Volantex Atomic 792-4 upgrade

Discussie in 'Speedboten' gestart door gerjanmonohull74, 16 jun 2018.

  1. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Ik kom er nog op terug prop slijpen....
    In Grun ? Veel water daar ... ook veel last van groen in het water ?

    Motorsteun weer in orde en zit goed vast.
    Asbuis bij gebogen en uitgelijnd en past nu als Hans in een Grietje
    Wel klein assteuntje maken nog.

    Lipoos in serie , stekkers man vrouw bekeken en wil eigenlijk de extra bedrading weglaten dus de akku draden min en plus aansluiten koud op elkaar.
    Maar dan komt het dus niet meer uit helaas.
    Aangezien ik 4 lipoos heb maakt het niet uit en blijven 2 lipoos de eerste in de serie.







    20180718_005645.jpeg 20180718_092921.jpeg 20180718_102107.jpeg
     
  2. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Het gaat hard nu , slecht zittende lelijke stickers verwijderd strut en roer definief gemonteerd met loctite. en begonnen met het solderen van de 4mm bullets.
    Eerst vertinnen en dan pas solderen werkt het beste. 20180718_113958.jpeg 20180718_114235.jpeg
     
  3. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    Netjes gerjan.
    Nu hopen dat hij op het water te houden is.

    Zie maar wat je wil met je prop. Stuur hem maar op en als ik klaar ben stuur ik hem wel weer terug.

    Ja veel water hier, groen is het gelukkig niet.

    Gr eddy
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  4. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Zo hij is klaar

    20180722_115349.jpeg 20180722_115517.jpeg
     
    NQDtransformer vindt dit leuk.
  5. NQDtransformer

    NQDtransformer

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    664
    Locatie:
    groningen
    MAIDEN? Het is mooi weer.

    Ziet er goed uit.
    Gr eddy
     
  6. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Nog geen maiden Eddy , het koelwater is zo heet dat ik er tot laat gister avond zelf in heb gelegen.
    Maar hij kan mee op vakantie naar Slagharen heb op Maps al een mooie plas gevonden in de buurt mits er geen groen in het water groeit.
    Nog wel wat aan de boot gedaan ....antislip op de plaatsen waar de lipoos liggen gemaakt alla Roy vd Sanden.
    En cog uitgezet aangezien er standaard met een lichte 40a esc en 1 klein lipootje word gevaren twijfelde ik eraan of ook de gewichts verdeling in de beide sponsons wel goed is.
    Het verschil in gewicht tussen de regelaars is al 116 gram, de 2s lipoos kunnen gelukkig ook op elkaar in de linker sponsons als het nodig is.

    Voor nu zijn dit de props;
    36 1.6 alu
    38 1.4 messing
    40 1.4 K Graupner

    Eerst maar eens testen met diegene die ik nu heb.

    Gr Ger




    20180719_230057.jpeg 20180719_232634.jpeg 20180726_122050.jpeg
     
  7. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
  8. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Na de eerste niet gefilmde beroerde vaart ,,,, te rechts lastig,,,,,,alles weer omgebouwd.
    Regelaar voor de motor geplaatst en beide lipoos weer in beide sponsons en wat blij ben ik met het resultaat:) tot zover een beetje naar voor schuiven en hij stuurde verkeerd om dus ik was wat onwennig.
    Op naar de 3e vaart.
    Vaartijd is niet veel te noemen ik schat 5 min volgas.
    Motor 55 graden
    Lipoos 35 graden
    Esc 35 graden

    Toch maar kijken voor een goed gekoelde inrunner :)
     
  9. E Hamers

    E Hamers

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Susteren (limburg)
    Hoi, deze week de mijne ook binnen gekregen. Moet nog gaan varen maar wil ook nog buiten de mee geleverde accu een tweede de accu erbij kopen met hogere capaciteit. 5 minuten met tweemaal 4000mAh is inderdaad niet lang ben benieuwd waar ik met de 2600 mAh dan op uit kom.
     
    gerjanmonohull74 vindt dit leuk.
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan
    Hallo Gerjan,

    De vaartijd schatten is lastig, ik zou gewoon een stopwatch meenemen en timen; mijn Baracuda voer met 7 cellen NiMH ruim 7 minuten in wedstrijd trim, nu, met een watergekoelde buitenloper: https://hobbyking.com/en_us/ads400l-water-cooled-brushless-outrunner-3700kv-600w.html?___store=en_us
    een 37,5K prop op een 2S 4200mAh lipo vaar ik ruim twintig(!) minuten vol gas(!), pas toen ik een stopwatch had gebruikt, geloofde ik het zelf...

    De temperaturen die je aangeeft zijn normaal; 55°C is voor een motor werktemperatuur, als is het niet prettig om je vingers er op te houden, de regelaar is met 35°C net handwarm en de lipo's zijn 'koud', in wedstrijdboten worden de lipo's voorverwarmd tot 40°C en komen ze met 50-55° er weer uit na de race.

    Zo'n watergekoelde ADS motor waar ik naar linkte is een zeer geschikte voor zo'n cat, er zijn meerdere uitvoeringen, de 3700Kv is in mijn 50 cm monohull nog nét te doen, op 3S wordt het een onvaarbaar projectiel, in een cat zou het geen probleem moeten zijn, alleen dan wél kleiner proppen dan 37,5K!

    Groeten, Jan.
     
  11. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo de vaartijd heb ik bepaald naar de duur van de filmopname dus kopt aardig , geen risico genomen met de lipoos ontlaadt tot 4.8 per cel.

    Jan ik geloof niet in die motor voor een 70cm cat waar ik nu props van 38,5 en 36 alu tenshockheb getest heb en met deze maat outrunner motor kan je in principe naar een mooie alu 40 mm prop zoals er origineel op zit.
    Blijft wel dat een andere motor keuze wel lastig is , wat doe je een langere 29mm kan met hoger kv en kleiner proppen.
    Of ga je voor een leopard 3650 2750 kv zo n 50a trekt ie nominaaldus kan mijn Seaking 90a mooi aan.

    Zo ziet het er nu uit met de regelaar in het midden, doorvoering van de as mooi laten vollopen met epoxy.


    @ nieuwe Volantex eigenaar, 4s lipo ???

    Gr Gerjan


    1536266289248.jpeg
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Gerjan,

    ADS heeft ook een watergekoelde Ø36 mm versie, de ADS500M met 1700Kv.
    Je zou dan op 5 of 6 S moeten varen om voldoende toeren aan de prop te krijgen.

    Groeten, Jan.
     
  13. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Dat probleem heb ik helaas nu ook al , wil meer richting 4s motoren zodat ik die ook in mijn mono kan gebruiken en de 3s lipo s voor mij Genesis waarmee ik alweer aan het bouwen ben geslagen en mijn King of shaves dus de 6s setup en de props passen dus op elk model is rete handig.

    Wel bedankt voor je tip Jan

    Gr Gerjan
     
  14. E Hamers

    E Hamers

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Susteren (limburg)
    Vandaag ook tweemaal gevaren met de zender timer ingesteld op de eerstekeer 5 min, tweede keer 8 minuten is ook wel het maximum moet er nog een lipo alarm in zetten.
    Vaart leuk, heb plezier aan deze eerste boot.
    Alleen het plastic buisje schuift iets uit het metalen buisje van de flexas naar de motor toe, kan ik hier nog iets mee?
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2018
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo E,

    Dat 'plastic' buisje heet een liner en zou Teflon moeten zijn.

    Om te voorkomen dat de liner zich spontaan richting motor beweegt moet je de liner uit de schroefaskoker halen, beide vetvrij maken. de teflon aan de buitenzijde licht opruwen (voor hechting) en de liner met een klein beetje lijm (de Amerikanen gebruiken Shoe Goo, wij hebben hier vast wel een equivalent) weer in de schroefaskoker drukken.
    Na het uitharden van de lijm zou de liner vast genoeg moeten zitten om niet meer te verschuiven, maar niet vast genoeg om later niet vervangen te kunnen worden.

    Een alternatief is een randje tape rond de liner en dan terug schuiven, hoe goed dat zal lukken hangt af van de speling die de liner in de schroefaskoker heeft, vaak is dat minimaal en dan werkt kit beter.

    Groeten, Jan.
     
    gerjanmonohull74 en E Hamers vinden dit leuk.
  16. E Hamers

    E Hamers

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Susteren (limburg)
    Bedankt voor je reactie Jan ik ga ermee aan de slag.

    Mvg. Erwin
     
  17. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Hallo Erwin, dit is een vaker voorkomend probleem en ik kan melden dat mijne hier geen last van heeft.
    Het mooiste is dat je de liner met een staafje er wat uit kan drukken, de ruimte is zeer minimaal is voor kit, liever een dunnere lijmsoort gebruiken die de teflon niet aantast.
    Als de liner toch te strak zit zou ik er niet teveel aan doen.......
    Heb je 8 min gevaren op een 4s 2650 mah ?
    Wel uitkijken dat je de lipo niet te leeg vaart anders kan je hem weg gooien. Goed temperaturen in de gaten houden van de componenten kijken of er koelwater uitkomt en zorg ervoor dat je de as koppeling en boutjes checkt voordat je weer gaat varen.
    En trekbandjes overal om doen.

    zie tekst van Jan.

    Veel plezier gr Gerjan
     
  18. E Hamers

    E Hamers

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Susteren (limburg)
    Hoi Gerjan, ik heb gevaren met bijgeleverde 3s 2600mAh accu moest een 2500 bij laden.
    Snelheid was er nog niet uit, maar zal toch maar nog iets korter varen. Koelwater liep er goed uit en temperaturen waren goed.
    Onderdelen had ik eerst nagelopen, zo zat er al 1 scheurtje in de slang bij de regelaar. Slangen heb ik vastgezet met mini tyraps, en anti-slip werkt goed onder de accu.
    Ben aan het kijken voor een tweede lipo +-2700 mAh op HK de bij geleverde lipo is 185 gram, zal toch rond de 200 - 230 gram moeten blijven. Ik heb hier nog een 2s 6000mAh maar is te zwaar 260 gram, alleen getest op gewicht niet mee gevaren maar ligt dan scheef in het water.

    Mvg. Erwin
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erwin,

    Als de boot een beetje naar links hangt in rust, is dat niet erg, het koppel van de motor zou de boot recht moeten laten varen zodra je op snelheid komt.
    Is dat met de 2S 6000mAh niet het geval, dan zou je gewicht aan de andere kant kunnen toevoegen om het scheef hangen te reduceren.
    Dit kost natuurlijk wat snelheid...

    Groeten, Jan.
     
    E Hamers vindt dit leuk.
  20. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Tijd voor onderhoud en fine tunen is er genoeg met dit weer en eerst maar een begonnen met een nieuw strutje aangezien diegene met een glijlager behoorlijk versleten is na 15 keer varen, geen centje pijn kost 7 euro.
    Ik heb gekozen voor de originele flexas 3.2mm om eens te kijken of hij heel blijft zonder een rigoureuze verbouw.

    Gelijk even een nieuwe dikkere nylon ring ertussen zetten.


    20181208_222238.jpeg 20181206_230132.jpeg
     

Deel Deze Pagina