "min".
    Dat is een voorschrift, maar wel goed om even te controleren of het ook zo is toegepast.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Als er werkelijk zulke voorschriften zijn hebben we een groot probleem. Bij veruit de overgrote meerderheid zo niet alle computervoedingen is de min verbonden met de metalen kast. En die metalen kast is met de randaarde verbonden. Gewoon een keihard feit!
     
  5. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Ik weet niet of het voor deze voeding ook geld, maar voor het andere type met een aantal pinnen aan de uitgang kant kun je een paar pinnen verbinden, dan gaan de ventilatoren langzamer draaien, totdat ze meer moeten koelen, dan gaan ze harder draaien.
    Dat scheelt een hoop geluid, in het filmpje van RChelpdotcom is dat wel te zien geloof ik.
     
  6. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Putten
    Ik heb het filmpje wel gevonden maar iedere voeding is toch wel anders,
    ze zijn ook wel temperatuur gestuurd maar alleen bij zware belasting gaat hij harder draaien bij de 40Amp ongeveer
    en Erwin om daarvoor 2 voedingen aan te zetten vind ik iets te gek worden het is maar een klein uurtje tenslotte als ze bijna leeg zijn.
     

Deel Deze Pagina