Voor het eerst een RC speedboot

Discussie in 'Speedboten' gestart door zeldzame, 23 okt 2013.

  1. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Mischien wel handig, want in het filmpje flipt hij de boot een paar x goed.

    nu las ik ergens op het forum dat je een Ubec moet gebruiken in combi met te Turnigy T180 als je op 6s gaat varen.
    Iemand hier ervaring mee?
    of kan ik het gewoon proberen vandaag zonder Ubec?
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jacco,

    Ik heb er geen ervaring mee, maar ik ga er van uit dat de T-180 een schakelende UBEC heeft (en geen lineaire), een schakelende UBEC zal nauwelijks opwarmen bij het voeden van één ontvanger en één servo.

    Maareh, wil je met de standaard motor op 6S gaan testen?
    Da's tegen de 50.000 toeren onder last!

    Zorg ervoor dat alles licht loopt, goed gesmeerd is en neem in eerste instantie een kleine prop.

    Rookwolkjes heb je sneller dan je wilt...

    Groeten, Jan.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Zo even gevaren op 4s en 6 s.
    @Jan ik had de leopard erin dus die kon dat wel aan.
    Hij heeft alleen mijn flexas als een wokkel opgekruld..
    maar wel 3 volle accupacks leeg gevaren dus heb plezier genoeg gehad voor vandaag haha.
    Ik had mijn Gps vergeten dus kon niet zien hoe hard hij ging.
    Maar het water liep parallel langs de snelweg en op het oog haalde hij de vrachtauto's met gemak in.
    En 1x een blowover met een paar salto's en schroeven, maar kwam weer mooi op zn pootjes terecht.

    Temperaturen Esc 28gr Lipo's 45gr en de motor 22gr

    Ik heb een filmpje die probeer ik nog wel even te uploaden!

    @ Ron ik zou het verhaal even doorlezen thanks
     
  5. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    Temperaturen vallen erg mee zeg! Maar dat is ook niet raar met water van +- 7 graden ;)
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jacco,

    Dat ging mooi dus!

    Als de Leopard een vierpool is, kun je de timing wel naar 3,75° zetten.

    Welke prop had je er onder, de Ø45 mm?

    Groeten, Jan.
     
  7. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    He Jan de motor is een vierpool, en het ging zeker mooi op de flexas na..
    Ik zet nu even de standaard as erin om morgen nog even te kunnen varen.
    En had de 45mm erop zitten morgen maar even de 48mm proberen.

    En heb zojuist de messing buis stukgemaakt, ik denk dat de hoek van de buis naar de motor te groot was dat doorom de as is geknapt.. nu even een nieuw buisje erin maken en als ik dan alles goed uitlijn kan de motor ook platter liggen.
    Dus dan kan ik die er in houden.
     
  8. Roy Van De Sande

    Roy Van De Sande

    Lid geworden:
    10 mrt 2012
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Kampenhout(België)
    Hou er wel rekening mee dat zoals Sam zei het koelwater koeler is dan in de zomer. Een goede wintersetup is daarom geen goede zomersetup.
     
  9. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    idd temp van je motor en esc goed in de gaten blijven houden wanneer de temperatuur weer omghoog gaat ;)
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jacco,

    Toen ik las dat je de Leopard er in had gelepeld, is het even door me heen gegaan dat dat alleen met een knik in de flexas kon lukken...
    Het is maar een 3,2 mm flex, dus kon je er op wachten dat de Leopard er gehakt van zou maken.

    Ik heb je niet voor niks verteld, dat ik altijd voorzichtig op- en van het gas ga met zoveel vermogen.

    Zelfs op volle snelheid ineens het gas dicht doen kan je flexas een knauw geven (omdat 'ie deels afwikkelt door de krachten die de prop erop loslaat).

    Doe je dat een paar keer en geef je flink gas, dan wurg je de flexas vanzelf een keer aan gort.

    Succes met de reparatie!

    Groeten, Jan.
     
  11. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ondertussen is hij weer gemaakt Jan, ik heb er een nieuwe messing buis ingezet.
    Is het verstandig om met deze krachten een dikkere as te gaan nemen?

    Ik heb geprobeerd rustig te varen maar mijn vinger wil te graag, vooral als er ook nog eens allemaal toeschouwers aan kwamen lopen haha.

    maar goed weer een wijze les!
     
  12. zeldzame

    zeldzame

    Lid geworden:
    11 jul 2012
    Berichten:
    76
    Locatie:
    Hoogeveen
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    heeft de gang er erg lekker in!
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jacco,

    Precies deze manier van varen (na een recht stuk het gas loslaten om een bocht te maken, waarbij de cat bijna stilvalt) is funest voor een dunne flexas.

    Je moet jezelf aanleren om niet verder dan tot half gas terug te gaan, de boot in plané te houden en met die snelheid de bocht te maken, de boot kan het... (ik heb bij het testen in de gracht bochten met vol gas geprobeerd, da's een radius van 15 - 20 m met stenen kademuren aan weerszijden, gelukkig ging dat niet harder dan 50 km/h, maar het kan wél).

    De enige manier om dit te leren is veel varen.

    Als ik in Sneek samen met m'n zoon in de gracht vaar, staat er soms een hele berg volk te kijken, ik heb daar pas erg in als de lipo leeg raakt en m'n boot naar de kant stuur.
    Laat je niet afleiden of gek maken door kijkers, een foutje is zó gemaakt en als de wal dichtbij is, kost het jou geld, niet de kijkers...

    Groeten, Jan.
     
  15. thomaspower8

    thomaspower8

    Lid geworden:
    5 jan 2014
    Berichten:
    11
    Locatie:
    Nederland
    Hallo forumleden,

    Ik ben nieuw hier op dit forum dus weet niet helemaal hoe het werkt hier. Mijn hobby zijn RC boten alleen ben nog maar een beginner. Ik ben deze week eigenaar geworden van de Proboat Impulse 31 V2 BL RTR alleen zoals ik al zei ben ik nog een beginner dus weet niet precies hoe alles werkt (zoals onderhoud flexas etc.) en ik dacht dat ik hier wel goed zat. zouden jullie mij een beetje op weg kunnen helpen.

    Gr thomas.
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Thomas,

    Welkom op dit forum!

    Het beste is om dit soort vragen niet in andermans topic te stellen, maar zelf eentje aan te maken door te klikken op 'new thread'.

    Op die manier houdt je de vragen en antwoorden over je boot bij elkaar en 'vervuil' je andermans draadje niet.

    Je hebt een PB (rechts bovenin: 'priveberichten').

    Groeten, Jan.
     
  17. one_eyed_rinie

    one_eyed_rinie

    Lid geworden:
    27 apr 2006
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Roosendaal
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.691
    Locatie:
    Sneek
    Even het goede oog open en schrijven wat je bedoelt met het quoten van een post uit 2013...

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina