Vraag over ontvanger accu

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Tisty, 19 dec 2017.

  1. Tisty

    Tisty

    Lid geworden:
    1 aug 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Antwerp
  2. phoenix2096

    phoenix2096

    Lid geworden:
    6 apr 2015
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leeuwarden,friesland
    veel te lage mah
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Waarom, hoezo??
    Het hangt er helemaal van af wat je er mee wilt voeden. Een klein vliegtuigje met twee of drie gewone servo's kan je prima met deze accu voeden. Ik zal het je nog gekker vertellen. Toen ik begon met modelvliegen hadden we ontvanger accu's van het merk DEAC. Dat waren vier "knoopcellen" met een capaciteit van 450mAh of 500mAh. Daar vlogen we zelfs de snelste en grootste modellen mee. Snoopey II met een 22cc Tartan motor bijvoorbeeld. Of een Blue Angel met een 10cc speed motor. Maar ook mijn Snoopey trainer met een Webra 40 Black Head er op. Met die 500mAh accu konden we met een gerust hart de hele middag vliegen. In de praktijk kwam dat neer op iets van 45 minuten vliegtijd gedurende zo'n vliegmiddag. Dat ging toen prima dus waarom zou dat nu niet meer kunnen?
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.362
    Locatie:
    Groningen
    MM is vermoedelijk een zeilbootje: Micro Magic.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.369
    Locatie:
    Woerden
    Als dat zo is moet het helemaal probleemloos kunnen met die accu!
     
  7. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    6V is in feite niet nodig bij een Micro Magic. Ja, je servo is iets sterker (het verschil is overigens slechts 900 gram en dat is vrijwel te verwaarlozen) maar je boot gaat daar niet sneller door varen. Veel verstandiger is het om een wat krachtiger servo als schootservo te gebruiken dan een S3003.
    Een krachtiger servo kan namelijk wél opboksen tegen de krachten van de zeilen als je scherp aan de wind vaart. Een S3003 heeft daar nog wel eens moeite mee.
    Overigens is het nóg verstandiger om goed te zeilen... Veel zeilers zeilen hun model veel te scherp aan de wind, waardoor ze a) te veel verlijeren en b) langzamer gaan.

    600mAh lijkt tegenwoordig errug weinig, maar, zoals Ernst terecht opmerkt, vroeger was 600 mAh een normale ontvangeraccu.
    Ik heb de 1 meter Yamaha van Tamiya ook gezeild met packs van 600 of zelfs (poepoenounou!!) 800 mAh en die waren aan het eind van een intensieve vaarmiddag nog steeds niet leeg... Blijft overigens wel een feit dat accu's van 600 mAh wat sneller "mat" worden dan accu's met een hogere capaciteit. Een Eneloop pakketje is wat duurder, maar heeft zich ondertussen bewezen.
    Mijn RMM heeft een plat Eneloop pakket van 2,4V, 2000mAh onderin. Energie en ballast in één, wat wil je nog meer...

    Een Nicad of Nimh accu kun je veilig laden met 10% van de nominale capaciteit. Met vrijwel elke goedkope lader.
    Dus: een 600 mAh accu laden met 60 mA gedurende 12 uur, een 2000 mAh accu met 200 mA gedurende 12 uur.
    Dat is de meest veilige methode.
    Kun je ze sneller laden? Ja, dat kan, maar dan zul je de temperatuur van de accu's moeten monitoren.
    Ik gaf je hierboven de meest veilige methode.
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je kunt ook voor NiZn opdaadbare AA batterijen gaan
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    NiZn accu's hebben geen erg grote levensduur. Tot op heden nog geen echt succes.
     

Deel Deze Pagina